חוקי בנקאות ופיננסים פורטוגל | סקירת שוק הלוואות ומימון בפורטוגל

בנקים-פורטוגל

הסביבה הרגולטורית והרקע הכלכלי
חוסר היציבות שגרמה המלחמה באוקראינה, הלחצים האינפלציוניים והעלאת הריבית משפיעים ובהחלט ימשיכו להשפיע על שוק ההלוואות באירופה ובפורטוגל, עם עלייה בעלויות המימון ותנאים קשים יותר לעסקאות מימון מחדש..

עורך דין מומלץ

על רקע המצב הכלכלי והתחזית הנוכחית, הבנקים הפורטוגלים מגבילים את מתן האשראי לחברות ואת תנאי האשראי בהתאמה, על רקע תפיסת סיכון. מצד החברות, הסקרים של בנק פורטוגל מצביעים על ירידה בביקוש להלוואות בנקאיות. עם זאת, על פי הנתונים שמסר הבנק של פורטוגל, רמות החוב (כולל הלוואות, ניירות ערך חוב ואשראי מסחרי) של המגזר הלא פיננסי (כלומר, גופים ציבוריים, חברות ויחידים) עלו בשנת 2022. עלייה במחצית הראשונה של 2023, אם כי היא נבעה בעיקר על ידי המגזר הציבורי.

בשנים האחרונות ראינו עלייה בהלוואות ישירות בגלל התנאים המחמירים יותר המוטלים על הבנקים למתן מימון, בעיקר להלוואות לפיתוח או רכישה.

השפעת מלחמת אוקראינה
למלחמה באוקראינה היו השפעות משמעותיות, במיוחד העלייה במחירי חומרי הגלם, האנרגיה והמזון עם הלחצים האינפלציוניים שהובילו להעלאת הריבית על ידי ה-ECB. בנוסף, אי הוודאות הכלכלית שנגרמה על ידי המלחמה, במיוחד על צמיחת התמ”ג של מדינות האיחוד האירופי, הובילה גם לתנאים מחמירים יותר ולעלויות מימון גבוהות יותר (נא לעיין ב -1.1. הסביבה הרגולטורית והרקע הכלכלי.

עם זאת, שיא מחירי האנרגיה שנגרם על ידי המלחמה האיץ את פריסת האנרגיה המתחדשת כדי להפחית את התלות בדלק מאובנים רוסי.
למעשה, אנו עדים להתעצמות של מגמת ההשקעות שלפני המלחמה ובעקבות כך מימון באנרגיה מתחדשת בשוק הפורטוגלי.

שוק התשואה הגבוהה
בשנת 2022 חלה ירידה של יותר מ-60% בהנפקות התשואה הגבוהה באירופה בהשוואה לשנת 2021, שהייתה שנת שיא. עם זאת, 2023 מציגה שיפור מסוים בשוק התשואות הגבוהות שהופך לאטרקטיבי יותר עבור משקיעים עם ריביות גבוהות יותר.

בפורטוגל, הנתונים הסטטיסטיים של בנק פורטוגל מצביעים על כך שהנפקת ניירות ערך חוב הייתה תנודתית משמעותית במהלך 2022 עם ירידה משמעותית בעסקאות אג”ח. נראה שיש התאוששות במחצית הראשונה של 2023 עם סביבת הריבית החדשה.

לגבי תנאי המימון, השימוש בריבית משתנה עולה בשוק התשואות, מה שהופך את האג”ח לאטרקטיביות יותר עבור משקיעים בתרחיש של עליית ריבית.

ספקי אשראי חלופיים
ספקי אשראי אלטרנטיביים לא ראו צמיחה משמעותית מכיוון שפעילות האשראי היא פעילות מפוקחת בפורטוגל. הדבר מגביל באופן מהותי את פעילותם של ספקי אשראי חלופיים, כגון קרנות, שיכולות להעניק הלוואות רק במצבים ספציפיים (למשל, הלוואות הניתנות על ידי סוג מסוים של קרן השקעות (כלומר קרנות הון סיכון) לחברות קטנות ובינוניות).

מאז 2019, קרנות הלוואות מוכרות בשטח השיפוט הפורטוגלי. קרנות הלוואות נחשבות כ-AIF והן פטורות מכללי המונופול הבנקאי, ובכך מאפשרות להן לבצע הלוואות ישירות. הם יכולים להעניק הלוואות (הזמנת הלוואות) וכן להשתתף בהלוואות שנרכשו מיזם האשראי או מצדדים שלישיים (השתתפות בהלוואה).

עם זאת, חלה עלייה גם בהלוואות ישירות באמצעות שימוש בתכניות מימון חלופיות, כגון הנפקת איגרות חוב.

טכניקות בנקאות ופיננסים

הרשאה מגבילות מאוד את התפתחות טכניקות הבנקאות והפיננסים.

שיטה חלופית טובה לגיוס מימון היא בדרך של הנפקה ומנוי של אגרות חוב המשולבות במערכת סליקה פורטוגזית, בהתחשב בכך שפעילות זו אינה כשירה כפעילות אשראי. מבנה זה גם מציג יתרונות מס מסוימים.

חלה התפתחות וצמיחה מסוימת של מימון באמצעות מימון המונים, פלטפורמות דיגיטליות חדשות וקרנות הלוואות עם חקיקה ספציפית חדשה.

בשנת 2022, הונהגו הלוואות השתתפותיות בפורטוגל על ​​ידי צו חוק מס’ 11/2022.
מדובר בהסדרי מימון בצורת הלוואות או ניירות ערך, וניתן להצמיד את התגמול המתאים, באופן בלעדי או חלקי, לחלק ברווחי הלווה ובמקרים מסוימים להמירו למניות.
על אף אופיו החדשני, הגופים שיכולים להעניק הלוואות השתתפותיות (גם אם בצורה של ניירות ערך חוב) הם בעצם אלו שכבר מוכשרים להעניק אשראי, כך שלמשטר החדש יש השפעה מוגבלת על פיזור המימון.

ESG/לוואות צמודות לקיימות
בשנים האחרונות, שוק ההלוואות המקושרות בתחום ה-ESG והקיימות צמח באופן משמעותי והפך לאחד השווקים הפעילים ביותר. היו מספר הלוואות צמודות ל-ESG והנפקות אג”ח ירוקות על ידי שחקנים שונים בשוק, כגון שירותים, מפעילי רשתות חשמל, מפעילי טלקום וקמעונאי מזון.

מבחינה חקיקתית, המגמות הונעו בעיקר על ידי הנציבות האירופית עם אישורה של תקנה (EU) 2020/852 על הקמת מסגרת שתאפשר השקעה בת קיימא (“תקנת הטקסונומיה”) וכן פעולות יישום והאצלה.

