עורך דין ישראלי במרוקו
מרוקו, עם ההיסטוריה העשירה, התרבות התוססת והמיקומה האסטרטגי בצומת הדרכים של אפריקה ואירופה, מציבה הזדמנויות ואתגרים ייחודיים עבור ישראלים המבקשים סיוע משפטי. מדריך זה נועד לנווט במורכבות של מערכת המשפט המרוקאית, ומציע תובנות לגבי מציאת ייצוג משפטי מיומן במרוקו עבור ישראלים.
עורך דין מומלץ
יחסי מרוקו ישראל :
היחסים בין מרוקו לישראל ראו התפתחויות חיוביות משמעותיות, המאופיינים בקשרים דיפלומטיים מחודשים ובשיתוף פעולה כלכלי מוגבר. עבור ישראלים החיים במרוקו, עושים איתם עסקים או מתכננים לעבור למרוקו, הבנת הנוף המשפטי המקומי חיונית. האינטרסים המשותפים במגזרים כמו טכנולוגיה, חקלאות ותיירות מדגישים עוד יותר את הצורך בהכוונה משפטית בניווט תקנות והזדמנויות מרוקאיות.
מערכת המשפט של מרוקו \:
מערכת המשפט של מרוקו היא שילוב של המשפט האזרחי הצרפתי, המשפט האסלאמי והמשפט המנהגי המרוקאי (Moudawana). המערכת ההיברידית הזו יכולה להיות מאתגרת עבור ישראלים שלא מכירים את המורכבויות שלה. ייצוג משפטי מיומן הן במשפט המרוקאי והן במשפט הבינלאומי, עם הבנה של עקרונות המשפט הישראליים, עשוי להיות בעלי ערך רב, במיוחד בענייני משפט עסקי, עסקאות מקרקעין ודיני מעמד אישי.
שירותים משפטיים המוצעים לישראלים :
שירותים משפטיים מרכזיים המבוקשים על ידי ישראלים במרוקו כוללים דיני עסקים ותאגידים, במיוחד בהקשר של מיזמים מרוקאים-ישראלים, דיני מקרקעין לעסקאות רכוש, דיני משפחה העוסקים בנושאי נישואין, גירושין וירושה והגירה. החוק למי שעובר למרוקו. בנוסף, ייעוץ משפטי בנושא תקנות מס והסכמי סחר דו-צדדיים בין מרוקו לישראל הוא חיוני לעסקים.
שיקולים משפטיים מיוחדים לישראלים במרוקו :
ישראלים במרוקו צריכים להיות מודעים לשיקולים משפטיים ספציפיים, כגון תהליך אישור נוטריון ואימות מסמכים, ניווט במערכת רישום העסקים המרוקאית והבנת ההשפעה של דיני המשפחה המרוקאים על עניינים אישיים. ייצוג משפטי שמכיר הן את המשפט המרוקאי והן את צורכי הקהילה הישראלית יכול לספק ייעוץ ותמיכה ממוקדים.
מציאת עורך דין במרוקו עבור ישראלים :
כאשר מחפשים עורך דין במרוקו, ישראלים צריכים לתת עדיפות למציאת אנשי מקצוע בעלי ניסיון בטיפול בתיקים עבור לקוחות ישראלים או עם הבנה טובה של ההקשר הדו-צדדי. שליטה בשפה, היכרות עם שתי מערכות המשפט, ורקורד של ניווט מוצלח בסביבה המשפטית המרוקאית עבור אינטרסים ישראלים הם קריטריונים מרכזיים.
המשפט המרוקאי מבוסס על משפט אזרחי ועל מסורות מוסלמיות בכל הנוגע להיבטים מסוימים, כגון סוגיות של מעמד אישי, דיני משפחה, ירושה, זכויות בעניין וכו’. חלק מההיבטים של דיני הקרקעות (רישום בעלות על קרקע) שואבים גם הם השראה מהחוק האוסטרלי. החוק הכללי נשלט על ידי הדהיר של חובות וחוזים, שהוא מורשת של מדינת החסות הצרפתית ושואב השראה במידה רבה מהמשפט הרומי (האזרחי).
המערכת המשפטית המרוקאית
מערכת המשפט המרוקאית מורכבת מבתי משפט של ערכאה ראשונה ובתי משפט לערעורים, כשבראש ההיררכיה בית משפט הכספים. המשפט המנהלי נשפט על ידי בתי משפט מנהליים ספציפיים.
תחומי השיפוט של הדרג הראשון
ערכאה ראשונה
ההיקף של בתי משפט מסוג זה הוא רחב מאוד: הם דנים בכל התיקים שלא הוקצו ספציפית לערכאה אחרת. בתי משפט אלה עשויים לכלול מספר לשכות (לשכה משפחה, לשכה אזרחית וכו’). בית משפט קמא פוסק כבית משפט קולגיאלי (שלושה שופטים), אך הוא יכול גם לפסוק על ידי שופט יחיד במקרים מסוימים.
בתי משפט מסחריים
אלה מוסמכים לשפוט את כל המחלוקות המסחריות (פעולות הנוגעות לחוזים מסחריים, חשבונות מסחריים וכו’).
בתי משפט מקומיים
אלו מתחלקים לשני סוגים: אלו המותקנים בבתי המשפט של ערכאה ראשונה (קומונות עירוניות), ואלה המותקנות בתחום השיפוט של מרכז השופט התושב (קומונות כפריות). ההליך בפני ערכאות אלו הינו בעל-פה וללא תשלום. הם שומעים פעולות אישיות ומטלטלות בסכומים שלא יעלו על 5,000 MAD (בערך 500 דולר ארה”ב). עם זאת, אין להם סמכות שיפוט לגבי מחלוקות הנוגעות למעמד אישי, מקרקעין ועניינים סוציאליים.
סמכויות שיפוט של המדרגה השנייה: בתי משפט לערעורים
תפקידם של בתי משפט אלו הוא לדון בערעורים על החלטות שניתנו בבתי המשפט של ערכאה ראשונה (ערכאה ראשונה, בתי משפט למסחר, בתי משפט מינהליים ועוד).
בית המשפט העליון (Cour de Cassation)
יש לו סמכות שיפוט על כל השטח והוא מחולק ללשכות (אזרחיות, פליליות, מסחריות וכו’), שכל אחת מהן מורכבת מנשיאה ויועצים.
עקרונית, על כל החלטה שניתנה בערכאה אחרונה על ידי הערכאה הראשונה או על ידי בתי המשפט לערעורים ניתן לערער לבית המשפט העליון. בית המשפט העליון אינו מהווה רמה שלישית של סמכות; הוא שולט בהתאמה לחוק מבלי לבחון מחדש את העובדות ומקבע את הכיוון שאליו יש להחיל את שלטון החוק.
בתי משפט לעניינים מינהליים: בתי דין מינהליים ובתי משפט לערעורים
אלה מוסמכים לשפוט סכסוכים הנוגעים לחוזים מנהליים וסכסוכי בחירות, ותביעות לפיצוי בגין נזקים שנגרמו ממעשים או פעילויות של אנשים ציבוריים.
2. הגבלות על השקעות זרות
אישור השקעות זרות
ממשלת מרוקו מעודדת באופן פעיל השקעות זרות, וזרים עשויים בדרך כלל להשקיע במדינה ברוב המגזרים. עם זאת, כמה פטורים חלים על מגזרים ספציפיים, כפי שנדון להלן.
משטר ההשקעות במונחי מט”ח פתוח מאוד, שכן משקיעים אפילו לא צריכים לקבל אישור מראש. מאז הרפורמה בהוראה הכללית של משרד המט”ח בינואר 2022, משקיעים זרים אינם נדרשים עוד להצהיר על השקעותיהם במרוקו, אך ייתכן שהשקעות זרות עדיין יצטרכו להמשיך בהצהרה כזו כדי למנוע קשיים מסוימים בהחזרה של תהליך ההשקעה.
יש לממן השקעות זרות במטבע חוץ ולהודיע למשרד המט”ח על מנת ליהנות ממשטר המרה המבטיח חופש למשקיעים הזרים לגבי:
העברת הכנסה שמקורה בהשקעות אלו לחו”ל; ו
העברה לחו”ל של תמורת פירוק או סילוק השקעותיהם.
