זכויות יוצרים | © Copyright

זכויות יוצרים

זכויות יוצרים הוא סוג של קניין רוחני המעניק לבעליו את הזכות הבלעדית להעתיק יצירה יצירתית , לרוב לזמן מוגבל. היצירה היצירתית עשויה להיות בצורה ספרותית, אמנותית, חינוכית או מוזיקלית. זכויות יוצרים נועדו להגן על הביטוי המקורי של רעיון בצורה של יצירה יצירתית, אך לא על הרעיון עצמו. זכויות יוצרים כפופות למגבלות על סמך שיקולי אינטרס ציבורי, כגון דוקטרינת השימוש ההוגן בארצות הברית.

עורך דין מומלץ

יש תחומי שיפוט המחייבים “תיקון” יצירות המוגנות בזכויות יוצרים בצורה מוחשית. לעתים קרובות הוא משותף בין מחברים מרובים, שכל אחד מהם מחזיק במערך זכויות לשימוש או ברישיון ליצירה, ואשר מכונים בדרך כלל בעלי זכויות זכויות אלה כוללות רבייה תדירה, שליטה על יצירות נגזרות , הפצה, ביצוע פומבי , ואת זכויות מוסריות כגון ייחוס.

חוק זכות יוצרים, התשס״ח-2007 המקורי עם הסברי הצעת החוק בכנסת

ניתן להעניק זכויות יוצרים על פי המשפט הציבורי ונחשבים במקרה זה ל”זכויות טריטוריאליות “. המשמעות היא שזכויות יוצרים המוענקות על פי חוק מדינה מסוימת אינן חורגות מתחום השיפוט הספציפי ההוא. זכויות יוצרים מסוג זה משתנות לפי מדינה; מדינות רבות, ולעתים קבוצה גדולה של מדינות, סיכמו הסכמות עם מדינות אחרות בנוגע לנהלים כאשר העבודות “חוצות” גבולות לאומיים או זכויות לאומיות אינן עקביות.

בדרך כלל, משך הזמן הציבורי של זכויות יוצרים פג 50 עד 100 שנים לאחר מות היוצר, תלוי בתחום השיפוט . מדינות מסוימות דורשות פורמליות מסוימת של זכויות יוצרים לצורך קביעת זכויות יוצרים, אחרות מכירות בזכויות יוצרים בכל יצירה שהושלמה, ללא רישום רשמי. באופן כללי, רבים מאמינים כי משך זמן זכויות היוצרים הארוך מבטיח הגנה טובה יותר על יצירות.

תפוקה אירופית של ספרים לפני הופעת זכויות היוצרים, בין השנים 500-1700. כחול מראה ספרים מודפסים. עלילת לוג-לין ; קו ישר מראה אפוא עלייה אקספוננציאלית.

רקע כללי
המושג זכויות יוצרים התפתח לאחר שבית הדפוס נכנס לשימוש באירופה במאות ה -15 וה -16. מכבש הדפוס הזיל בהפקת יצירות בהרבה, אך מכיוון שבתחילה לא היה חוק זכויות יוצרים, כל אחד יכול היה לקנות או לשכור בית בד ולהדפיס כל טקסט. יצירות חדשות ופופולארי היו מייד מחדש סט מחדש בהוצאת מתחרים, כך מדפסות צורך זרם בלתי פוסק של חומר חדש. שכר הטרחה ששולם לסופרים עבור עבודות חדשות היה גבוה, והשלים משמעותית את הכנסותיהם של אקדמאים רבים.

הדפוס הביא לשינויים חברתיים עמוקים . העלייה באוריינות ברחבי אירופה הביאה לעלייה דרמטית בביקוש לעניין קריאה. מחירי ההדפסות מחדש היו נמוכים, כך שאנשים עניים יותר היו יכולים לקנות פרסומים וליצור קהל המוני. בשווקי השפה הגרמנית לפני הופעת זכויות היוצרים, חומרים טכניים, כמו בדיה פופולרית, היו זולים וזמינים באופן נרחב; הוצע כי זה תרם להצלחה התעשייתית והכלכלית של גרמניה. לאחר שהתבסס חוק זכויות היוצרים (בשנת 1710 באנגליה ובסקוטלנד ובשנות ה -40 באזורים דוברי גרמנית) נעלם שוק ההמונים במחירים נמוכים, ופירסמו מהדורות פחות ויקרות יותר; הפצת המידע המדעי והטכני צומצמה מאוד.

תפישה
מושג זכויות היוצרים התפתח לראשונה באנגליה . בתגובה להדפסת “ספרים וחוברות שערורייתיים” העביר הפרלמנט האנגלי את חוק רישוי העיתונות 1662 , אשר דרש כי כל הפרסומים המיועדים יירשמו בחברת הסטציונרים שאושרה על ידי הממשלה , והעניקה לנציגים את הזכות. כדי להסדיר איזה חומר ניתן להדפיס.

החוק של אן , שנחקק בשנת 1710 באנגליה וסקוטלנד ספק את החקיקה הראשונה על מנת להגן על זכויות יוצרים (אך לא זכויות מחברים). חוק זכויות היוצרים משנת 1814 הרחיב זכויות נוספות עבור מחברים אך לא הגן על הבריטים מפני הדפסה מחודשת בארה”ב.

אמנת ברן הבינלאומית לזכויות יוצרים משנת 1886 סיפקה לבסוף מחברים בקרב המדינות שחתמו על ההסכם, אם כי ארה”ב לא הצטרפה לאמנת ברן עד שנת 1989.

בארצות הברית, החוקה מעניקה לקונגרס את הזכות לקבוע חוקי זכויות יוצרים ופטנטים. זמן קצר לאחר קבלת החוקה חוקק הקונגרס את חוק זכויות היוצרים משנת 1790, והדגים אותו לאחר חוק אנה. בעוד שהחוק הלאומי הגן על יצירותיהם של מחברים שפורסמו, ניתנה סמכות למדינות להגן על יצירותיהם של המחברים שלא פורסמו.

התיקון העיקרי האחרון בזכויות יוצרים בארה”ב, חוק זכויות היוצרים מ -1976, הרחיב את זכויות היוצרים הפדרליות גם ליצירות ברגע שנוצרו ו”וקבעו “, ללא צורך בפרסום או רישום. חוק המדינה ממשיך לחול על יצירות שלא פורסמו שאינן מוגנות בזכויות יוצרים אחרת על ידי החוק הפדרלי.

מעשה זה שינה גם את חישוב מונח זכויות היוצרים ממונח קבוע (אז מקסימום של חמישים ושש שנים) ל”חיי המחבר בתוספת 50 שנה “. שינויים אלה קירבו את ארה”ב לעמידה באמנת ברן, ובשנת 1989 ארצות הברית תיקנה עוד יותר את חוק זכויות היוצרים והצטרפה רשמית לאמנת ברן.

חוקי זכויות היוצרים מאפשרים להשתמש בעדיפות בתוצרים של פעילויות אנושיות יצירתיות, כגון הפקה ספרותית ואמנותית, וכך לתמרץ אותם. עמדות תרבותיות שונות, ארגונים חברתיים, מודלים כלכליים ומסגרות משפטיות נראים כמסבירים מדוע נוצרו זכויות יוצרים באירופה ולא, למשל, באסיה. ב ימי הביניים באירופה, בדרך כלל היה חסר מושג כלשהו של רכוש ספרותי בגלל יחסי הייצור הכלליים, הארגון הספציפי של הייצור הספרותי ותפקיד התרבות בחברה. זו האחרונה מתייחסת לנטייה של חברות בעל פה, כמו זו של אירופה בתקופת ימי הביניים, לראות בידע את התוצר והביטוי של הקולקטיב, ולא לראות בו נכס אינדיבידואלי.

