חדלות פירעון

בחשבונאות, חדלות פירעון היא מצב של אי יכולת לשלם את החובות, על ידי אדם או חברה (חייב), במועד הפירעון ; מי שנמצא במצב של חדלות פירעון נחשב לחֲדַל פירעון. ישנן שתי צורות: חדלות פירעון תזרים מזומנים וחדלות פירעון מאזנית.

עורך דין מומלץ

הליכי חדלות פירעון ושיקום פיננסי הינם מסגרת משפטית המאפשרת לחייבים ולנושים לפתוח בהליכים לטיפול בחובות נותרים. תהליך זה כרוך בהחזרת חלק מהחובות ופוטנציאל לפטור את החייב מהתחייבויות כספיות נוספות, ובכך לאפשר לו להתחיל מחדש מבחינה כלכלית. החל מספטמבר 2019, יושמה רפורמה חדשה לפישוט וזירוז הליכים אלו, תוך איזון בין האינטרסים של החייבים והנושים. ניהול ההליכים נקבע כעת לפי גובה החוב, תוך אבחנה בין חובות מעל ומתחת ל-161,236.45 ₪ (נכון לשנת 2023).

חדלות פירעון תזרים מזומנים היא כאשר לאדם או לחברה יש מספיק נכסים כדי לשלם את מה שחייב, אך אין לו את צורת התשלום המתאימה. לדוגמה, אדם עשוי להיות בעל בית גדול ורכב יקר, אך אין לו מספיק נכסים נזילים כדי לשלם חוב כשהוא מגיע לפירעון. חדלות פירעון תזרים מזומנים יכולה להיפתר בדרך כלל במשא ומתן. למשל, גובה השטרות עשוי להמתין עד שהמכונית תימכר והחייב יסכים לשלם קנס.

עורך דין חדלות פירעון
עורך דין חדלות פירעון הוא עורך דין המתמחה בסיוע לאנשים פרטיים, חברות וארגונים להתנהל נכון בהליכי חדלות פירעון. חדלות פירעון מתייחסת למצב של חוסר יכולת לשלם חובות כאשר הם מגיעים לפרעון, או למצב שיש יותר התחייבויות מאשר נכסים.

עורכי דין לחדלות פירעון עובדים בדרך כלל עם לקוחות המתמודדים עם קשיים כלכליים וזקוקים לסיוע בניהול חובותיהם, ניהול משא ומתן עם נושים ופתרון סכסוכים הקשורים לחדלות פירעון. הם עשויים לייצג לקוחות גם בבית משפט לפשיטת רגל ובהליכים משפטיים אחרים הקשורים לחדלות פירעון.

חובותיו של עורך דין חדלות פירעון עשויות לכלול ניתוח מצבו הכלכלי של הלקוח, פיתוח תכנית לפירעון חובות או ארגון מחדש, ניהול משא ומתן מול נושים, ייצוג לקוחות בבית המשפט ומתן ייעוץ וליווי משפטי לאורך כל תהליך חדלות הפירעון.

עורכי דין לחדלות פירעון עשויים לעבוד בפרקטיקה פרטית, כחלק ממשרד עורכי דין, או עבור סוכנויות ממשלתיות. הם עשויים גם להתמחות בתחומים מסוימים של דיני חדלות פירעון, כגון פשיטת רגל של חברות, פשיטת רגל אישית או ארגון מחדש של חובות.

על מנת להפוך לעורך דין חדלות פירעון, בדרך כלל יש להשלים תואר ראשון, ללמוד בבית ספר למשפטים ולעבור את בחינת עורכי הדין. השתלמויות בדיני חדלות פירעון נחוצות פעמים רבות כדי להתעדכן בשינויים בתחום ולשמירה על רישיון.

הממונה על הליכי חדלות פירעון 

הממונה על הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי והכונס הרשמי, הינו גוף ממשלתי האחראי על הסדרת וניהול הליכי חדלות הפירעון במדינת ישראל. המפקח ונציגיו אמונים על שמירת תקינותם, היעילות וההוגנות של הליכי חדלות הפירעון, לרבות פיקוח על בעלי תפקידים ונאמנים המעורבים בהליך והקפדה על שמירת האינטרס הציבורי.

כזרועם הארוכה של בתי המשפט בהליכי חדלות פירעון, סמכות הממונה לפתוח בהליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי לחייבים בודדים. כמו כן, הוא מקבל החלטות בבקשות שונות בהליכי חדלות פירעון והוא צד לכל חלק בהליך המתנהל בבתי המשפט בישראל.

המפקח הינו מומחה מקצועי, משפטי ופיננסי בתחום חדלות הפירעון. בעל ניסיון משפטי של עשרות שנים, הממונה מוביל את תחום חדלות הפירעון באמצעות קביעת מדיניות, מתן הדרכה לבעלי תפקידים ונאמנים וקידום חקיקה ופסיקות המקיימות את מטרות הליכי חדלות הפירעון.

לממונה על הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי ולכונס הרשמי תפקיד מכריע בהסדרת וניהול הליכי חדלות הפירעון בישראל, תוך הקפדה על התנהלותם בצורה נכונה, יעילה והוגנת, ושמירה על האינטרס הציבורי לאורך כל התהליך.

סוגי חדלות פירעון
חדלות פירעון מאזנית היא כאשר לאדם או לחברה אין מספיק נכסים כדי לשלם את כל חובותיהם. האדם או החברה עשויים להיכנס לפשיטת רגל, אך לא בהכרח. ברגע שהפסד מתקבל על ידי כל הצדדים, משא ומתן יכול לעתים קרובות לפתור את המצב ללא פשיטת רגל. לחברה שחדלת פירעון מאזן עדיין יש מספיק מזומנים כדי לשלם את החשבון הבא שלה בזמן. עם זאת, רוב החוקים לא יאפשרו לחברה לשלם את החשבון אלא אם כן זה יעזור ישירות לכל הנושים שלהם. לדוגמה, חקלאי חדל פירעון עשוי להיות רשאי להעסיק אנשים שיעזרו בקצירת היבול, מכיוון שאי קציר ומכירת היבול יהיו גרועים עוד יותר עבור נושיו.

הוצע כי הדובר או הכותב צריכים לומר חדלות פירעון טכנית או חדלות פירעון ממשית כדי שיהיה ברור תמיד – כאשר חדלות פירעון טכנית היא מילה נרדפת לחדלות פירעון מאזנית, כלומר ההתחייבויות שלו גדולות מנכסיו, וחדלות פירעון בפועל היא מילה נרדפת לחדלות פירעון מאזנית. מילה נרדפת להגדרה הראשונה של חדלות פירעון (“חדלות פירעון היא חוסר יכולתו של חייב לשלם את חובו”).

בעוד שחדלות פירעון טכנית היא מילה נרדפת לחדלות פירעון מאזנית, חדלות פירעון תזרים מזומנים וחדלות פירעון בפועל אינן מילים נרדפות. המונח “חדל פירעון תזרים מזומנים” נושא קונוטציה חזקה (אך אולי לא מוחלטת) לפיה החייב הוא סולבנטי מאזני, ואילו המונח “חדל פירעון למעשה” לא.

הגדרות טכניות
חדלות פירעון תזרימית כרוכה בחוסר נזילות לתשלום חובות עם מועד פירעונם.

חדלות פירעון מאזנית כרוכה בנכסים נטו שליליים – כאשר ההתחייבויות עולות על הנכסים. חדלות פירעון אינה מילה נרדפת לפשיטת רגל, שהיא קביעה של חדלות פירעון שנעשתה על ידי בית משפט עם צווים משפטיים הנובעים מכך שנועדו לפתור את חדלות הפירעון.

חדלות פירעון חשבונאית מתרחשת כאשר סך ההתחייבויות עולה על סך הנכסים (השווי הנקי שלילי).

השלכות
ההתמקדות העיקרית של חקיקת חדלות פירעון מודרנית ונהלי ארגון מחדש של חובות עסקיים אינה נשענת עוד על פירוק וחיסול של גופים חדלי פירעון אלא על עיצוב מחדש של המבנה הפיננסי והארגוני של חייבים החווים מצוקה כלכלית כדי לאפשר את שיקום והמשך עסקיהם. זה ידוע בתור תפנית עסקית או התאוששות עסקית. יישום תפנית עסקית עשוי ללבוש צורות רבות, כולל שמירה וארגון מחדש, מכירה כעסק חי, או סיום ויציאה.
בתחומי שיפוט מסוימים, מדובר בעבירה על פי חוקי חדלות הפירעון עבור תאגיד להמשיך בעסק תוך חדלות פירעון. באחרים (כמו ארה”ב עם הוראות פרק 11 שלה), העסק עשוי להמשיך תחת הסדר מגן מוצהר, בעוד שאופציות חלופיות להשגת החלמה נבנות. יותר ויותר, בתי המחוקקים העדיפו חלופות לפירוק חברות לתמיד.