הפעלת משאב הכרייה העיקרי של המדינה (כלומר, פוספטים, שמרוקו היא היצואנית המובילה בעולם והיצרנית השלישית בגודלה) היא תחת מונופול ממלכתי, המופעל על ידי ה-Office Chérifien des Phosphates (OCP). מספר מגזרים נותרו גם תחת מונופול ציבורי, המנוהלים ישירות על ידי מוסדות ציבוריים (תחבורה ברכבת, שירותי דואר מסוימים ושירותי שדות תעופה) או על ידי עיריות (למשל, בתי מטבחיים).
מאז כניסתו לתוקף של חוק 62-19 ביולי 2021, רכישת קרקע חקלאית פתוחה/חופשית כיום לחברות מניות שבעלי מניותיהן זרים, ללא צורך בקבלת תעודת ייעוד שאינו חקלאי, שהתבקשה בעבר. . עם זאת, חברות מניות כאלה רשאיות להשתמש בקרקע החקלאית בתנאים מסוימים (שמירה על המטרה החקלאית, קבלת אישור מוועדת ההשקעות האזורית וכו’). משקיעים זרים עשויים להיות כעת בעלי מניות של חברות מניות מרוקאיות הרוכשות קרקע חקלאית לצורך ביצוע פרויקט חקלאי, המהווה חידוש גדול.
הסוכנות הלאומית המרוקאית לפחמימנים ולמכרות (ONHYM) תשמור על נתח חובה של 25% מכל היתר חיפוש או פיתוח במגזר הנפט והגז.
נוהל וסנקציות במקרה של אי ציות
כדי להשקיע במרוקו, אין נוהל אישור כללי לזרים שונה מזה הניתן למרוקאים. לדוגמה, מבחינת מט”ח, משטר ההשקעות במרוקו פתוח מאוד מאחר שמשקיעים אפילו לא צריכים לקבל אישור מוקדם. זרים רשאים באופן עקרוני להחזיק ב-100% מכל נכס מרוקאי (כולל חברות).
התחייבויות נדרשות ממשקיעים זרים
כפי שהוסבר בסעיף 2.1 אישור השקעות זרות , משקיעים זרים אינם צריכים לקבל אישור ספציפי מראש לפני השקעתם. אותם כללים החלים על מרוקאים חלים על זרים.
זכות ערעור
ראה 2.2 נוהל וסנקציות במקרה של אי ציות ו -2.3 התחייבויות נדרשות ממשקיעים זרים .
3. תאגידים
הצורות הנפוצות ביותר של ישות משפטית
חברה באחריות מוגבלת (Société à Responsabilité Limitée – SARL)
לחברה בערבון מוגבל יש את התכונות הבאות.
החוק החל הוא חוק מס’ 5-96 כפי שתוקן והושלם.
טבע:
חברה מסחרית;
אחריות השותפים מוגבלת לתרומתם להון;
החברה בערבון מוגבל אינה יכולה להיות בנק, הלוואה, השקעה, ביטוח, היוון או חברה רשומה.
בעלי מניות:
אחד עד 50 בעלי מניות;
חברה בערבון מוגבל יכול להיות מוחזק על ידי בעל מניות יחיד, אך בעל מניות יחיד זה אינו יכול להיות חברה בערבון מוגבל עם בעל מניות יחיד.
ההון החוקי המינימלי ייקבע באופן חופשי על ידי בעלי המניות בתקנון (או בתקנון) – בדרך כלל, נקבע מינימום של 10,000 MAD.
חברת מניות משותפת (Société Anonyme – SA)
לחברת מניות יש את התכונות הבאות.
החוק החל הוא חוק מס’ 17-95 בדבר חברות מניות כפי שתוקן והושלם.
טבע:
חברה מסחרית;
אחריות השותפים מוגבלת לתרומתם להון;
המתאים ביותר כחברת אחזקות או חברה ציבורית, ולפרויקטים גדולים הדורשים הון מניות חשוב;
החברה המשותפת רשאית לבצע הנפקה לציבור.
חייבים להיות לפחות חמישה בעלי מניות.
ההון החוקי המינימלי הוא MAD300,000 (MAD3 מיליון עבור חברות רשומות).
Simplified Joint Stock Company (Société Par Actions Simplifiée – SAS)
לחברת מניות פשוטה יש את התכונות הבאות.
החוק החל הוא חוק מס’ 17-95 לעניין חברות מניות כפי שתוקן והושלם, וחוק מס’ 5-96 כפי שתוקן והושלם.
טבע:
חברה מסחרית;
אחריות השותפים מוגבלת לתרומתם להון;
אותו סוג כמו חברת מניות אבל עם תפעול פשוט יותר;
חברת המניות המשותפת הפשוטה אינה רשאית לבצע הנפקה לציבור.
יכול להיות מוחזק על ידי בעל מניות אחד או כמה.
הון חוקי מינימלי ייקבע באופן חופשי על ידי בעלי המניות בתקנון.
תהליך התאגדות
השלבים והתזמון העיקריים לגבי ההתאגדות הם כדלקמן:
רישום שם החברה במשרד המרוקאי לקניין תעשייתי ומסחרי ( Office Marocain de la Propriété Intellectuelle et Commerciale – OMPIC), באופן מקוון עם המרכז האזורי להשקעות, או ישירות עם OMPIC – זה לוקח יום עד יומיים;
הזמן המינימלי הנדרש לפתיחת חשבון בנק ולבעלי המניות לתשלום התרומות במזומן הוא שבוע עד שבועיים (פרק הזמן שבו הבנק מקבל את התרומות מחו”ל);
הכנת מסמכים, חתימה ולגליזציה (תקנון, פרוטוקול של האסיפה הכללית וכו’) – זה לוקח שבוע עד שבועיים;
פורמליות ורישום החברה בפועל במרשם המסחרי, במינהל המסים ובקרן הביטוח הלאומי – זה אורך שבוע עד שבועיים;
בממוצע, הזמן הכולל הנדרש כדי להירשם או לקבל מספר מס מע”מ/מספר זיהוי מס/מספר רישום מסחרי צריך להיות שבועיים מהרישום.
חובות דיווח וגילוי שוטפים
החלטות השותפים כגון מינוי ופיטורי דירקטורים, תיקוני תקנון, אישור חשבונות שנתיים, מינוי רואה חשבון מבקר, הגדלה או הפחתת הון, העברות מניות (למעט חברות מניות) וכו’. , כפופים להגשה לפקיד מרשם המסחר.
כל מעשה, דיון או החלטה שיש בהם כדי לשנות את התקנון יש לפרסם ביומן הודעות משפטיות ובעלון הרשמי, למעט שינוי בדירקטורים, חברי הוועד המפקח ורואי החשבון שנקבעו תחילה. בתקנון. למשל, יש לפרסם בין היתר את ההחלטות הבאות:
ההחלטה שלא לפרק את החברה חרף העובדה שמצב הנטו נחות מרבע הון המניות;
שינוי שם החברה;
העברת המשרד הרשום;
הארכת משך הזמן של החברה;
פעולות הקשורות להון המניות (הגדלה או הקטנה);
שינוי צורה משפטית; ו
שינוי מטרת החברה.
מבני ניהול
מבני הניהול בישויות המשפטיות הנפוצות ביותר הן כדלקמן.
חברות בערבון מוגבל
לאלה יש מנהל אחד או יותר ( gérants ) (אנשים טבעיים), שכל אחד מהם הוא, באופן עקרוני, נציג משפטי מלא של החברה.
חברות מניות
חברה משותפת עם דירקטוריון (conseil d’administration)
לאלה יש דירקטוריון עם בין שלושה ל-12 חברי דירקטוריון (15 לחברות בורסאיות), שיכולים להיות אנשים משפטיים או טבעיים. ניתן גם למנות מנהל כללי אחד או כמה.
כאשר נשיא הדירקטוריון הוא גם המנהל הכללי של החברה, אדם כזה נקרא הנשיא המנהל הכללי . הנשיא המנהל הכללי (אם קיים) או המנהל הכללי ( directeur général ) הוא הנציג המשפטי של חברת המניות.