עורך דין קניין רוחני | עו”ד פטנטים

מקרים של הפרת זכויות יוצרים

העתקת רעיון יזמות

העתקת פטנט

חוק זכויות יוצרים סעיף 27א

יצירות שבעל זכות היוצרים בהן אינו ידוע או לא אותר

פקודת זכויות יוצרים

טופס סודיות
זכויות יוצרים באינטרנט
טופס רישום זכויות יוצרים
איך רושמים זכויות יוצרים מדריך עו”ד
טופס זכויות יוצרים להורדה

מהי פירמת עורכי דין? סקירה עולמית

עם זאת, על פי חוקי זכויות היוצרים, ייצור אינטלקטואלי נראה כתוצר של אדם פרטי, עם זכויות נלוות. הנקודה המשמעותית ביותר היא שחוקי פטנטים וזכויות יוצרים תומכים בהרחבת מגוון הפעילויות האנושיות היצירתיות הניתנות לסחורה. זה מקביל לדרכים בהן הקפיטליזם הוביל לסחורהבהיבטים רבים בחיי החברה שלפני כן לא היה להם ערך כספי או כלכלי כשלעצמו.

זכויות יוצרים התפתחו מושג שיש לו השפעה משמעותית על כמעט כול תעשייה מודרנית, כולל לא רק יצירה ספרותית, אלא גם צורות של עבודה יצירתית כגון הקלטות קוליות , סרטים , תמונות , תוכנות , ואת ארכיטקטורה .

זכויות יוצרים לאומיות
לעיתים קרובות נתפס כחוק זכויות היוצרים האמיתי הראשון, חוק החוק של אן אן הבריטי משנת 1709 העניק למו”לים זכויות לתקופה קצובה, ולאחר מכן פג זכויות היוצרים. המעשה רומז גם לזכויות הפרט של האמן. זה התחיל, “ואילו מדפיסים, מוכרי ספרים ואנשים אחרים לקחו לעיתים קרובות את חירות הדפוס … ספרים וכתבים אחרים, ללא הסכמת המחברים … לרעתם הגדולה ביותר, ולעתים קרובות מדי החורבן שלהם ומשפחותיהם: “. זכות להפיק תועלת כלכלית מהיצירה מנוסחת, ופסקי דין וחקיקה הכירו בזכות לשלוט ביצירה, כמו למשל להבטיח שמירה על שלמותה. זכות בלתי חוזרת להיות מוכרת כיוצרת היצירה מופיעה בחוקי זכויות היוצרים במדינות מסוימות.

סעיף זכויות היוצרים של ארצות הברית, חוקה (1787) מורשה חקיקת זכויות יוצרים: “כדי לקדם את התקדמות מדע ואומנויות שימושיות, באמצעות אבטחת טיימס מוגבל מחברים וממציאי זכויות הבלעדיות של הכתבים שלהם והתגליות.” כלומר, בכך שהם מבטיחים להם פרק זמן שבו הם לבדם יוכלו להרוויח מעבודותיהם, הם יתאפשרו ויעודדו להשקיע את הזמן הנדרש ליצירתם, וזה יהיה טוב לחברה כולה. זכות להרוויח מהיצירה הייתה הבסיס הפילוסופי לחקיקה רבה המרחיבה את משך זמן זכויות היוצרים, לחיי היוצר ומעבר לו, ליורשיהם.

אורך המקור של זכויות היוצרים בארצות הברית היה 14 שנים, והיה צריך להגיש בקשה במפורש. אם המחבר היה מעוניין בכך, הם יכלו להגיש בקשה למענק מונופול שני בן 14 שנים, אך לאחר מכן היצירה נכנסה לנחלת הכלל , כך שתוכל לשמש ולהיבנות עליה אחרים.

חוק זכויות היוצרים נחקק מאוחר למדי במדינות גרמניה , וההיסטוריון אקהרד הופנר טוען כי היעדר חוקי זכויות יוצרים בתחילת המאה ה -19 עודד את הפרסום, היה רווחי עבור מחברים, הביא לריבוי ספרים, שיפור הידע והיה בסופו של דבר חשוב גורם לעלייתה של גרמניה כמעצמה במהלך אותה מאה. עם זאת, ראיות אמפיריות הנגזרות מהכנסת זכויות היוצרים ההפרשית האקסוגנית באיטליה הנפוליאונית מראות כי “זכויות היוצרים הבסיסיות הגדילו הן את מספר האופרות והן את איכותן, נמדד לפי הפופולריות והעמידות שלהן”.

אמנת ברן בשנת 1886 קבעה לראשונה הכרה בזכויות יוצרים בקרב מדינות ריבוניות , ולא רק באופן דו-צדדי. על פי אמנת ברן, אין צורך להצהיר או להכריז על זכויות היוצרים על יצירות יצירתיות , מכיוון שהן בתוקף אוטומטית בעת הקמתה: מחבר אינו צריך “להירשם” או “לבקש” זכויות יוצרים במדינות העומדות באמנת ברן.

ברגע שיצירה “מקובעת”, כלומר נכתבת או מוקלטת על מדיום פיזי כלשהו, המחבר שלה זכאי אוטומטית לכל זכויות היוצרים ביצירה, ולכל יצירה נגזרת אלא אם כן המחבר מתנער מהם במפורש, או עד שהיצירה זכויות היוצרים פוגות. אמנת ברן הביאה גם ליחס שווה של מחברים זרים למחברים מקומיים בכל מדינה שנחתמה על האמנה. בריטניה חתמה על אמנת ברן בשנת 1887 אך לא יישמה חלקים גדולים ממנה רק לאחר מאה שנה עם העברת חוק זכויות יוצרים, עיצובים ופטנטים משנת 1988.

במיוחד למטרות מחקר חינוכי ומדעי, אמנת ברן מספקת למדינות המתפתחות רישיונות חובה לתרגום או העתקה של יצירות המוגנות בזכויות יוצרים בגבולות שנקבעו באמנה. זו הייתה הוראה מיוחדת שנוספה בזמן תיקון האמנה בשנת 1971 בגלל הדרישות העזות של המדינות המתפתחות. ארצות הברית לא חתמה על אמנת ברן עד 1989.

ארצות הברית ומרבית מדינות אמריקה הלטינית נכנסו במקום זאת לאמנת בואנוס איירס בשנת 1910, אשר דרשה הודעת זכויות יוצרים על היצירה (כמו כל הזכויות שמורות ), ואפשרו למדינות החותמות להגביל את משך זכויות היוצרים לתנאים קצרים ומתחדשים יותר. יוניברסל שמור לאמנה התגייסה ב 1952 כפחות אלטרנטיבה אחרת בדרישה לאמנה ברן, ואושררה על ידי מדינות כמו ברית המועצות ומדינות מתפתחות.

התקנות של אמנת ברן משולבות בהסכם TRIPS של ארגון הסחר העולמי (1995), ובכך ניתן לאמנת ברן יישום כמעט גלובלי.

