וירוס הקורונה עמו מתמודדת ישראל לצד העולם כולו, הכניס את המשק לקושי כלכלי שספק אם נראה כמוהו בעבר. אם הנכם עצמאים המעסיקים עובדים או פרילנסרים העובדים לבד, חשוב שתדעו למה אתם זכאים בתקופה זו, על מנת שתוכלו לצלוח את משבר הקורונה בצורה המיטבית מבחינה כלכלית. חשוב לציין, כי זכויות אלו מתעדכנות באופן רציף ולכן מומלץ להיכנס למקורות המידע השונים מדי יום על מנת להישאר מעודכנים.

עורך דין מומלץ

 

מיהו עצמאי או פרילנס?

אדם שאיננו שכיר, קרי, מי שאינו מקבל תלוש שכר ומתקיימים בינו לבין המעסיק שלו יחסי עובד מעביד, הוא עצמאי או פרילנס. למעשה שני המונחים הללו אחד הם. אולם נהוג לקרוא לבעל עסק עצמאי כאשר הוא מעסיק עובדים ואילו ההגדרה של פרילנס, מתייחסת בדרך כלל למי שעובד לבדו ואינו מעסיק עובדים. עצמאים או פרילנסרים מקבלים תשלום מלקוחותיהם כנגד חשבונית, אם הנם בעלי חברה או עוסק מורשה וכנגד קבלה אם הנם עוסק פטור.

הבחירה האם להקים חברה או להיות עוסק מורשה או פטור, מתבססת על שיקולים שונים כגון סוג העיסוק והיקף ההכנסה הצפויה. בעקבות משבר הקורונה, נפגעה באופן מהותי הכנסתם של העצמאים והפרילנסרים והמדינה מעניקה לאוכלוסייה זו מספר זכויות, להלן פירוט העיקריות שבהן.

  

האם ניתן לפתוח את העסק?

משרד הבריאות מגביל את פעילות המשק על מנת לצמצם את היקפי התפשטות וירוס הקורונה. לכן, שאלה מקדמית היא האם מותר לכם בכלל בתקופה זו לפתוח את העסק שבבעלותכם.

ניתן לחלק את העסקים במגזר הפרטי לשלוש קטגוריות, כאשר על כל אחת חלות הוראות שונות:

  •  מקומות בילוי ופנאי: מקומות אלו סגורים החל מתאריך 15.3.2020, ביניהם: קניונים, חדרי כושר, מספרות, מכוני קוסמטיקה ועוד.
  • בתי קפה, מאפיות, מזנונים ומסעדות: מקומות שמוכרים מזון יכולים להישאר פתוחים ובלבד שעובדים הם במתכונת של take away ומשלוחים בלבד, ללא ישיבה במקום. בתי מרקחת, מרכולים וסופרים, עובדים במתכונת רגילה.
  • כל יתר העסקים: רשאים להמשיך לתפעל את העסק במתכונת מצומצמת של כ30% מכח האדם בכל עת. שימו לב: אם העסק שלכם הנו עסק של עד 10 עובדים, הגבלה זו לא חלה עליכם.

הטבות כלכליות

המדינה מעניקה מספר הטבות כלכליות לעצמאים ופרילנסרים, ביניהן:

  • הקטנת מקדמות של ביטוח לאומי: ככל שהכנסתכם צומצמה עקב משבר הקורונה, תוכלו להגיש בקשה להקטנת המקדמות לתשלום.
  • דחיית תשלומי מים וארנונה: אלו מהווים חלק מהותי מהוצאות העסק ועתה ניתן לדחות את מועד התשלומים הללו.
  • דחייה של מועד הדיווחי והתשלום למע”מ: לדיווחים חד  חודשיים ניתנה דחייה עד 26.3.2020 ולדיווחים דו חודשיים הדחייה הנה עד 27.04.2020.
  •  קבלת הלוואות בסיוע המדינה: ניתן לקבל מקרן ​ההלוואות לעסקים קטנים ובינוניים הלוואה בערבות המדינה של עד 500,000 ₪ או עד 8% מהמחזור השנתי האחרון, לפי הגבוה מביניהם.
  • חובות: אם העסק שלכם נקלע לחובות וננקטו נגדכם הליכי אכיפה, אלו עתה מוקפאים באופן מוחלט עד להודעה חדשה.

זכויות עצמאי המעסיק עובדים

עלויות העסקת עובדים הן בין ההוצאות הגבוהות ביותר של עסק עצמאי. לכן, בתקופה זו בה הכנסת העסק מצטמצמת, המוסד לביטוח לאומי מאפשר למעסיקים להוציא את העובדים לחל”ת – חופשה ללא תשלום וזה ישלם לעובדים דמי אבטלה בגין חל”ת שנמשך יותר מ30 יום. יודגש, כי המעסיק אינו צריך לבצע הפרשות לביטוח הפנסיוני או לקרנות השתלמות של העובדים עבור תקופת החל”ת. כמו כן, ככלל, תקופת החל”ת לא תובא בחשבון לשם קביעת זכויות התלויות בוותק, כדוגמת חופשה שנתית או דמי הבראה ונכון לכתיבת שורות אלו, אין הוראה הקובעת אחרת.

נאלצתם לסגור את העסק עקב משבר הקורונה? תוכלו למשוך בתנאים מסוימים כספים מהחיסכון הפנסיוני שלכם ללא תשלום מס, עד לסך של 12,200 ש”ח עבור כל שנה שבה הפרשתם כספים עבור הביטוח הפנסיוני. לצורך משיכת הכספים, יש לפנות לחברה המנהלת את קופת הפנסיה.

תשלום דמי אבטלה לפרילנסרים

לפרילנסרים ניתנת בתקופה זו הטבה אחת עיקרית והיא האפשרות לקבל דמי אבטלה מהמוסד לביטוח לאומי. ככלל, זכות זו ניתנת לעובדים שכירים בלבד, אולם לאור משבר הקורונה, הוחלט כי חלק מציבור הפרילנסרים העובדים כנגד קבלות או חשבוניות ללא תלוש שכר, יהיו זכאים לדמי אבטלה כמו עובד שכיר. אלו פרילנסרים זכאים לדמי אבטלה? מורים, מורי דרך, מרצים ואמנים, אשר פעילותם הופסקה והכנסתם נפגעה עקב הקורונה. לצורך קבלת התשלום, יש להירשם באתר לשכת התעסוקה מיד עם הפסקת הפעילות ולאחר מכן להגיש תביעה למוסד לביטוח לאומי.

 

למידע נוסף על זכויותיכם:

אתר כל זכות

משרד האוצר

משרד הכלכלה, הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים

המוסד לביטוח לאומי

שוב בידוד – מה הזכויות שלכם מול המעסיק?

עורך דין מומחה בינלאומי 24/7

 

הפוסט הקודם
הפוסט הבא