זה יכול להיות, במספר תחומי שיפוט, עילה לתביעה אזרחית או אפילו עבירה, להמשיך ולשלם לחלק מהנושים בהעדפה לנושים אחרים ברגע שמגיע למצב של חדלות פירעון.

ארגון מחדש של חובות
ארגון מחדש של חובות מטופל בדרך כלל על ידי גורמים מקצועיים לחדלות פירעון וארגון מחדש, ולרוב הם זולים יותר וחלופה עדיפה לפשיטת רגל.

ארגון מחדש של חובות הוא תהליך המאפשר לחברה פרטית או ציבורית – או גוף ריבוני – המתמודדת עם בעיות תזרים מזומנים ומצוקה כלכלית, לצמצם ולנהל משא ומתן מחדש על חובותיה הפיגורים על מנת לשפר או להחזיר את הנזילות ולשקם כך שתוכל להמשיך בפעילותה.

חוב ממשלתי
למרות שניתן להשתמש במונח “פושט רגל” בהתייחס לממשלה, מדינות ריבוניות אינן פושטות רגל. זאת משום שפשיטת רגל נשלטת על ידי החוק הלאומי; אין ישות להשתלט על ממשלה כזו ולחלק נכסים לנושים. ממשלות יכולות להיות חדלות פירעון במונחים של אין להן כסף לשלם התחייבויות כשהן מגיעות. אם ממשלה לא עומדת בהתחייבות, היא נמצאת ב”ברירת מחדל “.
מכיוון שממשלות הן ישויות ריבוניות, נושים המחזיקים בחוב של הממשלה אינם יכולים בקלות לתפוס את נכסי הממשלה כדי לשלם מחדש את החוב (אם כי ” קרנות נשר””לעיתים קרובות מוצאים דרכים לעשות זאת).

הסעד של הנושה הוא לבקש לפרוע לפחות חלק ממה שהוא חייב. עם זאת, ברוב המקרים, חוב במחדל ממומן מחדש על ידי הלוואות נוספות או מונטיזציה על ידי הנפקת מטבע נוסף (אשר בדרך כלל מביא לאינפלציה או להיפר-אינפלציה).

השלכות של חדלות פירעון
חדלות פירעון החוק החדש
חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי
חדלות פירעון הגבלות
חדלות פירעון מה זה
הממונה על חדלות פירעון
חדלות פירעון הגדרה בחוק
יצירת קשר הממונה על חדלות פירעון

חדלות פירעון בישראל הגדרה
חדלות פירעון בישראל מתייחסת למסגרת החוקית ולנהלים המסדירים את חוסר היכולת של חברה או יחיד לעמוד בהתחייבויותיהם הכספיות. בישראל מוסדרים דיני חדלות הפירעון חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, התשע”ח-2018, המתווה את הליכי פשיטת הרגל והן לפירוק.

פשיטת רגל זה התהליך המשפטי שבו נמכרים נכסי החייב כדי לשלם לנושים, בעוד שפירוק מתייחס לתהליך של פירוק ענייני החברה וחלוקת נכסיה לנושיה.

בישראל, הליך חדלות הפירעון מתבצע על ידי נושה המגיש בקשה לבית המשפט להכריז על החייב כפושט רגל. החייב יכול גם להגיש בקשה לפשיטת רגל מרצון אם אין ביכולתו לשלם את חובותיו.

לאחר שבית המשפט מכריז על החייב פושט רגל, ממונה נאמן לניהול נכסי החייב וחלוקתם לנושים. הנאמן אחראי על כינוס ומכירת נכסי החייב וחלוקת התמורה לנושים בהתאם לעדיפות התביעות המפורטות בחוק פשיטת הרגל והפירוק.

בנוסף לפשיטת רגל, חוק פשיטת רגל ופירוק קובע גם ארגון מחדש וארגון מחדש של חובות באמצעות נאמנים שמונו על ידי בית המשפט. תהליך זה מאפשר לחייבים לנהל משא ומתן עם נושיהם לארגון מחדש של חובם, ובמידה ויושג הסכם יוכל בית המשפט לאשר תוכנית לפירעון חובות החייב לאורך זמן.

דיני חדלות הפירעון בישראל מעניקים גם הגנה על זכויות העובדים במקרה של פשיטת רגל או פירוק. עובדים זכאים לקבל את שכרם והטבות העסקה אחרות בפני נושים אחרים, ובמידה ומעסיקם יוכרז פושט רגל, הם עשויים להיות זכאים לפיצויים מהמוסד לביטוח לאומי.

מסגרת חדלות הפירעון בישראל מספקת מנגנון משפטי ליחידים ולחברות לנהל את הקשיים הכלכליים שלהם ומגינה על זכויות הנושים והעובדים.

בעולם
משטרי חדלות פירעון ברחבי העולם התפתחו בדרכים שונות מאוד, כאשר חוקים מתמקדים באסטרטגיות שונות להתמודדות עם חדל פירעון. התוצאה של ארגון מחדש של חדלות פירעון יכולה להיות שונה מאוד בהתאם לחוקי המדינה בה מתנהל הליך חדלות הפירעון, ובמקרים רבים בעלי עניין שונים בחברה עשויים להחזיק ביתרון בתחומי שיפוט שונים.

אנגווילה
באנגווילה, חדלות הפירעון של יחידים מוסדרת על פי חוק פשיטת הרגל (Cap B.15) וחדלות פירעון תאגידים נשלטת על ידי חוק פשיטת הרגל (Cap B.15) או חוק החברות (Cap C.65).

אוסטרליה
באוסטרליה, חדלות פירעון תאגידית כפופה לחוק התאגידים 2001 (Cth). ניתן להכניס חברות לניהול מרצון, פירוק נושים מרצון ופירוק בית משפט. נושים מובטחים עם חיובים רשומים יכולים למנות כונסים וכונסים ומנהלים בהתאם לחיובם.

איי הבתולה הבריטיים
באיי הבתולה הבריטיים, חוקי חדלות הפירעון מתוכננים בעיקר בחוק חדלות הפירעון, 2003 ובכללי חדלות הפירעון, 2005.

קנדה
בקנדה, פשיטת רגל וחדלות פירעון מוסדרות בדרך כלל על ידי חוק פשיטת הרגל והחדלות פירעון. משטר חלופי זמין לחברות גדולות יותר (או קבוצות קשורות) במסגרת חוק הסדרי נושים של חברות, כאשר סך החובות עולה על 5 מיליון דולר.

גרמניה
בגרמניה, הליכי חדלות פירעון, הן עבור חברות והן עבור אנשים טבעיים, מוסדרים על ידי חוק חדלות הפירעון (Insolvenzordnung), בתוקף מאז 1999 אך עם שינויים משמעותיים בשנת 2012.
מטרת דיני חדלות הפירעון היא סיפוק שווה והטוב ביותר של נושים.

אם מכבדים את האינטרסים של הנושים, לחברות חדלות פירעון מוצעות דרכים שונות לארגון מחדש של עסקיהן, למשל על ידי יישום ‘תוכנית חדלות פירעון’ (Insolvenzplan). בעוד שהליכי חדלות פירעון רגילים מובלים על ידי מנהל חדלות פירעון שמינה בית המשפט, הליכי ‘חייב ברשות’ נפוצים מאז שינויי החקיקה ב-2012.

עבור אנשים טבעיים, Verbraucherinsolvenzverfahren (מילולית “הליך חדלות פירעון לצרכנים בודדים”) מאפשר הפטר מכל החובות לאחר שלוש שנים, אם מתקיימים תנאים מסוימים.

הונג קונג
בהונג קונג, חדלות פירעון נשלטת בעיקר על ידי פקודת החברות (הפרשות פירוק והוראות שונות) (Cap 32) וכללי החברות (Liding Up) (Cap 32H).

הודו
בהודו, פשיטת רגל וחדלות פירעון מוסדרות בדרך כלל על ידי קוד חדלות הפירעון והפשיטת רגל 2016. מועצת חדלות הפירעון והפשיטת רגל של הודו (IBBI) היא הרגולטור לפיקוח על הליכי חדלות פירעון וגופים כמו סוכנויות מקצועיות של חדלות פירעון (IPA), מקצועני חדלות פירעון (IP) ו שירותי מידע (IU) בהודו.