בשנת 1961 חתמו הלשכות הבינלאומיות המאוחדות להגנת קניין רוחני על אמנת רומא להגנת מבצעים, מפיקי פונוגרמות וארגוני שידור . בשנת 1996 הצליח ארגון זה להקים את ארגון הקניין הרוחני העולמי , שהשיק את אמנת WIPO להצגות ופונוגרמות משנת 1996 ואת אמנת זכויות היוצרים של WIPO משנת 2002 , אשר חוקקה מגבלות גדולות יותר על השימוש בטכנולוגיה להעתקת יצירות במדינות שאושררו. זה. שותפות טרנס-פסיפיק כוללת הוראות קניין רוחני העוסקות בזכויות יוצרים.

חוקי זכויות יוצרים מתוקננים במקצת דרך האמנות הבינלאומיות הללו כגון אמנת ברן ואת יוניברסל זכויות יוצרים האמנה . חוזים רב-צדדיים אלה אושררו על ידי כמעט כל המדינות, וארגונים בינלאומיים כמו האיחוד האירופי או ארגון הסחר העולמי מחייבים את המדינות החברות בהן לעמוד בהן.

השגת הגנה ובעלות
המחזיק בזכויות היוצרים המקורי עשוי להיות המעסיק של הכותב ולא הכותב עצמו אם היצירה היא ” יצירה להשכרה “. לדוגמא, בחוק האנגלי חוק זכויות היוצרים, העיצובים והפטנטים משנת 1988 קובע כי אם יצירה המוגנת בזכויות יוצרים נעשית על ידי עובד במהלך אותה עבודה, זכויות היוצרים הן בבעלות אוטומטית של המעסיק אשר תהיה “עבודה להשכרה”. בדרך כלל, הבעלים הראשון של זכויות היוצרים הוא האדם שיצר את היצירה, כלומר המחבר . אך כאשר יותר מאדם אחד יוצר את היצירה, ניתן להיעשות במקרה של מחבר משותף ובלבד שתקיים קריטריונים.

סוגי יצירות
זכויות יוצרים עשויות לחול על מגוון רחב של צורות יצירה, אינטלקטואליות או אמנותיות, או “יצירות”. פרטים חסרים להשתנות לפי שיפוט , אבל אלה יכולים לכלול שירים , תזות , דמויות בדיוניות , הצגות ועוד יצירות ספרותיות , סרטי קולנוע , כוריאוגרפיה , מוזיקליות יצירות, הקלטות קוליות , ציורים , שרטוט , פסלים , תמונות , תוכנות מחשב , רדיו ו טלוויזיה שידורים , ועיצובים תעשייתיים . בעיצוב גרפי ובעיצוב תעשייתי עשויים להחיל חוקים נפרדים או חופפים בכמה תחומי שיפוט.

זכויות יוצרים אינן מכסות את הרעיונות והמידע עצמם, אלא רק את הצורה או האופן בו הם באים לידי ביטוי. לדוגמא, זכויות היוצרים על סרט מצויר של מיקי מאוס מגבילים אחרים ליצור עותקים של הסרט המצויר או ליצור עבודות נגזרות המבוססות על העכבר האנתרופומורפי המסוים של דיסני , אך אינה אוסרת על יצירה של יצירות אחרות על עכברים אנתרופומורפיים בכלל, כל עוד הם שונים מספיק כדי לא להישפט כעתקים של דיסני.

בנוסף, מיקי מאוס אינו מוגן בזכויות יוצרים מכיוון שלא ניתן להגן על תווים; אלא, סירת הקיטור ווילי מוגן בזכויות יוצרים ומיקי מאוס, כדמות באותה יצירה המוגנת בזכויות יוצרים, זוכה להגנה.

מקוריות
בדרך כלל, יצירה חייבת לעמוד בסטנדרטים מינימליים של מקוריות כדי לזכות בזכויות יוצרים, וזכות היוצרים תפוג לאחר פרק זמן מוגדר (תחומי שיפוט מסוימים עשויים לאפשר את הארכתה).

מדינות שונות מציבות בדיקות שונות, אם כי בדרך כלל הדרישות נמוכות; בתוך בריטניה שחייב להיות קצת “מיומנות, עבודה, ושיפוט” כי הושקע בו. בשנת אוסטרליה ובריטניה כבר נפסק כי מילה אחת אינה מספיקה כדי מהווים יצירה זכויות יוצרים. עם זאת, במקרים מסוימים ניתן לרשום מילים בודדות או מחרוזת מילים קצרה כסימן מסחרי .

חוק זכויות יוצרים מכיר בזכותו של מחבר על סמך היצירה הינה יצירה מקורית , ולא על סמך היותה ייחודית ; שני מחברים רשאים להחזיק בזכויות יוצרים על שתי יצירות זהות באופן מהותי, אם נקבע שהכפול היה מקרי, ואף אחת מהן לא הועתקה.

רישום זכויות יוצרים
בכל המדינות בהן חלים התקנים של אמנת ברן , זכויות היוצרים הינן אוטומטיות ואין צורך להשיג אותן באמצעות רישום רשמי במשרד ממשלתי כלשהו. לאחר שהרעיון הצטמצם לצורה מוחשית, למשל על ידי אבטחתו במדיום קבוע (כגון רישום, מוסיקה, תצלום, קלטת וידאו או קובץ מחשב), זכאי בעל זכויות היוצרים לאכוף את הבלעדיות שלו זכויות.
עם זאת, אמנם אין צורך ברישום לצורך מימוש זכויות יוצרים, אך בתחומי השיפוט שבהם החוק קובע רישום, הוא משמש ראיה לכאורה לזכויות יוצרים תקפות ומאפשר לבעל זכויות היוצרים לבקש נזקים סטטוטוריים ושכר טרחת עורך דין. (בארה”ב, הרשמה לאחר הפרה מאפשרת רק לקבל נזקים בפועל ורווחים אבודים).

אסטרטגיה נפוצה להימנע מעלות רישום זכויות יוצרים מכונה זכויות יוצרים של העני. הוא מציע שהיוצר ישלח את היצירה לעצמו במעטפה סגורה בדואר רשום, באמצעות חותמת הדואר לקביעת התאריך. טכניקה זו לא הוכרה בשום חוות דעת שפורסמה על ידי בתי המשפט בארצות הברית. משרד זכויות היוצרים של ארצות הברית אומר כי הטכניקה אינה תחליף לרישום בפועל.

משרד הקניין הרוחני של בריטניה דן בטכניקה ומציין כי הטכניקה (כמו גם רישומים מסחריים) אינה מהווה הוכחה דיספוזיטיבית לכך שהיצירה מקורית או קובעת מי יצר את היצירה.

קביעות
אמנת ברן מאפשרת מדינות חברות להחליט אם יצירות חייבות להיות “קבוע” כדי ליהנות זכויות יוצרים. סעיף 2, סעיף 2 לאמנת ברן קובע: “זה יהיה חקיקה במדינות האיחוד לקבוע כי יצירות באופן כללי או כל קטגוריה מוגדרת של יצירות לא יהיו מוגנות אלא אם כן תוקנו בצורה מהותית כלשהי. . ” יש מדינות שלא דורשות לייצר יצירה בצורה מסוימת כדי לקבל הגנה על זכויות יוצרים.

ספרד, צרפת ואוסטרליה אינן דורשות תיקון להגנת זכויות יוצרים. לעומת זאת, ארצות הברית וקנדה דורשות כי על רוב היצירות להיות “קבועות במדיום ביטוי מוחשי” כדי להשיג הגנה על זכויות יוצרים. החוק האמריקני מחייב שהקיבעון יהיה יציב וקבוע מספיק בכדי “להיתפס, לשכפל או לתקשר לתקופה של יותר משך מעבר”.