חברה משותפת עם מועצת ניהול (דירקטוריון) ומועצת פיקוח (conseil de surveillance)
לאלה יש ועד ניהול של עד חמישה חברים (אנשים טבעיים) (שבעה חברים לחברות רשומות), ודירקטוריון מפקח המונה בין שלושה ל-12 חברים (15 חברים בחברות רשומות), שיכולים להיות אנשים משפטיים או אנשים טבעיים.
מועצת המנהלים עשויה להיות מורכבת מאדם יחיד אם הון המניות נמוך מ-1.5 מיליון MAD.
נשיא מועצת המנהלים ( Président du Directoire ) הוא הנציג המשפטי של חברת המניות.
חברות מניות מפושטות
נשיא חייב להתמנות על פי התקנון ויכול להיות אדם משפטי או אדם טבעי. הנשיא הוא הנציג המשפטי של החברה. ניתן (או לא) למנות גם מנהל כללי אחד או כמה לתמוך בנשיא בניהול החברה.
אחריות דירקטורים, נושאי משרה ובעלי מניות
אחריות הדירקטורים עלולה להיווצר במקרה של ניהול כושל (במידה והדירקטור עושה דבר המנוגד לאינטרס של החברה), הפרת תקנון החברה או אי עמידה בהוראות החוק והרגולציה. אם הדירקטור מבצע תקלה הניתנת להפרדה מתפקידיו, עלול להיגרם לאותו דירקטור אחריות אזרחית – כלומר, יהיה עליו לתקן/לפצות על הנזק שנגרם. בפועל, הניזוק יפתח בתביעת אחריות נגד המנהל. במידה ותביעת האחריות תצליח, ניתן לחייב את המנהל בתשלום פיצויים.
במקרים מסוימים המוגבלים על פי חוק, עלול להטיל על מנהל חברה מסחרית אחריות פלילית. כך, למשל, כאשר המנהל עושה שימוש לרעה בנכסי תאגיד, מחלק דיבידנדים פיקטיביים, אינו עורך את חשבונות החברה או מציג חשבונות לא נכונים, או אינו מגיש את החשבונות השנתיים של החברה במרשם המסחרי.
4. דיני עבודה
אופי התקנות החלות
דיני העבודה המרוקאים מבוססים על מספר מקורות משפטיים, המפורטים כאן לפי סדר עדיפות:
המשפט החוקתי המרוקאי;
יחסים בינלאומיים;
קוד העבודה המרוקאי;
גזירות ותקנות;
פרקטיקות נפוצות והחלטות חד-צדדיות של חברות ( usages et engagements unilatéraux );
התקנות הפנימיות של החברות; ו
חוזי עבודה אישיים.
דיני העבודה המרוקאים לא ממש התפתחו מאז פרסום חוק 65-99 לחוק העבודה ב-2004, למרות הדרישות של כמה פדרציות מקצועיות והצעות חוק (שלא אומצו).
עקרונות ופרקטיקות רבות הוגדרו בפסיקה, המהווה מקור חשוב בתחום זה.
מאפיינים של חוזי עבודה
הוכחה לקיומו של חוזה עבודה יכולה להינתן בכל אמצעי. הפסיקה רואה בקשר הכפיפות את היסוד המוכיח את יחסי העבודה. לפיכך, שופט מרוקאי היה סבור כי “יחסי העבודה מוכחים בהכוונה, בקרה ובפיקוח שהמעסיק מפעיל על העובד”.
על פי חוק העבודה, הסכם העבודה יכול להיות בעל פה או בכתב, למעט חוזי עבודה זמניים, שחייבים לכלול סעיפי חובה. עם זאת, נוהג מקובל ועדיף לקבוע הסכם בכתב. סעיפי התקן כוללים:
תפקיד העובד;
חובות;
שכר;
זמן עבודה;
מקום עבודה וניידות;
תקופת הודעה מוקדמת ותקופת ניסיון; ו
התחייבויות מגבילות (הוראות אי-תחרות ואי-שידול).
שני הסוגים הנפוצים ביותר של חוזי עבודה הם חוזים לתקופה בלתי מוגבלת וחוזים לתקופה קצובה. לשניהם ניתן להיכנס במשרה מלאה או חלקית.
לא ניתן להשתמש בחוזים לתקופה קצובה למילוי משרות קבועות, וחוק העבודה מספק רשימה מצומצמת של נסיבות ספציפיות שבהן מעסיק רשאי להתקשר בחוזה לתקופה קצובה – כלומר, החלפת עובד, פעילות מוגברת, או אם העבודה הוא עונתי.
על פי החוק המרוקאי, המעסיק אינו יכול לשנות באופן חד צדדי את התנאים המהותיים של חוזה העבודה, אך ניתן לבצע שינויים קלים ללא הסכמת העובד מראש.
עובדים זרים
חוק העבודה המרוקאי מספק התחייבויות ספציפיות לעובדים זרים, שחייבים להתקשר ב- Contrat de Travail Etranger (CTE) עם החברה המקומית. עם זאת, עובדים בדרך כלל מתקשרים בחוזה מפורט יותר (ה-CTE הוא רק טופס למילוי והגשה). ה-CTE חל גם אם העובד מופנה מחו”ל (בדרך כלל כרוך בהעדר חוזה מקומי).
עובדים זרים חייבים לקבל תשלום מקומי לחשבון בנק מקומי, שפתיחתו כפופה למתן מסמכים משפטיים (כרטיס ויזה/אישור הנמסר על ידי רשויות מרוקו). הם כפופים לתקנות מטבע חוץ ספציפיות לגבי העברת כספים לחו”ל.
זמן עבודה
על פי חוק העבודה המרוקאי, שעות העבודה הרגילות לפעילות שאינה חקלאית נקבעות על 2,288 שעות בשנה, או 44 שעות שבועיות. המעסיק רשאי לאמץ שיטת חלוקה שבועית או שיטת חלוקה שנתית של שעות עבודה.
המעסיק רשאי לקבוע את חלוקת שעות העבודה, והוא רשאי לבחור לחלק את 44 השעות באופן שווה או לא שוויוני על פני ימות השבוע, ובלבד שלא יעלו על עשר שעות ביום (אלא אם אלו נחשבות שעות נוספות).
על פי חוק העבודה, ניתן להעסיק את עובדי החברות שצריכים להתמודד עם עבודה באינטרס לאומי או עבודה נוספת חריגה מעבר לשעות העבודה הרגילות, בתנאי שיקבלו גמול שעות נוספות, בנוסף לשכרם.
לפי חוק העבודה, ללא קשר לשיטת התגמול, שעות נוספות מולידה תוספת שכר של 25% אם הן מבוצעות בין השעות 06:00-21:00 לפעילות שאינה חקלאית, ו-50% אם הן מבוצעות בין השעות 21:00-06:00. עלייה זו מגיעה ל-50% ול-100% בהתאמה אם השעות הנוספות עובדות במהלך יום המנוחה השבועית של העובד, גם אם ניתנת חופשת פיצוי. שעות נוספות משולמים במקביל לשכר המגיע ומוזכר בתלושי השכר.
סיום חוזי עבודה
ניתן לסיים חוזה עבודה בדרכים הבאות:
בפיטורים (מסיבות אישיות או כלכליות);
על ידי התפטרות העובד;
בשל גיל הפרישה החוקי;
בהתערבות של כוח עליון; ו
מכוח תום התקופה החוזית (עבור חוזים לתקופה קצובה).
על הפיטורים להתבסס על סיבה מוצדקת ולעמוד בהליך ספציפי שנקבע בחוק העבודה. היא מזכה את העובד בפיצויי פיטורין, אלא אם העובד התפטר או ביצע תקלה חמורה, או אם התרחש כוח עליון.
ישנן שתי קטגוריות של פיטורים: מסיבות אישיות ומסיבות כלכליות. פיטורים מסיבות אישיות עלולים לנבוע מביצוע התנהגות בלתי הולמת של העובד, או מהתנהגות שאינה אשמה אך מצדיקה את הפסקת ההתקשרות.
הליך הפיטורים מוסדר בקפדנות בחוק העבודה, הקובע:
רשימה מגבילה של מקרים הנחשבים להתנהגות בלתי הולמת חמורה;
מערכת של השלמת סנקציות בזמן נתון; ו
הליך שימוע קודם.