אירלנד
באירלנד, חדלות פירעון כפופה לחוק החברות משנת 2014.

רוסיה
ברוסיה, חוקי חדלות הפירעון כפופים לחוק הפדרלי מס’ 127-FZ “על חדלות פירעון (פשיטת רגל)” והחוק הפדרלי מס’ 40-FZ “על חדלות פירעון (פשיטת רגל) של מוסדות אשראי”.

דרום אפריקה
בדרום אפריקה, בעלי עסקים שבכל שלב נסחרו בחדלות פירעון (כלומר שהיו להם חדלות פירעון מאזנית) מקבלים אחריות אישית לחובות העסק. מסחר בחדלות פירעון נחשב לעתים קרובות כנוהג עסקי רגיל בדרום אפריקה, כל עוד העסק מסוגל לעמוד בהתחייבויות החוב שלו כאשר הם נופלים.

שוויץ
לפי החוק השוויצרי, חדלות פירעון או עיקול עלולים להוביל לתפיסה ומכירה פומבית של נכסים (בדרך כלל במקרה של אנשים פרטיים) או להליכי פשיטת רגל (בדרך כלל במקרה של גופים מסחריים רשומים).

טורקיה
חוק חדלות הפירעון הטורקי מוסדר על ידי חוק אכיפה ופשיטת רגל (קוד מספר: 2004, שם מקורי: İcra ve İflas Kanunu). התפיסה העיקרית של חוק חדלות הפירעון דומה מאוד לחוקי חדלות הפירעון השוויצריים והגרמניים. שיטות האכיפה הן מימוש רכוש משועבד, תפיסת נכסים ופשיטת רגל.

בריטניה
חוק חדלות פירעון 1986
בבריטניה, המונח פשיטת רגל שמור ליחידים. חדלות פירעון מוגדרת הן במונחים של תזרים מזומנים והן במונחים של מאזן ב- UK Insolvency Act 1986, Section 123, אשר כתוב בחלקו:

123.-(1) נחשבת חברה שאינה מסוגלת לשלם את חובותיה —
(א) אם נושה (בהמחאה או בדרך אחרת) שהחברה חבה לו בסכום העולה על 750 לירות שטרלינג אזי, שימש לחברה, בהשארתו במשרדה הרשום של החברה, דרישה בכתב (בצורה שנקבעה) המחייבת את החברה לשלם את הסכום המגיע, והחברה התרשלה במשך 3 שבועות לאחר מכן בתשלום הסכום או להבטיח או להרכיב עבורו את הסכום הסביר. שביעות רצון הנושה,… (2) חברה נחשבת גם לא מסוגלת לשלם את חובותיה אם הוכח להנחת דעתו של בית המשפט כי שווי נכסי החברה נמוך מסכום התחייבויותיה, בהתחשב בכך. התחייבויותיה המותנות והפוטנציאליות…

-  Insolvency Act 1986, סעיף 123 (חלק IV, פרק VI), עמ’. 68.
חברה שנמצאת בחדלות פירעון עלולה לעבור פירוק (המכונה לעיתים פירוק). הדירקטורים ובעלי המניות יכולים להניע את תהליך הפירוק ללא מעורבות בית המשפט על ידי החלטת בעלי מניות ומינוי עורך דין מורשה חדלות פירעון כמפרק.
עם זאת, הפירוק לא יהיה תקף מבחינה משפטית ללא כינוס אסיפת נושים שיש להם אפשרות למנות מפרק לפי בחירתם. תהליך זה מכונה פירוק מרצון של נושים (CVL), בניגוד לפירוק מרצון של חברים (MVL) אשר מיועד לחברות סולבנטיות.
לחילופין, נושה יכול לעתור לבית המשפט למתן צו פירוק שאם יינתן יכניס את החברה למה שנקרא פירוק כפיה או פירוק על ידי בית המשפט. המפרק מממש את נכסי החברה ומחלק כספים שמומשים לנושים לפי סדרי העדיפויות שלהם, לאחר ניכוי עלויות. במקרה של חדלות פירעון של סוחר יחיד, אפשרויות חדלות הפירעון כוללות הסדרים מרצון אישיים ופשיטת רגל.

נהלים
זו יכולה להיות עבירה אזרחית ואף פלילית עבור דירקטורים לאפשר לחברה להמשיך לסחור בעודה חדלת פירעון. עם זאת, שני הליכי חדלות פירעון חדשים הוכנסו על ידי חוק חדלות הפירעון 1986 שמטרתם לספק זמן להצלה של חברה או, לפחות, העסק שלה. אלה הם הסדר מרצון של מינהל והחברה :

מינהל הוא הליך להגנה על חברה מפני נושיה על מנת שתוכל לבצע שינויים תפעוליים משמעותיים או ארגון מחדש כך שתוכל להמשיך כעסק חי, או לפחות על מנת להשיג תוצאה טובה יותר עבור הנושים מאשר באמצעות פירוק. בניגוד לפרק 11 בארה”ב שבו הדירקטורים נשארים בשליטה לאורך אותו תהליך ארגון מחדש, בבריטניה ממונה מנהל שחייב להיות עורך דין חדלות פירעון מורשה כדי לנהל את ענייני החברה כדי להגן על הנושים של החברה החדלת פירעון ולאזן את כל אחד מהם. תחומי עניין. אלא אם החברה עצמה תינצל בתהליך זה, החברה מועברת לאחר מכן לפירוק כדי לחלק את יתרת הכספים.

הסדר מרצון של חברה (CVA) הוא הסכם משפטי בין החברה לנושיה, המבוסס על תשלום סכום קבוע הנמוך מהחוב בפועל. אלו מתבססים בדרך כלל על תשלום חודשי, ובתום התקופה המוסכמת נמחק יתרת החוב. ה-CVA מנוהל על ידי מפקח שחייב להיות מטפל בחדלות פירעון מורשה. אם ה-CVA נכשל, החברה בדרך כלל מועברת לפירוק.

סוג מסוים של ניהול שהופך נפוץ יותר נקרא ניהול חבילה מראש (מידע נוסף תחת ניהול (חוק)). בתהליך זה, מיד לאחר המינוי משלים המנהל מכירה מתואמת מראש של עסקי החברה, לרוב לדירקטורים או לבעליה. ניתן לראות בהליך שנוי במחלוקת מכיוון שלנושים אין אפשרות להצביע נגד המכירה. ההיגיון מאחורי המכשיר הוא שמכירה מהירה של העסק עשויה להיות הכרחית או תועלת כדי לאפשר להשיג את המחיר הטוב ביותר. אם המכירה תתעכב, הנושים יפסידו בסופו של דבר מכיוון שהמחיר שניתן להשיג עבור הנכסים יופחת.

כונס נכסים
בנוסף להליכי חדלות פירעון תאגידים שהוזכרו לעיל, לנושה המחזיק בטוחה על נכס של החברה עשויה להיות הסמכות למנות עורך דין חדלות פירעון ככונס נכסים מינהלי או, בסקוטלנד, כונס נכסים. התהליך, שנודע לאחרונה ככינוס נכסים מנהלי או, בסקוטלנד, כינוס נכסים, קיים שנים רבות ולעתים קרובות הביא להצלה מוצלחת של עסקי החברה באמצעות מכירה, אך לא של החברה עצמה. מאז כניסתו של הליך חדלות הפירעון הקיבוצי של המינהל ב-1986, החליטו המחוקקים לקבוע חיי מדף לכינוס המנהלי.או, בסקוטלנד, הליך כינוס נכסים ולא ניתן עוד למנות כונס נכסים מינהלי או, בסקוטלנד, כונס נכסים תחת אבטחה שנוצרה לאחר 15 בספטמבר 2003.

במקרים פרטניים עיזבון פשיטת הרגל מטופל על ידי כונס נכסים רשמי, הממונה על ידי בית המשפט. במקרים מסוימים התיק מועבר ל-RTLU (יחידת מפרק נאמן אזורית) שתעריך את הנכסים וההכנסות שלך כדי לראות אם אתה יכול לתרום לתשלום עלויות של פשיטת רגל או אפילו לפטר חלק מהחובות שלך.