באופן דומה, בתי משפט קנדיים רואים בקיבעון דרישה שהעבודה “תבוטא במידה מסוימת לפחות בצורה מהותית כלשהי, המסוגלת להזדהות ובעלת סיבולת קבועה פחות או יותר”.

יש לציין הוראה זו של החוק האמריקני: ג) השפעת אמנת ברן. – אין לתבוע כל זכות או אינטרס ביצירה הזכאה להגנה מכוח תואר זה מכוח הוראות אמנת ברן, או בהסתמכות עליהן, או הקפדה עליה. של ארצות הברית אליה. כל זכויות ביצירה הזכאות להגנה מכוח כותרת זו הנובעות מכותרת זו, חוקים פדרליים או מדינתיים אחרים, או מן החוק המקובל, לא יורחבו או יופחתו מכוח או בהסתמך על הוראות אמנת ברן או הדבקות של ארצות הברית בה.

הודעת זכויות יוצרים- סמל זכויות יוצרים
לפני 1989, החוק בארצות הברית דרש שימוש בהודעת זכויות יוצרים, המורכבת מסמל זכויות היוצרים (©, האות C בתוך מעגל), בקיצור “Copr.”, או במילה “Copyright”, ואחריה שנת השנה פרסום ראשון של היצירה ושם בעל זכויות היוצרים. ניתן לציין מספר שנים אם העבודה עברה תיקונים משמעותיים.

ההודעה המתאימה לזכויות יוצרים להקלטות קול של יצירות מוזיקליות או יצירות שמע אחרות היא סמל זכויות יוצרים להקלטת צליל (℗, האות P בתוך מעגל), המציין זכויות יוצרים להקלטת סאונד, כאשר האות P מציינת “קלטת טלפון”. בנוסף,פעם נדרש לתבוע זכויות יוצרים, אך הביטוי הזה מיושן כעת מבחינה חוקית. כמעט לכל דבר באינטרנט יש איזושהי זכויות יוצרים. בין אם הדברים האלה הם סימני מים, חתומים או שיש להם אינדיקציה אחרת לזכויות היוצרים זה סיפור אחר.

בשנת 1989 ארצות הברית חוקקה את חוק יישום אמנת ברן , ותיקנה את חוק זכויות היוצרים מ -1976 כך שיתאים לרוב הוראות אמנת ברן. כתוצאה מכך, השימוש בהודעות זכויות יוצרים הפך לאופציונלי לתבוע זכויות יוצרים, מכיוון שאמנת ברן הופכת את זכויות היוצרים לאוטומטיות.

עם זאת, לחוסר ההודעה על זכויות יוצרים המשתמשות בסימנים אלה עשויות להיות השלכות מבחינת הנזק המופחת בתביעת הפרה – שימוש בהודעות בצורה זו עשוי להפחית את הסיכוי שההגנה על “הפרה חפה מפשע” תצליח.

אכיפה
זכויות היוצרים נאכפות בדרך כלל על ידי המחזיק בבית משפט למשפט אזרחי , אך ישנם גם תקנות הפרות פליליות בחלק מהשיפוטים. בעוד שרשומות מרכזיות נשמרות במדינות מסוימות המסייעות בהוכחת תביעות בעלות, הרישום אינו בהכרח מוכיח בעלות, וגם עובדת ההעתקה (גם ללא אישור) אינה בהכרח מוכיחה שהפרות זכויות היוצרים הופרה.

סנקציות פליליות מכוונות בדרך כלל לפעילות זיוף רצינית, אך כעת הופכות לנפוצות יותר כאשר קולקטיבים של זכויות יוצרים כמו RIAA מכוונים יותר ויותר למשתמש שיתוף הקבצים באינטרנט הביתי. אולם עד כה, רוב התיקים כאלו נגד משתפי התיקים הוסדרו מחוץ לבית המשפט.

לרוב השיפוט על בעל זכויות היוצרים לשאת בעלות אכיפת זכויות היוצרים. בדרך כלל זה יהיה כרוך בייצוג משפטי, הוצאות ניהול או משפט. לאור זאת, סכסוכים רבים בנושא זכויות יוצרים מוסדרים על ידי גישה ישירה לצד המפר על מנת ליישב את הסכסוך מחוץ לבית המשפט.

“… עד 1978 הורחב ההיקף והחל על כל ‘ביטוי’ ש’תוקן ‘בכל מדיום כלשהו, הגנה זו ניתנת אוטומטית בין אם היצרן רוצה בכך ובין אם לאו, אין צורך ברישום.”

הפרת זכויות יוצרים
כדי שיצירה תיחשב כמפרה זכויות יוצרים, השימוש בה חייב להתרחש במדינה שיש לה חוקי זכויות יוצרים מקומיים או שעמדה באמנה דו-צדדית או באמנה בינלאומית שהוקמה כמו אמנת ברן או אמנת זכויות היוצרים של WIPO . שימוש לא נכון בחומרים מחוץ לחקיקה נחשב ל”מהדורה בלתי מורשית “, ולא להפרת זכויות יוצרים.

קשה לקבוע נתונים סטטיסטיים בדבר ההשפעות של הפרת זכויות יוצרים. מחקרים ניסו לקבוע אם קיים הפסד כספי לתעשיות המושפעות מהפרת זכויות יוצרים על ידי ניבוי איזה חלק מיצירות פיראטיות היה נרכש רשמית אם לא היו זמינים באופן חופשי. דיווחים אחרים מצביעים על כך שלפרת זכויות יוצרים אין השפעה שלילית על תעשיית הבידור, ויכולה להיות לה השפעה חיובית. בפרט, מחקר אוניברסיטאי משנת 2014 הגיע למסקנה שתכני מוזיקה בחינם, אליהם ניתן לגשת ביוטיוב, אינם פוגעים בהכרח במכירות, אלא יש בהם כדי להגדיל את המכירות.

הענקת זכויות
על פי ארגון הקניין הרוחני העולמי , זכויות יוצרים מגינות על שני סוגים של זכויות. זכויות כלכליות מאפשרות לבעלי הזכות להפיק תגמול כספי מהשימוש ביצירותיהם על ידי אחרים. זכויות מוסריות מאפשרות למחברים ויוצרים לנקוט בפעולות מסוימות כדי לשמור ולהגן על הקשר שלהם ליצירתם. המחבר או היוצר עשוי להיות הבעלים של הזכויות הכלכליות או שניתן להעביר זכויות אלה לבעל זכויות יוצרים אחד או יותר. מדינות רבות אינן מאפשרות העברת זכויות מוסריות.

זכויות כלכליות
בכל סוג של נכס, בעליו רשאי להחליט כיצד יש להשתמש בו, ואחרים יכולים להשתמש בו כדין רק אם יש להם את אישור הבעלים, לרוב באמצעות רישיון. השימוש של הבעלים בנכס חייב, עם זאת, לכבד את הזכויות והאינטרסים המוכרים כחוק של חברים אחרים בחברה. אז הבעלים של יצירה המוגנת בזכויות יוצרים עשוי להחליט כיצד להשתמש ביצירה, ועשוי למנוע מאחרים להשתמש בה ללא אישור.

