עורך דין במונקו | עו”ד ישראלי עסקים והשקעות במונקו

מונקו היא נסיכות שבה הצדק אינו תלוי בכוח הביצועי. ניהול המשפטים נמצא באחריות מנהלת שירותי המשפט, שהוקמה בשנת 1918, בהשגחת מנהלה – מזכיר המדינה למשפטים.

עורך דין מומלץ

מונקו אינה חברה באיחוד האירופי, אך היא חלק משטח המכס של הקהילה האירופית מאז 1968 לאור איחוד המכס שלה עם צרפת. מונקו היא גם חלק ממערכת המע”מ האירופית.

הנסיכות אינה חתומה על הסכם שנגן, אך לבעלי אישורי שהייה במונגס יש הזכות לנוע בחופשיות בתוך אזור שנגן עבור שהות הנמשכת פחות משלושה חודשים.

מונקו גם מנהלת כעת משא ומתן על הסכם התאגדות עם האיחוד האירופי.

הנסיכות היא גם צד להסכמים רבים עם מדינות אחרות ולאמנות בינלאומיות, כגון האמנה בדבר הכרה ואכיפה של פרסי בוררות זרים, האמנה נגד פשע מאורגן חוצה לאומי והאמנה לסחר בינלאומי במינים בסכנת הכחדה (CITES).

מונקו היא סמכות שיפוט אזרחית שבה רוב החוקים מקודדים, אם כי מספר חוקים הנוגעים לנושאים ספציפיים (חכירות מסחריות, הגנת מידע, העסקה וכו’) אינם מקודדים.

הנסיך מחזיק בסמכות השיפוטית האולטימטיבית, אך מאציל את מלוא הפעלת הסמכות הזו לבתי המשפט, המוציאים צדק בשמו. בתי המשפט מאורגנים באופן הבא:

בתי משפט אזרחיים עם שלוש רמות סמכות:
סמכויות שיפוט של ערכאה ראשונה – שופט בית משפט השלום, בית משפט קמא ובתי משפט מיוחדים (כלומר, בית הדין לעבודה, ועדת בוררות שכר דירה וועדת בוררות לשכירות מסחרית);
בית המשפט לערעורים; ו
בית המשפט לתיקון;
בתי משפט פליליים, גם הם בעלי שלוש רמות סמכות; ו
בית המשפט העליון, לו סמכות שיפוט מיוחדת בעניינים חוקתיים ובעניינים מנהליים. היא גם פוסקת על ניגודי סמכות שיפוט.
חוק מס’ מיום 2 בדצמבר 2021 שינה לאחרונה את ההליכים השיפוטיים בפני בתי המשפט האזרחיים.

הגבלות על השקעות זרות
אישור השקעות זרות
כל הפעילויות העסקיות החדשות במונקו חייבות לקבל אישור ספציפי על ידי הממשלה. על המבקשים להגיש בקשת אישור רשמית.

חלק מהפעילויות נדחות לפעמים בגלל שהן רוויות או פשוט לא רצויות, ופעילויות מסוימות כפופות לתקנות ספציפיות במונקו.

הפעילויות הבאות כפופות להשגה מוקדמת של הסכם מהנציבות לבקרת פעילויות פיננסיות בהתאם לחוק מס’ מיום 7 בספטמבר 2007 על פעילויות פיננסיות ואישור של החברה על ידי ממשלת מונקו:

ניהול תיקים מטעם צדדים שלישיים;
ניהול התחייבויות להשקעה קולקטיבית לפי החוק המונגסקי;
קבלה והעברת הזמנות מטעם צדדים שלישיים;
מתן ייעוץ וסיוע בעניינים הקודמים;
ביצוע פקודות מטעם צדדים שלישיים;
ניהול התאגידים להשקעה קולקטיבית לפי הדין הזר; ו
מסחר לחשבון עצמי ( compte propre ).
עם זאת, אם אדם או ישות ירצו להשקיע דרך מבנה מונגסקי קיים, הכללים שהוזכרו לעיל לא יחולו.

נוהל וסנקציות במקרה של אי ציות
במידה והנהלים אינם מכובדים, החברה אינה קיימת ואינה יכולה לבצע את פעילותה כחוק. במקרה כזה, ניתן להעמיד את האחראי לדין בגין ביצוע פעילות בלתי חוקית.

התחייבויות נדרשות ממשקיעים זרים
שקיפות מס ואמצעי איסור הלבנת הון הוגברו במונקו, ולכן ייתכן שתידרש התחייבויות חזקות יותר בהקשר זה.

זכות ערעור
כאשר המבקש אינו מורשה ספציפית על ידי הממשלה לממש את פעילותו, הוא יכול לערער על ההחלטה בפני בית המשפט העליון של מונקו.

רכב תאגידי
הצורות הנפוצות ביותר של ישות משפטית
החברה באחריות מוגבלת ( société à responsabilité limitée , או SARL) היא צורת החברה הנפוצה ביותר במונקו. הון המניות המינימלי שלה הוא 15,000 יורו, ולחברה חייב להיות חשבון בנק במונקו. לחברה יהיו לפחות שני בעלי מניות (יחידים או ישויות משפטיות), והמנהל (אדם טבעי) חייב להתגורר במונקו או בערים שמסביב בצרפת או באיטליה. הכתובת הרשומה של החברה חייבת להיות במונקו, בין בכתובת ביתו של המנהל (תקופה מוגבלת של שנתיים, ובכפוף לאישור בעל הדירה – במקרה זה אין לחברה עובדים) או בחצרים פרטיים, שצריכים להיות קוהרנטיים. עם פעילות החברה או במרכז עסקים המציע שירותי דומיסילציה.

לתאגיד המונגאסקי ( société anonyme monégasque , או SAM) חייבים להיות לפחות שני בעלי מניות (יחידים או ישויות משפטיות). הדירקטורים אינם חייבים להתגורר במונקו או בסמוך להם. הון המניות המינימלי הוא 150,000 יורו והחברה חייבת להיות בעלת חשבון בנק במונקו. הכתובת הרשומה של החברה חייבת להיות במונקו, או בשטח פרטי או במרכז עסקים, כמתואר לעיל.

סוגים נוספים של ישויות הם ה- société en nom collectif (SNC) וה- société en commandite simple (SCS). לחברות אלו יש לפחות שני שותפים ואינן דורשות הון מניות מינימלי.

כמו כן, ניתן לרשום פעילות של סוחר יחיד ( entreprise en nom personnel ).