ארצות הברית
על פי הקוד המסחרי האחיד, אדם נחשב כחדל פירעון כאשר בעל הדין חדל לשלם את חובותיו במהלך העסקים הרגיל, או אינו יכול לשלם את חובותיו עם הפירעון, או שהוא חדל פירעון כמשמעותו בחוק פשיטת הרגל. זה חשוב מכיוון שזכויות מסוימות על פי הקוד עשויות להיות מופעלות נגד צד חדל פירעון שאינן זמינות אחרת.

ארצות הברית קבעה משטרי חדלות פירעון שמטרתם להגן על יחיד או חברה חדל פירעון מפני הנושים, ולאזן את האינטרסים שלהם. לדוגמה, ראה פרק 11, כותרת 11, קוד ארצות הברית. עם זאת, כמה בתי משפט במדינה החלו למצוא נושאי משרה ודירקטורים בודדים בתאגידים האחראים על כך שהובילו חברה עמוקה יותר לפשיטת רגל, על פי התיאוריה המשפטית של “העמקת חדלות הפירעון”.

בקביעה האם מתנה או תשלום לנושה הם העדפה בלתי חוקית, מועד חדלות הפירעון, ולא מועד פשיטת הרגל המוכרז כדין, יהיה לרוב השיקול העיקרי.

הגדרת חדלות פירעון חוק
חדלות פירעון, הידועה בכינויה פשיטת רגל, היא מצב כלכלי-משפטי שבו חייב, בין אם הוא אדם פרטי, סוחר מורשה או סוחר פטור, אינו מסוגל לשלם את חובותיו גם אם הגיע מועד התשלום, או שחובותיו והתחייבויותיו עולים על ערך נכסיהם, לרבות כסף, רכוש וזכויות. הליכי חדלות פירעון יכולים להיפתח על ידי החייב כדי להקל על שיקומם הכלכלי, להבטיח שהנושים שלהם יקבלו את חובותיהם, ולאפשר את השתלבותם מחדש במרקם הכלכלי של החברה. נושים יכולים גם לבקש פתיחת הליכי חדלות פירעון נגד חייב. לפני 15 בספטמבר 2019, פקודת פשיטת הרגל הגדירה חדלות פירעון כחוסר יכולת של אדם או תאגיד לשלם את חובותיהם.

עסק חי הגדרה
עסק חי הוא עסק שיש להניח שיעמוד בהתחייבויותיו הכספיות כשיגיעו לפירעון. היא פועלת ללא איום בפירוק לעתיד הנראה לעין,הנחשב בדרך כלל לפחות 12 החודשים הבאים או תקופת החשבונאות שצוינה (הארוכה מבין השניים). חזקת העסק החיי של העסק מרמזת על הצהרת הכוונה הבסיסית להמשיך ולפעול את פעילותו לפחות בשנה הקרובה,המהווה הנחה בסיסית לעריכת דוחות כספיים המקיפים את המסגרת המושגית של ה- IFRS.. מכאן שמשמעות הצהרת עסק חי היא שלעסק אין כוונה או צורך לחסל או לצמצם מהותית את היקף פעילותו.

המשך של ישות כעסק חי נחשב כבסיס לדיווח כספי אלא אם ועד לפירוקה של הישות הופך קרוב. הכנת דוחות כספיים לפי הנחה זו מכונה בדרך כלל בסיס העסק חי של החשבונאות. אם וכאשר פירוק ישות מתקרב,דוחות כספיים ערוכים על פי בסיס הפירוק של החשבונאות (המועצה לתקינה בחשבונאות פיננסית,2014 ).

הגדרה
הנחת העסק החי מובנת ומקובלת על ידי אנשי מקצוע בתחום החשבונאות; עם זאת,הוא מעולם לא הוכלל באופן רשמי ב-US GAAP. באוקטובר 2008,FASB הוציא טיוטת חשיפה בשם “דאגה מתמשכת”. הוא דן בהצהרות האפשריות הבאות לעסק חי:

בדיקה מחודשת של הגדרה ושילוב של המונחים לעסק חי וספק מהותי ב-US GAAP
אופק הזמן שבו ההנהלה תעריך את יכולתה של הישות לעמוד בהתחייבויותיה
סוג המידע שעל ההנהלה לשקול בהערכת יכולתה של הישות לעמוד בהתחייבויותיה
השפעת האירועים הבאים על הערכת ההנהלה לגבי יכולתה של הישות לעמוד בהתחייבויותיה
האם לתת הדרכה על בסיס פירוק החשבונאות

ניתן למצוא הגדרה עדכנית של הנחת העסק חי ב- AICPAהצהרה על תקני ביקורת מס’ 1 קודיפיקציה של תקני ונהלי ביקורת,סעיף 341,”שיקול המבקר ביכולתה של ישות להמשיך כעניין מתמשך” (AU סעיף 341). תפיסת ה”עסק חי” מניחה שהעסק יישאר קיים מספיק זמן על מנת שכל נכסי העסק ינוצלו במלואם. נכסים מנוצלים פירושם השגת התועלת המלאה מפוטנציאל ההשתכרות שלהם (כלומר,אם רכשת לאחרונה ציוד בעלות של $5,000 עם 5 שנים של חיים פרודוקטיביים/שימושיים,אז תחת הנחת העסק החי,רואה החשבון ימחק רק 1,000 $ של שנה אחת (1/ 5) השנה,מותיר 4,000 דולר שיטופלו כנכס קבוע עם ערך כלכלי עתידי עבור העסק).

הנהלת חשבונות
עקרון העסק החי מאפשר לחברה לדחות חלק מההוצאות ששולמו מראש לתקופות חשבונאות עתידיות. הנחת העסק החי היא הנחה יסודית בעריכת דוחות כספיים. על פי הנחת העסק החי,ישות נתפסת בדרך כלל כממשיכה בעסקים בעתיד הנראה לעין ללא כוונה או צורך בפירוק,הפסקת מסחר או חיפוש הגנה מנושים בהתאם לחוקים או תקנות. בהתאם לכך,אלא אם הנחת העסק חי אינה הולמת בנסיבות הישות,נכסים והתחייבויות נרשמים על בסיס שהישות תוכל לממש את נכסיה,לפרוק את התחייבויותיה ולקבל מימון מחדש (במידת הצורך) במהלך הרגיל. של עסקים.

ההנחה היא כי ישות היא עסק חי בהיעדר מידע משמעותי המנוגד. דוגמה למידע מנוגד שכזה היא חוסר יכולתה של ישות לעמוד בהתחייבויותיה כשהן מגיעות לפירעון ללא מכירת נכסים משמעותית או ארגון מחדש של חובות. אם זה לא היה המקרה,ישות הייתה בעצם רוכשת נכסים מתוך כוונה לסגור את פעילותה ולמכור מחדש את הנכסים לצד אחר.

אם רואה החשבון סבור כי ישות עשויה לא להיות עוד עסק חי,אזי הדבר מעלה את השאלה האם נכסיה נפלו,מה שעלול לחייב את הורדת הערך בספרים שלהם לשווי הפירוק שלהם,ו/או הכרה. של התחייבויות הנובעות עקב סגירה קרובה של הישות (שאולי לא תיווצר אחרת). לפיכך,שוויה של ישות שמניחים שהיא עסק חי גבוה משווי הפירוק שלה,שכן עסק חי יכול להמשיך להרוויח רווחים.

מושג העסק החי אינו מוגדר בבירור בשום מקום בכללי החשבונאות המקובלים,ולכן הוא נתון לכמות ניכרת של פרשנות לגבי מתי ישות צריכה לדווח על כך. עם זאת,תקני ביקורת מקובלים (GAAS) אכן מורים למבקר לגבי השיקול של יכולתה של ישות להמשיך כעסק חי.

רואה החשבון המבקר מעריך את יכולתה של ישות להמשיך כעסק חי לתקופה שלא תפחת משנה לאחר תאריך הביקורת של הדוחות הכספיים (ניתן לשקול תקופה ארוכה יותר אם רואה החשבון המבקר סבור כי תקופה ממושכת כזו רלוונטית). רואה החשבון המבקר שיקולים כגון מגמות שליליות בתוצאות התפעוליות,מחדלים בהלוואות,שלילת אשראי מסחרי מספקים התחייבויות לא כלכליות לטווח ארוך והליכים משפטיים בהכרעה אם קיים ספק מהותי לגבי יכולתה של ישות להמשיך כעסק חי. אם כן,על רואה החשבון להפנות את תשומת הלב לאי הוודאות בדבר יכולתה של הישות להמשיך כעסק חי,בדוח המבקר. מצד שני,הנחיה זו מספקת מסגרת המסייעת לדירקטורים,ועדות ביקורת וצוותי כספים בקביעה האם ראוי לאמץ את הבסיס לעסק חי לעריכת דוחות כספיים ובמתן גילויים מאוזנים,מידתיים וברורים. סטנדרטים והנחיה נפרדים הוצאו על ידי מועצת נוהלי הביקורת כדי לטפל בעבודתם של רואי החשבון המבקרים ביחס לעסק חי.