הפסיקה סבורה כי אי כיבוד הליך הפיטורים מוביל דה פקטו לכיוונו כפיטורים פוגעניים. פיצויים בגין פיטורים פוגעניים שניתן על ידי בית משפט לעובד מפוטר משתנים בהתאם למשך השירות של העובד. עם זאת, הם מוגבלים לשכר של 36 חודשים.
פיטורים מסיבות טכנולוגיות, מבניות או כלכליות המשפיעות על עשרה עובדים או יותר כפופים אף הם לכללים פרוצדורליים ספציפיים, המחייבים, במיוחד, התייעצות עם נציגי עובדים ואישור מוקדם מרשויות המנהל. בפועל, מלבד מקרים מיוחדים, הליך כזה מצליח לעיתים רחוקות בגלל היעדר אישור מהרשויות.
ייצוגי עובדים
לפי חוק העבודה המרוקאי, ארבעת המוסדות הבאים מייצגים עובדים מול המעסיק.
צירי צוות: צירים אלה חייבים להיבחר בכל החברות המעסיקות בדרך כלל לפחות עשרה עובדים קבועים. התפקיד כולל הצגת בפני המעסיק את כל התביעות הפרטניות שלא היו נעונות ישירות והנוגעות לתנאי העבודה הנובעים מיישום חקיקת העבודה, הסכם העבודה, הסכם העבודה הקיבוצי או הכללים הפנימיים.
נציגי האיגוד: לאיגוד המקצועי היציג ביותר שקיבל את מספר הקולות הגבוה ביותר בבחירות המקצועיות האחרונות בחברה, יש זכות למנות נציג איגוד אחד או יותר מבין חברי לשכת האיגוד בחברה. תפקידי נציגי ההסתדרות כוללים הגשת תיק התביעות למעסיק (או מי מטעמו), הגנה על תביעות קיבוציות וייזום משא ומתן לצורך כך והשתתפות בכריתת הסכמי עבודה קיבוציים.
ועד עובדים: יש להקים מועצה זו בתוך כל חברה המעסיקה בדרך כלל לפחות 50 עובדים, ויש לה תפקיד מייעץ.
ועדת בריאות ובטיחות: יש להקים ועדה זו בתוך כל חברה המעסיקה בדרך כלל לפחות 50 עובדים. כמו כן, יש לה תפקיד מייעץ ומטרתה לערב עובדים בפעולות מניעה ולשפר את תנאי העבודה.
5. דיני מיסים
מיסים החלים על עובדים/מעסיקים
במרוקו, המשכורות המשולמות על ידי מעסיק נכנסות לקטגוריה של הכנסה קטגורית נטו המכונה “הכנסה משכירה ודומה” והן כפופות לניכוי מס הכנסה, המשולם על ידי המעסיק בשם העובד. בהקשר זה, משכורות ברוטו מחויבות במס בשיעור שולי של 38% לפי סעיף 73-I של קוד המס המרוקאי ( Code Général des Impôts – CGI).
מיסים החלים על עסקים
למרוקו יש אותם מסים כמו רוב המדינות/תחומי השיפוט שסוחרים בקביעות עם מרוקו.
מס חברות
מס החברות נועד בעיקר לחול על רווחים שיוצרו על ידי חברות מרוקו ועל ידי סניפים של חברות זרות במרוקו. עם זאת, דיני המס מבחינים בין חברות החייבות אוטומטית במס חברות לבין אלו החייבות בו מבחירה, בהתאם למעמד השותפים של חברות מסוימות החייבות במס. בנוסף, בגלל פעילותם של גורמים חייבים במס מסוימים, או סתם כדי לעודד השקעות במרוקו, חוקי המס קבעו פטורים מלאים או חלקיים ממס חברות, באופן זמני או קבוע.
מס הכנסה של חברות (CIT) יחול בשיעור של 20% על חברות שהכנסתן החייבת נמוכה מ-100 מיליון MAD, או בשיעור של 35% על חברות שהכנסתן החייבת היא מעל 100 מיליון MAD. CIT יגיע לשיעורים אלה עד 2026.
בעוד ש-CIT מוחל בדרך כלל על ההכנסה החייבת במס של תקופה חשבונאית, ניתן לגבות אותו בדרך של ניכוי מס במקור במקרה של תשלום על ידי חברה מרוקאית של הכנסה מסוימת, כגון דיבידנדים או ריבית.
בנוסף, היקף היישום של CIT משתרע על הדברים הבאים:
הכנסה מסויימת ממקור מרוקאי המשולמת לחברות תושבות או חוץ;
חברות זרות בגין הפעילות שהן מבצעות במרוקו באמצעות מוסד קבע או כחלק ממחזור עסקים שלם;
פעולות הרווח שהם מבצעות במרוקו; ו
הכנסה שבגינה מיוחס מיסוי למרוקו על ידי אמנת מס בינלאומית בנושא כפל מס.
ניכוי מס במקור על חברות
במקביל למשטר ה-CIT הרגיל, חוק המס המרוקאי קבע משטרי מיסוי CIT מיוחדים למוצרים מסוימים ולחברות המבצעות פעילויות מסוימות במרוקו. שיטת ניכוי המס במקור, הקבועה בסעיף 4 ל-CGI, חלה על מוצרים מסוימים המשולמים על ידי חברות מרוקאיות (מוצרים ממניות ומיחידות תאגיד, מוצרי השקעה בהכנסה קבועה, הכנסה מתעודות סוקוק ומוצרים ברוטו המשולמים לחברות חוץ. בתמורה לעבודה או שירותים), ושיטת המיסוי האופציונלית בתעריף אחיד זמינה עבור חברות זרות שקיבלו חוזי בנייה או הרכבה במרוקו שבחרו במיסוי קבוע. יצוין כי מטה אזורי או בינלאומי במעמד של “עיר הפיננסים של קזבלנקה” כפופים למשטר מס מיוחד.
מס ערך מוסף
מע”מ הוא מס עקיף על צריכה החל על פעולות חייבות במס הנחשבות כמבוצעות, מופעלות או בשימוש במרוקו. היקפו רחב מאוד ככל שהמע”מ חל על פעולות בעלות אופי תעשייתי, מסחרי או אומנותי או על עיסוק במקצוע חופשי. היקף המע”מ מנותח גם ברמת החייבים והפעולות החייבות במס, על מנת לקבוע, ראשית, האם פעולות ואנשים אלו נמצאים בגדר המע”מ (פעולות ואנשים המכונים “חייבים”), ושנית. , בין אם פעולות אלה וחייבים במס מחויבים או פטורים.
הכללים הנוגעים לאירוע החייב וקביעת סכום המע”מ החייב מהווים את הכללים המסדירים את בסיס המע”מ. אירוע החיוב הינו האירוע המוליד את חוב המע”מ של הנישום כלפי האוצר. באופן עקרוני, האירוע החייב במע”מ הוא גבייה מלאה או חלקית של סכום העסקה החייבת. עם זאת, ניתן לבחור במערכת “חיוב” בתנאים מסוימים.
הסכום החייב, או הבסיס החייב במס, של מע”מ מורכב מכל מה שהחייב גובה או מקבל בתמורה לעסקה החייבת. לפיכך הוא כולל את מחיר הסחורות, העבודות או השירותים וההכנסות הנלוות הקשורות אליהם, כמו גם את העלויות, המכסים והמסים הקשורים אליהם, למעט המע”מ עצמו. שיעור המע”מ מורכב משיעור סטנדרטי של 20%, עם שיעורים מופחתים של 7%, 10% ו-14%.
מס עסקים
בסיס השומה למס העסקים הוא שווי השכירות של האלמנטים המשמשים למימוש פעילות החברה (מפעלים כבולים ומצוידים בכל אמצעי הייצור שלהם, לרבות טובין שנשכרו או נרכשו בהשכרה). מס העסקים מוטל בשיעור של 10%, 20% או 30%, בהתאם לפעילות המבוצעת.
כל פעילות מקצועית חדשה שנוצרה נהנית מפטור של חמש שנים ממס עסקים מיום תחילת הפעילות (כלומר, רכישה ראשונה של סחורות או שירותים). עם זאת, סניפים שקיבלו חוזי עבודות, אספקה או שירות אינם נהנים מפטור זה.