לבסוף, חברות אזרחיות הן גם אופציה ( société civile particulière , או SCP). חברות אלו אינן מבצעות כל עסק אלא מוגבלות רק לניהול הנכסים שלהן. לעתים קרובות הם מתפקדים כמו חברות אחזקות, ואין צורך בהון מניות מינימלי. לחברה יהיו לפחות שני בעלי מניות (יחידים או גופים), מקומיים או זרים, ומנהל החברה האזרחית אינו חייב להתגורר במונקו או בערים הסובבות אותה. הכתובת הרשומה של החברה חייבת להיות במונקו, בין אם בכתובת הבית של המנהל במונקו (ללא תקופת הגבלה) או במרכז עסקים.

תהליך התאגדות
כל הפעילויות העסקיות החדשות במונקו חייבות לקבל אישור ספציפי על ידי הממשלה. על המבקשים להגיש בקשת אישור רשמית. פעילויות נדחות לפעמים כי הן רוויות או פשוט לא רצויות, ופעילויות מסוימות כפופות לתקנות ספציפיות במונקו.

בקשת ההרשאה כוללת מידע על מטרת החברה ועל בעלי מניותיה ודירקטוריה וכן העתק התקנון הרשום כדין במשרד השומה.

הרשויות נדרשות לתת את תגובתן תוך שלושה חודשים מיום הגשת בקשת ההרשאה.

הפעילויות הבאות כפופות להשגה מוקדמת של הסכם מהנציבות לבקרת פעילויות פיננסיות בהתאם לחוק מס’ מיום 7 בספטמבר 2007 על פעילויות פיננסיות ואישור של החברה על ידי ממשלת מונקו:

ניהול תיקים מטעם צדדים שלישיים;
ניהול התחייבויות להשקעה קולקטיבית לפי החוק המונגסקי;
קבלה והעברת הזמנות מטעם צדדים שלישיים;
מתן ייעוץ וסיוע בעניינים הקודמים;
ביצוע פקודות מטעם צדדים שלישיים;
ניהול התאגידים להשקעה קולקטיבית לפי הדין הזר; ו
מסחר לחשבון עצמי ( compte propre ).
לאחר מתן האישור, יהיה צורך להבטיח כתובת רשומה ולפתוח חשבון בבנק במונקו על מנת לקבל את הון המניות ששולם על ידי בעלי המניות. לאחר מכן יתאפשר רישום החברה במרשם הסחר של מונקו.

חברות מסחריות יכולות להיות פונקציונליות לאחר כחצי שנה מיום בקשת ההרשאה, בעיקר בשל מועדים אדמיניסטרטיביים ותהליך פתיחת חשבון הבנק. ההרשאה לפעילות של סוחר יחיד מותנית גם במועד מנהלי של שלושה חודשים. חברות אזרחיות יכולות להפוך לפעילות לאחר כחודש ימים, מכיוון שהן אינן כפופות לתהליך ההרשאה המפורט לעיל.

חובות דיווח וגילוי שוטפים
כל החברות חייבות לנהל רישומים חשבונאיים, ולמעט חברות אזרחיות, חייבות להגיש חשבונות שנתיים לרשויות מונקו.

כל החברות חייבות לרשום מידע על המוטבים הסופיים שלהן עם הרישום במרשם הסחר של מונקו, ולחשוף את כל השינויים הבאים. כמו כן יש לגלות תיקונים בתקנון ובניהול החברה.

מבני ניהול
חברות SARL מנוהלות על ידי מנהל אחד או כמה מנהלים ( gérants ), שעשויים להיות בעלי מניות או לא. המנהלים יכולים לפעול באופן עצמאי או משותף, בהתאם לנוסח התקנון, אשר עשוי לפרט סמכויות נוספות.

חברות SAM מנוהלות על ידי דירקטוריון. על הדירקטורים ( המנהלים ) להחזיק לפחות מניה אחת בחברה. התקנון יכול לקבוע בעלות על מספר מינימלי של מניות. ניתן להעניק סמכויות נוספות לחברי הדירקטוריון באמצעות מנדט מיוחד שניתן על ידי הדירקטוריון.

אחריות דירקטורים, נושאי משרה ובעלי מניות
אחריותם של דירקטורים ונושאי משרה היא כדלקמן:

בעלי המניות של SARL אחראים להפסדים שנגרמו לחברה עד לחלקם בהון;
אחריות השותפים ב-SAM מוגבלת לחלקם בהון;
השותפים של SNC אחראים ללא הגבלת זמן, ביחד ולחוד לחובות החברה על בסיס כל נכסיהם;
ב-SCS, השותפים הכלליים ( commandités ) אחראים ללא הגבלת זמן, ביחד ולחוד לחובות החברה, בעוד שהשותפים המוגבלים ( commandiataires ) אחראים עד לתרומתם להון המניות; ו
אחריותו של הסוחר הבלעדי חלה על כל נכסיו – זה חל גם על בעלי מניות של חברה אזרחית.
דיני עבודה
אופי התקנות החלות
דיני העבודה נשלטים על ידי מספר קטן של חוקים, אשר יישומם מפורט בפקודות ובתקנות ריבוניות. אף אחד מהחוקים או התקנות הללו אינו מקודם.

חוזה העבודה הוא בעל חשיבות מיוחדת במונקו ככל שהוא מהווה את החוק בין הצדדים ומאפשר לכלול סעיפים מאוד ספציפיים החלים בתקופת העבודה ולאחריה (אי תחרות, קניין רוחני וכו’).

חוזה העבודה יכול להיות בכתב או בעל פה.

לדיני העבודה משלימים פסיקה של בית הדין לעבודה, שהחלטותיו ממלאות פערים משפטיים מסוימים. כיוון שמשפט העבודה המונגסקי דומה לחוק הצרפתי, ניתן להתייחס לפסיקה הצרפתית גם בנושאים מסוימים.

חלק מהמקצועות הצליחו לנהל משא ומתן על הסכמים קיבוציים המשלימים את הוראות החקיקה והרגולציה הקיימות (למשל, ההסכם הקיבוצי לבנקים, המכיל כללים מאוד ספציפיים).

בשנים האחרונות עבר מודרניזציה של דיני העבודה ונוספו באופן שוטף חוקים חדשים למסגרת החקיקתית והרגולטורית הקיימת, במיוחד בכל הנוגע לשעות העבודה. כמו כן צפויות רפורמות חקיקה.