כחלק מהחקיקה הלאומית, פורטוגל אישרה את חוק יסוד האקלים (חוק מס’ 98/2021), הכולל מספר הוראות המתייחסות להלוואות בר-קיימא.

הרשאה

מתן מימון לחברה
מתן הלוואות או מימון אחר, הכולל פקטורינג, ליסינג מימוני ומתן ערבויות, על בסיס מקצועי, הינה פעילות מוסדרת. חוץ בנקים אינם מורשים, באופן עקרוני, להעניק מימון לחברה שהתאגדה בפורטוגל, אלא אם הם מאגדים את אחד ממוסדות האשראי הרלוונטיים או מחברות פיננסיות המורשים על ידי הרגולטור לעשות זאת.

בנקים ממוקמים באיחוד האירופי עשויים ליהנות מדרכון האיחוד האירופי הקבוע ב-CRD IV ועשויים להיות רשומים בבנק של פורטוגל על ​​מנת לבצע פעילויות אשראי, המאפשרות להם לספק שירותים על בסיס חוצה גבולות מבלי לבסס נוכחות מקומית כלשהי בפורטוגל.. תהליך רישום זה מתחיל על ידי הודעה שנעשתה במדינת הולדתו של הבנק המציינת את הפעילויות שהישות רוצה לבצע בפורטוגל, אשר נשלחת לאחר מכן על ידי הישות לבנק פורטוגל לרישום. עם קבלת הודעה כזו, מוסד האשראי או החברה הפיננסית עשויים להתחיל לספק את שירותיו בפורטוגל תחת דרכון האיחוד האירופי.

עם זאת, ישויות שאינן מגוריהם באיחוד האירופי מורשים לבצע פעילות בנקאית בפורטוגל רק על ידי הקמת סניף או הקמת חברה בת, אשר שניהם דורשים הליכי הרשאה ספציפיים מול הבנק של פורטוגל.

המחוקק הפורטוגלי קבע במפורש את עקרון השידול ההפוך או כלל השיווק הפסיבי, במקרה של מתן שירותים על ידי ישות שאינה מגוריה באיחוד האירופי ביוזמת הלקוח בלבד.
על פי עיקרון השידול ההפוכה או כלל השיווק הפסיבי, אם לקוח מגוריו בפורטוגל יוצר קשר ישירות עם הישות שאינה מגוריה באיחוד האירופי ומבקש שירות בנקאי מוגדר ביוזמתו הבלעדית והבלעדית ללא כל שידול ושיווק מראש של שירות כזה על ידי הישות, הרישום/הרשאה הנ”ל בבנק של פורטוגל לא יידרש.

אם פעולת האשראי היא עסקה מבודדת, ולא יהיו עסקאות נוספות בעתיד, היא לא אמורה להתייחס כפעילות אשראי מקצועית לפי ההגדרה.

מבנה ותיעוד

הגבלות על מלווים זרים הנותנים הלוואות
אנא שקול את ההגבלות המוזכרות ב -2.
1.
מתן מימון לחברה.

הגבלות על מלווים זרים המקבלים ביטחון
הענקת ערובה או ערבויות אינה מוגבלת. עם זאת, ישנן מגבלות מסוימות של החברה המסדירות את הענקת הביטחון או הערבויות. בהתאם לקוד החברות הפורטוגזי (PCC), חברות יכולות להעניק ערבויות או ביטחון לצדדים שלישיים רק בתנאי שהן:

בעלי אינטרס תאגידי מוצדק; או
נמצאים בקשר שליטה או קבוצתי עם המוטב מהבטחון או הערבויות.

כמו כן, ה-PCC כולל איסור על סיוע כספי (ראה 5.4. הגבלות על היעד.

לצורכי מס, התחייבויות מובטחות מוגבלות בדרך כלל לסכום מקסימלי מוסכם, שבדרך כלל מקושר לערך הנכס המשועבד או לערך הפנימי של היעד הפורטוגזי או החברה הבת.

הגבלות ובקרות על המרת מטבע חוץ
אין הגבלות או בקרות בנוגע להמרת מטבע חוץ ואין הגבלה על הוצאת דיבידנדים או השקעות לחו”ל. עם זאת, עסקאות פיננסיות מסוימות כפופות לחובות דיווח לבנק פורטוגל ולתקנות הסטנדרטיות לאיסור הלבנת הון (AML).

הגבלות על השימוש של הלווה בהכנסות
מלבד אלו שכבר צוינו, אין הגבלות על האופן שבו הלווה רשאי להשתמש בתמורה מהלוואה או ביטחונות חוב. עם זאת, יצוין כי נהוג בשוק לקבוע חוזית כי אין להשתמש בהון המוענק ללווה לכל מטרה אחרת מזו המפורטת בהסכם המתקן.

מושגי סוכן ואמון
החוק הפורטוגלי אינו מכיר במושג חוב מקביל או של נאמנות. לפיכך, למוטב נייר הערך צריכה להיות התחייבות יסוד תקפה המובטחת כדין בנייר הערך, ולפיכך, המלווים יצטרכו, באופן עקרוני, להיות רשומים כמחזיקים בנייר הערך.

עם זאת, הסכם הבטוחה ו/או ההסכם, כמו גם הסכם בין-נושה, קובעים בדרך כלל כי יש להעניק את הערובה ולאכוף על ידי סוכן הביטחון בתפקידו כסוכן (הפועל בשם יתר הנושים המובטחים) וכן נושה ביחד ולחוד המזכה אותו, כנהנה בלעדי מהבטחון, לאכוף אותו. כתוצאה מכך, ייתכן שיהיה צורך להוכיח כי סוכן הביטחון קיבל אישור כדין ומפורש לכך על ידי כל אחד מהנושים.

לחילופין, המלווים עשויים לבקש לרשום את נייר הערך על שמם כדי שיוכלו לאכוף אותו ישירות.

מנגנוני העברת הלוואות
ניתן להעביר הלוואות באמצעות הקצאת זיכויים או באמצעות הקצאת עמדות חוזיות.

בדרך כלל, הצדדים מעדיפים את מנגנון הקצאת זיכויים, אשר בניגוד להקצאת עמדה חוזית, אינו מצריך את הסכמת הלווה. יכולות להיות מגבלות שנקבעו להקצאה, לרבות אלה הקשורות למס (בהתחשב בכך שמלווים זרים עשויים להיות יקרים יותר מבחינת מיסוי אם יש חובה ברוטו) ודרישות רגולטוריות.

ההקצאה נעשית בהתקשרות פרטית בין המקצה לבין המקבל, והיא כרוכה בהעברת חבילת האבטחה הקשורה בה. אם הבטוחה כוללת משכנתאות, נדרש שטר ציבורי או מסמך פרטי עם הכרה בחתימה כצורך להעברה. בהתאם לסוג הבטוחה, ייתכן שיידרשו שלבים נוספים להעברה, לרבות רישום בלשכת רישום המקרקעין למשכנתאות, רישום בבנק לשיעבוד חשבון בנק או רישום בטאבו המסחרי לשעבוד מכסות.