זיכוי מס/תמריצים זמינים
למרוקו יש מספר נקודות זיכוי מס ותמריצי מס. ראשית, ישנן הטבות מס המוענקות למגזרי פעילות מסוימים, המיועדות לחברות הממוקמות באזורי האצה תעשייתיים ולחברות תעשייתיות המבצעות פעילויות הקבועות ברגולציה (תחבורה, כרייה, מלאכה, חינוך פרטי והכשרה מקצועית, ספורט, תיירות, נדל”ן , חקלאות ופחמימנים). ישנם גם יתרונות המוענקים ללא קשר למגזר הפעילות, או הטבות המוענקות לתחומים מסוימים וחברות או ארגונים מסוימים. לבסוף, ישנם גם תמריצים לבורסה וחיסכון.
איחוד מס
איחוד מס אינו זמין במרוקו.
כללי שימוש באותיות רישיות ומגבלות אחרות
בהתאם לסעיף 10-II-A-1° ל-CGI, כאשר בעל מניות מרוקאי או לא מרוקאי של חברה מרוקאית מעניק הלוואה לחברה, ניתנת ניכוי המס של הריבית המשולמת על ידי החברה המרוקאית עם הדברים הבאים מגבלות (כללי שימוש באותיות גדולות):
יש לשלם את הון המניות של הלווה במלואו;
סכום הלוואת בעל המניות לא יעלה על סכום הון המניות של הלווה (יחס חוב להון של 1:1); ו
הריבית לא תעלה על השיעור שנקבע על ידי משרד האוצר לשנת מס (1.89% לשנת הכספים 2023).
תמחור העברה
ארסנל החקיקה של מינהל המס המרוקאי עבר לאחרונה מודרניזציה בתחום מחירי העברה, עם הכנסת חובת תיעוד, מקודדת בסעיף 214-III של CGI. סעיף א’, שהוכנס בחוק האוצר לשנת 2019 ומתוקן בחוק האוצר לשנת 2021, קובע כי חברות שביצעו עסקאות עם חברות הממוקמות מחוץ למרוקו ואשר יש להן קשרי תלות ישירים או עקיפים האמורים בסעיף 210 (פסקה חמישית) חייבות. להעביר לרשויות המס, באמצעים אלקטרוניים, את התיעוד להצדקת מדיניות מחירי ההעברה שלהן, שהרשימה ודרכיו נקבעים בתקנה, הכוללת:
קובץ אב המכיל מידע על כל הפעילויות של חברות קשורות, מדיניות מחירי ההעברה הכוללת המיושמת וחלוקת רווחים ופעילויות ברחבי העולם; ו
קובץ מקומי המכיל מידע ספציפי לעסקאות שהמיזם המבוקר מבצע עם המפעלים הנ”ל שאינם מרוחקים זרוע.
תיעוד זה מופק על ידי ארגונים כאלה כאשר:
מחזור המכירות המוצהר שלהם, ללא מע”מ, שווה או גדול מ-50 מיליון מד”ד; או
הנכסים ברוטו שלהם כפי שמוצגים במאזן בסוף שנת הכספים הנוגעת הם שווים או גדולים מ-50 מיליון מד”ד.
בהעדר מסירת התיעוד האמור, כולו או חלקו, במהלך אימות שנת כספים, הנישום מוזמן באופן הקבוע בסעיף 219 להמציא את המסמכים החסרים תוך 30 יום ממועד קבלת הבקשה. מסירת המסמכים האמורים.
בנוסף, חוק הכספים של 2021 הכניס עונש על אי הפקה או על הפקה לא מלאה של תיעוד תמחור ההעברה הנזכר בסעיף 214-III-A של CGI. מעתה, אי מסירת המסמכים הנדרשים תגרור קנס בגובה 0.5% מסכום העסקאות הפנים-קבוצתיות הבלתי מתועדות, אם כי סכום הקנס לא יפחת מ-200,000 MAD לשנה מבוקרה. (סעיף 185-IV ל-CGI).
כללי מניעת התחמקות
מרוקו חברה בפורום העולמי למאבק בהונאת מס, והתאימה למערכת שלה את העקרונות בהשראת ה-OECD וה-BEPS.
יתרה מכך, יש לציין שגם אם ההחלפה האוטומטית של מידע פיננסי עדיין לא אפקטיבית, מעולם לא היו למינהל המס המרוקאי כל כך הרבה כלים כמו כיום להתחקות אחר הונאות מס במסגרת האמנה הרב-צדדית בדבר סיוע מינהלי הדדי, אשר נחתם על ידי מרוקו ב-21 במאי 2013, בתוקף במרוקו מאז 1 בספטמבר 2019, ופורסם ב- Bulletin Officiel du Royaume du Maroc (BORM) ב-5 במאי 2020.
6. חוק התחרות
הודעת בקרת מיזוג
מבחינת תחרות, מיזוג מתבצע כאשר:
שני עסקים או יותר עצמאיים בעבר מתמזגים;
אדם אחד או יותר שכבר מחזיקים בשליטה בעסק אחד לפחות רוכשים – במישרין או בעקיפין, ובין אם על ידי רכישת נתח בהון, באמצעות רכישת נכסים, בחוזה או בכל אמצעי אחר – שליטה באחר כולו או בחלקו. עסק או של כל או חלקם של כמה עסקים אחרים;
חברה אחת או יותר רוכשות – במישרין או בעקיפין, בין בדרך של רכישת הון, באמצעות רכישת נכסים, בחוזה או בכל אמצעי אחר – שליטה בעסק אחר, כולו או חלקיו, או בשלמותו או בחלקם של מספר עסקים אחרים. ; או
נוצר מיזם משותף המבצע את כל הפונקציות של ישות כלכלית אוטונומית.
אם שתיים או יותר מהעסקאות הנ”ל מבוצעות תוך תקופה של שנתיים בין אותם אנשים או התחייבויות, וכתוצאה מכך שינוי שליטה, הן נחשבות כריכוזיות/מיזוג יחיד במועד העסקה האחרונה.
בהתאם לסעיף 12 לחוק 104-12 בנושא תחרות, יש להודיע על כל מיזוג למועצת התחרות על ידי החברות והגורמים הנוגעים בדבר, טרם יישומו. חובה זו חלה כאשר מתקיים אחד משלושת הספים הבאים:
המחזור הכולל העולמי של כל החברות או הקבוצות של גופים/צדדים טבעיים או משפטיים לריכוז, למעט מסים, עולה על 1.2 מיליארד MAD והמחזור שהושג במרוקו בנפרד על ידי לפחות אחת מהחברות או קבוצות של צדדים טבעיים או משפטיים למיזוג עולה על 50 מיליון מד;
סך המחזור, לפני מס, שהושג במרוקו על ידי כל ההתחייבויות או הקבוצות של צדדים טבעיים או משפטיים למיזוג עולה על 400 מיליון MAD, והמחזור, לפני מס, שהושג במרוקו בנפרד על ידי לפחות שתיים מההתחייבויות או קבוצות הטבעיים. או צדדים משפטיים למיזוג עולה על 50 מיליון מאד; ו
החברות שהן צד למעשה, או מושא לו, או קשורות אליו כלכלית, מימשו יחד במהלך השנה הקלנדרית הקודמת, יותר מ-40% מהמכירות, הרכישות או עסקאות אחרות בשוק לאומי של טובין. , מוצרים או שירותים מאותו סוג או ניתנים להחלפה, או על חלק מהותי ממנו.
נוהל בקרת מיזוגים
המיזוג יועבר למועצה לתחרות ברגע שיהיה בידי הצדדים הנוגעים בדבר להציג פרויקט בוגר דיו כדי לאפשר את בחינת התיק, בפרט כאשר ערכו הסכם או חתמו על מכתב כוונות. או ברגע שהוכרזה הצעה לציבור.
חובת ההודעה מוטלת על האנשים הטבעיים או המשפטיים הרוכשים שליטה בהתחייבות כולה או בחלקה, או במקרה של מיזוג או יצירת מיזם משותף, על כל הצדדים הנוגעים בדבר, שעליהם להודיע על כך במשותף.