כמו כן, ישנן פרקטיקות במונקו שאינן קבועות באף חוק אך יש לדעת אותן, כגון תקופת הודעה מוקדמת של שלושה חודשים לעובד בכיר, שאינה קבועה בשום חוק משפטי אך בכל זאת מיושמת במלואה על ידי שופטים.

מאפיינים של חוזי עבודה
התנאים להעסקה ורישום עובד במונקו מוסדרים.

את כל הצעות העבודה יש ​​להגיש לשירות התעסוקה, אשר רשאי להציג מועמדים למעסיק בהתאם לסדר עדיפות מסוים הקבוע בחוק. במונקו ישנה העדפה לאומית לפיה בקשות מעובדים בעלי אזרחות מונגסקית ניתנות בעדיפות אם יש להם אותה רמת כשירות. המעסיק רשאי לערוך חוזה עבודה רק עם עובד המחזיק באישור עבודה במונקו.

יש לדווח לשירות התעסוקה על כל חוזה עבודה חדש, כל שינוי בחוזה העבודה או כל שינוי של מעסיק. ניתן לערוך חוזה עבודה בעל פה, וניתן לסכם אותו לתקופה קצובה או בלתי מוגבלת. החוק אינו קובע משך זמן מקסימלי לחוזים לתקופה קצובה, הניתנים לחידוש כמה פעמים לפי הצורך. עם זאת, חידוש חוזה לתקופה קצובה אינו חף בסיכון, שכן הוא יכול להביא להמרת החוזה לתקופה קצובה בחוזה לתקופה קבועה אם יתברר כי מטרת החוזה היא איוש משרה קבועה ב. החברה.

החוזה לתקופה קצובה כפוף לכללים ספציפיים הנוגעים, בפרט, למשך וארגון העבודה, אך גם לסיום חוזה העבודה. ניתן לסיים חוזה עבודה לתקופה קצובה רק בתום תקופתו או מאחת מהסיבות המפורטות בסעיף 12 לחוק 729 לחוזי עבודה – למשל מסיבה תקפה או במקרים של התנהגות בלתי הולמת חמורה, כוח עליון, או כאשר נקבע בחוזה או נקבע בתקנות פנימיות. סעיף 6 לחוק 729 (לעניין סיום החוזה על ידי מי מהצדדים בכל עת בכפוף לעמידה בתקופת ההודעה המוקדמת) אינו יכול לשמש את המעסיק במקרה של חוזה לתקופה קצובה.

הסכמים קיבוציים עשויים להכיל הוראות נוספות הנוגעות לחוזים לתקופה קצובה.

זמן עבודה
שעות העבודה של העובדים נקבעות בדרך כלל על 39 שעות שבועיות. חריגה אפשרית בתנאים הקבועים בחוק.

שעות עבודה העולה על 39 שעות שבועיות יגרמו בדרך כלל להעלאת שכר מינימלית, כדלקמן:

עלייה של 25% בשמונה השעות הראשונות; ו
עלייה של 50% לשעות הבאות.
סיום חוזי עבודה
סיום חוזי עבודה

מונקו היא תחום שיפוט “תעסוקה כרצונה”. חוזה עבודה פתוח יכול תמיד להסתיים על ידי כל צד לאחר תקופת הודעה מוקדמת, ללא חובה לנמק החלטה זו (סעיף 6 לחוק 729).

הפסיקה מספקת גם מסגרת לסיום חוזי עבודה. שופטים מענישים פיטורים כאשר הם מיושמים בצורה אכזרית, ללא עמידה במינימום הפורמליות וללא מינימום כבוד לעובדים. כלל סיום עבודה כללי זה אינו חל במגזר הבנקאי ואסור על פי הסכמי הקמה מסוימים בענף המלונאות.

חוזה עבודה לתקופה קצובה ניתן לסיים לפני סיום תקופתו על פי רצון של צד אחד אך רק במספר מצומצם של מקרים, כגון התנהגות בלתי הולמת חמורה או כוח עליון.

תקופת הודעה מוקדמת של חודש חלה על עובדים בוותק שעובדים אצל אותו מעסיק יותר מחצי שנה, ותקופת הודעה מוקדמת של חודשיים חלה על עובדים בוותק שעובדים אצל אותו מעסיק יותר משנתיים. . ניתן לוותר על כללים אלה בנוכחות הסכמים קיבוציים נוחים יותר או נוהגים מקובלים. תקופת ההודעה המוקדמת מצטמצמת בחצי אם העובד נוטל יוזמה לסיים את ההתקשרות.

ניתן לבטל את החוזה גם ללא הודעה מוקדמת אם סיום זה נובע מהסכמת הצדדים, או במקרה של תקלה חמורה או כוח עליון.

כל עובד בעל חוזה עבודה קבוע שפוטר לאחר שעבד אצל אותו מעסיק למעלה משנתיים זכאי (למעט במקרה של התנהגות בלתי הולמת חמורה) לפיצויי פיטורים בדומה לזה הקבוע באזור כלכלי סמוך. אם הפיטורים אינם מוצדקים בעילה מוצדקת, על המעסיק לשלם לעובד פיצויי פיטורים. כל חודש עבודה מזכה את העובד בפיצוי בגובה שכר יום אחד. סכום פיצויי פיטורים אלו לא יעלה על משכורת של שישה חודשים, ואין לשלבם עם פיצויי הפיטורים הנ”ל.

כל הפרה פוגענית של חוזה העבודה עלולה להוביל גם לפיצויים, שגובהם נקבע על ידי שופט.

פיטורים קולקטיביים

על מנת להיות מוכר כסיבה תקפה, פיטורים קולקטיביים צריכים להתבסס על הצדקה כלכלית, אשר אמות המידה שלה הוגדרו בפסיקה. המעסיק נדרש לכבד חובות רבות לצורך ביצוע פיטורים קולקטיביים, ועליו ליידע ולהתייעץ עם נציגי עובדים בפרויקטים של פיטורים קולקטיביים.

הפחתת כוח האדם תושג, ככל שניתן, באמצעות עזיבות טבעיות או מרצון, וניתנים אמצעים שונים להגנה על העובדים במקרה של הורדת דירוג.

לעובדים הנכללים בפיטורין קולקטיבי בעל אופי כלכלי ניתנת עדיפות להעסקה חוזרת לתקופה של שנה ממועד הפיטורים.