הנחה
על פי הנחת העסק החי,ישות נתפסת כממשיכה בפעילות לעתיד הנראה לעין. דוחות כספיים למטרות כלליות ערוכים על בסיס עסק חי,אלא אם ההנהלה מתכוונת לחסל את הישות או להפסיק את פעילותה,או שאין לה ברירה ריאלית אלא לעשות זאת. דוחות כספיים למטרות מיוחדות עשויות להיערך או לא להיערך בהתאם למסגרת דיווח כספי שבסיס העסק חי רלוונטי עבורה (לדוגמה,בסיס העסק החי אינו רלוונטי עבור דוחות כספיים מסוימים שהוכנו על בסיס מס בתחומי שיפוט מסוימים). כאשר השימוש בהנחת העסק החי מתאים,נכסים והתחייבויות נרשמים על בסיס שהישות תוכל לממש את נכסיה ולפטר את התחייבויותיה במהלך העסקים הרגיל.

ביקורת
המשך של ישות כעסק חי מונחה בדיווח הכספי בהיעדר מידע משמעותי המנוגד. בדרך כלל,מידע שסותר באופן מהותי את הנחת העסק החי מתייחס לאי יכולתה של הישות להמשיך ולעמוד בהתחייבויותיה ככל שהן מגיעות לפירעון ללא דירוג מהותי של נכסים מחוץ למהלך העסקים הרגיל,ארגון מחדש של חובות,תיקונים בכוח חיצוני של פעילותה,או דומה. פעולות.

אחריות
על רואה החשבון המבקר מוטלת אחריות להעריך האם קיים ספק מהותי באשר ליכולתה של הישות להמשיך כעסק חי למשך פרק זמן סביר,שלא יעלה על שנה אחת מעבר למועד הביקורת של הדוחות הכספיים (להלן: “סביר”. תקופת זמן). הערכת המבקר מבוססת על הידע שלו על תנאים ואירועים רלוונטיים שקיימים או התרחשו לפני מועד דוח המבקר. מידע אודות תנאים או אירועים כאמור מתקבל מיישום נהלי ביקורת המתוכננים ומבוצעים להשגת יעדי ביקורת הקשורים לקביעות ההנהלה הגלומות בדוחות הכספיים המבוקרים,כמתואר בתקן ביקורת מס’ 15,עדות ביקורת.

על המבקר להעריך האם קיים ספק מהותי לגבי יכולתה של הישות להמשיך כעסק חי לפרק זמן סביר באופן הבא:

המבקר בוחן האם תוצאות נהליו שבוצעו בתכנון,באיסוף חומר ראייתי ביחס למטרות הביקורת השונות והשלמת הביקורת מזהות תנאים ואירועים אשר,כאשר שוקלים אותם במצטבר,מצביעים על כך שיכול להיות ספק מהותי באשר ליכולתה של הישות. להמשיך כעסק חי לפרק זמן סביר. ייתכן שיהיה צורך לקבל מידע נוסף על תנאים ואירועים כאלה,כמו גם את העניין הראייתי המתאים לתמיכה במידע המפחית את הספק של רואה החשבון המבקר.

אם רואה החשבון המבקר סבור שקיים ספק מהותי באשר ליכולתה של הישות להמשיך כעסק חי למשך פרק זמן סביר,עליו [ 8] לקבל מידע על תוכניות ההנהלה שנועדו למתן את ההשפעה של תנאים או אירועים כאלה,ו-[8 ] 9] להעריך את הסבירות שניתן ליישם תוכניות כאלה ביעילות.

לאחר שהמבקר העריך את תוכניות ההנהלה,הוא מסיק האם יש לו ספק מהותי לגבי יכולתה של הישות להמשיך כעסק חי לפרק זמן סביר. אם רואה החשבון המבקר מגיע למסקנה שקיים ספק מהותי,עליו לשקול את נאותות הגילוי לגבי חוסר היכולת האפשרית של הישות להמשיך כעסק חי לפרק זמן סביר, ולכלול פסקת הסבר (בעקבות פסקת חוות הדעת.) בדוח הביקורת שלו כדי לשקף את מסקנתו. אם רואה החשבון המבקר מגיע למסקנה שאין ספק מהותי,עליו לשקול את הצורך בגילוי.

המבקר אינו אחראי לחיזוי תנאים או אירועים עתידיים. העובדה שהישות עלולה להפסיק להתקיים כעסק חי לאחר קבלת דוח מרואה החשבון המבקר שאינו מתייחס לספק מהותי,גם בתוך שנה ממועד הדוחות הכספיים,אינה מעידה כשלעצמה על ביצועים לקויים. על ידי המבקר. לפיכך,אין לראות בהיעדר התייחסות לספק מהותי בדוח רואה חשבון המבקר כמתן הבטחה ליכולתה של ישות להמשיך כעסק חי.

נהלים

אין צורך לתכנן נהלי ביקורת רק כדי לזהות תנאים ואירועים אשר,כאשר הם נחשבים במצטבר,מצביעים על כך שיכול להיות ספק מהותי לגבי יכולתה של הישות להמשיך כעסק חי למשך פרק זמן סביר. התוצאות של נהלי ביקורת שתוכננו ובוצעו להשגת יעדי ביקורת אחרים צריכות להספיק למטרה זו. להלן דוגמאות להליכים שעשויים לזהות תנאים ואירועים כאלה:

נהלים אנליטיים
סקירה של האירועים הבאים
סקירת עמידה בתנאי חוב והסכמי הלוואה
קריאת פרוטוקולים של ישיבות בעלי מניות,דירקטוריון וועדות חשובות של הדירקטוריון
פנייה של יועץ משפטי של ישות לגבי ליטיגציה,תביעות והערכות
אישור עם צדדים קשורים וצדדים שלישיים על פרטי ההסדרים למתן תמיכה כספית או לשמירה עליה

תנאים ואירועים
בביצוע נהלי ביקורת כגון אלה המוצגים בסעיף.05,המבקר עשוי לזהות מידע לגבי תנאים או אירועים מסוימים,שכאשר הם נחשבים במצטבר,מצביעים על כך שיכול להיות ספק מהותי לגבי יכולתה של הישות להמשיך כעסק חי בעניין סביר. תקופת זמן. המשמעות של תנאים ואירועים כאלה תהיה תלויה בנסיבות,ולחלקם עשויה להיות משמעות רק כאשר הם צופים בשילוב עם אחרים. להלן דוגמאות לתנאים ואירועים כאלה:

מגמות שליליות – למשל הפסדים תפעוליים חוזרים,ליקויים בהון חוזר,תזרימי מזומנים שליליים מפעילות שוטפת,יחסי מפתח שליליים

אינדיקציות אחרות לקשיים פיננסיים אפשריים – למשל,אי עמידה בדרישות ההון או הסכמים דומים,איחור בדיבידנדים,שלילת אשראי סחר רגיל מספקים,ארגון מחדש של חובות,אי עמידה בדרישות ההון הסטטוטוריות,צורך בחיפוש אחר מקורות או שיטות מימון חדשות או להיפטר מנכסים משמעותיים

עניינים פנימיים – למשל הפסקת עבודה או קשיי עבודה אחרים,תלות משמעותית בהצלחת פרויקט מסוים,התחייבויות לא כלכליות לטווח ארוך,צריכים לשנות באופן משמעותי את התפעול

עניינים חיצוניים שהתרחשו – למשל,הליכים משפטיים,חקיקה או עניינים דומים שעלולים לסכן את יכולתה של ישות לפעול; אובדן זיכיון מפתח,רישיון או פטנט; אובדן לקוח או ספק ראשי; אסון לא מבוטח או לא מבוטח כמו בצורת,רעידת אדמה או שיטפון.

