שימוש במומחים בתיקים פליליים

בסוגים רבים של תיקים פליליים, המומחה הנכון יכול להיות בעל ערך רב להגנת הנאשם. בין אם מדובר ברואה חשבון משפטי בחקירת הונאה מורכבת או מומחה מס פלילי; מומחה רפואי או בחקירת הונאה בתחום הבריאות; פסיכיאטר משפטי בגין התעללות מינית או תיק עבירות מין בילדים; מומחה מחשבים לעניין עבירות מחשב וסייבר; או מומחה לסמים או חומרים מסוכנים בתיק סמים חמור.

עורך דין מומלץ

המומחה המתאים המעורב בשלב מוקדם של החקירה יכול לסייע לסנגור הפלילי של הלקוח במאמציו למנוע הגשת כתב האישום, או לבנות הגנה מוצקה כדי לסייע בטיעוני הגנה פלילית, משא ומתן או הצגת ראיות במשפט.

בסוגים רבים של חקירות, המדינה מעסיקה או שוכרת מומחים משלה כדי לנתח מגוון רחב של נתונים, מידע או מסמכים. “מומחים” אלה עשויים להיות מוכרים בתחומם, או שהם מנתחים נתונים ומספקים חוות דעת על ראיות בתחומים שבהם הם אינם מוסמכים באמת. במקרים כאלה, זה קריטי עבור עורך הדין הפלילי המייצג בתיק לקבל חוו”ד מהמומחה הטוב ביותר בתחום החקירה הרלוונטי כדי שיבצע סקירה וניתוח משלו של הראיות שתוכל להפריך את מסקנתו של המומחה מטעם התביעה.

היו מקרים בעבר בהם מומחים ממשלתיים טעו, הגזימו או סיפקו דיווחים ועדויות לא אמינות (לדוגמא מקרה תאיר רדה ואישום רומן זדורוב). מומחים חוו דעות בנושאים שאינם עומדים בסטנדרטים מדעיים מקובלים, כולל ניתוח שיער ועקבות. לעתים עדויות של מומחים לא מקצועיים עלולים להוביל להרשעות המבוססות על תוצאות כוזבות או לא תקינות.

בסוגים רבים אחרים של אישומים, המומחה הנכון יכול לנתח את הראיות ולגלות את החולשות או הכשלים בגרסת התביעה. היכולת לנתח באופן עצמאי עסקאות פיננסיות מגוונות ומורכבות, בדיקת קוד מחשב, מאות מיילים וקבצים מצורפים, רישומי חיוב פוליגרף או תוצאות מדעיות יכולה להיות ההבדל בין הרשעה או זיכוי.

עורכי דין טובים ומנוסים נעזרים במומחים מוקדם ככל האפשר בתהליך. קבלת חוו”ד מומחה פרטי היא פשוטה למדי, אך חשובה כדי להגן על האינטרסים של הלקוח. משרד עורכי הדין עובד עם המומחה כדי לשמור על חסיון עורך דין-לקוח. הלקוח אחראי על שכר הטרחה וההוצאות, אך המומחה מתקשר עם משרד עורכי הדין ולא עם הלקוח ישירות.

מכיוון שלפעמים העלויות מהוות בעיה, על עורך הדין לעבוד במסגרת תקציב הלקוח הן בהחלטה על איזה מומחה לשכור והן בהיקף העבודה הנדרש. במקרים רבים, עבודתו של המומחה תספק מנוף במשא ומתן בטיעון באמצעות הדגשת החולשות בתיק התביעה או הצגת תיאוריות חלופיות לגבי עסקאות או הראיות. במקרים אחרים, ייתכן שיהיה צורך שהמומחה יעיד במשפט.

בדרך כלל, הן במשפטים האזרחיים והן במשפטים הפליליים, תמיד יהיה סוג של מומחה שנחשב אמין במיוחד, בין אם זה נובע מתחום העיסוק או המדע מאחורי העדות. אבל במיוחד בתיקים פליליים, ישנם מומחים מסוימים אשר אוטומטית ניתן להם יותר או פחות אמון מאחרים, לפעמים תלוי איזה צד מביא את העדות.

לאחרונה עדים מומחים הפכו נפוצים במשפטים פליליים. מומחים המתמחים בראיות DNA, טביעות אצבע, ניתוח זקיקי שיער ותחומים אחרים של זיהוי משפטי הפכו לחלק בלתי נפרד מעו”ד פלילי המייצג במשפט פשעים אלימים. כמו כן, פסיכולוגים וקרימינולוגים המעידים על מצבו הנפשי של הנאשם יכולים לעתים קרובות להרשיע או לזכות נאשם.

לעתים קרובות נעשה שימוש גם בקרימינולוגים ומומחי אכיפת חוק שיכולים להעיד על המבנה והעבודה הפנימית של ארגוני פשיעה. רשימת המומחים הפוטנציאליים בתיק פלילי היא מגוונת ומתחדשת במיוחד כשתחומים מדעיים מסוימים מתפתחים ומתקדמים. עם זאת, לתיקים פליליים יש מערכת כללים מיוחדת משלהם – חלקם דה יורה וחלקם דה פקטו– שהופכים קבלת עדות של מומחה לשונה מתיקים אזרחיים.

ישנן דרכים רבות ושונות בהן עד מומחה יכול לתמוך בנאשם פלילי. לעיתים, ההגנה תשתמש במומחה כדי להסביר נתונים פורנזיים. במקרים אלו, ייתכן שיהיה צורך בפרמקולוגים משפטיים או כימאי. מומחים עשויים לשמש גם כדי להעיד על כלי נשק ובליסטיקה. אנשי מקצוע מסוימים בתחום בריאות הנפש יכולים להעיד גם בעניינים הקשורים לפסיכולוגיה. יתר על כן, ייתכן אפילו שיהיה צורך להשתמש בעד מומחה בתיק נהיגה בשכרות.

בעבירות מין עדות מומחה עשויה לחזק או להטיל דופי באמינות העד על ידי התייחסות לתפיסת העד או זיכרונו, שכן היא תשפיע על דיוק עדותו של העד. בנוסף, עדות מומחה עשויה להסביר כיצד העד עשוי להיות מושפע מנטייה קוגניטיבית בעד או נגד צד מסוים בשל הטיה או אינטרס אישי של העד. עדים מומחים נקראים גם להסביר את התנהגותם של עדים כדי לסייע לשופטים להבין את המשמעות של דפוס התנהגות.

הגנה פלילית

כאשר אדם מואשם בעבירה פלילית, המומחיות והניסיון של עורך דין פלילי טוב היא קריטית.

לעורכי דין פליליים מומלצים של Jus-Tice Israel ניסיון רב בתחום ההגנה הפלילית, ונקודת מבט חשובה על תיקים פליליים. בתחום המשפטי, ישנם גורמים וניואנסים רבים שעשויים להשפיע על הליכים פליליים. עורך דין פלילי שיש לו ניסיון רב בעבודת הגנה פלילית יצפה ויתכונן לאתגרים שנאשמים בפלילים עלולים לעמוד בפניהם, ועשוי לספק תוצאה חיובית יותר.

עורכי דין מומלצים בתחום