ייצוגי עובדים
כל החברות עם יותר מ-11 עובדים חייבות לקיים בחירות פנימיות לבחירת נציגי עובדים לתקופה של שנה. נציגי עובדים יכולים להחזיק במספר מנדטים ברצף. מספר הנציגים תלוי בגודל החברה: בחברות עם יותר מ-26 עובדים חייבים להיות לפחות שני נציגים ושני נציגים מחליפים.

נציגי העובדים הם אנשי הקשר העיקריים של המעסיק ומפקח העבודה. תפקידם לדווח למעסיק על כל תלונות אישיות וקולקטיביות הנוגעות להחלת תעריפי שכר וסיווגי תפקידים, חוקים ותקנות, הגנת עובדים, בריאות ובטיחות וביטוח לאומי. הם יכולים גם לנהל משא ומתן ולחתום הסכמים קיבוציים עם המעסיק באותם נושאים.

עם זאת, החוק אינו מטיל על המעסיקים כל חובה לנהל משא ומתן.

יש להתייעץ עם נציגי עובדים בנושאים הבאים:

פיטורים קולקטיביים (מינימום עשרה עובדים) בעלי אופי כלכלי;
שעות עבודה (כאשר שעות העבודה המתוכננות עולות על 48 שעות);
חופשות בתשלום; ו
תקנות פנימיות.
לצורך ביצוע משימותיהם נהנים נציגי העובדים מחצרים פרטיים, זיכוי חודשי לביצוע תפקידם וזכות לנוע בחופשיות בחברה ומחוצה לה. כמו כן, על המעסיק להיפגש עמם אחת לחודש ולהשיב על שאלותיהם.

לבסוף, לנציגי העובדים יש הגנה מיוחדת לאורך תקופת כהונתם ובמשך חצי שנה לאחר סיום תפקידם, המגנה עליהם מכל סיכון של פיטורים שלא כדין.

דיני מיסים
מסים החלים על עובדים/מעסיקים
מיסוי פרט

עובדים שהם אזרחים מונגסקיים או תושבי הנסיכות אינם כפופים למס פרט כלשהו, ​​לרבות מס הכנסה, רווחי הון, דיבידנדים, ריביות והכנסה פסיבית אחרת. היעדר מיסוי פרט במונקו תורם לאטרקטיביות של הנסיכות מנקודת מבט בינלאומית (למשל, עובדי משרדי משפחה שהוקמה במונקו אינם חייבים במס פרט, בתנאי שהם תושבי מונקו).

היעדר מס הכנסה בנסיכות חל רק על פעילויות מבוססות מונקו ועל אנשים תושבי מונקו באמת. זה לא משפיע על כללי המס שעשויים להיות מיושמים על ידי מדינות אחרות, במיוחד במקרים שבהם תושב מונקו המועסק על ידי עסק מבוסס מונקו שמר על קשרים הדוקים עם מדינת המוצא שלהם (כלומר, קשרים מספיקים כדי להמשיך ולזכות כמס תושב) ולכן עלול להיות כפוף למיסוי יחיד על הכנסתם הגלובלית.

יתר על כן, העדר מיסוי יחיד במונקו אינו חל על אזרחים צרפתים המתגוררים במונקו, הנחשבים לתושבי מס צרפתים על פי אמנת כפל מס משנת 1963 בין צרפת ומונקו. אנשים הזכאים כתושבי מס צרפתיים חייבים במס מלא בצרפת, גם אם הם עובדים אך ורק במונקו וכל הכנסתם נגזרת מיחסי עבודה מבוססי מונקו.

תרומות חברתיות

הן העובדים והן המעסיקים כפופים להפרשות סוציאליות במונקו המחושבות על השכר הברוטו שלהם, כדלקמן:

עובדים כפופים להפקדה של % לסוכנות האחראית על הפנסיה במונקו ( Caisse Autonome des Retraites , או CAR) ול-% תרומה לסוכנות האחראית על ביטוח האבטלה במונקו (Unédic); ו
בנוסף להפקדות הסוציאליות המשולמות על ידי עובדיהם, מעסיקים במונגאסיה חייבים בתשלום של % לסוכנות לביטוח בריאות ( Caisse de Compensation des Services Sociaux , או CCSS), תרומה של % ל-CAR (סה”כ % תעריף אחיד (תקף תמיד) ושיעור משתנה של %) ותרומה של % לאונדיק.
אלו הם שיעורי ההפרשה הסוציאלית המקסימלית שניתן להחיל על מעסיקים. מעסיקים שאינם קשורים ל- Caisse de Garantie des Créances des Salariés אחראים רק לתרומה של % ל-CCSS.

מיסים החלים על עסקים
מס ערך מוסף

מס ערך מוסף מוטל במונקו על אותו בסיס כמו בצרפת (כלומר, אותם כללים מהותיים המסדירים עסקאות הכפופות למע”מ) ובאותם תעריפים, כדלקמן:

שיעור רגיל של 20%;
שיעור מתווך של 10%;
שיעור מופחת של %; ו
שיעור סופר מופחת של %.
חלק מהעסקאות הספציפיות פטורות ממע”מ במפורש במונקו, אך לא יהיו פטורות ממע”מ בצרפת. כך למשל, שירותים הניתנים על ידי עורכי דין, יועצים משפטיים ומיסים, בית דין, רואי חשבון ונוטריונים פטורים (בינתיים) ממע”מ במונקו.

מס על רווחים (Impôt sur les Bénéfices)

עסקים המבצעים פעילות תעשייתית או מסחרית במונקו ועושים יותר מ-25% מהמחזור הגולמי שלהם מחוץ למונקו חייבים במס על רווחים במונקו. לעומת זאת, עסקים מבוססי מונקו שמפיקים את כל מחזור המכירות שלהם מפעילויות המבוצעות בתוך הנסיכות אינם חייבים במס על רווחים במונקו.

החל מ-1 בינואר 2022, שיעור המס במונקו הוא 25%, אשר חל על הרווח הנקי שנקבע על פי ההפרש בין המחזור הגולמי להוצאות הניתנות לניכוי.

המשטר הספציפי העיקרי החל על הוצאות נוגע לתגמול המנהלים, אשר ניתן לנכות מהמחזור הגולמי בהתייחס לסולם שנקבע מראש, לפיו התגמול הניכוי תלוי במחזור הברוטו של העסק. קנה מידה זה שונה בין עסקים נותני שירות לעסקים המבצעים פעילות מכירה. לדוגמה, ההוצאה המקסימלית להשתתפות עצמית עבור שכר מנהל עבור עסק נותן שירותים תהיה 426,384 יורו אם המחזור הוא בין 875,001 יורו למיליון יורו, בעוד שההוצאה המקסימלית להשתתפות עצמית עבור עסק המבצע פעילויות מכירות תהיה 219 יורו. 960 אם המחזור הוא בין 750,000 יורו למיליון יורו.