רכישת חובות
רכישת חוב על ידי הלווה בדרך כלל אינה מותרת, מכיוון שהיא עלולה לעורר כפיפות החוב במקרה של חדלות פירעון. לחילופין, וכדרך להתגבר על מגבלה זו, הלווה זכאי לרוב לפרוע את ההלוואה מוקדם, חלקי או מלא.

מימון רכישה ציבורית
אין כללים ספציפיים לגבי “קרנות מסוימות” הדומות לאלו הכלולים בקוד העיר על השתלטות ומיזוגים.

מציע בהצעת רכש פומבית נדרש רק להפקיד את הכספים או להציג ערבות בנקאית לתשלום בעת הגשת בקשה לרישום הצעת הרכש בנציבות שוק ניירות ערך פורטוגל. יכול להיות מימון חוב לצורך בחינת ההצעה, אך מימון כזה חייב להיות תמיד בצורת ערבות בנקאית או פיקדון לטובת בעלי המניות של חברת היעד. לפיכך, במקרים כאלה, תצטרך להיות מחויבות ישירה של המלווים כלפי אותם בעלי מניות.

בנוסף, כאשר הצעות רכש פומביות עומדות על כף המאזניים, יש בדרך כלל מתווך פיננסי (אם כי זה כבר לא חובה) שמתאם את כל ההסדרים הפיננסיים עם המציע. בשל האמור לעיל, הפרשות “קרנות מסוימות” אינן משמשות בדרך כלל בעסקאות מימון רכישת ציבור.

התפתחויות משפטיות ומסחריות אחרונות
השינוי הגדול בשנים האחרונות עם השפעה ניכרת על התיעוד המשפטי היה צו חוק מס’ 75/2017, אשר איפשר הפרשה על משכון מסחרי, ובלבד שתתקיים הערכה של הנכס בהתאם לתנאים והקריטריונים שנקבעו בהסכם המשכון.
הדבר איפשר לאכוף שעבודים שלא יכלו ליהנות ממשטר הביטחונות הפיננסיים, אך כשירים כהבטחות מסחריות, להיעשות באמצעות ניכוס, ובלבד שהדבר נקבע בהסכם הביטחון.

מגמה נוספת מהתקופה האחרונה היא הכנסת התניות ESG לתיעוד המשפטי.

דיני ריבית
בנוסף למסגרת הפלילית, הקוד האזרחי של פורטוגל (CC) קובע כי כל הסכם הלוואה בריבית שנתית גבוהה מהריבית החוקית (כיום 4% ו-11% עבור חוזים אזרחיים ומסחריים בהתאמה), בתוספת 3% או 5 % (בהתאם לשאלה אם קיימת או אין ערבות בעניין), נחשב הסכם ריבית.
בנוסף, בכל פעם שהריבית עולה על רף זה, היא מופחתת לרמה זו.

ה-CC קובע גם איסור גנרי על ריבית, לפיו הסכם בטל כתוצאה מרבית כאשר מישהו, תוך ניצול מצב של צורך, חוסר ניסיון, תלות, מצב נפשי או חולשת אופי של אחרים, מקבל הבטחה או מתן של יתר או הטבות לא מוצדקות.

לגבי הסכמי אשראי צרכני, צו חוק מס’ 133/2009 רואה, בין היתר, הסכם כריבית בכל פעם שהשיעור השנתי האפקטיבי הכולל (TAEG) במועד כריתת ההסכם:

חורג ב-25% מה-TAEG הממוצע שהופעל על ידי מוסדות האשראי ברבעון הקודם עבור כל סוג של הסכם אשראי לצרכנים; או
חורג ב-50% מממוצע ה-TAEG להסכמי אשראי צרכניים שנחתמו ברבעון הקודם.

כל ריבית מעל הספים החוקיים מופחתת אוטומטית למחצית מהרף המקסימלי, מבלי לפגוע באחריות פלילית או מנהלית.

לבסוף, ראוי לציין כי צו חוק מס’ 58/2013 מגביל את ריבית ברירת המחדל ל-3%.

דרישות גילוי
אין דרישות גילוי לחוזים פיננסיים, למעט במקרה של הצעת אג”ח לציבור או בהקשר של הצעת רכש פומבית.

מס

ניכוי מס במקור
בהתאם לכללי מס הכנסה של פורטוגל (CIT), ריבית שחייבים תושבי פורטוגל לגופים תושבי חוץ כפופה לניכוי מס סופי במקור בשיעור מקומי של 25% על סכום הריבית ברוטו.

עם זאת, שיעור ניכוי המס המקומי עשוי להיות מופחת בהתאם להוראות הסכם מיסוי כפל שנכרת בין פורטוגל למדינת מגוריו של המלווה, בדרך כלל ל-10% או 15%.

על אף זאת, ריבית הנגזרת מהלוואות שניתנו על ידי מוסדות פיננסיים תושבי חוץ למוסדות אשראי תושבי חוץ פטורה מניכוי מס במקור ככל שהריבית אינה מוקצית למוסד קבע מקומי של הנושה תושב החוץ.

פטור זה אינו חל אם:

מקבל הריבית הוא תושב “שטח שיפוט רשום מס”; או
מקבל הריבית, ללא מוסד קבע בפורטוגל, מוחזק, במישרין או בעקיפין, בהחזקת מניות של יותר מ-25%, על ידי ישויות תושבים, למעט כאשר הישות תושבת במדינה אחרת באיחוד האירופי, באזור כלכלי אירופי (EEA) מדינה מחויבת לשיתוף פעולה פיסקאלי זהה לזה שהוקם בתוך האיחוד האירופי או במדינה שחתמה אמנת כפל מס עם פורטוגל המספקת חילופי מידע.

תושבי חוץ עשויים ליהנות גם מפטור מניכוי מס במקור על ריבית הנובעת מאיגרות חוב רשומות, כקבוע בצו חוק מס’ 193/2005 (המאפשר גם פטור מרווחי הון במימוש האג”ח). ראה 4.2 מסים, מכסים, חיובים או שיקולי מס אחרים לגבי מס בולים על הנפקות של איגרות חוב.

לסיכום, וככל שמתקיימות הדרישות הדרושות לגבי המוטבים (כלומר, מחזיקי איגרות החוב), לא חל ניכוי מס במקור על הריבית, ובלבד שיושלמו הפורמליות הנדרשות, דהיינו, הוכחה לאי-המגורים של המוטבים. מסופק מידע על ניירות החוב והמוטבים.

