מניות: מה הן- סוגים עיקריים

מהן מניות?
מניה, היא נייר ערך המייצג את הבעלות על חלק מהתאגיד המנפיק. יחידות מניות נקראות “מניות” המזכה את הבעלים בחלק מנכסי התאגיד והרווחים השווים לכמות המניות שבבעלותו.

עורך דין מומלץ

מניות נרכשות ונמכרות בעיקר בבורסות והן הבסיס לתיקים רבים של משקיעים בודדים. עסקאות במניות חייבות להתאים לתקנות ממשלתיות שנועדו להגן על משקיעים מפני שיטות הונאה.

 

  • מניה היא סוג של נייר ערך המעיד על כך שלבעל יש בעלות מידתית בתאגיד המנפיק ונמכרת בעיקר בבורסות.
  • תאגידים מנפיקים מניות כדי לגייס כספים להפעלת העסקים שלהם.
  • ישנם שני סוגים עיקריים של מניות: נפוץ ומועדף.
  • מבחינה היסטורית, המניות עמדו בביצועים טובים יותר מרוב ההשקעות האחרות בטווח הארוך.

הבנת מניות
תאגידים מנפיקים מניות כדי לגייס כספים להפעלת עסקיהם ולמחזיק במניות, בעל מניות, עשויה להיות תביעה על חלק מנכסי החברה ורווחיה.

בעל מניות נחשב כבעלים של החברה המנפיקה, הנקבע על פי מספר המניות שבבעלותו של משקיע ביחס למספר המניות הקיימות. אם לחברה יש 1,000 מניות במניות ואדם אחד מחזיק ב-100 מניות, אותו אדם יהיה בעלים ותביעה ל-10% מהנכסים והרווחים של החברה.

בעלי מניות אינם מחזיקים בתאגיד אך תאגידים הם סוג מיוחד של ארגון מכיוון שהחוק מתייחס אליהם כאל אנשים משפטיים. תאגידים מגישים מיסים. יכול ללוות, יכול להיות בעל רכוש, וניתן לתבוע אותו. הרעיון שתאגיד הוא “אדם” פירושו שהתאגיד מחזיק בנכסיו. משרד תאגידי מלא בכיסאות ושולחנות שייך לתאגיד, ולא לבעלי המניות.

רכוש תאגידי מופרד מבחינה חוקית מרכושם של בעלי המניות, מה שמגביל את האחריות הן של התאגיד והן של בעל המניות. אם התאגיד פושט רגל, שופט רשאי להורות על מכירת כל נכסיו אך נכסיו של בעל מניות אינם בסיכון. בית המשפט לא יכול להכריח אותך למכור את המניות שלך, אם כי ייתכן שערך המניות שלך ירד. כמו כן, אם בעל מניות גדול פושט רגל, הוא לא יכול למכור את נכסי החברה כדי לשלם לנושים שלהם.

בעל מניות
אדם, חברה או מוסד שמחזיק לפחות מניה אחת ממניות החברה.

מהי משמעות הבעלות של בעלי מניות?
מה שבבעלותם של בעלי המניות הן מניות שהונפקו על ידי התאגיד, והתאגיד הוא הבעלים של הנכסים המוחזקים על ידי חברה. אם בבעלותך 33% ממניות החברה, אין זה נכון לטעון שאתה הבעלים של שליש מאותה חברה. עם זאת, אתה מחזיק בשליש ממניות החברה. זה ידוע בתור “הפרדת בעלות ושליטה”.

בעלות על מניות מעניקה לך את הזכות להצביע באסיפות בעלי המניות, לקבל דיבידנדים אם וכאשר הם מחולקים, וזכות למכור את המניות שלך למישהו אחר.

אם אתה הבעלים של רוב המניות, כוח ההצבעה שלך גדל כך שאתה יכול לשלוט בעקיפין בכיוון של חברה על ידי מינוי הדירקטוריון שלה.

זה בולט ביותר כאשר חברה אחת קונה אחרת. החברה הרוכשת רוכשת את כל המניות הקיימות.

הדירקטוריון אחראי להגדלת הערך של התאגיד ולעיתים קרובות עושה זאת על ידי שכירת מנהלים מקצועיים, או נושאי משרה, כגון המנכ”ל או המנכ”ל. בעלי מניות רגילים אינם מנהלים את החברה.