באופן דומה, הפחתת כלי רכב שאינם מסחריים ניתנת לניכוי רק עד לשווי רכישה של 18,300 יורו, אם כי סכום זה יכול להיות גבוה יותר (30,000 יורו) או נמוך יותר (9,900 יורו) עבור סוגים מסוימים של כלי רכב עם פליטת פחמן קבועה מראש.

ניכוי מס במקור

ב-7 בדצמבר 2004, נסיכות מונקו והאיחוד האירופי חתמו על הסכם הקובע אמצעים מקבילים לאלו הכלולים בהנחיית המועצה האירופית מ-3 ביוני 2003 בדבר מיסוי הכנסה מחיסכון בצורה של תשלומי ריבית.

הנסיכות רשאית להחיל ניכוי מס במקור רק על ריבית המשולמת במונקו על יחיד המתגורר במדינה חברה באיחוד האירופי, שתתחלק בין הנסיכות למדינת מגוריו של הפרט. עם זאת, האדם יכול לבחור למסור מידע מרצונו למדינת המגורים החברה, ובמקרה זה הוא לא יהיה כפוף למנגנון ניכוי מס במקור.

ההסכם קובע כי שיעור ניכוי המס במקור יעלה בהדרגה לאורך זמן. הוא נקבע על 15% לשלוש השנים הראשונות ממועד החלת הוראות ההסכם, לאחר מכן גדל ל-20% בשלוש השנים הבאות, ולעלות ל-35% לאחר מכן.

זיכוי מס/תמריצים זמינים
בהיעדר מיסוי יחיד, זיכויי המס ותמריצי המס העיקריים המוצעים בנסיכות מונקו מתייחסים למס על רווחים.

זיכוי מס מחקר

עסקים הנוטלים סוגים מסוימים של הוצאות מחקר ופיתוח עשויים ליהנות מזיכוי מס מחקר שנועד לקדם ולעודד חדשנות. עסקים זכאים כוללים את אלה המבצעים פעילויות תעשייתיות, מסחריות או חקלאיות וכפופים למס על רווחים במונקו.

שלושה סוגים של הוצאות מחקר ופיתוח מעניקים זכות לזיכוי מס מחקר:

מחקר יסודי במטרה לרכוש ידע חדש;
מחקר יישומי המבוצע במטרה לזהות את היישומים האפשריים של ידע חדש שנרכש ממחקר יסודי; ו
פיתוח ניסיוני שנועד לאסוף נתונים טכניים שיסייעו בקבלת החלטות.
ההוצאות העיקריות שעשויות ליהנות מזיכוי מס מחקר הן עלויות סגל – כלומר, שכר המשולם לחוקרים וטכנאים המעורבים באופן ישיר ובלעדי בפעילויות מחקר ופיתוח זכאיות בתוך העסק.

מסיבה זו, חיוני:

לשמור ולעדכן את רשימת העובדים העובדים בפרויקטי המחקר והפיתוח של העסק;
להיות מסוגלים לספק הצדקה של כישוריהם (דיפלומות); ו
לזהות את פרויקטי המחקר והפיתוח עליהם הם עובדים, ולנהל תיעוד של הזמן שהשקיעו עובדים אלה בכל פרויקט.
ניתן לקחת בחשבון את סכום ההפחתה של נכסים מקרקעין המיועדים לפעילויות מחקר ופיתוח לצורך חישוב זיכוי המס למחקר.

ניתן להתיר הוצאות חיצוניות הקשורות לשירותים שהושגו מצדדים שלישיים (כלומר, נותני שירותים) במסגרת משטר זיכוי מס המחקר בתנאים ספציפיים המפורטים בצו ריבוני מס’ מיום 17 באוקטובר 1991, כפי שתוקן.

שיעור זיכוי מס המחקר הוא כדלקמן:

30% מהוצאות המחקר והפיתוח מתחת ל-100 מיליון אירו; ו
5% מהוצאות המחקר והפיתוח מעל 100 מיליון יורו.
זיכוי מס המחקר מחושב על דוח המס השנתי לכל שנה אזרחית וניתן להעברה ללא הגבלת זמן אם לא יקוזז מהמס על הרווחים המגיעים לשנת הכספים הנוכחית.

משטר חברות חדש

תמריץ מס זה זמין עבור חברות חדשות שהתאגדו לאחר ה-1 באוקטובר 1991 הכפופות למס על רווחים ומפתחות פעילות חדשה באמת עבור הנסיכות. על מנת להיות זכאיות, אסור לחברות לבצע פעילות כלשהי במגזרי הבנקאות, הפיננסים, הביטוח או ניהול הנדל”ן, ואין להחזיק בחברה אחרת (במישרין או בעקיפין) ביותר מ-50% מהון המניות שלהן.

החברות הזכאיות נהנות מפטור ממס עסקים בשנתיים הראשונות לפעילותן בנסיכות וחלות בשיעורים מופחתים למס על רווחים בשלוש השנים הבאות, כדלקמן:

מחודש הפעילות הראשון ועד החודש ה-24 – פטור ממס על רווחים;
עבור 12 החודשים הבאים (שנה שלישית) – מחושב המס על הרווחים על 25% מהרווחים החייבים במס;
עבור 12 החודשים הבאים (שנה רביעית) – מחושב המס על רווחים על 50% מהרווחים החייבים במס; ו
עבור 12 החודשים הבאים (שנה חמישית) – מחושב המס על הרווחים על 75% מהרווחים החייבים במס.
סיוע המדינה

ישנם מספר משטרי סיוע ממלכתי המוצעים על ידי נסיכות מונקו או גופים ציבוריים של מונגאסקה, כגון הקרן המונגסקית לביטוח אשראי, הקרן המונגסקית לחדשנות, הקצבה התעשייתית, קרן EUREKA המונגסקית וכו’.

איחוד מס
אין משטר איחוד מס זמין במונקו.

כללי שימוש באותיות רישיות ומגבלות אחרות
במונקו אין כללים של שימוש באותיות רישיות.

תמחור העברה
אין חוקי מחירי העברה במונקו.

כללי מניעת התחמקות
אין חוקים נגד התחמקות במונקו.