האג”ח חייבות להיות משולבות במערכת ריכוזית המנוהלת על ידי ישות תושבת לצורכי מס בפורטוגל (כלומר, Interbolsa), או מערכת סליקה בינלאומית המנוהלת על ידי גורם הנמצא במדינה אחרת חברה באיחוד האירופי (כגון Euroclear ו-Clearstream Luxembourg) או ב- מדינה חברה ב-EEA, בתנאי שהיא מחויבת לשיתוף פעולה מינהלי בענייני מס דומה לזה שהוקם בתוך האיחוד האירופי או משולב במערכות ריכוזיות אחרות. במקרה אחרון זה, חבר הממשלה המוסמך חייב לאשר את החלת משטר המס המיוחד.

בית המשפט לצדק של האיחוד האירופי קבע כי כללי ה-CIT המקומיים של פורטוגל, המטילים ניכוי מס במקור על ריבית שהושגו על ידי תושבי חוץ, מפרים את חוק האיחוד האירופי, בהתבסס על העובדה שניכוי המס במקור מבוסס על הסכום ברוטו של הריבית. ואילו מוסדות פיננסיים תושבים (בלבד) משלמים מס על הכנסתם נטו (החלטה מיום 13 ביולי 2016, בעניין Brisal – Auto Estradas do Litoral SA, KBC Finance Ireland v Fazenda Publica – תיק C-18/15). אמנם היה צפוי שהחלטה זו תקבע את כללי המס, אך עד היום זה לא היה כך.

החזר הקרן ותשלומים אחרים למלווה אינם כפופים לניכוי מס במקור של פורטוגל.

מיסים, חובות, חיובים או שיקולי מס אחרים
מס ערך מוסף (מע”מ)

עסקאות פיננסיות פטורות, ככלל, ממע”מ על פי דיני המע”מ המקומיים. פטור זה מכסה בעיקר מתן ומשא ומתן על אשראי, ניהול וניהול בהתאמה על ידי הגורם המעניק את האשראי, משא ומתן ומתן בטחונות וערבויות ועסקאות (לרבות משא ומתן) הקשורות להפקדת כספים, חשבונות עו”ש, תשלומים, העברות, גבייה וצ’קים.

הטיפול במע”מ בעמלות ובעמלות הבנקים נקבע על בסיס כל מקרה לגופו, בהתאם למאפיינים הספציפיים שלהם, אם כי עמלות אלה המתאימות לעסקאות הנ”ל פטורות בעיקרון ממע”מ.

לעומת זאת, עמלות או עמלות אחרות הנגבות על ידי הבנקים – למשל עבור ייעוץ, שירותי מבנה וסילוק מסויימים – אינן עקרונית מגדר הפטור המוזכר ולכן חייבות במס מע”מ. כאשר עמלות אלו נגבות על ידי בנקים תושבי חוץ מנישומים במע”מ פורטוגלי, מע”מ פורטוגלי יחול באמצעות “מנגנון החיוב ההפוך”.

עסקאות פיננסיות החייבות, אך פטורות ממע”מ, חייבות במס בולים.

מס בולים

מס בולים פורטוגלי חל ברשימה של אירועים חייבים במס מוגדרים כאשר הם נחשבים כמתרחשים בפורטוגל, לרבות מספר עסקאות, חוזים, פעולות ומסמכים, כמתואר בטבלת מס הבולים, לרבות עסקאות פיננסיות. עם זאת, לא נגבה מס בולים על עסקאות הכפופות ואינן פטורות ממע”מ – למשל שירותים מסוימים הניתנים על ידי בנקים, כאמור לעיל.

מתן האשראי מחויב במס בולים המוטל על הקרן בשיעורים המשתנים בהתאם לתקופה שבה נעשה שימוש באשראי, כדלקמן:

אשראי פחות משנה – 0.04% לחודש או חלק ממנו;
זיכוי לשנה או יותר – 0.5%; ו
אשראי לחמש שנים ומעלה – 0.6%.

הארכת תקופת החוזה מהווה מתן אשראי חדש, המעלה מיסוי נוסף עם מס בולים על הלווה.
עם זאת, לא חלה מס בולים במקרה של מימון שהושג באמצעות הנפקת אגרות חוב מעל הקרן או הריבית (ראה מיסוי ריבית להלן).

הענקת ערובה חייבת גם במס בולים בכל אימת שהוא:

ניתן בשטח פורטוגל;
לטובת ישות תושבת פורטוגל; או
מוצג בזאת כדי לייצר השפעות משפטיות, למעט אם הוא עזר מהותית לאירוע מס בולים; ו
מוענק בו זמנית איתו.

מס בולים מוטל על הגורם הנדרש להציג את הערבות (כלומר החייב). לפיכך, בטוחה הניתנת במסגרת הסכם הלוואה נוטה לא להיות חייבת במס בולים, שכן השימוש באשראי במסגרת הסכם ההלוואה יחויב בעצמו במיסוי – ובלבד שיתקיימו התנאים הנזכרים בכדור הראשון והשני לעיל. – למשל במקרה שבו חברה פורטוגזית לווה כספים מבנק חוץ. במקרה של הנפקת אג”ח, הערובה שניתנה לטובת מחזיקי האג”ח הרלוונטיים עשויה להפעיל מס בולים של פורטוגל.

במועד הפירעון, בסיס מס הבולים הוא שווי נייר הערך הבסיסי (כלומר, סכום מובטח מקסימלי).

שיעור המס האפקטיבי, תלוי בטווח הרלוונטי, כדלקמן:

נייר ערך בטווח של פחות משנה – 0.04% לחודש או חלק ממנו;
ניירות ערך בטווח השווה לשנה ועד חמש שנים – 0.5%; ו
ניירות ערך עם תקופה השווה או מעל חמש שנים או ללא כל תקופה ספציפית – 0.6%.

במקרה של עסקאות המבוצעות על ידי או בתיווך של מוסדות אשראי, חברות מימון או גופים אחרים המשווים להם כדין, או כל מוסדות פיננסיים אחרים, חלה גם ריבית על הסכום המתאים בשיעור של 4%, וכן עמלות ועמלות בנק אחרות מעל הסכום המתאים בשיעור של 3% (עמלות עבור ערבויות), או 4% (עמלות ועמלות אחרות עבור שירותים פיננסיים).

כפי שפורט לעיל, לא נגבה מס בולים על פעולות החייבות ואינן פטורות ממע”מ – למשל, עמלות הבנק החייבות ולא פטורות ממע”מ.

