מחקר – מימוש זכויות קטינים נפגעי עבירות מין חמורות בתיקי הסיוע המשפטי

הזכות המשפיעה ביותר על חווית הנפגע היא השתתפות מרצון – יש לאפשר לנפגע להשתתף לפי מידת רצונו ויכולתו. כלומר, בניגוד לעמדה הפטרנליסטית המדירה את הקטין הנפגע מפני ההליך באופן גורף, המחקר מעלה כי יש לעודד ולאפשר את ההשתתפות בהתאמה לרצונותיו ויכולותיו של הנפגע הקטין, בכל שלבי ההליך, תוך התאמת הסביבה לצרכיו ולהקפיד על יישום הזכויות שמוקנות לקטין בחוק בהקשר זה.

עורך דין מומלץ

יש לפעול לצמצם את הפערים במימוש זכויותיהם של קטינים נפגעי עבירות מין חמורות מהחברה הערבית בהשוואה לחברה הכללית.

יש לקדם הכשרות לכל הגורמים הרלוונטיים בסוגיות הייחודיות לנפגעי עבירה קטינים תוך התייחסות למקרים בהם יש חשש לניגוד אינטרסים עם האפוטרופוס הטבעי ולגבש נוהל עבודה משותף.

עו”ד לידיה רבינוביץ’, מנהלת תחום ייצוג קטינים בסיוע המשפטי במשרד המשפטים: “אנו יודעים שקיים פער גדול בין זכויותיהם של קטינים נפגעי עבירות מין שמעוגנות בחקיקה, בנהלים שונים ובפסיקה, לבין המימוש שלהם בפועל. המחקר מנסה להאיר, לראשונה, על החוויה של ילדים וילדות, נערים ונערות, נפגעי עבירות מין חמורות, בהליך הפלילי נגד מי שפגע בהם – עד כמה הזכויות שלהם מיושמות בפועל בהליכים המשפטיים ועל הסיוע המשפטי שהם מקבלים מטעם המדינה. הממצאים בחלקם חיוביים, למשל הנתון המלמד כי קטינים המיוצגים על ידי הסיוע המשפטי ממשים את זכותם להשתתף בהליכים בכ-60% מהמקרים, אך ישנם נתונים פחות מעודדים כמו 30% מהקטינים שדווח על פגיעה חמורה בזכותם להיות מוגנים תוך כדי ההליך. הצגנו את המחקר בפני הפרקליטות, המשטרה והנהלת בתי המשפט במסגרת שולחן עגול שהפרקליטות מקדמת בנושא הזה ואנחנו אופטימיים שהדברים האלו נופלים על אוזניים קשובות ויש רצון של כלל המערכת ליישם את השינויים הנדרשים”.

לתאום ראיונות בנושא ניתן לפנות לאגף הדוברות של משרד המשפטים בטלפון 073-392-5379 או לפנות במייל dover@justice.gov.il

מצורף המחקר המלא.מחקר_מימוש_זכויות_קטינים_נפגעי_עבירות_מין_חמורות_בתיקי_הסיוע_המשפטי