עם זאת, גם כאשר היקף המס המונגסקי על רווחים מצומצם מאוד, הרשויות הציבוריות במונגסיות רשאיות לבצע ביקורת מס נגד עסקים המגישים דוחות מס באופן קבוע או נגד אלה שאינם מגישים דוחות מס שכן הם נחשבים מחוץ היקף המס על רווחים (כלומר, פחות מ-25% מהמחזור שלהם נעשה מחוץ לנסיכות).

חוק התחרות
הודעת בקרת מיזוג
אין כללים ספציפיים בתחום זה על פי חוקי מונקו. עם זאת, אם לעסקה רלוונטית הכוללת ישות מונגסקית אחת או יותר יש השפעה במדינה שאינה מונקו, הכללים של אותה מדינה אחרת עשויים לחול. לדוגמה, על פי הנחיות רשות התחרות הצרפתית, בקרת מיזוגים תחול על כל החברות ללא קשר ללאום או מיקומן, בין אם יש להן נכסים או מבנה בצרפת ובין אם העסקה מבוצעת מעבר לשטח צרפת ובין אם לאו. , בתנאי שיש להם מחזור מכירות בצרפת והם עוברים את הספים הרלוונטיים. במקרה זה, יחול נוהל הבקרה הצרפתי.

נוהל בקרת מיזוגים
אין כללים ספציפיים בתחום זה על פי חוקי מונקו.

קרטלים
אין כללים ספציפיים בתחום זה על פי חוקי מונקו.

שימוש לרעה בעמדה דומיננטית
אין כללים ספציפיים בתחום זה על פי חוקי מונקו.

קניין רוחני
פטנטים
על פי חוק מס’ 606 מיום 20 ביוני 1955 על פטנטים, הדברים הבאים נחשבים להמצאות או תגליות חדשות:

המצאת מוצרים תעשייתיים חדשים; ו
המצאת אמצעים חדשים או יישום חדש של אמצעים ידועים להשגת תוצאה או מוצר תעשייתי.
פטנטים מוגנים לתקופה מקסימלית של 20 שנה ממועד הגשתו למשרד הקניין הרוחני. על המבקש לספק כמות מסוימת של מידע, לרבות תיאור הגילוי, ההמצאה או הבקשה שלגביהם מבוקש הפטנט.

במועד הגשה ללשכה לקניין רוחני, ניתן למבקש לתבוע זכות עדיפות מכוח הגשה מוקדמת במדינה זרה תוך חצי שנה מהגשת הבקשה.

יש להקדיש את תשומת הלב הגדולה ביותר למאפייני הגילוי, ההמצאה או הבקשה, שכן הם יקבעו את היקף ההגנה המוענקת במסגרת הפטנט המוגש בעתיד. כמו כן, על המבקש לשים לב היטב לתוכן בקשתו, אשר חייב לעמוד בדרישות הרבות הקבועות בסעיף 6 לחוק מס’

פטנטים שהוגשו כהלכה יינתנו ללא בדיקה מוקדמת, על אחריותו של המבקש וללא כל ערובה למציאות, חידוש או יתרונות ההמצאה, או לאמיתות או דיוק התיאור. לפיכך, באחריות המבקש לוודא שבקשתו תקינה.

אם לא יקוימו הפורמליות הנדרשות להגשת הפטנט, הרישום יידחה, ומחצית מהאגרות ששולמו בעת ההגשה תישמר על ידי מחלקת המסים. לפיכך, מומלץ מאוד להסתייע בעורך דין לקניין רוחני על מנת לעמוד בקפדנות בהליכי הגשת הבקשה הקבועים בצו ריבוני מס’ 1476 המתייחס להחלת הוראות חוק מס’ 606 מיום 20 ביוני 1955, כפי שתוקנו.

עומדת הבקשה בהליכי ההגשה הנדרשים, יינתן למבקש צו של שר המדינה המציין את תקינות הבקשה ויהווה את הפטנט. במידה והרישום נדחה, ניתן לערער על ההחלטה באמצעות ערעור בלתי פורמלי בפני שר המדינה או ערעור מחלוקת בפני בית המשפט העליון.

פנקס מיוחד המנוהל על ידי המשרד לקניין רוחני ירשום את התיאורים, השרטוטים, הדוגמאות והדגמים של פטנטים שניתנו. תמציות ממרשם מיוחד זה זמינות לפי בקשה למחלקת קניין רוחני, ובתשלום אגרה מיוחדת.

פעולת פסילה ותביעת ביטול עומדות לרשות כל בעל עניין בעניין.

כמו כן, הפרקליטות רשאית לבקש את בטלותו או ביטולו של הפטנט במקרה של אי ציות להוראות חוק מס’ 606 בדבר פטנטים להמצאה או מטעמי תקנת הציבור. התביעה לפסלות או ביטול הפטנט כפופה לחוק התיישנות של חמש שנים.

כמו כן, רשאי בעל הפטנט להגיש תביעה בגין הפרה במקרה של ייצור מוצרים או שימוש באמצעים המכוסים בפטנט על ידי צד שלישי. במידת הצורך, רשאי בעל הפטנט לבקש מינוי עורך דין שיקבע את ההפרה וימשיך לתפיסה של ההפרה לפני הגשת תביעה לגופו של עניין בפני בתי המשפט במונגסקי.

לבסוף, מונקו חתומה על האמנה האירופית מ-5 באוקטובר 1973 בדבר מתן פטנטים אירופיים.

סימני מסחר
למרות שמונקו אינה חברה באיחוד האירופי, היא חתומה על מספר מסוים של אמנות אירופאיות בנושא סימני מסחר, כולל אמנת פריז לקניין רוחני ומערכת מדריד.

במונקו, ההגדרה של סימן מסחר היא זו שנקבעה על ידי משרד הקניין הרוחני של האיחוד האירופי – כלומר, סימן מבחין המאפשר להבחין בין סחורות או שירותים מאלה של מתחרים. הסימן המסחרי יכול להיות מילולי, פיגורטיבי או סמי פיגורטיבי. על מנת להירשם, אסור שסימן מסחר יהיה תיאורי או מטעה, וכן אסור שהוא מנוגד לתקנת הציבור ולהוראות סעיף 6ter לאמנת פריז. המשרד לקניין רוחני פרסם מדריך לקריטריונים להערכת ייחודו של סימן מסחר בהתבסס על הפרקטיקה המקובלת שפותחה על ידי רשת הקניין הרוחני האירופית ביחס לסימני מסחר.