על אף האמור לעיל, פטור חל על ריבית ועמלות שנגבו, ביטחונות שניתנו וכן על שימוש באשראי שניתנו על ידי מוסדות אשראי, חברות פיננסיות ומוסדות פיננסיים לחברות הון סיכון וכן חל על חברות או גופים בצורתם ומטרתם. התואם לאלו של מוסדות אשראי, חברות פיננסיות ומוסדות פיננסיים כפי שנקבע בחוק האיחוד האירופי, שניהם תושבי האיחוד האירופי או במדינות אחרות, למעט תחומי שיפוט עם משטר מס נוח יותר כפי שהוגדר בפקודה מס’ 150/2004 של משרד האוצר (בתיקון).

מלווים זרים או מלווים בנקים שאינם מרכז כספים
השלכות המס הפורטוגזיות החלות על מלווים זרים או מלווים בנקאיים שאינם כספיים צריכות להיות בהתאם, באופן כללי, למשטר המתואר בסעיף 4.1 ניכוי מס במקור ו -4.2 מסים, חובות, חיובים או שיקולי מס אחרים.

בכל מקרה, יש לקחת בחשבון את הכשירות (או לא) של מלווים כמוסדות פיננסיים, שכן משטר המס החל עשוי להשתנות בהתאם להסמכה כזו. לדוגמה, כמפורט ב -4.
2 מסים, חובות, חיובים או שיקולי מס אחרים, עמלות/תגמול אחר עבור שירותים פיננסיים צריכות להיות כפופות למס בולים רק אם השירותים הרלוונטיים ניתנים על ידי או בתיווך של מוסדות אשראי, חברות מימון או אחרים ישויות המשוות להם מבחינה משפטית, או כל מוסדות פיננסיים אחרים.

ערבויות ואבטחה

נכסים וצורות אבטחה
חבילת הבטחונות הפורטוגלית הטיפוסית כוללת:

משכנתאות על נכסי נדל”ן בפורטוגל;
שעבוד על מניות/מכסות של ערבים מהותיים או חברות ממומנות;
משכון על נכסים מטלטלין קבועים (כלומר מלאי, ציוד או מלאי);
התחייבויות על חשבונות בנק;
שעבודים/הקצאות על חיובים בין ארגוניים;
שעבוד/המחאות של חייבים; ו
שעבודים/המחאות על פוליסות ביטוח ובמקרים מסוימים, זכויות קניין רוחני (כלומר, פטנטים, סימני מסחר).

אבטחה על נכסי נדל”ן היא פחות שכיחה, למעט מימון פרויקטים או עסקאות נדל”ן או כאשר נדל”ן הוא הנכס המרכזי של הערב/החברה הממומנת. בעסקאות מימון מסוימות (כגון, מימון כלי שיט וכלי טיס), נלקחת אבטחה על הנכסים הממומנים.

אם יעמדו בדרישות, המלווים ישתמשו במשטר הבטחונות הפיננסיים, כגון הבטחת חשבון בנק או אבטחת מניות.

פורמליות

הפורמליות משתנות באופן משמעותי בהתאם לסוג האבטחה.

מבחינת תיעוד, משכון על נכסים ומשכון בנקאיים מחייבים שטר ציבורי או מסמך מאומת על ידי נוטריון. לעומת זאת, משכון חשבון בנק ושעבוד מניות מצריכים רק מסמך פרטי פשוט, למעט משכון מסחרי עם ניכוס (שדורשים אישור חתימות). בכל מקרה, מסמכים ציבוריים או אימות נוטריוני מומלצים בדרך כלל על מנת לשמש ככותרות אכיפה שיפוטיות.

מבחינת פעולות חזקה או דומות, יצירת משכון על מטלטלין מחייבת מסירת הנכס לנושה (אלא אם כן המשכון העומד על הפרק הוא משכון בנקאי). יש להודיע ​​לחייבים בהתאמה על המחאות של חובות ומשכון על זיכויים.

ברוב המקרים, מיסוי (מס בולים) הוא העלות המשמעותית ביותר, בעוד העלויות הנוטריוניות אינן משמעותיות.

הרשמה

דרישות הרישום משתנות גם בהתאם לסוג נייר הערך שעל כף המאזניים.

התחייבויות על חשבונות בנק מחייבות רישום בבנק שבו מתנהל החשבון.

שעבוד על מניות טעון רישום אצל המנפיק (בפנקס הרישום של המניות ורישום המשכון בתעודות המניות) במקרה של מניות המיוצגות בתעודות, או כפופים לרישום בבנק הפיקדון הרלוונטי במקרה של הפקדה. מניות, או עם המתווך הפיננסי הרלוונטי אצלו רשומות המניות במקרה של מניות דה-חומריות (ללא קשר להשתלבות במערכת סליקה ריכוזית).

התחייבויות על מכסות כפופות לרישום במרשם המסחרי.

משכנתאות על נכסים או נכסים ניתנים לרישום – כגון מטוסים, כלי שיט, כלי רכב – טעונות רישום בלשכת הרישום המוסמכת (מקרקעין או אחר).

עלויות הרישום אינן מהותיות.

חיובים צפים ו/או אינטרסים ביטחוניים דומים
לא ניתן להעניק שעבוד צף או כל ריבית ביטחון אוניברסלית או דומה אחרת על כל הנכסים הנוכחיים והעתידיים של החברה. אבטחה מוענקת על נכסים ספציפיים, שצריך לזהות.
ניתן להעניק אבטחה על נכסים עתידיים במידה שהם ניתנים לזיהוי, אם כי קיימות מגבלות נוספות בהתאם לסוג נייר הערך.
עם זאת, כמה מחברים טוענים לקבילותם, גם אם באופן מוגבל, של חיובים צפים.

אחריות במורד הזרם, במעלה הזרם ובחוצה הזרם
בהתאם ל-PCC, מותרות ערבויות במורד הזרם, במעלה הזרם ובצולב הזרם, בתנאי שמתקיימים דרישות מסוימות. עם זאת, כמה חוקרים טענו כי במקרים בהם יש רק השפעה דומיננטית (היכולה ליצור “קבוצה דה פקטו”), ערבויות במעלה הזרם אינן מותרות, בשל היעדר הגנה משפטית של החברה הנשלטת.

כפי שהוזכר קודם לכן, חברות פורטוגזיות חייבות להיות בעלי אינטרס תאגידי מוצדק בהענקת ערבויות או בטחונות לצדדים שלישיים או להיות בקשר קבוצתי או שליטה עם המוטבים (ראה 3.2 הגבלות על מלווים זרים המקבלים ביטחון.

בדרך כלל, ערבויות צולבות זרמים אינן יכולות למלא את הדרישה של קשרי הקבוצה או השליטה. ככאלה, הם צריכים לעמוד בדרישת האינטרס העצמי הארגוני המוצדק, אחרת הם יהיו בטלים.