מועצת התחרות תחליט על המיזוג תוך 60 יום מיום קבלת ההודעה המלאה. יכול להיות:
להצהיר, בהחלטה מנומקת, כי הפעולה שנמסרה לה אינה נופלת בגדר מיזוגים טעוני הודעה;
לאשר את העסקה, יתכן ולכפוף הרשאה זו ליישום בפועל של ההתחייבויות שקיבלו הצדדים, בהחלטה מנומקת; או
ליזום בדיקה מעמיקה, אם היא סבורה שיש ספקות חמורים אם העסקה תפגע בתחרות, או שנפגעת התחרות.
כאשר מיזוג נתון לבדיקה מעמיקה, מועצת התחרות תקבל החלטה בתוך 90 יום מפתיחת הבדיקה.
עמלות
שכר הטרחה עבור לימוד תיק ההודעות על פעולת מיזוג/ריכוז נקבע על 0.1% מסכום העסקה, אך לא יכול להיות נמוך מ-20,000 MAD או יותר מ-150,000 MAD. במקרה של אי-הצהרה על סכום העסקה, גובה האגרה המקסימלי מוחל על הגורמים המוטלים בנטל ההודעה.
כאשר ההודעה נוגעת להקמת חברה חדשה, העמלה נקבעת על 20,000 MAD.
אגרות כאמור משולמים תוך חודש מיום קבלת החלטת מועצת התחרות על ידי הצדדים, ללא קשר לתוצאותיה.
קרטלים
חוק 104-12 בנושא התחרות וצו היישום שלו קובעים כללים מסוימים הנוגעים להסכמים ופרקטיקות אנטי-תחרותיות. לפי סעיף 6 לחוק 104-12, פעולות מתואמות, קרטלים, הבנות או קואליציות, מפורשות או בשתיקה, בכל צורה ומכל סיבה שהיא, אסורות כאשר מטרתן או השפעתם היא למנוע, להגביל או לעוות את התחרות בשוק. , במיוחד כאשר הם מתכוונים:
להגביל את הגישה לשוק או מימוש חופשי של תחרות על ידי חברות אחרות;
לחסום היווצרות מחירים באמצעות תנאי שוק חופשי על ידי העדפה מלאכותית לעלייתם או לירידתם;
להגביל או לשלוט בייצור, בשווקים, בהשקעות או בהתקדמות הטכנית; או
להקצות שווקים, מקורות אספקה או חוזים ממשלתיים.
כל התחייבות, הסכם או סעיף חוזי המתייחס לאחת מהפרקטיקות הללו בטלים ומבוטלים.
יתרה מכך, כל אדם טבעי אשר, במרמה או ביודעין, נטל חלק אישי ומכריע בתפיסה, יישום או בקרה של שיטות אלו, ייענש במאסר של חודשיים עד שנה ו/או קנס של 10,000 עד 500 מד. ,000.
שימוש לרעה בעמדה דומיננטית
חוק 104-12 בנושא התחרות וצו היישום שלו קובעים כללים מסוימים הנוגעים להסכמים ופרקטיקות אנטי-תחרותיות. סעיף 7 לחוק 104-12 לתחרות קובע כי ניצול לרעה על ידי מיזם או קבוצת מפעלים אסור כאשר יש לו מטרה או תוצאה למנוע, להגביל או לעוות את התחרות, כאשר הניצול לרעה הוא:
של עמדה דומיננטית בשוק המקומי או בחלק מהותי ממנו; או
של מצב של תלות כלכלית בו אין ללקוח או לספק חלופה מקבילה אחרת.
השימוש לרעה עשוי להיות בפרט מסירוב מכירה, מכירות קשורות או תנאי מכירה מפלים, וכן ניתוק קשרים מסחריים שנקבעו, מהסיבה היחידה שהשותף מסרב להיכנע לתנאים מסחריים לא מוצדקים. היא עשויה להיות מורכבת גם מהטלת מחיר מינימום על מחיר המכירה החוזרת של מוצר או טובין, על מחיר שירות או על מרווח מסחרי, במישרין או בעקיפין.
כל התחייבות, הסכם או סעיף חוזי המתייחס לאחת מהשיטות הנ”ל הללו בטלים ומבוטלים.
יתרה מכך, כל אדם טבעי אשר, במרמה או ביודעין, נטל חלק אישי ומכריע בתפיסה, יישום או בקרה של שיטות אלו, ייענש במאסר של חודשיים עד שנה ו/או קנס של 10,000 עד 500 מד. ,000.
7. קניין רוחני
פטנטים
במרוקו, שני משרדים ממונים על קניין רוחני:
ה-OMPIC עבור כותרות קניין תעשייתי כגון פטנטים, סימני מסחר, מדגמים ודגמים, וכן עבור מרשם המסחר; ו
משרד זכויות היוצרים המרוקאי (BMDA) להיבטים הנוגעים לזכויות יוצרים וזכויות קשורות.
קניין רוחני נשלט על ידי שני טקסטים חקיקתיים עיקריים:
חוק מס’ 17-97 המתייחס לקניין תעשייתי, כפי שתוקן והושלם בחוקים 23-13 ו-31-05; ו
חוק מס’ 2-00 המתייחס לזכויות יוצרים וזכויות קשורות, כפי שתוקן והושלם.
הפטנט הוא כותר קניין תעשייתי המגן על חידוש טכני. זה יכול להתייחס למוצר או לתהליך שנותן פתרון טכני לבעיה נתונה. הפטנט מקנה לבעלו זכות שימוש בלעדית.
כדי להיות ניתנת לפטנט, אמצאה חייבת לעמוד בשלושה תנאים לפי חוק 17-97 לקניין תעשייתי:
טריות;
פעילות המצאתית; ו
יישום תעשייתי.
בקשות לפטנט מוגשות ל-OMPIC.
נקבע דו”ח חיפוש ראשוני מלווה בחוות דעת בנושא פטנט, שמטרתו להעריך את החדשנות, פעילות ההמצאה והיישום התעשייתי של ההמצאה.
אם הבקשה לפטנט לא בוטלה או נדחתה תוך 18 חודשים ממועד ההגשה בהתאם לעילות הדחייה האמורות בחוק, היא תפורסם. על סמך דוח החיפוש המקדים והערות המבקש ו/או צדדים שלישיים וכל תביעה מתוקנת, נערך דוח חיפוש סופי. לאחר וידוא כי אין עילה לדחייה, ניתן הפטנט בעקבות תשלום האגרות המגיעות. הפטנט המוענק מפורסם עם דוח החיפוש הסופי, וה-OMPIC נותן את כותרת הפטנט המוענק, לפי בקשה, לבעלים או לנציגו.
כותרת הפטנט מגינה על ההמצאה למשך 20 שנה בטריטוריה שבה ניתן הפטנט.
לגבי הפעולה לתביעת בעלות על פטנט, אסור לאדם שאינו הממציא (למעט מקרים מסוימים) לבקש את רישום כותרת הפטנט ב-OMPIC. עם זאת, אם הדבר מתרחש חריג מהעיקרון הנ”ל, הדין המרוקאי מאפשר לנפגע לתבוע בעלות על הבעלות שניתנה או בגין המצאה שנלקחה מהממציא או ממשיפיו בעלות, או בניגוד לחוק. התחייבות משפטית או חוזית.
התביעה לפסילת פטנט מוגשת על ידי כל אדם או משרד ציבורי, המבקש מבית המשפט להכריז על כותרת הפטנט כפסולה כולה או חלקה. מטרת פעולה זו היא להכשיר את היעדר התנאים לתוקפו של פטנט.
המחוקק המרוקאי מאפשר לממציא בעל פטנט שסבל מדעה קדומה עקב הפרת זכויות להגיש תביעת הפרה בפני בתי המשפט הפליליים או המסחריים.
סימני מסחר
חוק 17-97 לקניין תעשייתי מגדיר סימן מסחר כ”סימן המסוגל לייצוג גרפי המשמש להבחין בין טובין או שירותים של אדם טבעי או משפטי”.
סימני מסחר הם:
סימנים נומינליים (מיוצגים על ידי מילים, מכלול של מילים, אותיות, מספרים וכו’);
סימנים פיגורטיביים (המורכבים מתמונות או גרפיקה);
סימנים מעורבים (השילוב של סימנים מילוליים ודמויות);
סימני צליל (מיוצגים בצורה גרפית כגון סימון מוזיקלי);
סימני ריח (מיוצגים על ידי ריח, ניחוחות וכו’); ו
סימנים תלת מימדיים.