סימני מסחר מוגשים למשרד הקניין הרוחני של מונגאסקה או למשרד הקניין הרוחני הממוקם באחת המדינות החברות באמנת פריז. במקרה האחרון, על המבקש לבקש את הארכת רישום סימן המסחר שלו לשטח מונגסקי תוך שישה חודשים מהרישום הראשוני.

ניתן להגיש סימן מסחר קולקטיבי אם התקנות הקובעות את התנאים בהם כפוף השימוש בסימן המסחר מסופקות עם ההגשה.

הגשת סימן המסחר כפופה לפורמליות מנהליות מסוימות, הקבועות בפקודה מס’ מיום 21 בספטמבר 1983 הקובעת את התנאים להחלת חוק מס’ מיום 10 ביוני 1983 בדבר סימני מסחר וסימני שירות.

סימן המסחר הרשום מוגן לתקופה של עשר שנים, הניתנת לחידוש. לאחר הרישום, הוא נרשם בפנקס מיוחד השמור על ידי המשרד לקניין רוחני והופך לאכיפה כלפי צדדים שלישיים.

במקרה של סירוב הרישום, ניתן לערער על ההחלטה באמצעות ערעור בלתי פורמלי בפני שר המדינה או ערעור מחלוקת בפני בית המשפט העליון.

על מנת להגן על סימן המסחר שלו, לבעל הסימן המסחרי זכות תביעה נגד כל אדם המשתמש במרמה או מחקה את הסימן המוגן. עבירת הזיוף דינה בעונש מאסר וקנס, ובעל סימן המסחר המזויף יכול לבקש תפיסה והשמדה של הטובין המזויפים.

עיצוב תעשייתי
ההגנה על מדגמים הקבועה בחוק מס’ 607 חלה על כל עיצוב חדש, צורה פלסטית או חפץ תעשייתי, השונה מאלה דומים, בין בתצורה מובהקת ומזוהה המקנה לו חידוש, או על ידי אפקט חיצוני אחד או יותר המעניק לו. פיזיונומיה ספציפית וחדשה. הרישום מתבצע במשרד לקניין רוחני ויכול לכסות בין 1 ל-50 חפצים או עיצובים, בכפוף לתשלום דמי רישום קבועים.

תקופת ההגנה על מדגמים היא עשר שנים ממועד הגשתו או ממועד הגילוי שהוכרז בעת הגשת הבקשה לרישום. ניתן להאריך הגנה זו עד למקסימום של 50 שנה בכפוף לתשלום אגרות ההגשה הרלוונטיות, בין במועד ההגשה הראשונית ובין בכל בקשה להארכה.

רישום העיצובים מתפרסם בכתב העת הרשמי של מונקו ונרשם בקטלוג מיוחד הזמין לציבור לפי בקשה ובכפוף לתשלום אגרה.

המבקש רשאי גם להגיש את עיצוביו במעטפה סגורה על מנת ליהנות מזכות עדיפות. במקרה זה, תקופת ההגנה החלה היא חמש שנים, הניתנות לחידוש. ניתן לתבוע זכות עדיפות גם ברישום פשוט בפנקס מיוחד.

בתנאים מסוימים עומדת לבעל העיצובים תביעה בגין הפרה נגד צדדים שלישיים המשתמשים בהם או משכפלים אותם במרמה, וכן רשאי לבקש תפיסה של הטובין המפרים והציוד ששימש לביצוע ההפרה.

זכויות יוצרים
נסיכות מונקו חתומה על רוב האמנות והאמנות האירופיות בתחום זכויות היוצרים, לרבות אמנת ברן להגנה על יצירות ספרותיות ואמנותיות.

זכויות היוצרים מוגנת לאורך כל חייו של המחבר ולמשך 50 שנה לאחר מותם. הגנה זו חלה על יצירות שפורסמו ולא פורסמו שנכתבו או נכתבו במשותף על ידי אזרח מונגסקי, וגם על יצירות שפורסמו לראשונה במונקו, ללא קשר ללאום היוצר. “יצירות שפורסמו” במשמעות החקיקה המונגשית הם חומרים מפורסמים, ללא קשר לשיטת הייצור שלהם, שיש להעמיד לרשות הציבור בכמות מספקת.

שכר זכויות היוצרים נקבע באופן חופשי על ידי הצדדים לחוזה.

ליוצר תהיה הזכות להתנגד לכל עיוות, השחתה או שינוי אחר של יצירתו או לכל פגיעה אחרת של אותה יצירה הפוגעת בכבודם או בשמו הטוב.

הפרת זכויות יוצרים דינה בעונש מאסר ו/או קנס, והיוצר רשאי להגיש תביעת הפרה גם אם צד שלישי ניכס במרמה את המחבר של יצירתו (בין אם על ידי הצבת שם הצד השלישי על היצירה או על ידי הצגת עצמו כ המחבר).

אחרים
שמות מתחם

הרישום, הניהול והתחזוקה של שמות מתחם כפופים לאמנת שמות, אותה ניתן למצוא בנספח 1 לצו שרים מס’ 2022-38 מיום 21 בינואר 2022 המיישם את סעיף 20 לחוק מס’ מיום 2 באוגוסט 2011 עבור נסיכות דיגיטלית, כפי שתוקן, המתייחס לשמות מתחם.

על פי האמנה, הישויות הבאות עשויות להגיש בקשה לרשום או לחדש שם דומיין באזור “.mc”:

ישויות משפטיות שהמשרד הרשום שלהן, מקום העסקים העיקרי שלהן או משרד מנהלי שהוקם בשטחה של נסיכות מונקו;
עמותות וארגונים או קרנות מונגסקיות אחרות;
בעלי סימני מסחר מונגסקיים הרשומים ו/או מוגנים בנסיכות מונקו;
יחידים המבצעים פעילות עצמאית במלאכה, מסחרית, תעשייתית או מקצועית שהוסמכה כדין בהחלטת שר המדינה; ו
שגרירויות, קונסוליות ונציגויות דיפלומטיות אחרות של נסיכות מונקו בחו”ל.
ככלל, רישום שמות מתחם מתקבל אם מתקיימים התנאים הנוגעים למעמדו של הפונה. לדוגמה, עבור חברה הרשומה במרשם המסחר והתעשייה, שם המתחם חייב להתאים בדיוק לשם החברה או לאחד מסימניה המצוינים בבירור בתעודת ההתאגדות של החברה. תנאים אחרים מפורטים באמנת השמות בהתאם למעמד המבקש.