הגבלות על היעד
ה-PCC קובע איסור על סיוע כספי. על חברת היעד נאסר להעניק כל סוג של ערבויות או בטוחות או כל סוג אחר של מימון בגין כל מימון לצורך רכישת מניות בחברת היעד או בחברת האם שלה, ישירה או עקיפה. זה יכלול גם ערבויות או ערובה למימון מחדש של חוב קודם שנוצר ברכישת מניות חברת היעד או חברת האם שלה.

הפרה של איסור הסיוע הפיננסי הופכת את הערבויות, הביטחון, המימון או המימון המתאימות לבטלות ומבוטלות על ידי חברת היעד. בנוסף, דירקטורים עלולים לשאת באחריות אזרחית ופלילית.
מסיבה זו, מקובל לכלול שפה של הגבלת ערבות בערבות או הסכם אבטחה.

הגבלות אחרות
הצדדים בדרך כלל מסכימים, מטעמי מס, להגביל את הסכום המרבי המובטח על ידי הערבויות או הערובה על מנת להגביל את השפעת מס הבולים המגיע בקשר לכך (ראה 4.2 מסים, חובות, חיובים או שיקולי מס אחרים.

במקרה שהנכסים של החברות הפורטוגזיות מכוסים בחסינות משפטיות, כלומר נכסים ברשות הרבים של הרפובליקה הפורטוגלית, או מוקצים למטרות שירות ציבוריות כלשהן, אותן חברות יכולות לתבוע חסינות מפני תביעה, עיקול או הליך משפטי אחר. של זה.

לבסוף, כל ערבות או ערובה חייבת להבטיח או להבטיח התחייבות אחת או יותר, שהן נלוות אליהן, והתחייבויות אלו יזוהו בערבות או בהסכם הבטוחה. בהתאם לכך, הערבות/הבטחון תמיד יבואו בעקבות ההתחייבות המובטחת הבסיסית. ככזה, פסלות ההתחייבות הבסיסית תגרור את פסלות הערבות/הבטחון והפסקת ההתחייבות הבסיסית תגרור הפסקת הערבות/הערובה.

שחרור צורות אבטחה טיפוסיות
ערבויות ובטחונות הינם נלווים להתחייבות המובטחת או המובטחת ולכן הפירעון, השביעות או הביטול במלואם של התחייבויות אלו קובעים אוטומטית את שחרור הערבויות או הערובה.

למרות זאת, נהוג בשוק לבצע הסכם שחרור רשמי על מנת לקבל מהמלווים את כל התיעוד הדרוש המאפשר שלמות שחרור נייר הערך מול הרשויות הרלוונטיות. הדבר רלוונטי במיוחד אם נייר הערך היה רשום בלשכת רישום מקרקעין או מסחרי (משכנתאות ומשכון מכסות) או בבנק (שיעבוד חשבון בנק).
יתכן שיידרשו גם פעולות אחרות כגון הודעות, החזרת תעודות מניה וביטול רישומים, בהתאם לסוג נייר הערך המשתחרר.

כללים המסדירים את העדיפות של אינטרסים ביטחוניים מתחרים
כיוון שעדיפותם של זכויות בטחון מתחרות נקבעת לפי מועד רישום ריבית הביטחון (עקרון עדיפות הרישום) אם נייר הערך טעון רישום – משכנתאות על נכסים, כלי שיט, מטוסים, משכנתאות מפעל ורכב, משכון מכסות, משכון על בנק. חשבונות והבטחות על מניות שהופקדו וחסרות חומר הם כולם דוגמאות לאינטרסים ביטחוניים הכפופים לרישום.

לעומת זאת, אם לא נדרש רישום אלא רק העברת החזקה (למשל, העברת חובות), העדיפות נקבעת לפי התאריך שבו הושלמו דרישות השלמות הרלוונטיות של נייר הערך, דהיינו, פעולת החזקה על ידי הנושה או דומה. (למשל, הודעה לחייבים בהמחאה של חייבים).

כפיפות חוזית מותרת על פי החוק הפורטוגלי. הנושים רשאים להכשיר את חובם ככפוף ולהתייחס אליו ככזה בהליך חדלות פירעון. עם זאת, כפיפות חוזית מוכרת רק אם היא נעשית בפני כל הנושים (לדוגמה, חוב כביכול עמוק) ולא רק בפני נושים מסוימים (למשל, חוב ביניים), מכיוון שלדיני חדלות הפירעון יש סוגים כלליים של נושים (ראה 7. פשיטת רגל וחדלות פירעון..

לפיכך, הוראות מפל של הסכמי בין-נושה אינן מוכרות בהליכי חדלות פירעון וייתכן שיהיה צורך להפנות חלוקה בין הנושים לאחר קבלת התמורה בהליך חדלות פירעון כדי לעמוד בהסכמי בין-נושה.

לפי החוק הפורטוגלי, מותרת גם כפיפות מבנית או משפטית הנובעת מהחוק.

שעבודים ראשוניים
ה- ” Privilégios creditórios ” הם שעבודים סטטוטוריים המאפשרים לשלם לנושה בהתאמה עדיפות לנושים אחרים. הם נובעים ישירות מהחוק ויכולים להיות משני סוגים:

שעבודים בחוק המקרקעין:
גנרי (” privilégios imobiliários gerais “) – הם מקיפים את כל נכסיו של החייב בכלל והם נקבעים, למשל, לטובת זיכויים מסוימים ממס ונקודות ביטוח לאומיות מסוימות;
ספציפי (” privilégios imobiliários especiais “) – הם מתייחסים לנכס ספציפי והם אמורים להבטיח, למשל, זיכויים של עובדים המבצעים את עבודתם בנכס, זיכויים לגבי מס העברת מקרקעין או ארנונה; ו
שעבודים בחוק על נכסים מטלטלים:
גנרי (” privilégios mobiliários gerais “) – שוב הם מקיפים את כל הנכסים הניידים של החייב ומוקמים להבטחת זיכויים מסוימים ממס וזיכויים מסוימים של הביטוח הלאומי ושל העובדים; ו
ספציפי (” privilégios mobiliários especiais “) – הם מתייחסים לנכס נייד ספציפי של החייב והם אמורים להבטיח, למשל, זיכויים הנובעים מהוצאות משפט.

השעבודים הסטטוטוריים המיוחדים במקרקעין עומדים בדרג הבכיר מכל משכנתא גם אם המשכנתא ניתנה לפני יצירת השעבוד הסטטוטורי כאמור.

ככלל, השעבודים הסטטוטוריים הכלליים והנכסים הניידים לא צריכים לגבור על הבטחון שכבר קיים על הנכס בעת יצירתם, אם כי ישנם כמה חריגים.

זכויות החזקה על נכסי מקרקעין (למשל, זכויות החזקה של הקונסטרוקטור) גם הן בדרג הבכיר למשכנתאות גם אם האחרונות ניתנות לפני הראשונה.