על מנת לרשום סימן מסחר, עליו לעמוד בקריטריונים מסוימים לזכאות, לרבות להיות:
חוקי;
מיוחד; ו
זמין.
השלב השני מורכב מבחירת שיטת התיוק. הבקשה לרישום סימן המסחר מוגשת במטה OMPIC בקזבלנקה, או באחד מ-28 המשרדים האזוריים הפרוסים על פני השטח הלאומי. כמו כן, ניתן להגיש את הבקשה לסימן המסחר באופן מקוון דרך אתר שירות DirectInfo.
יש צורך לבצע חיפוש אמנותי קודם וסיווג של סחורות ו/או שירותים לביצוע, ולמנות סוכן במקרים מסוימים (עבור ישויות משפטיות שאינן תושבי מרוקו).
בחינת הבקשה מורכבת מבחינה של צורה ושל מהות, על בסיס עילות הדחייה המוחלטות המוגדרות בחוק. אם לא התעוררה התנגדות לאחר חודשיים מפרסום בקטלוג סימני המסחר הרשמי, סימן המסחר נרשם. “תעודת רישום הסימן” מונפקת או מודיעה למבקש או לנציגו.
הסימן המסחרי מוגן לתקופה של עשר שנים, וזו ניתנת לחידוש ללא הגבלת זמן.
הרישום מקנה זכות בעלות בלעדית על סימן המסחר של הטובין ו/או השירותים המיועדים, ואוסר על צדדים שלישיים לנצלו ללא אישור.
בעל הזכות הבלעדית בסימן המסחר רשאי להגיש תביעה בגין הפרה במקרה של שכפול זהה או במקרה של חיקוי אם הדבר עלול ליצור בלבול במוחו של הצרכן.
עיצוב תעשייתי
חוק 17-97 לקניין תעשייתי רואה בכל הרכבה של קווים או צבעים עיצוב תעשייתי, ובלבד שמכלול זה נותן מראה מיוחד למוצר תעשייתי או מלאכת יד ויכול לשמש כסוג לייצור מוצר תעשייתי או מלאכה. העיצוב התעשייתי חייב להיות מובחן מעיצובים דומים או על ידי תצורה מובחנת ומוכרת המעניקה לו אופי של חידוש, או על ידי אפקט חיצוני אחד או יותר המעניק לו פיזיונומיה משלו וחדשה.
כל אדם טבעי או משפטי שיש לו בית או מפעל תעשייתי או מסחרי במרוקו רשאי להגיש בקשה לרישום עיצוב תעשייתי. את הבקשה ניתן להגיש במטה OMPIC בקזבלנקה, באחד המשרדים האזוריים הפרוסים על פני השטח הלאומי, או באינטרנט דרך אתר DirectInfo.
רכישת הזכות בעיצוב תעשייתי מותנית ברישום המדגם. הרישום חייב להקדים כל חשיפה או ניצול לציבור. כך הבעלים יוכל להגן על עצמו מפני זיוף ולעמוד על זכויותיו בפני צדדים שלישיים.
הטיפול בבקשה לרישום כולל:
בדיקת קבילות;
בדיקת סדירות; ו
בדיקת תוקף.
בקשות רגילות ותקפות לרישום מתפרסמות בקטלוג הרשמי של עיצובים תעשייתיים.
רישום מדגם תעשייתי תקף לחמש שנים ממועד הגשתו. ניתן לחדש זאת לארבע תקופות חדשות רצופות של חמש שנים.
בעל זכות ההגנה של עיצוב תעשייתי רשאי להגיש תביעה בגין הפרה במקרה של שכפול או ניצול של המדגם התעשייתי.
זכויות יוצרים
זכויות יוצרים היא הזכות הבלעדית להפיק, לשכפל, לפרסם או לבצע יצירה ספרותית, אמנותית, דרמטית או מוזיקלית מקורית. היוצר הוא בדרך כלל הבעלים של זכויות היוצרים. ההגנה הנובעת מזכויות היוצרים מתחילה מיצירת היצירה, גם אם היא אינה קבועה על תמיכת חומר.
החוק חל על יצירות ספרותיות ואמנותיות שהן יצירות אינטלקטואליות מקוריות בתחום הספרותי והאמנותי, כגון:
יצירות המובעות בכתב;
תוכנות מחשב;
יצירות מוזיקליות, בין אם הן כוללות טקסטים נלווים או לא;
יצירות דרמטיות ודרמטיות-מוסיקליות;
יצירות אורקוליות, לרבות יצירות קולנועיות ווידאוגרמות וכו’.
ההגנה אינה תלויה באופן או צורת הביטוי, איכות ומטרת היצירה.
זכויות יוצרים מעניקות למחבר שני סוגי זכויות:
זכויות כלכליות על יצירה מוגנות במהלך חיי היוצר ובמשך 70 שנה לאחר מותם; ו
הזכויות המוסריות אינן מוגבלות בזמן, בלתי ניתנות להגדרה, בלתי ניתנות להסרה וניתנות להעברה במותם למוטבים.
אחרים
מאגרי מידע
במשפט המרוקאי, מאגרי מידע מוגנים בחוק 2-00 המתייחס לזכויות יוצרים וזכויות קשורות.
תוכנה
חוק 2-00 המתייחס לזכויות יוצרים וזכויות קשורות מסדיר את כל ההגנות הנוגעות לתוכניות מחשב.
תנאי המקוריות הוא התנאי המהותי היחיד הדרוש להגנה על תוכנה בזכויות יוצרים. ההגנה על תוכנה אינה משתרעת על רעיונות, אלא רק על הביטוי המילולי והמתמטי של התוכנות שהן בבסיס התוכנה.
אינדיקציות גיאוגרפיות
אינדיקציות גיאוגרפיות כפופות לאישור משרד החקלאות לפני רישום ב-OMPIC. לפי החוק המרוקאי, ציון גיאוגרפי הוא “כל אינדיקציה המשמשת לזיהוי מוצר כמקורו בטריטוריה, אזור או יישוב של אותו טריטוריה, במקרים בהם ניתן לייחס איכות, מוניטין או מאפיין אחר של המוצר בעיקרו המוצא הגיאוגרפי הזה”.
לעומת זאת, החוק מגדיר כינוי מקור כ”שם הגיאוגרפי של מדינה, אזור או יישוב המשמשים לציון מוצר שמקורו בהם, אשר איכותו, המוניטין או מאפיינים אחרים המפורטים נובעים אך ורק מהסביבה הגיאוגרפית, הכוללת טבעי גורמים אנושיים”. לכן, כל היצרנים באותו מקום נהנים מההגנה השמורה לכינויי המקור אם הם עומדים בתקנים לייצור.
בניגוד לפטנטים, ציון גיאוגרפי אינו זכות בלעדית: היא מוגבלת לאיסור על מתחרים מחוץ למקום הגיאוגרפי (או מי שנמצאים בשטח הרשום שאינם מכבדים את המפרט) להשתמש בשם למוצריהם, למשל.
8. הגנת מידע
התקנות החלות
התקנות העיקריות החלות על הגנת מידע הן:
חוק 09-08 להגנת יחידים בנוגע לעיבוד נתונים אישיים;
צו מיום 21 במאי 2009 שנלקח להחלת חוק 09-08 המתייחס להגנה על אנשים פיזיים בכל הנוגע לטיפול בנתונים אישיים; ו
תקנות הוועדה הלאומית להגנה על נתונים אישיים ( Commission Nationale de contrôle de la protection des Données à Caractère Personnel – CNDP).
בשנת 2019, מרוקו אישרה את אמנה אירופאית מס’ 108 להגנה על יחידים בכל הנוגע לעיבוד אוטומטי של נתונים אישיים והפרוטוקול הנוסף שלה.
היקף גיאוגרפי
התקנות הנדונות בסעיף 8.1 התקנות החלות חלות על חברות האחראיות לעיבוד (בקרים) שבסיסן במרוקו, או על בקר שאינו מבוסס בשטח מרוקו אך לצורכי עיבוד נתונים אישיים הוא נעזר במידע אוטומטי או שאינו אמצעים אוטומטיים הנמצאים בשטח מרוקו, למעט עיבוד המשמש רק למטרות מעבר. במקרה זה, על הבקר למנות נציג במרוקו ל-CNDP.