תוכניות ההנהלה
אם,לאחר שקילת התנאים והאירועים שזוהו במצטבר,רואה החשבון המבקר סבור שקיים ספק מהותי לגבי יכולתה של הישות להמשיך כעסק חי לפרק זמן סביר,עליו לשקול את תוכניות ההנהלה להתמודדות עם ההשפעות השליליות. של התנאים והאירועים. על המבקר לקבל מידע על התכניות ולשקול אם סביר להניח שההשפעות השליליות יופחתו למשך פרק זמן סביר ושתכניות כאלה ניתנות ליישום ביעילות. שיקולי המבקר הנוגעים לתוכניות ניהול עשויים לכלול את הדברים הבאים:

הגבלות על סילוק נכסים,כגון אמות מידה המגבילות עסקאות כאלה בהלוואות או הסכמים דומים או שעבודים על נכסים
סחירות לכאורה של נכסים שההנהלה מתכננת למכור
השפעות אפשריות ישירות או עקיפות של סילוק נכסים
מתכנן ללוות כסף או לבנות מחדש חובות

זמינות מימון חוב,לרבות הסדרי אשראי קיימים או מחויבים,כגון קווי אשראי או הסדרים לפירוק חובות או מכירה-חכירה חוזרת של נכסים
הסדרים קיימים או מחויבים לארגון מחדש או חוב כפוף או להבטיח הלוואות לישות
השפעות אפשריות על תוכניות ההלוואות של ההנהלה של מגבלות קיימות על הלוואות נוספות או מתן בטחונות זמינים
מתכננת להפחית או לעכב הוצאות

היתכנות לכאורה של תוכניות לצמצום הוצאות תקורה או אדמיניסטרטיביות,דחיית פרויקטי תחזוקה או מחקר ופיתוח,או חכירה במקום לרכוש נכסים.
השפעות אפשריות ישירות או עקיפות של הוצאות מופחתות או עיכובות
מתכננת להגדיל את ההון העצמי

היתכנות לכאורה של תוכניות להגדלת ההון העצמי,כולל הסדרים קיימים או מחויבים לגיוס הון נוסף
הסדרים קיימים או מחויבים להפחתת דרישות הדיבידנד הנוכחיות או להאצת חלוקת מזומנים מחברות מסונפות או משקיעים אחרים
בעת הערכת תוכניות ההנהלה,על המבקר לזהות את המרכיבים החשובים במיוחד להתגברות על ההשפעות השליליות של התנאים והאירועים ועליו לתכנן ולבצע הליכי ביקורת כדי להשיג חומר ראייתי לגביהם. לדוגמה,על המבקר לשקול את נאותות התמיכה בנוגע ליכולת להשיג מימון נוסף או לסילוק מתוכנן של נכסים.

כאשר מידע פיננסי עתידי משמעותי במיוחד לתוכניות ההנהלה,על המבקר לבקש מההנהלה לספק מידע זה ועליו לשקול את נאותות התמיכה להנחות משמעותיות העומדות בבסיס מידע זה. על המבקר לתת תשומת לב מיוחדת להנחות ש-

מהותי למידע הפיננסי הפוטנציאלי.
רגיש במיוחד או רגיש לשינויים.
לא עולה בקנה אחד עם מגמות היסטוריות.
השיקול של רואה החשבון המבקר צריך להתבסס על הידע של הישות,עסקיה וניהולה ועליו לכלול (א) קריאה של המידע הפיננסי העתידי וההנחות הבסיסיות ו-(ב) השוואת מידע פיננסי עתידי בתקופות קודמות עם תוצאות בפועל והשוואה. מידע פוטנציאלי לתקופה הנוכחית עם תוצאות שהושגו עד כה. אם נודע למבקר גורמים שהשפעותיהם אינן באות לידי ביטוי במידע פיננסי עתידי כאמור,עליו לדון בגורמים אלה עם ההנהלה,ובמידת הצורך לבקש עדכון של המידע הכספי העתידי.

השפעות של דוחות כספיים
כאשר,לאחר בחינת תוכניות ההנהלה,רואה החשבון המבקר מגיע למסקנה שקיים ספק מהותי באשר ליכולתה של הישות להמשיך כעסק חי למשך פרק זמן סביר,על המבקר לשקול את ההשפעות האפשריות על הדוחות הכספיים ואת נאותות הגילוי הנלווה. חלק מהמידע שעשוי להיחשף כולל-

תנאים ואירועים רלוונטיים המעוררים הערכת ספק מהותי לגבי יכולתה של הישות להמשיך כעסק חי לפרק זמן סביר.
ההשפעות האפשריות של תנאים ואירועים כאלה.
הערכת ההנהלה לגבי המשמעות של אותם תנאים ואירועים וכל גורם מקל.
הפסקת פעילות אפשרית.
תוכניות ההנהלה (כולל מידע פיננסי פוטנציאלי רלוונטי). fn 3
מידע על יכולת ההשבה או הסיווג של סכומי נכסים רשומים או הסכומים או הסיווג של התחייבויות.
כאשר,בעיקר בשל התחשבות של רואה החשבון המבקר בתוכניות ההנהלה,הוא מגיע למסקנה שספק מהותי לגבי יכולתה של הישות להמשיך כעסק חי לפרק זמן סביר,הוא צריך לשקול את הצורך בגילוי התנאים והאירועים העיקריים. בתחילה גרם לו להאמין שיש ספק מהותי. השיקול של רואה החשבון המבקר בגילוי צריך לכלול את ההשפעות האפשריות של תנאים ואירועים כאלה,וכל גורם מקל,לרבות תוכניות ההנהלה.

השפעות על דוח המבקר
אם,לאחר בחינת תנאים ואירועים מזוהים ותוכניות ההנהלה,יגיע המבקר למסקנה כי נותר ספק מהותי באשר ליכולתה של הישות להמשיך כעסק חי לפרק זמן סביר,דוח הביקורת צריך לכלול פסקה מסבירה (בהמשך לפסקת חוות הדעת). לשקף את המסקנה הזו. fn 4 (?) מסקנת רואה החשבון המבקר לגבי יכולתה של הישות להמשיך כעסק חי צריך לבוא לידי ביטוי באמצעות השימוש בביטוי “ספק מהותי לגבי יכולתו (של הישות) להמשיך כעסק חי”כפי שמודגם בסעיף 13.

להלן דוגמה לפסקת הסבר (בעקבות פסקת חוות הדעת) בדוח המבקר המתארת אי ודאות לגבי יכולתה של הישות להמשיך כעסק חי לפרק זמן סביר.

הדוחות הכספיים הנלווים נערכו בהנחה שהחברה תמשיך כעסק חי. כפי שנדון בבאור X לדוחות הכספיים,החברה ספגה הפסדים חוזרים מפעילות ויש לה מחסור בהון נטו המעורר ספקות מהותיים לגבי יכולתה להמשיך כעסק חי. תוכניות ההנהלה בנושאים אלו מתוארות גם בבאור X. הדוחות הכספיים אינם כוללים התאמות כלשהן העלולות לנבוע מתוצאות אי ודאות זו.

[בתיקון,תקף לגבי דוחות שהוצאו לאחר 31 בדצמבר 1990,לפי הצהרה על תקני ביקורת מס’ 64.]

אם רואה החשבון המבקר מגיע למסקנה כי הגילויים של הישות ביחס ליכולתה של הישות להמשיך כעסק חי לפרק זמן סביר אינם מספקים,קיימת חריגה מהכללים החשבונאיים המקובלים. הדבר עלול לגרום לחוות דעת מוסמכת (למעט) או חוות דעת שלילית. הנחיות דיווח למצבים כאלה ניתנות בסעיף 508,דוחות על דוחות כספיים מבוקרים.

ספק מהותי לגבי יכולתה של הישות להמשיך כעסק חי במשך פרק זמן סביר שהתעורר בתקופה הנוכחית אינו מרמז כי קיים בסיס לספק כזה בתקופה הקודמת,ולפיכך,אין להשפיע על דוח המבקר על דוחות כספיים של התקופה הקודמת המוצגים על בסיס השוואתי. כאשר דוחות כספיים של תקופה קודמת אחת או יותר מוצגים על בסיס השוואתי עם דוחות כספיים של התקופה הנוכחית,הנחיות דיווח מסופקות בסעיף 508.

אם ספק מהותי לגבי יכולתה של הישות להמשיך כעסק חי לתקופת זמן סבירה היה קיים במועד דוחות כספיים לתקופה קודמת המוצגים על בסיס השוואתי,וספק זה הוסר בתקופה הנוכחית,פסקת ההסבר. אין לחזור בדוח המבקר (בעקבות פסקת חוות הדעת) על הדוחות הכספיים של התקופה הקודמת.