אכיפה

אכיפת בטחונות על ידי מלווים מובטחים
אינטרסים ביטחוניים נאכפים בדרך כלל על ידי הצדדים המאובטחים ישירות (אם המלווים מחזיקים בנייר הערך ישירות ומחזיקים בזכות האכיפה) או על ידי סוכן האבטחה עם התרחשות אירוע אכיפה בעקבות הוראה של כל המלווים או רוב המלווים.

סעיפי סיום מוקדם המבוססים אך ורק על הכרזת חדלות פירעון אינם מותרים בדרך כלל, אך קוד חדלות הפירעון הפורטוגלי מאפשר במפורש סיום מוקדם במצבים שקדמו להכרזה על חדלות פירעון.

הליכי האכיפה משתנים במידה ניכרת, בהתאם לסוג האבטחה. אכיפת המשכנתאות כפופה להליך הוצאה לפועל שיפוטי, ולא מותרת אכיפה פרטית או מחוץ לבית המשפט.

הכלל הוא שאסור ניכוס על ידי הנושה; לפיכך, אכיפה מחייבת מכירה בבית המשפט או מכירה חוץ-משפטית. עם זאת, משטר הסדרי הבטחונות הפיננסיים וצו חוק מס’ 75/2017 בדבר משכון מסחרי מאפשרים ניכוס של הנכס בתנאים מסוימים.

לבסוף, שיוך חובות מחייב רק הודעה לחייב/לקוח של הלווה או הערב לבצע תשלומים ישירות לצדדים המובטחים.

לווים או ערבים מעניקים בדרך כלל ייפויי כוח בלתי חוזרים לטובת סוכן הביטחון ליצירת ביטחון נוסף על הנכסים החדשים או לאכיפת בטחון ולמכור את הנכסים עם התרחשות אירוע של מחדל.

משפט זר וסמכות שיפוט
הבחירה בחוק זר תקפה, מוכרת וניתנת לאכיפה על פי הדין הפורטוגלי, אלא אם כן קיימת הוראה מחייבת הקובעת את תחולת החוק הפורטוגלי, בהתאם לתקנה (EC) מס’ 593/2008 על החוק החל על התחייבויות חוזיות (” רומא א’).

ההגשה לסמכות שיפוט זרה היא גם תקפה, מוכרת וניתנת לאכיפה על פי החוק הפורטוגלי, בתנאי שהוראות השיפוט הבלעדיות, המפורטות בתקנה (EC) מס’ 1215/2012 של המועצה, מתקיימות.

ויתור על חסינות מוכר גם, למעט כאשר, כאמור, הנכסים נמצאים בנחלת הכלל (” bens do domínio público “) או מוקצים לאינטרסים ציבוריים או בבעלות מדינות וגופים דיפלומטיים.

פסקי דין של בית המשפט הזר
פסקי דין שניתנו על ידי בתי משפט במדינות החברות באיחוד האירופי ניתנים לאכיפה בפורטוגל בהתאם לתנאי תקנה 1215/2012.

פסקי דין שניתנו על ידי בתי משפט זרים מחוץ לאיחוד האירופי, במידה ולא תהיה אמנה דו-צדדית, יוכרו וייאכפו גם בפורטוגל בהתאם להליכים הקבועים בקוד סדר הדין האזרחי של פורטוגל בנושא הכרה בפסקי דין זרים, בתנאי שיעמדו בדרישות מסוימות.

לגבי פסקי בוררות זרים, תרחישי האכיפה עשויים להשתנות, בהתאם למצב הקונקרטי והאם הם מכוסים על ידי אמנת ניו יורק או על ידי כל הסכם דו צדדי.

יכולתו של מלווה זר לאכוף את זכויותיו
מלבד האמור לעיל, בדרך כלל אין עניינים אחרים העלולים להשפיע על יכולתו של מלווה זר לאכוף את זכויותיו על פי הסכם הלוואה או ביטחון. עם זאת, כל המסמכים, כולל כותרות אכיפה כלשהן, חייבים להיות מתורגמים לפורטוגזית.

פשיטת רגל וחדלות פירעון

השפעת תהליכי חדלות פירעון
ההכרזה על חדלות פירעון מפעילה, באופן עקרוני, האצה אוטומטית של ההתחייבויות של הישות החדלת פירעון. ככזה, תהיה, באופן עקרוני, האצה אוטומטית של ההלוואה.

לגבי ערבויות, הכרזה על חדלות פירעון מובילה לפעולות ביטול אוטומטי של:

הענקת בטחון נלווה להתחייבויות קיימות, או אחרות המחליפות אותן, תוך שישה חודשים לפני תחילת הליך חדלות הפירעון;
ערבויות אישיות, ערבויות משנה, ערבויות ומצווי אשראי שנעשו בתוך שישה חודשים לפני תחילת הליך חדלות הפירעון ואינם תואמים עסקאות עם הטבה ממשית לגוף חדל הפירעון; ו
מתן ערובה במקביל ליצירת ההתחייבויות המובטחות תוך 60 יום לפני תחילת הליך חדלות הפירעון.

פעולות ביטול אוטומטיות אלו אינן חלות על הסדרי בטחונות פיננסיים, כגון משכון פיננסי. בנוסף לפעולות ביטול אוטומטיות מסוג זה, הפעולות שבוצעו או הושמטו במהלך השנתיים שקדמו להליכי חדלות הפירעון עלולות להיות כפופות בדרך כלל לביטול החזר אם יימצא שהן מזיקות לחדלות הפירעון ובוצעו בחוסר תום לב..

כמו כן, אכיפת ערבויות ובטחונות מתבצעת במסגרת הליך חדלות הפירעון של הערב, למעט, למשל, הסדרי בטחונות פיננסיים. לפיכך, כל הליכי ההוצאה לפועל עתידיים לא יתאפשרו עוד ואלו התלויים ועומדים יושעו, והנושים יצטרכו להגיש את תביעותיהם בהליך חדלות הפירעון.

מפל תשלומים
קוד חדלות הפירעון הפורטוגזי מספק את השיעורים ואת דירוג הזיכויים הבאים:

זיכויים מובטחים – זיכויים מובטחים בבטחון, לרבות שעבודים סטטוטוריים מיוחדים; בהתאם לכך, אלה כוללים שעבודים סטטוטוריים מיוחדים במקרקעין (למשל, זיכויים של המדינה הקשורים במס רכוש), זכויות ביטחון של צד שלישי (למשל, משכנתא, העברת הכנסה, משכון), ושעבודים סטטוטוריים מיוחדים של נכסים מטלטלין (למשל, זיכויים הנובעים מ. הוצאות משפט);
זיכויים חסויים – זיכויים המובטחים בשעבוד סטטוטורי כללי על נכסים המשולבים בעיזבון חדל הפירעון עד לסכום התואם לשווי הנכסים שהם מושא הערבות או השעבודים הקבועים בחוק; אלה כוללים שעבודים סטטוטוריים כלליים על נכסים מיטלטלין (למשל, זיכוי עבודה), ושעבודים סטטוטוריים כלליים על מקרקעין;
זיכויים משותפים – כל הקרדיטים שאינם כלולים בשיעור אחר; ו
זיכויים כפופים – דהיינו זכויות ואשראי המוחזקות על ידי אנשים בעלי קשר מיוחד לחייב (למשל, בעל שליטה), דירקטורים או חברי מועצת הפיקוח.