תקנת הגנת המידע הכללית (GDPR) עשויה להשפיע על חברות מרוקאיות אם הן קבלניות משנה או אם הן מפעילות עיבוד נתונים אישיים הקשורים ל:
הצעת סחורות או שירותים לנושאי מידע הנמצאים בשטח האיחוד האירופי; או
מעקב אחר התנהגותם של אנשים כאמור, ככל שהתנהלות כזו מתרחשת בתוך האיחוד האירופי.
תפקיד וסמכות הסוכנות להגנת המידע
הרשות המרוקאית להגנת המידע היא ה-CNDP (ראה 8.1 תקנות חלות ), אשר הוקמה כדי לוודא שעיבוד הנתונים האישיים תואם את החוק התקף ואינו משפיע על הפרטיות, החירויות וזכויות האדם הבסיסיות.
ל-CNDP מספר פונקציות:
מתן חוות דעת וייעוץ לממשלה, לפרלמנט ולממשלות בנושאי הגנת מידע;
קבלה ועיבוד תלונות מאנשים פרטיים;
קבלת הודעות על הצהרות ובקשות לאישור מוקדם של עיבוד מבקרי נתונים; ו
ביצוע ניטור משפטי וטכנולוגי.
ל-CNDP יש את הכוח:
לשלוט ולחקור בקרי נתונים;
להורות על מסמך מכל סוג שהוא, או כל תמיכה המאפשרת לה לבחון את העובדות בדבר התלונות שהופנו/נמסרו לה, במועדים ולפי הנהלים או הסנקציות שיקבע;
להזמין או לבצע (או לבצע) את השינויים הדרושים כדי להבטיח שהנתונים הכלולים בקבצים נשמרים בתום לב; ו
להורות על חסימה, מחיקה או השמדה של נתונים, ולאסור באופן זמני או קבוע על עיבוד נתונים אישיים.
9. מסתכלים קדימה
רפורמות משפטיות צפויות
ארגון משפט
ב-13 באפריל 2023 אישרה מועצת ממשלת מרוקו את הצעת חוק מס’ 37.22 הנוגעת למכון הגבוה למשפטים. הצעת החוק, שהוגשה על ידי שרת המשפטים, תומכת בתמורות שעברה מערכת המשפט בשנים האחרונות, ובאתגרים הגלומים בפיתוחה, בעיקר בכל הקשור לפיתוח מערך ההכשרה.
חוק זה נועד גם לשנות את המסגרת המשפטית המסדירה את מוסד השלום העליון, להתאים אותה למציאות החדשה שנוצרה בעקבות העצמאות המוסדית של הרשות השופטת ועם הטקסטים החקיקתיים והרגולטוריים הקשורים.
אותו טקסט מארגן שורה של שאלות ותחומים שלגביהם התייחס חוק אורגני מס’ 106.13, הנוגע למעמד של שופטים, לחוק מיוחד. מטרת חוק זה היא להעניק למכון מסגרת משפטית חדשה המגדירה את ארגונו, ניהולו ותפקידו. החוק מכיל גם הוראות העוסקות בסוגיית ההכשרה השופטת, תוך גישה משולבת המאגדת בתוכה את נוסחי החקיקה והרגולציה השונים הנוגעים אליו.
אימוץ אמנת השקעות חדשה
חוק המסגרת 03-22 המהווה את אמנת ההשקעות נכנס לתוקף בתחילת שנת 2023. אמנת השקעות חדשה זו קובעת את המטרות היסודיות של פעולת המדינה במונחים של פיתוח וקידום השקעות, במטרה לבסס את מרוקו כיבשת אטרקטיבית. מרכז השקעות בינלאומי.
על פי סעיף 2 לאמנת ההשקעות, מדיניות פיתוח וקידום ההשקעות של המדינה מבוססת על העקרונות הבאים:
חופש מפעל;
תחרות חופשית ושקיפות;
יחס שווה למשקיעים, יהא לאוםם אשר יהיה;
ודאות משפטית; ו
ממשל תקין.
כדי להשיג את היעדים הבסיסיים המפורטים באמנה זו, כגון יצירת מקומות עבודה יציבים, שיפור הסביבה העסקית, הקלת פעולת ההשקעה וכו’, המדינה מקימה מנגנוני תמיכה בהשקעות, לרבות:
תכנית עיקרית הכוללת:
בונוסים נפוצים להשקעות שהסכום הכולל או מספר המשרות היציבות שייווצרו שווים או גבוהים מהספים שנקבעו בצו ליישום אמנת השקעות חדשה זו;
מענק השקעה נוסף, המכונה “בונוס טריטוריאלי”, המוענק לפרויקטי השקעה העומדים בקריטריון הקודם ומתבצעים במחוזות או מחוזות מסוימים שנקבעו בצו היישום; ו
מענק השקעה נוסף, המכונה “מענק מגזרי”, המוענק לפרויקטי השקעה המבוצעים במגזרי פעילות עדיפים; ו
תוכניות מיוחדות לפרויקטי השקעה אסטרטגיים ולארגונים קטנים מאוד, קטנים ובינוניים.
הצו המיישם את אמנת ההשקעות מפרט כי פרויקטי השקעה אסטרטגיים הם כאלה שבהם הסכום הכולל שהושקע שווה או גדול מ-2 מיליארד מד”א (סעיף 15 לאמנת ההשקעות), ואשר לפחות אחד מהקריטריונים הבאים מתקיים:
לתרום תרומה יעילה להבטחת ביטחון המים, האנרגיה, המזון או הבריאות של מרוקו;
יש השפעה משמעותית על מספר המשרות הישירות או העקיפות שייווצרו;
יש השפעה ניכרת על השפעתה הכלכלית ועל מיקומה האסטרטגי של מרוקו בקנה מידה אזורי, יבשתי או בינלאומי;
יש השפעה דפוקה על המערכות האקולוגיות או הפעילויות המגזריות של מרוקו; או
לתרום תרומה משמעותית לפיתוח וניכוס של טכנולוגיות מתקדמות.
עם זאת, פרויקטי השקעה בתעשייה הביטחונית נחשבים אוטומטית לבעלי אופי אסטרטגי.
על פי אמנת ההשקעות, מדינת מרוקו תנקוט את האמצעים הדרושים לשיפור הסביבה העסקית ולהקלה על פעולת ההשקעה, על ידי אימוץ רפורמות שנועדו במיוחד:
לאפשר גישה של משקיעים לקרקע זמינה במחירים תחרותיים על ידי תכנון, פיתוח והפעלה של אזורי תעשייה, לוגיסטיקה, מסחר, תיירות ושירותים העונים על צורכי המשקיעים, ועל ידי הגדלת הערך של חלקות אדמה המיועדות לפרויקטי השקעה שיוצרים ערך מוסף ועבודות יציבות;
לחזק את התחרותיות של מגזרי הלוגיסטיקה והאנרגיה, ולקדם את השימוש באנרגיות מתחדשות;
לספק הכשרה ראשונית והמשך המותאמות לצרכי העסקים;
לקדם פעילויות מחקר ופיתוח ולהקל על גישה לטכנולוגיות מידע ותקשורת חדשות;
לגוון את שיטות המימון ולהקל על הגישה לשוקי ההון ולפתרונות מימון חדשניים; ו
לפשט ולבטל את ההליכים המנהליים הכרוכים בביצוע השקעות.
אמנת ההשקעות מבטיחה גם שאזרחים זרים (כמו גם מרוקאים המבוססים בחו”ל) המבצעים השקעות במטבע חוץ ייהנו ממשטר ההמרה, המעניק חופש מלא למוטבים:
העברת רווחים פטורים ממס לחו”ל, ללא הגבלה על הסכום או משך הזמן; ו
להעביר את התמורה של סילוק מלא או חלקי או פירוק ההשקעה, לרבות רווחי הון.
ערבויות אחרות ניתנות לעידוד השקעה במרוקו, כגון הגנה על הקניין הרוחני והנתונים האישיים של המשקיעים, בהתאם לחקיקה המרוקאית העדכנית.