חוקים לאומיים מקנים לרוב לבעלי זכויות היוצרים זכויות בלעדיות לאפשר לצדדים שלישיים להשתמש ביצירותיהם, בכפוף לזכויותיהם ולאינטרסים המוכרים על פי חוק. ברוב חוקי זכויות היוצרים נקבע כי מחברים או בעלי זכות אחרים רשאים לאשר או למנוע מעשים מסוימים ביחס ליצירה. בעלי זכות יכולים לאשר או לאסור:

רפרודוקציה של היצירה בצורות שונות, כגון פרסומים מודפסים או הקלטות קול;
הפצת עותקים של היצירה;
ביצוע ציבורי של היצירה;
שידור או תקשורת אחרת של היצירה לציבור;
תרגום היצירה לשפות אחרות; ו
עיבוד ליצירה, כמו הפיכת רומן לתסריט.

זכויות מוסריות
זכויות מוסריות עוסקות בזכויות הלא כלכליות של יוצר. הם מגנים על הקשר של היוצר עם יצירה כמו גם על שלמות היצירה. זכויות מוסריות מוקנות רק למחברים בודדים ובחוקים לאומיים רבים הם נשארים אצל המחברים גם לאחר שהמחברים העבירו את זכויותיהם הכלכליות.

בחלק ממדינות האיחוד האירופי, כמו צרפת, זכויות מוסריות נמשכות ללא הגבלת זמן. אולם בבריטניה, הזכויות המוסריות הן סופיות. כלומר, זכות הייחוס וזכות היושרה נמשכות רק כל עוד היצירה מוגנת בזכויות יוצרים. כאשר מונח זכויות היוצרים מסתיים, כך גם הזכויות המוסריות בעבודה זו. זו רק סיבה אחת מדוע משטר הזכויות המוסריות בבריטניה לעתים קרובות נחשב חלש יותר או נחות מההגנה על זכויות מוסריות ביבשת אירופה ובמקומות אחרים בעולם. אמנת ברן, בסעיף 6 ביס, מחייבת את חבריה להעניק למחברים את הזכויות הבאות:

הזכות לתבוע מחבר של יצירה (המכונה לפעמים זכות אבהות או זכות ייחוס); ו
הזכות להתנגד לכל עיוות או שינוי ביצירה, או פעולה גנאי אחרת ביחס ליצירה, אשר תפגע בכבודו או במוניטין של המחבר (המכונה לפעמים זכות יושרה).

זכויות דומות ואחרות המוענקות בחוקים הלאומיים ידועות בדרך כלל כזכויות מוסריות של מחברים. אמנת ברן מחייבת זכויות אלה להיות בלתי תלויות בזכויות כלכליות של מחברים. זכויות מוסריות מוקנות רק למחברים בודדים ובחוקים לאומיים רבים הם נשארים אצל המחברים גם לאחר שהמחברים העבירו את זכויותיהם הכלכליות.

המשמעות היא שגם כאשר, למשל, מפיק סרטים או מו”ל מחזיק בזכויות הכלכליות ביצירה, בתחומי שיפוט רבים המחבר היחיד ממשיך להיות בעל זכויות מוסריות.

לאחרונה, במסגרת הדיונים המתנהלים במשרד זכויות היוצרים האמריקני בשאלת הכללת זכויות מוסריות כחלק ממסגרת חוק זכויות היוצרים בארצות הברית., משרד זכויות היוצרים הגיע למסקנה כי היבטים רבים ומגוונים של טלאי הזכויות המוסריות הנוכחיות – לרבות זכות העבודה הנגזרת של חוק זכויות היוצרים, חוקי זכויות מוסר מדיניים ודיני חוזים – פועלים בדרך כלל ואין לשנות אותם.

יתר על כן, מסכם המשרד כי אין צורך ביצירת חוק זכויות מוסר גורף בשלב זה. עם זאת, ישנם טלאים לזכויות מוסריות בארה”ב שניתן לשפר אותם לטובת מחברים בודדים ומערכת זכויות היוצרים בכללותה.

חוק זכויות היוצרים בארצות הברית , מספר זכויות בלעדיות מוענקות לבעל זכות יוצרים, כפי מפורטות להלן:

הגנה על העבודה;
לקבוע ולהחליט כיצד, ובאילו תנאים, ניתן לשווק את העבודה, להציג בפומבי, לשכפל, להפיץ וכו ‘.
להפיק עותקים או רפרודוקציות של היצירה ולמכור את אותם עותקים; (כולל, בדרך כלל, עותקים אלקטרוניים)
לייבא או לייצא את העבודה;
ליצור עבודות נגזרות ; (עבודות המתאימות את היצירה המקורית)
לבצע או להציג את העבודה בפומבי;
למכור או למסור זכויות אלה לאחרים;
להעביר או להציג באמצעות רדיו, וידאו או אינטרנט.

הזכות הבסיסית כאשר יצירה מוגנת בזכויות יוצרים היא שהמחזיק רשאי לקבוע ולהחליט כיצד ובאילו תנאים היצירה המוגנת עשויה לשמש אחרים. זה כולל את הזכות להחליט על הפצת היצירה בחינם. חלק זה של זכויות יוצרים מנוהל לעתים קרובות.

משמעות הביטוי “זכות בלעדית” היא שרק בעל זכויות היוצרים רשאי לממש זכויות אלה, ואחרים אסור להשתמש ביצירה ללא רשות המחזיק. לפעמים זכויות יוצרים נקראות “זכות שלילית”, מכיוון שהיא משמשת לאסור על אנשים מסוימים (למשל, קוראים, צופים או מאזינים, ובעיקר מפרסמים והיו מפרסמים) לעשות משהו שהם היו מסוגלים לעשות, במקום לאפשר לאנשים. (למשל, מחברים) לעשות משהו שאחרת לא יוכלו לעשות. באופן זה זה דומה ל-בזכות מדגם רשום ב לחוק האנגלי ואת החוק האירופי .

זכויות בעל זכויות היוצרים גם מאפשרות לו / לה לא להשתמש או לנצל את זכויות היוצרים שלהם, במשך כל חלקו או כולו. עם זאת, קיימת ביקורת הדוחה את הקביעה הזו כמבוססת על פרשנות פילוסופית לחוק זכויות יוצרים שאינה משותפת באופן כללי. יש גם ויכוח האם יש לראות בזכויות יוצרים זכות קניין או זכות מוסרית .

חוק זכויות היוצרים בבריטניה מקנה ליוצרים גם זכויות כלכליות וגם זכויות מוסריות. בעוד ש”העתקה “של עבודתו של מישהו אחר ללא אישור עלולה להוות פגיעה בזכויותיהם הכלכליות, כלומר בזכות ההעתקה או בזכות ההודעה לציבור, ואילו” השחתה “היא עלולה לפגוע בזכויות המוסריות של היוצר. בבריטניה, הזכויות המוסריות כוללות את הזכות להיות מזוהה ככותבת היצירה, שבדרך כלל מזוהה כזכות הייחוס, והזכות שלא להיות כפופה ליצירתך ל”טיפול גנאי “, זו זכות היושרה. .

חוק זכויות היוצרים ההודי עומד בקנה אחד עם התקנים הבינלאומיים הכלולים ב- TRIPS . חוק זכויות היוצרים ההודי, 1957, על פי התיקונים בשנים 1999, 2002 ו -2012, משקף במלואו את אמנת ברן להגנה על יצירות ספרותיות ואומנותיות, 1886 ואמנת זכויות היוצרים האוניברסליות, בה הודו היא צד. הודו היא גם צד לאמנת ג’נבה להגנת זכויות יצרני פונוגרמות והיא חברה פעילה בארגון הקניין הרוחני העולמי (WIPO) ובארגון החינוך, המדע והתרבות של האו”ם (אונסק”ו). המערכת ההודית מספקת את הזכויות הכלכליות והמוסריות הן על פי הוראות שונות בחוק זכויות היוצרים ההודי שלה משנת 1957.