חריגים
מכיוון שחוששים שהוצאת חוות דעת מתמשכת היא נבואה המגשימה את עצמה,רואי החשבון עלולים להירתע מלהוציא כזו. חוות דעת מתמשכת עשויה להוריד את אמון בעלי המניות והנושים בחברה; לאחר מכן,סוכנויות דירוג עלולות להוריד את דירוג החוב,מה שיוביל לחוסר יכולת להשיג הון חדש ולעלייה בעלות ההון הקיים. בשנת 1978 הקימה ה-AICPA ועדה עצמאית (ועדת כהן) שהוציאה דו”ח המביע את הרגש הזה:

נושים מתייחסים לרוב לנתון כשירות כסיבה נפרדת לאי מתן הלוואה,סיבה נוספת לנסיבות היוצרות את אי הוודאות שגרמה לכשירות. זה מציב לעתים קרובות את המבקר בעמדה,למעשה,של החלטה אם חברה מסוגלת להשיג את הכספים הדרושים לה כדי להמשיך לפעול. לפיכך,ההסמכה של המבקר נוטה להיות נבואה המגשימה את עצמה. הבעת חוסר הוודאות של המבקר לגבי יכולתה של החברה להמשיך עשויה לתרום להפיכתה לוודאות.

החשש הוא שחוות דעת עסקית יכולה לזרז את פטירתה של חברה שכבר בעייתית,להפחית את נכונותו של פקיד הלוואות להעניק מסגרת אשראי לאותה חברה בעייתית,או להגדיל את פריסת הנקודות שתחויב אם לאותה חברה תינתן. לְהַלווֹת. רואי החשבון ממוקמים במרכזה של דילמה מוסרית ואתית: האם להוציא חוות דעת עסקית ולהסתכן בהסלמה של המצוקה הכלכלית של הלקוח שלהם,או לא להוציא חוות דעת עסקית ולהסתכן באי יידוע בעלי עניין על הכשל האפשרי של החברה. התקווה היא שהוצאת חוות דעת מתמשכת עשויה לקדם פעילות חילוץ בזמן.

סיבה נוספת,מטרידה יותר לכך שמבקרים עלולים להיכשל במתן חוות דעת מתמשכת,הוזכרה על ידי התקשורת המרכזית בכשלים העסקיים של WorldCom ו-Enron: היעדר אי-תלות של המבקר. ההנהלה קובעת את כהונתו ותגמולו של רואה החשבון המבקר. האיום בקבלת שינוי עסק חי עלול לשלוח את ההנהלה למבקר אחר,בתופעה המכונה “קניית דעות”. יתרה מכך,במקרה קיצוני של נבואה המגשימה את עצמה,אם הלקוח אכן פושט רגל,מפסיד המבקר דמי ביקורת עתידיים. חשש זה מאובדן שכר טרחה עתידי עלול לסכן את יכולתו של רואה החשבון המבקר לחוות דעה בלתי משוחדת על הדוחות הכספיים של לקוח.

ה-Private Securities Litigation Reform Act משנת 1995 הקשה הרבה יותר על תובע להגיש תביעה מוצלחת נגד רואי החשבון של חברה. בעוד שהמעשה קבע כחוק את דרישות הדיווח של SAS 59,הוא גם הקשה על עורכי הדין של תובע להצליח לנהל תביעה ייצוגית נגד רואי חשבון. יתרה מזאת,במקרים בהם רואי החשבון נכשלו בשינוי חוות דעת הביקורת שלהם בהתאם ל-SAS 59,חלוקת הנזק הוגבלה לאחריות מידתית. כאשר משווים את העלויות הפוטנציאליות של מתן חוות דעת חי (זירוז פטירתו של הלקוח; הפסדת שכר טרחת ביקורת) לעלויות של אי מתן חוות דעת עסק חי (ליטיגציה),התוצאה של המעשה הייתה בעצם להטות את הכף. בעד אי מתן חוות דעת מתמשכת. מאז שהמעשה עבר,

עם זאת,הסיבה הקריטית ביותר לכך שמבקרים עלולים להיכשל במתן חוות דעת מתמשכת,יכולה להיות אי הבנה בסיסית של ההנחה עצמה.

שימוש בניהול סיכונים
אם חברה ציבורית או פרטית מדווחת שלרואי החשבון שלה יש ספקות באשר ליכולתה להמשיך כעסק חי,המשקיעים עשויים לקחת זאת כסימן לסיכון מוגבר,אם כי פיסקת הדגשה בדו”ח ביקורת אינה מעידה בהכרח על כך שחברה נמצא על סף חדלות פירעון. למרות זאת,ייתכן שחלק ממנהלי הקרנות יידרשו למכור את המניה כדי לשמור על רמת סיכון מתאימה בתיקים שלהם. פסק דין שלילי עלול גם לגרום להפרת התחייבויות להלוואות בנקאיות או להוביל חברת דירוג חוב להוריד את דירוג החוב של החברה,להגדיל את עלות החוב הקיים ו/או למנוע מהחברה לקבל מימון חוב נוסף. בגלל תגובות כאלה לחששות שהובעו על ידי רואי חשבון,בשנות ה-70,ועדת כהן של המכון האמריקאי לרואי חשבון הגיעה למסקנה כי הבעת חוסר ודאות של מבקר לגבי יכולתה של הישות להמשיך כעסק חי “נוטה להיות נבואה המגשימה את עצמה..הבעת אי הוודאות של המבקר לגבי יכולתה של החברה להמשיך עשויה לתרום להפיכת כישלונה לוודאות”.עסקים צריכים גם לתקשר עם יועצים עסקיים כמו גם עם רואי החשבון שלהם בזמן צרה. תקשורת יכולה לאפשר ליועצים ולמבקרים לעזור בעת הצורך. הם יכולים לעזור לעסקים לבדוק את ניהול הסיכונים הפנימי שלהם יחד עם בקרות פנימיות אחרות.

חדלות פרעון השלכות משפטיות
השלכות משפטיות אפשריות של חדלות פירעון והסברים קצרים לכל אחת מהן:

צעדים משפטיים של נושים: נושים רשאים לנקוט בצעדים משפטיים נגד חייב חדל פירעון כדי לגבות את חובותיהם.

עיקול נכסים: נושים רשאים להגיש בקשה לצו בית משפט לעיקול נכסי החייב חדל הפירעון לצורך השבת חובותיהם.

הגבלה על פעילות עסקית: חייב חדל פירעון עשוי להיות מוגבל מביצוע פעילויות עסקיות מסוימות או מליצור חובות חדשים.

פירוק נכסים: ניתן לחסל את נכסיו של החייב חדל הפירעון לצורך פירעון חובותיו.

עיקול שכר: ניתן לעקל את שכרו של החייב חדל הפירעון כדי לשלם את חובותיו.

פסילה כדירקטור בחברה: דירקטור בחדלות פירעון עלול להיפסל מלשמש כדירקטור בחברה.

פשיטת רגל: החייב חדל הפירעון עלול להיות מוכרז כפושט רגל, שיהיו לה השלכות משפטיות כמו הגבלות על קבלת אשראי, הפעלת עסק ופעילויות פיננסיות אחרות.

השפעה על דירוג האשראי: לחדלות פירעון יכולה להיות השפעה משמעותית על דירוג האשראי של החייב, מה שיכול להשפיע על יכולתו לקבל אשראי בעתיד.

אובדן מוניטין: חדלות פירעון עלולה לפגוע במוניטין של החייב, במיוחד אם הוא בעל עסק.

אחריות אישית: במקרים מסוימים, הדירקטורים או נושאי המשרה בחברה עלולים לשאת באחריות אישית לחובות החברה.

עונשים וקנסות: חדלות פירעון עלולה לגרור עונשים וקנסות שיוטלו על ידי גורמים רגולטוריים.

פסילה מתפקיד ציבורי: חדלות פירעון עלולה לפסול אדם מלמלא תפקיד ציבורי.

אובדן רישיון: חדלות פירעון עלולה לגרום לאובדן רישיונות או אישורים מקצועיים.

ליטיגציה: חדלות פירעון יכולה להוביל להתדיינות בין הנושים לחייב חדל הפירעון.

עיקול: חדלות פירעון עלולה להוביל להליכי כינוס נכסים אם החייב אינו מסוגל לשלם את המשכנתא או חובות מובטחים אחרים.

ביטול חוזים: חדלות פירעון עלולה לגרום לביטול חוזים, כגון חוזי שכירות או הסכמי אספקה.

אובדן עבודה: חדלות פירעון עלולה לגרום לאובדן תעסוקה לעובדים בעסק חדל פירעון.