אין הגבלה על מספר שמות הדומיין שניתן לרשום.

בקשות לרישום יש להגיש לרשם מוסמך, אשר ישמש כמתווך בין המבקש לבין מרכז האינטרנט ברשת במונקו (NIC Monaco). הרשם הוא ישות משפטית המוסמכת על ידי NIC Monaco המספקת שירותי רישום שמות מתחם. NIC Monaco פועלת כרשם ברמה העליונה של מערכת כתובות שמות הדומיינים באינטרנט התואמת למרחב השמות המונגסקי. שמות מתחם מוקצים על ידי NIC Monaco באמצעות הרשמים.

NIC Monaco אינה רשות מפקחת, אם כי היא עשויה לבצע בדיקות מסוימות לגבי חוקיות שמות מתחם או כאשר נראה כי הוראות האמנה הופרו. במהלך מה שנקרא בדיקות התאימות, NIC Monaco עשויה לבקש מידע נוסף הדרוש לרישום של שם הדומיין הרצוי.

רישום וחידוש שם מתחם מתבצעים על בסיס הצהרות של הפונה ובאחריותו. המחזיק הוא האחראי הבלעדי לשימוש וניצול שם הדומיין.

שם הדומיין תקף לשנה מיום הרישום. תקופה זו מתחדשת בשתיקה משנה לשנה, בכפוף לתשלום האגרה המקבילה.

כל מחלוקת הנוגעת לרישום או שימוש בשם הדומיין תיפול תחת סמכות השיפוט הבלעדית של בתי המשפט במונגסקי.

הגנת מידע
התקנות החלות
מונקו אינה חברה באיחוד האירופי, ולכן תקנת הגנת המידע הכללית (GDPR) אינה חלה ישירות במונקו. עם זאת, בקר נתונים או מעבד נתונים שבסיסו במונקו עשויים להיות כפופים לחובות הניתנות על ידי ה-GDPR בהתבסס על סעיף 3 (היקף טריטוריאלי).

בכל מקרה, ההגנה על נתונים אישיים בנסיכות כפופה לחוק מס’ מיום 23 בדצמבר 1993, בשינוי, המספק את ההגדרות של המונחים החשובים ביותר, על ידי:

הגדרת תפקידה של רשות הפיקוח המונגסקית ( Commission de Contrôle des Informations Nominatives , או CCIN);
פירוט המחויבויות של בקרי נתונים שבסיסם במונקו;
פירוט שיטות עיבוד הנתונים, הגישה של נושאי המידע לנתונים וחובות אבטחה וסודיות;
פירוט תפקיד הפיקוח של ה-CCIN;
הסדרת העברת נתונים אישיים; ו
קביעת עונשים והגדרת תחום החוק.
היקף גיאוגרפי
סעיפים 20 ו-20-1 לחוק מס’ עוסקים בהעברת נתונים אישיים. חוק מונקו מבחין בין שני סוגים של העברת נתונים, הכפופים לכללים שונים.

העברת נתונים למדינות המספקות הגנה נאותה כהגדרתה בסעיף 20 לחוק אינן כפופות לאישור ה-CCIN, אך יש להצהיר עליהן במסמך רשמי. העברות למדינה או ארגון שאינם מספקים הגנה נאותה צריכות להיות מאושרות על ידי ה-CCIN. בקשת ההרשאה מוגשת על ידי מבקר הנתונים.

תפקיד וסמכות הסוכנות להגנת המידע
ה-CCIN היא הרשות המופקדת על אכיפת כללי הגנת מידע במונקו ויש לה מספר תפקידים, כדלקמן:

קבלה וניתוח של הצהרות ובקשות עיבוד;
אישור העברת נתונים אישיים למדינה שאין לה רמה נאותה של הגנה על מידע;
מעקב ובחינת תלונות ועתירות;
ליידע את נושאי המידע על זכויותיהם וחובותיהם על ידי מענה לשאלותיהם לגבי הגנת מידע;
מתן אזהרות והתייחסות להודעות רשמיות;
הפניית עובדות המבססות עבירה לבית המשפט קמא ולתובע; ו
שיתוף פעולה עם סוכנויות אחרות להגנת מידע.
מסתכלים קדימה
רפורמות משפטיות צפויות
הגנת מידע

הצעת חוק מס’ 1054 מיום 20 בדצמבר 2021 נועדה להחליף את חוק מס’ מיום 23 בדצמבר 1993, כפי שתוקן, בדבר הגנה על נתונים אישיים. המטרה היא לשלב את הסטנדרטים הבינלאומיים החדשים הנובעים מאמנה 108+ של מועצת אירופה וה-GDPR בחוק המקומי. הצעת החוק שואבת השראה גם מהעקרונות הנובעים מהדירקטיבה (EU) 2016/הוא מחולק לעשרה פרקים ומכיל 114 מאמרים (במקום 26 מאמרים המצויים בחוק הנוכחי), בנוסף לדבר ההסבר הנלווה.

תרומותיה העיקריות הן ביטול מספר מסוים של הליכים פורמליים קודמים החלים על בקרי נתונים, הכנסת משרד קצין הגנת המידע והכנסת חובות חדשות כגון מימוש ניתוח השפעה או שמירת מדריך עיבודים. חידוש נוסף נוגע לחיזוק סמכויות הסנקציות של הרשות העתידית להגנת מידע אישי (PDPA), שתחליף את ה-CCIN הנוכחי.

בשלב זה יש למנות עורך דין במסגרת המועצה הארצית על מנת לנתח את הצעת החוק, ולהציג את ניתוחם והצעות התיקון האפשריות במושב פומבי. אין מועד צפוי של כניסת החוק החדש לתוקף במונקו.

קניין רוחני

ההגנה על יצירות ספרותיות ואמנותיות מושא כיום לרפורמה חקיקתית מעמיקה. כעת נדונה הצעת חוק בפרלמנט על מנת להתאים ככל האפשר את משטר זכויות היוצרים של מונגאסיה לזה התקף במדינות השכנות, ולכונן משטר משפטי לסוגיות קניין רוחני שנותרו ללא פתרון במסגרת החקיקה והרגולטורית הנוכחית.

לאחרונה, בוצע רפורמה במשטר וסכום זכות המכירה לאור הוראות הוראה 2001/84/EC של הפרלמנט האירופי והמועצה מיום 27 בספטמבר 2001 בדבר זכות המכירה לטובת היוצר של יצירת אמנות מקורית.

[wpseo_breadcrumb]