משך זמן הזכות
זכויות יוצרים מתקיימות במגוון אורכים בתחומי שיפוט שונים. אורך המונח יכול להיות תלוי בכמה גורמים, כולל סוג היצירה (למשל הרכב מוזיקלי, רומן), האם היצירה פורסמה והאם היצירה נוצרה על ידי יחיד או תאגיד. ברוב העולם, אורך ברירת המחדל של זכויות היוצרים הוא חיי המחבר בתוספת 50 או 70 שנה. בארצות הברית, המונח לרוב היצירות הקיימות הוא מספר קבוע של שנים לאחר תאריך היצירה או הפרסום. על פי חוקי מרבית המדינות (למשל, ארצות הברית ובריטניה), זכויות היוצרים פוקעות בסוף השנה הקלנדרית בה אחרת יפוג.

משך הזמן והדרישות למשך זכויות היוצרים עשויים להשתנות על ידי חקיקה, ומאז תחילת המאה ה -20 נעשו מספר התאמות במדינות שונות, מה שיכול להקשות על קביעת משך זכויות היוצרים הנתונות. לדוגמא, ארצות הברית נהגה לחייב את חידוש זכויות היוצרים לאחר 28 שנה בכדי להישאר בתוקף, ובעבר דרשה הודעת זכויות יוצרים עם הפרסום הראשון בכדי לזכות בכיסוי.

באיטליה ובצרפת חלו הארכות לאחר המלחמה שעלולות להגדיל את תקופת כהונתן בכ 6 שנים באיטליה ועד כ- 14 בצרפת. מדינות רבות האריכו את תנאי זכויות היוצרים שלהן (לפעמים באופן רטרואקטיבי). חוזים בינלאומיים קובעים תנאי מינימום לזכויות יוצרים, אך מדינות בודדות עשויות לאכוף תקופות ארוכות יותר מאלה.

בארצות הברית, כל הספרים והיצירות האחרות, למעט הקלטות סאונד שפורסמו לפני 1926, פג תוקף זכויות היוצרים ונמצא ברשות הרבים. המועד הרלוונטי להקלטות סאונד בארצות הברית הוא לפני 1923. בנוסף, יצירות שפורסמו לפני 1964 ולא חודשו זכויות היוצרים שלהן 28 שנה לאחר שנת הפרסום הראשונה, הן גם ברשות הרבים.

הירטל מציין כי הרוב הגדול של העבודות הללו (כולל 93% מהספרים) לא חודשו לאחר 28 שנים ונמצאות ברשות הציבור. ספרים שפורסמו במקור מחוץ לארה”ב על ידי אנשים שאינם אמריקאים פטורים מדרישת חידוש זו, אם הם עדיין תחת זכויות יוצרים במדינתם.

אך אם הניצול המיועד של היצירה כולל פרסום (או הפצה של יצירות נגזרות, כגון סרט המבוסס על ספר המוגן בזכויות יוצרים) מחוץ לארה”ב, יש לבחון את תנאי זכויות היוצרים ברחבי העולם. אם המחבר מת יותר מ -70 שנה, היצירה נחלת הכלל ברוב המדינות, אך לא בכולן.

בשנת 1998, אורכה של זכויות יוצרים בארצות הברית הוגדל ב- 20 שנה במסגרת החוק להארכת זכויות יוצרים . חקיקה זו קודמה מאוד על ידי תאגידים שהיו להם זכויות יוצרים בעלות ערך שאחרת היו פג תוקף, וספגה ביקורת משמעותית בנקודה זו.

מגבלות וחריגים בזכויות יוצרים
בתחומי שיפוט רבים, חוק זכויות היוצרים מחריג את ההגבלות הללו כאשר היצירה מועתקת לצורך פרשנות או שימושים קשורים אחרים. חוק זכויות היוצרים של ארצות הברית אינו מכסה שמות, כותרות, ביטויים קצרים או רשימות (כגון מרכיבים, מתכונים, תוויות או נוסחאות). עם זאת, קיימות גינות זמינות עבור אזורים אלה יוצרים אינו מכסים, כגון סימנים מסחריים ו פטנטים .

ביטוי רעיוני ותורת המיזוג
ההפרש בין רעיון לביטוי מבדיל בין רעיונות לביטוי וקובע כי זכויות היוצרים מגנות רק על הביטוי המקורי של רעיונות, ולא על הרעיונות עצמם. עיקרון זה, שהובהר לראשונה בתיק 1879 של בייקר נ ‘סלדן , אושר מאז על ידי חוק זכויות היוצרים משנת 1976 ב- 17 USC סעיף 102 (ב).

דוקטרינת המכירה הראשונה ומיצוי הזכויות
חוק זכויות היוצרים אינו מגביל את בעל העותק ממכירת עותקים שהושגו באופן חוקי של יצירות המוגנות בזכויות יוצרים, ובלבד שהעתקים אלה הופקו במקור על ידי בעל הזכויות או ברשותו. לכן חוקי, למשל, למכור מחדש ספר או תקליטור המוגן בזכויות יוצרים . בארצות הברית זו ידועה כתורת המכירה הראשונה , והיא הוקמה על ידי בתי המשפט כדי להבהיר את החוקיות של מכירת ספרים בחנויות ספרים יד שנייה .

במדינות מסוימות עשויות להיות הגבלות ייבוא מקבילות המאפשרות לבעל זכויות היוצרים לשלוט בשוק האפטר . המשמעות יכולה להיות למשל כי עותק של ספר שאינו מפר זכויות יוצרים במדינה בה הודפס כן מפר זכויות יוצרים במדינה אליה הוא מיובא לקמעונאות.

הדוקטרינה הראשונה מכירה נקרא מיצוי זכויות במדינות אחרות הוא עיקרון אשר חל גם, אם כי באופן שונה במקצת, כדי פטנט ו סימן מסחרי זכויות. חשוב לציין כי תורת המכירה הראשונה מאפשרת העברת העותק הלגיטימי המסוים המעורב. זה לא מאפשר ליצור או להפיץ עותקים נוספים.

ב- Kirtsaeng נגד ג’ון ווילי ובניו בע”מ , בשנת 2013, קבע בית המשפט העליון של ארצות הברית בהחלטה 6–3 כי דוקטרינת המכירה הראשונה חלה על סחורות שיוצרו בחו”ל באישור בעל זכויות היוצרים ואז מיובאות ארה”ב ללא אישור כזה. המקרה כלל תובע שייבא מהדורות אסיאתיות של ספרי לימוד שיוצרו בחו”ל באישור המו”ל-התובע.

הנאשם, ללא אישור המו”ל, ייבא את ספרי הלימוד ונמכר מחדש ב- eBay. החזקת בית המשפט העליון מגבילה מאוד את יכולתם של בעלי זכויות היוצרים למנוע יבוא כזה.

בנוסף, זכויות יוצרים, ברוב המקרים, אינן אוסרות על מעשים כגון שינוי, השמצה או השמדת העותק שלו או יצירה המוגשת באופן חוקי של יצירה המוגנת בזכויות יוצרים, כל עוד לא מדובר בכפילות. עם זאת, במדינות המיישמות זכויות מוסריות , בעל זכויות יוצרים יכול במקרים מסוימים למנוע השחתה או הרס של יצירה הגלויה בציבור.