ביטול תשלומים: במקרים מסוימים, תשלומים ששולמו על ידי החייב חדל הפירעון לפני חדלות הפירעון עשויים להיגרר בחזרה כדי לשלם את חובותיו.

אובדן הון עצמי: חדלות פירעון עלולה לגרום לאובדן הון עצמי לבעלי מניות של חברה חדלת פירעון.

מכירת נכסים בכפייה: ניתן למכור את נכסיו של החייב חדל הפירעון במכירה כפויה כדי לפרוע את חובותיו.

סוגים של עורכי דין חדלות פירעון:

עורכי דין פשיטת רגל: עורכי דין פשיטת רגל מתמחים בטיפול בענייני חדלות פירעון לפרטיים ולעסקים. הם עוזרים ללקוחות לנהל את תהליך פשיטת הרגל, בין אם זה הגשת בקשה לפשיטת רגל, ניהול משא ומתן עם נושים או יצירת תוכנית פירעון.

עורכי דין להשבת חובות: עורכי דין להשבת חובות מסייעים לנושים לגבות חובות המגיעים להם על ידי יחידים או עסקים שחדלות פירעון. הם רשאים לנהל משא ומתן עם החייב או לפתוח בהליכים משפטיים כדי לגבות את החוב.

עורכי דין ליטיגציה מסחרית: עורכי דין ליטיגציה מסחרית מטפלים בסכסוכים משפטיים המתעוררים בין עסקים, לרבות סכסוכים הקשורים לחדלות פירעון. הם רשאים לייצג נושים או חייבים בהליכי משפט הקשורים לפשיטת רגל או חדלות פירעון.

עורכי דין לארגון מחדש: עורכי דין לארגון מחדש מסייעים לעסקים המתמודדים עם קשיים כלכליים אך רוצים להימנע מפשיטת רגל. הם עשויים לסייע במשא ומתן עם נושים לארגון מחדש של חובות, יצירת תוכנית פירעון או בחינת חלופות אחרות לפשיטת רגל.

עורכי דין כינוס נכסים: עורכי דין עיקולים מייצגים נושים המבקשים לעקל נכס בבעלותו של חייב שאינו מסוגל לבצע תשלומי משכנתא.

מנהלי חדלות פירעון: מנהלי חדלות פירעון הם אנשי מקצוע מורשים המפקחים על ניהול הליכי חדלות הפירעון. הם עשויים להתמנות על ידי בית המשפט לנהל את פירוק הנכסים, ליצור תוכנית פירעון או לפקח על תהליך ארגון מחדש.

עורכי דין לפירוק: עורכי דין לפירוק מייצגים נושים או מנהלי חדלות פירעון בתהליך מכירת נכסי החייב לצורך פירעון חובותיהם. הם עשויים לנהל משא ומתן עם קונים או לטפל בהיבטים המשפטיים של המכירה.

עורכי דין לחייבים: עורכי דין לחייבים מייצגים יחידים או עסקים העומדים בפני חדלות פירעון או פשיטת רגל. הם עשויים לסייע ללקוחות לבחון אפשרויות להימנע מפשיטת רגל, לנהל משא ומתן עם נושים, או לייצג אותם בהליכים משפטיים הקשורים לפשיטת רגל או חדלות פירעון.

עורכי דין לזכויות נושים: עורכי דין לזכויות נושים מייצגים נושים המבקשים להגן על זכויותיהם בהליכי חדלות פירעון או פשיטת רגל. הם עשויים לנהל משא ומתן עם חייבים או נושים אחרים, לפתוח בהליכים משפטיים או לסייע ביצירת תוכנית פירעון.

עורכי דין מס: עורכי דין מס עוזרים ללקוחות להבין את השלכות המס של הליכי חדלות פירעון או פשיטת רגל. הם עשויים לייעץ ללקוחות לגבי אסטרטגיות לתכנון מס או לייצג אותם במחלוקות עם רשויות המס הקשורות לחדלות פירעון או פשיטת רגל.

מחירון עורך דין לחדלות פירעון
כמה עולה ייצוג עו”ד חדלות פירעון

שכר טרחה עו”ד חדלות פירעון
עורכי דין לחדלות פירעון הם אנשי מקצוע משפטיים המתמחים בסיוע לאנשים פרטיים ועסקים להסדיר הליכי חדלות פירעון, הכוללים ארגון מחדש של חובות, פשיטת רגל וסוגיות משפטיות אחרות הקשורות לחובות. עלות העסקת עורך דין חדלות פירעון יכולה להשתנות בהתאם למספר גורמים, לרבות מורכבות התיק, רמת הניסיון של עורך הדין ומיקומו הגיאוגרפי של עורך הדין.

ככלל, עורכי דין חדלות פירעון עשויים לגבות תעריף שעתי עבור שירותיהם, שיכול לנוע בין כמה מאות שקלים לכמה אלפי שקלים לשעה. לחלופין, עורכי דין מסוימים עשויים לגבות תשלום קבוע עבור השירותים שלהם, במיוחד במקרים פשוטים יותר.

בנוסף לתשלום שעתי או קבוע, עורכי דין חדלות פירעון עשויים לדרוש מלקוחות לשלם עבור הוצאות מסוימות הקשורות לתיק שלהם, כגון אגרות הגשה, הוצאות משפט והוצאות מנהליות אחרות. הוצאות אלו יכולות להצטבר במהירות, במיוחד במקרים מורכבים הדורשים מחקר והיערכות משפטית מקיפה.

חלק מעורכי דין חדלות פירעון עשויים גם לדרוש מלקוחות לשלם עמלת ריטיינר, שהיא תשלום מראש המבטיח את זמינותו ושירותיו של עורך הדין למשך התיק. דמי ריטיינר יכולים לנוע בין אלפי דולרים בודדים לעשרות אלפי דולרים, תלוי באופי ומורכבותו של התיק.

העלות של שכירת עורך דין חדלות פירעון יכולה להיות משמעותית, במיוחד עבור אנשים פרטיים ועסקים קטנים עם משאבים כספיים מוגבלים. עם זאת, למי שעומד בפני הליכי חדלות פירעון, סיוע של עורך דין מיומן ומנוסה יכול להיות בעל ערך רב בהגנה על זכויותיהם ובהשגת התוצאה הטובה ביותר בעניינם.

סיוע משפטי ללא תשלום חדלות פירעון
סיוע משפטי לחדלות פירעון בישראל הינו שירות הניתן לאנשים פרטיים וחברות אשר אינם מסוגלים לשלם את חובותיהם ושוקלים להגיש בקשה לפשיטת רגל. מטרת השירות היא לסייע לאנשים פרטיים וחברות לנווט את ההליך המשפטי של פשיטת רגל ולוודא שזכויותיהם מוגנות לאורך כל התהליך.

מערכת המשפט בישראל מעניקה סיוע משפטי לחדלות פירעון באמצעות המחלקה לסיוע משפטי במשרד המשפטים. מחלקה זו מספקת סיוע משפטי לאנשים העומדים בקריטריונים פיננסיים מסוימים, כגון בעלי הכנסה ונכסים מוגבלים. המחלקה גם מעניקה סיוע משפטי לחברות העומדות בקריטריונים פיננסיים מסוימים, כמו רמת חוב מסויימת.

הסיוע המשפטי הניתן על ידי המחלקה לסיוע משפטי כולל ייעוץ משפטי, ייצוג בבית המשפט וסיוע בהכנה והגשת בקשות לפשיטת רגל. כמו כן, מעניק המחלקה סיוע במשא ומתן מול נושים ובניהול נכסים במהלך הליך פשיטת הרגל.

בנוסף למחלקת הסיוע המשפטי, פועלים בישראל גם משרדי עורכי דין פרטיים ועמותות המספקים שירותי סיוע משפטי בחדלות פירעון. ארגונים אלו מעניקים לרוב סיוע משפטי ליחידים ולחברות שאינם עומדים בקריטריונים הפיננסיים לסיוע ממחלקת הסיוע המשפטי.

מתן הסיוע המשפטי לחדלות פירעון בישראל מכוון להבטיח שלפרטים וחברות תהיה גישה לשירותים המשפטיים הדרושים להם כדי לנווט את ההליך המורכב של פשיטת רגל ולהגן על זכויותיהם לאורך כל התהליך.

טפסים להגשת בקשת יחיד לפתיחת הליכי חדלות פירעון

bank_list Doc_List1 ManualForm Undertaking1 Waiver_Of_Confidentiality1 filing-regular-online-debt-claim Glossary-Of-Terms Manual-Form Power-Of-Attorney verdict_provident-fund