החשיבות בלהיות בעל מניות היא שאתה זכאי לחלק מרווחי החברה, שהם הבסיס לשווי המניה. ככל שבבעלותך יותר מניות, כך תקבל חלק מהרווחים גדול יותר. עם זאת, מניות רבות אינן מחלקות דיבידנדים ובמקום זאת משקיעות את הרווחים בחזרה לצמיחת החברה. עם זאת, הרווחים שנשארו עדיין באים לידי ביטוי בערך של מניה.

חברות יכולות להנפיק מניות חדשות בכל פעם שיש צורך לגייס מזומנים נוספים. תהליך זה מדלל את הבעלות והזכויות של בעלי המניות הקיימים (בתנאי שלא יקנו אף אחת מההנפקות החדשות). תאגידים יכולים גם לעסוק ברכישה חוזרת של מניות, מה שמטיב עם בעלי המניות הקיימים מכיוון שהם גורמים למניות שלהם לעלות בערכם.

מה ההבדל בין מניות לאגרות חוב?
מניות מונפקות על ידי חברות כדי לגייס הון כדי להצמיח את העסק או לבצע פרויקטים חדשים. יש הבחנות חשובות בין אם מישהו קונה מניות ישירות מהחברה כשהיא מנפיקה אותן בשוק הראשוני או מבעל מניות אחר בשוק המשני. כאשר התאגיד מנפיק מניות, הוא עושה זאת בתמורה לכסף.

איגרות חוב שונות ממניות בכמה דרכים. מחזיקי איגרות החוב הם נושים לתאגיד וזכאים לריבית וכן להחזר הקרן שהושקעה. לנושים ניתנת עדיפות משפטית על פני בעלי עניין אחרים במקרה של פשיטת רגל והם ישלמו תחילה אם חברה תיאלץ למכור נכסים.

לעומת זאת, לעתים קרובות בעלי המניות לא מקבלים דבר במקרה של פשיטת רגל, מה שמרמז שמניות הן מטבען השקעות מסוכנות יותר מאיגרות חוב.

איך קונים מניות?
לרוב, מניות נרכשות ונמכרות בבורסות, כגון תל אביב, נאסד”ק או בורסת ניו יורק (NYSE). לאחר שחברה יוצאת לציבור בהנפקה ראשונית (IPO), המניות שלה הופכות לזמינות למשקיעים לקנייה ולמכירה בבורסה. בדרך כלל, משקיעים ישתמשו בחשבון תיווך כדי לרכוש מניות בבורסה, אשר יפרט את מחיר הרכישה (ההצעה) או את מחיר המכירה (ההצעה). מחיר המניה מושפע בין השאר מגורמי היצע וביקוש בשוק.

איך אתה יכול להרוויח הכנסה מהקניית מניות?
ישנן שתי דרכים להרוויח כסף על ידי בעלות על מניות היא באמצעות דיבידנדים ושבח הון. דיבידנדים הם חלוקות במזומן של רווחי החברה. אם לחברה יש 1,000 מניות פתוחות והיא מכריזה על דיבידנד של $5,000, אז בעלי המניות יקבלו $5 עבור כל מניה שבבעלותם. עליית הון היא העלייה במחיר המניה עצמה. אם אתה מוכר מניה למישהו תמורת $10, והמניה שווה מאוחר יותר $11, בעל המניות הרוויח $1.

האם זה מסוכן להחזיק במניות?
לכל ההשקעות יש מידה של סיכון. מניות, אג”ח, קרנות נאמנות וקרנות הנסחרות בבורסה עלולים לאבד מערך אם תנאי השוק ירדו. כשאתה משקיע, אתה עושה בחירות לגבי מה לעשות עם הנכסים הפיננסיים שלך. ערך ההשקעה שלך עשוי לעלות או לרדת בגלל תנאי שוק או החלטות תאגידיות, כגון האם להתרחב לתחום עסקי חדש או להתמזג עם חברה אחרת.

מבחינה היסטורית, המניות עמדו בביצועים טובים יותר מרוב ההשקעות האחרות בטווח הארוך.

בשורה התחתונה
מניה מייצגת בעלות חלקית על ההון העצמי בארגון. זה שונה מאיגרת חוב, הפועלת כמו הלוואה שמעניקים נושים לחברה בתמורה לתשלומים תקופתיים. חברה מנפיקה מניות כדי לגייס הון ממשקיעים לפרויקטים חדשים או להרחבת פעילותה העסקית. סוג המניה, הנפוצה או המועדפת, המוחזקת על ידי בעל מניות קובעת את הזכויות והיתרונות של הבעלות.

עורכי דין מומלצים בתחום