שימוש הוגן
זכויות יוצרים אינן אוסרות כל העתקה או שכפול. בארצות הברית, דוקטרינת השימוש ההוגן , המקודדת על ידי חוק זכויות היוצרים משנת 1976 כ- 17 USC סעיף 107, מאפשרת העתקה והפצה מסוימת ללא אישור מבעל הזכויות או תשלום עבור אותה. החוק אינו מגדיר בבירור שימוש הוגן, אלא נותן ארבעה גורמים שאינם בלעדיים שיש לקחת בחשבון בניתוח שימוש הוגן. גורמים אלה הם:

מטרת ואופי השימוש של האדם;
אופי היצירה המוגנת בזכויות יוצרים;
איזה סכום ושיעור העבודה נלקחה;
השפעת השימוש על השוק הפוטנציאלי ליצירה המוגנת בזכויות יוצרים או לערכה.
בבריטניה ורבים ממדינות אחרות Commonwealth, רעיון דומה של טיפול הוגן נקבע על ידי בתי המשפט או באמצעות חקיקה . המושג לפעמים אינו מוגדר היטב; אולם בקנדה , העתקה פרטית לשימוש אישי הותרה במפורש בחוק מאז שנת 1999.
באלברטה (חינוך) נגד סוכנות רישוי זכויות היוצרים הקנדית (Access Copyright) , 2012 SCC 37, בית המשפט העליון של קנדה הגיע למסקנה כי העתקה מוגבלת למטרות חינוכיות, יכול להיות מוצדק גם במסגרת הפטור מהעסקאות ההוגנות.

באוסטרליה, חריגים העוסקים בהוגן במסגרת חוק זכויות יוצרים משנת 1968(Cth) הם קבוצה מוגבלת של נסיבות בהן ניתן להעתיק או להתאים חומר המוגן בזכויות יוצרים באופן חוקי ללא הסכמת בעל זכויות היוצרים. שימושים עסקיים הוגנים הם מחקר ולימוד; סקירה וביקורת; דיווחי חדשות ומתן ייעוץ מקצועי (כלומר ייעוץ משפטי ).

על פי החוק האוסטרלי הנוכחי, למרות שעדיין מהווה הפרה של זכויות יוצרים להעתיק, להעתיק או להתאים חומר זכויות יוצרים לשימוש אישי או פרטי ללא אישור מבעל זכויות היוצרים, בעלי עותק לגיטימי רשאים “לעצב שינוי” שפועל ממדיום אחד למשנהו עבור אישי , שימוש פרטי, או ל”משמרת זמן “עבודת שידור לצפייה או האזנה מאוחר יותר, פעם אחת ויחידה. עשויים לחול גם פטורים טכניים אחרים מהפרה, כגון העתקה זמנית של יצירה בצורה קריאה למחשב.

בארצות הברית ה- AHRA ( חוק ההקלטה הביתית מקודד בסעיף 10, 1992) אוסר על פעולות נגד צרכנים שמבצעים הקלטות לא מסחריות של מוזיקה, בתמורה לתמלוגים על מדיה ומכשירים בתוספת מנגנוני בקרת העתקות חובה על מקליטים.

סעיף 1008. איסור על פעולות הפרה מסוימות
אין להגיש תביעה תחת כותרת זו בטענה להפרת זכויות יוצרים על בסיס ייצור, ייבוא או הפצה של מכשיר הקלטת שמע דיגיטלי, אמצעי הקלטת שמע דיגיטלי, מכשיר הקלטה אנלוגי, או אמצעי הקלטה אנלוגי, או על בסיס הלא מסחרי.

שימוש על ידי צרכן במכשיר או מדיום כזה לצורך ביצוע הקלטות מוזיקליות דיגיטליות או הקלטות מוזיקליות אנלוגיות.

פעולות מאוחרות יותר שינו את חוק זכויות היוצרים של ארה”ב כך שלצורך מטרות מסוימות הכנת 10 עותקים ומעלה תתפרש כמסחרית, אך אין כלל כללי המתיר העתקה כזו. ואכן, יצירת עותק מלא אחד של יצירה, או במקרים רבים שימוש בחלק ממנה, למטרות מסחריות לא תיחשב לשימוש הוגן.

חוק Digital Millennium Copyright אוסר על ייצור, יבוא או הפצה של מכשירים ששימושם המיועד, או שימוש מסחרי משמעותי בלבד, הוא לעקוף בקרת גישה או העתקה שהוצבה על ידי בעל זכויות יוצרים. בית משפט לערעורים קבע כי שימוש הוגן איננו הגנה לעסוק בחלוקה כזו.

חוקי זכויות היוצרים של האיחוד האירופי מכירים בזכותן של מדינות חברות באיחוד האירופי ליישם כמה חריגים לאומיים לזכויות יוצרים. דוגמאות לחריגים אלה הן:

רפרודוקציות מצולמות על נייר או על כל אמצעי יצירה דומה (למעט תווים) בתנאי שבעל הזכויות יקבל תמורה הוגנת;
רפרודוקציה שנעשתה על ידי ספריות, מוסדות חינוך, מוזיאונים או ארכיונים, שאינם מסחריים;
רפרודוקציות ארכיוניות של שידורים;
שימושים לטובת אנשים עם מוגבלות;
להפגנה או לתיקון ציוד;
למחקר שאינו מסחרי או לימודים פרטיים;
כאשר משתמשים בו בפרודיה .

עותקים נגישים
זה חוקי בכמה מדינות, כולל בריטניה וארצות הברית לייצר גרסאות חלופיות (למשל, באותיות גדולות או ברייל) של יצירה המוגנת בזכויות יוצרים כדי לספק גישה משופרת ליצירה עבור אנשים עיוורים ולקויי ראייה ללא אישור מזכויות היוצרים..

העברה, הקצאה ורישוי
ניתן להקצות או להעביר זכויות יוצרים או היבטים שלה (למשל רפרודוקציה בלבד, מלבד זכויות מוסריות) מצד אחד למשנהו. למשל, מוזיקאי שמקליט אלבום יחתום לעיתים קרובות על הסכם עם חברת תקליטים בו המוסיקאי מסכים להעביר את כל זכויות היוצרים בהקלטות בתמורה לתמלוגים ושיקולים אחרים.

היוצר (ובעל זכויות היוצרים המקורי) מרוויח, או מצפה, מיכולות ייצור ושיווק הרבה מעבר ליכולות המחבר. בעידן הדיגיטלי של המוסיקה, ניתן להעתיק ולהפיץ מוזיקה בעלות מינימלית דרך האינטרנט ; עם זאת, תעשיית התקליטים מנסה לספק קידום ושיווק לאמן וליצירתם כדי שיוכל להגיע לקהל גדול בהרבה.

בעל זכויות יוצרים לא צריך להעביר את כל הזכויות באופן מוחלט, אם כי מפרסמים רבים יתעקשו. חלק מהזכויות עשויות להיות מועברות, אחרת בעל זכויות היוצרים רשאי להעניק לצד אחר רישיון שאינו בלעדי להעתיק או להפיץ את היצירה באזור מסוים או לפרק זמן מוגדר.

העברה או רישיון יצטרכו לעמוד בדרישות פורמליות מסוימות על מנת להיות יעילים, למשל על פי חוק זכויות היוצרים האוסטרלי משנת 1968 , יש להעביר את זכויות היוצרים במפורש בכתב.
על פי חוק זכויות היוצרים האמריקני, יש להנציח העברת בעלות בזכויות יוצרים בכתב חתום על ידי המעביר. לשם כך הבעלות בזכויות יוצרים כוללת רישיונות בלעדיים של זכויות. לפיכך, יש להעניק רישיונות בלעדיים, בכדי להיות יעילים, במכשיר כתוב חתום על ידי המעניק.

