סטטיסטיקה על גירושין

 

עורך דין מומלץ

שוקלים להתגרש? אתם לא לבד. בישראל ישנה בעשורים האחרונים עלייה באחוז המתגרשים, כאשר בממוצע, אחד מתוך שלושה זוגות מתגרש. מהן הסיבות לגירושין?מהי הסטטיסטיקה על גירושין? ומהם הגורמים לעלייה באחוז הזוגות המתגרשים בארץ?

 

מהן הסיבות לגירושין?

אם תשאלו עשרה זוגות גרושים מדוע הם בחרו להתגרש, ייתכן שתקבלו עשר תשובות שונות. יש מי שנקלעים למשבר אמון בעקבות בגידה של אחד מבני הזוג ולא מצליחים לבנות אותו מחדש. זוגות אחרים מתגרשים על רקע של מחלוקות מהותיות בגידול הילדיםוישנם שנפרדים בשל קשיים כלכליים אשר יצרו ריחוק בין בני הזוג.

 

כמו כן, לא מעט זוגות התגרשו בשנה האחרונה בעקבות נגיף הקורונה, אשר הציב אתגרים מרובים לכל תא משפחתי. מרבית הסיבות שהזכרנו לעיל, היו קיימות גם לפני 30 שנה, מדוע אם כן הסטטיסטיקה על גירושין מלמדת אותנו כי מספר הזוגות המתגרשים עלה?

 

סטטיסטיקה על גירושין

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת אחת לכמה שנים דו”ח המראה את אחוזי הגירושין בישראל וניתן לראות כי אחוז המתגרשים בארץ עולה בעשר השנים האחרונות באופן די עקבי. הדו”ח כולל גם פילוח על פי ערים ובו מופיע מספר הזוגות שהתגרשו בכל עיר ואיזה אחוז הם מהווים מכלל הזוגות באותו המקום.

 

כך למשל, בשנת 2018, התגרשו בירושלים 2,708 זוגות נשואים. מספר זה נראה מאוד גבוה אך למעשה הוא היווה 7.8% מהזוגות בלבד. באילת לעומת זאת, אחת הערים הקטנות בישראל, התגרשו באותה שנה רק 308 זוגות אולם הם מהווים 17.4% מסך הזוגות בעיר.

 

עלייה במספר המתגרשים

כל אחד מאיתנו מכיר לפחות זוג נשוי אחד שהתגרש או נמצא בהליך גירושין. זה לא מקרי שהרי מבחינה סטטיסטית, כל זוג שלישי בישראל מתגרש. נתון זה הוא חדש יחסית ומאפיין את העשור האחרון, במסגרתו יש עלייה כמעט כל שנה באחוז הזוגות המתגרשים.

 

את העלייה הזו ניתן לייחס לגורמים שונים ואנו נזכיר שלושה מהם. האחד הואהשינוי במעמד האישה והפיכתה לעצמאית כלכלית ובלתי תלויה בבן הזוג. הגורם השני הוא השינוי שחל בתפיסה החברתית כלפי גירושין והגורם השלישי הוא העלייה בתוחלת החיים.

 

עצמאותן של נשים

בעבר, רוב הנשים היו תלויות כלכלית בבני זוגן, שהרי בדרך כלל, הבעל היה המפרנס העיקרי, אם לא הבלעדי ואילו האישה הייתה דואגת לבית ומטפלת בילדים. במצב זה, ללא עצמאות כלכלית, חששו נשים לקום ולעזוב.

 

אולם כיום, נשים רוכשות השכלה גבוהה ומפתחות קריירות מצליחות. על כן, הן בטוחות ביכולת שלהן לכלכל את עצמן ואת הילדים באופן עצמאי. אז, כאשר הקשר עם בן הזוג עולה על שרטון, הן אינן חוששות לפתוח בהליך גירושין ולהיפרד מבן הזוג.

 

גירושין הם כבר לא בושה

בעבר הנורמה החברתית הייתה נגד גירושין. התפיסה הרווחת הייתה כי יש להישאר יחד למען הילדים משום שפרידת ההורים תגרום להם לנזק. כמו כן, גירושין נתפסו ככישלון, כוויתור ולכן זוגות רבים שחפצו להיפרד, לא עשו זאת.

 

עמדה זו השתנתה מאוד במהלך השנים. כיום הדעה המקובלת היא כי התפתחותם של ילדים החיים בבית רווי מתחים וכעסים יכולה מאוד להיפגע. לכן, במקרים רבים, טובתם תהיה דווקא גירושי ההורים אשר לאחריהם, הם ינהלו חיים טובים ובריאים יותר ולכך תהיה השפעה ישירה על רווחתם של הילדים.

 

עלייה בתוחלת החיים

אחד המאפיינים של העידן המודרני הוא העלייה בתוחלת החיים. בעבר אנשים חיו בממוצע עד גיל 60 ועל כן, אם בני זוג בחרו להתגרש, הם עשו זאת בשנים המוקדמות של הנישואין בלבד. יחד עם התפיסה החברתית כי גירושין אינה בחירה מקובלת, מעט מאוד זוגות התגרשו. כיום חלק ניכר מהאוכלוסייה מגיע בשעה טובה לגיל 80 ומעלה מכך.

 

באופן טבעי, כאשר תוחלת החיים עולה באופן כה משמעותי, הרי שיש הזדמנות לפתוח פרק ב’ גם לאחר שנות נישואין רבות ואף בגיל השלישי. מכאן ברורה מאוד הדרך לעלייה משמעותית באחוז הגירושין, הן בגילאים הצעירים יותר והן בגילאים מבוגרים יותר.