אין צורך בצורת העברה או מענק מיוחדת, מסמך פשוט שמזהה את העבודה הכרוכה בזכויות המוענקות מספיק. מענקים שאינם בלעדיים (המכונים לעתים קרובות רישיונות שאינם בלעדיים) אינם חייבים להיות בכתב על פי החוק האמריקני. הם יכולים להיות בעל פה או אפילו משתמעים מהתנהגות הצדדים. העברות בעלות על זכויות יוצרים, כולל רישיונות בלעדיים, עשויות וצריכות להירשם במשרד זכויות היוצרים של ארה”ב.

אמנם ההקלטה אינה נדרשת בכדי להפוך את המענק ליעיל, אך הוא מציע יתרונות חשובים, בדומה לאלו המתקבלים באמצעות רישום שטר בעסקת מקרקעין .

זכויות יוצרים עשויות להיות מורשות . תחומי שיפוט מסוימים עשויים לקבוע כי סוגים מסוימים של יצירות המוגנות בזכויות יוצרים יהיו זמינים ברישיון סטטוטורי שנקבע (למשל יצירות מוזיקליות בארצות הברית המשמשות לשידור רדיו או ביצועים). זה נקרא גם רישיון חובה , מכיוון שעל פי תוכנית זו, כל מי שמעוניין להעתיק יצירה מכוסה אינו זקוק לאישור בעל זכויות היוצרים, אלא רק מגיש את ההודעה המתאימה ומשלם תשלום מוגדר שנקבע על פי חוק (או על ידי החלטת סוכנות בהנחיה סטטוטורית) עבור כל עותק שייעשה.

אי ביצוע ההליכים המתאימים יסכן את מכונת ההעתקה בסכנת תביעה בגין הפרה. בשל הקושי של באים בכול עבודה, פרט קולקטיבים יוצרים או כאגודות ואת הביצוע ארגון זכויות (כגון ASCAP , BMI , ו SESAC ) נוצר לתמלוגים לגבות עבור מאות (אלף ועוד) עובד בבת אחת. אף על פי שפתרון שוק זה עוקף את הרישיון הסטטוטורי, זמינות האגרה הסטטוטורית עדיין מסייעת להכתיב את המחיר לעבודה שגובים זכויות קולקטיביות לעבודה, ומורידה אותו למה שמצדיק הימנעות מטרחה פרוצדוראלית.

רישיונות חינם
רישיונות זכויות יוצרים המכונים רישיונות פתוחים או בחינם מבקשים להעניק מספר זכויות לבעלי רישיון, בתשלום או לא בתשלום. בחינם בהקשר זה אין התייחסות למחיר כמו לחופש. מה מהווה הרישוי חינם התאפיינה במספר הגדרות דומות, לרבות בצו של אריכות ימים בהגדרת התוכנה החופשית , את הנחיות התוכנה החופשית דביאן , את ההגדרה של קוד פתוח לבין הגדרת תוכן תרבותי חופשי . חידודים נוספים להגדרות אלה הביאו לקטגוריות כגון copyleft ו מתירני . דוגמאות נפוצות לרישיונות בחינם הןרישיון ציבורי כללי של GNU , רישיונות BSD וכמה רישיונות Creative Commons .

נוסדה בשנת 2001 על ידי ג’יימס בויל , לורנס לסיג , ואת האל אבלסון , את Commons Creative (CC) הוא ארגון ללא כוונת רווח שמטרתו להקל על שיתוף המשפטית של יצירות. לשם כך, הארגון מספק לציבור מספר אפשרויות רישיון זכויות יוצרים כלליות בחינם . רישיונות אלה מאפשרים לבעלי זכויות היוצרים להגדיר תנאים שבהם אחרים רשאים להשתמש ביצירה ולציין אילו סוגי שימוש מקובלים.

באופן מסורתי ניהלו משא ומתן על תנאי שימוש בין בעל זכויות יוצרים לבין בעל רישיון פוטנציאלי. לפיכך, רישיון כללי ל- CC המתאר אילו זכויות מועמד בעל זכויות היוצרים מוותר לו מאפשר לציבור הרחב להשתמש ביצירות כאלה באופן חופשי יותר.

קיימים שישה סוגים כלליים של רישיונות CC (אם כי חלקם אינם חופשיים כראוי לפי ההגדרות שלעיל ולפי העצה של Creative Commons עצמה). אלה מבוססים על תנאים של בעלי זכויות יוצרים כגון האם הוא מוכן לאפשר שינויים ביצירה, האם הוא מתיר ליצור יצירות נגזרות והאם הוא מוכן לאפשר שימוש מסחרי ביצירה. נכון לשנת 2009 כ -130 מיליון אנשים קיבלו רישיונות כאלה.

ביקורת על זכויות יוצרים
מקורות מסוימים הם קריטיים לאספקטים מסוימים של מערכת זכויות היוצרים. זה ידוע כוויכוח על copynorms . במיוחד על רקע העלאת תוכן לפלטפורמות אינטרנט והחלפה דיגיטלית של יצירות מקוריות, קיים דיון על היבטי זכויות היוצרים של הורדה וסטרימינג , על היבטים של זכויות היוצרים של קישור ומסגור .

דאגות מוגבלות לעיתים קרובות בשפה של זכויות דיגיטליות, חופש דיגיטלי, זכויות בסיס נתונים , נתונים פתוחים או צנזורה . הדיונים כוללים תרבות חופשית , ספר מאת לורנס לסיג משנת 2004 . לסיג טבע את המונח תרבות רשות לתיאור מערכת במקרה הגרוע ביותר. עותק טוב עותק רע (סרט תיעודי) ו- RiP !: מניפסט של רמיקס , דנו בזכויות יוצרים. יש המציעים מערכת פיצויים חלופית . באירופה הצרכנים פועלים כנגד העלויות של מוסיקה, סרטים וספרים, וכתוצאה מכך מפלגות פיראטים, יש קבוצות שדוחות כליל את זכויות היוצרים ונוקטות עמדה נגד זכויות יוצרים . חוסר היכולת הנתפס לאכוף זכויות יוצרים באופן מקוון מוביל חלקם לדוגל בהתעלמות מהתקנות החוקיות באינטרנט .

נחלת הכלל
זכויות יוצרים, בדומה לזכויות קניין רוחני אחרות , כפופות למונח הקבוע בחוק. לאחר תום תקופת זכויות היוצרים, היצירה המוגנת בזכויות יוצרים לשעבר נכנסת לרשות הציבור וניתן להשתמש בה או לנצל אותה על ידי כל אחד מבלי לקבל אישור, ובדרך כלל ללא תשלום. עם זאת, בתשלום משטרי רשות ציבורית המשתמש עדיין יכול לשלם תמלוגים למדינה או לאגודת מחברים.

בתי משפט במדינות משפט נפוץ, כמו ארצות הברית ובריטניה, דחו את הדוקטרינה של זכויות יוצרים במשפט המקובל . אין לבלבל בין יצירות ברשות הציבור לבין יצירות הזמינות לציבור. עבודות שפורסמו באינטרנט, למשל, זמינים לציבור, אך בדרך כלל אינם נחלת הכלל. העתקה של יצירות כאלה עשויה לפגוע בזכויות היוצרים של המחבר.