התשלום יתבצע לפי דירוג האשראי: תחילה זיכויים מובטחים, לאחר מכן זיכויים מועדפים, לאחר מכן זיכויים נפוצים ולבסוף זיכויים כפופים.

במידה ונכסי עיזבון חדל פירעון אינם מספיקים לשלם לכל הנושים במלואם, התשלום לנושים המשותפים יתבצע בחלוקה בין כלל הנושים וביחס לזיכויים שלהם.

תשלום זיכויים כפופים יתבצע רק לאחר תשלום מלא של זיכויים משותפים.

משך תהליך חדלות פירעון והחזרים
משך הליכי חדלות הפירעון משתנה מאוד (תלוי, למשל, בית המשפט שעל הפרק, מורכבות חדלות הפירעון, הנושים, התביעות/ההתנגדויות,). כאסמכתא, הליכי חדלות הפירעון שהסתיימו ברבעון הראשון של 2023 היו בממוצע 71 חודשים.

ההחזרים יהיו תלויים מאוד בביטחון ובמצבו של הנושה הרלוונטי, בנכסים והתחייבויות של החברה החדלת פירעון ובסוג ומספר הנושים. כאסמכתא, שיעור שחזור האשראי של ההליכים שהושלמו ברבעון הראשון של 2023 היה 8.
5%.

הליכי הצלה או ארגון מחדש מלבד חדלות פירעון
ישנם שני הליכי הבראה עיקריים מחוץ להליך חדלות פירעון: “הליך הבראה מחוץ לבית המשפט” (RERE) ו”הליך החייאה המיוחד” (PER).

RERE הוא מנגנון וולונטרי חוץ-משפטי שמטרתו לאפשר התאוששות של חברות בקשיים פיננסיים או חדלות פירעון קרובה באמצעות משא ומתן עם נושים להחייאתו. על החברה והנושים, המייצגים לפחות 15% מהתחייבויות החברה (לא כפוף), לחתום על פרוטוקול משא ומתן ולהפקידו במרשם המסחרי. להסכם שהושג יהיו קווי דמיון מסוימים להסכם ב-PER, אם כי ה-RERE (בניגוד ל-PER) אינו קובע את דחיסת הנושים שאינם משתתפים.

מטרת ה-PER לאפשר לחייבים בקשיים כלכליים או חדלות פירעון קרובה, אך החלמתם עדיין אפשרית, לנהל משא ומתן עם הנושים על הסכם להחייאת החברה, אשר אם יאושר על ידי הנושים ויאושר על ידי בית המשפט, יחייב את כל הנושים..

PER נחשב מאושר במצבים הבאים.

במקרה בו נושים מסווגים בקטגוריות שונות (מושג חדש שהוכנס בחוק מס’ 9/2022), יצביעו בעד בכל אחת מהקטגוריות ביותר מ-2/3 מכלל הקולות שהתקבלו, ובכך מתקבל:
ההצבעה החיובית של כל הקטגוריות;
הצבעה חיובית של רוב הקטגוריות שנקבעו, ובלבד שאחת מהקטגוריות האמורות מורכבת מנושים מובטחים;
במקרה שאין קטגוריית נושים מובטחים, הצבעה חיובית של רוב הקטגוריות שנקבעו, ובלבד שלפחות אחת מהקטגוריות האמורות מורכבת מנושים שאינם כפופים; ו
במקרה של תיקו, הצבעה חיובית של, לפחות, קטגוריה שאינה כפופה.
ביתר המקרים, בהצבעה על ידי נושים שהזיכויים שלהם מייצגים לפחות 1/3 מסך כל התביעות בעלות זכויות הצבעה, תאושר התוכנית אם תתקבל:
הצבעה חיובית של יותר מ-2/3 מהקולות שהתקבלו; ו
ההצבעה החיובית של יותר מ-50% מהקולות שהתקבלו הנוגעות לזיכויים לא כפופים עם זכויות הצבעה.
כאשר תוכנית ההבראה מקבלת:
הצבעה חיובית של נושים שתביעותיהם מייצגות יותר מ-50% מכלל התביעות בעלות זכויות הצבעה; ו
ההצבעה החיובית של יותר מ-50% מהקולות שניתנו בקשר לזיכויים לא נדחים הנושאים זכויות הצבעה כפי שמופיעים ברשימת הזיכויים הזמניים.
לבסוף, ישנה המסגרת המשפטית להמרה של חוב להון המאפשרת לחברות במעמד הון שלילי לבצע מבנה מחדש של המאזן שלהן ולחזק את ההון העצמי על ידי המרת חוב.

אזורי סיכון למלווים
במקרה שלווה, ספק ניירות ערך או ערב יוכרז חדל פירעון, הסיכון הרלוונטי ביותר עבור המלווים הוא החזרה אפשרית של ההסכמים שנכרתו בין המלווים לבין הגורם החדל, דהיינו למתן ערבויות או בטוחות, לפי התנאים. מפורט ב -7.1. השפעת תהליכי חדלות פירעון.

יתרה מכך, ובנוסף לסיכוני ההשבה (המוערכים על בסיס כל מקרה לגופו, בהתחשב בנכסים והתחייבויות של החייב, בביטחונות המועילים למלווים ולמגוון הנושים), המלווים יתמודדו גם עם עיתוי הבראה. סוגיה: אלא אם כן הם נהנים מביטחונות פיננסיים, יש לאכוף בטוחות וערבויות במסגרת הליך חדלות הפירעון, אשר כאמור בסעיף 7.3.
משך תהליך חדלות הפירעון וההחזרים, עשוי להימשך זמן רב.

מימון פרויקטים

פעילות מימון פרויקטים אחרונה
לאחר עשור של פעילות נמוכה יותר של מימון פרויקטים בפורטוגל (כולל עקב הגבלות על השקעות ציבוריות בעקבות משבר החוב הריבוני), חלה עלייה בפעילות בשנים האחרונות, בעיקר בתחום האנרגיות המתחדשות (בהתאם לקידום האנרגיה). מעבר).

תוכנית ההשקעות הלאומית 2030, המגדירה את סדרי העדיפויות המבניים להשקעה לעשור זה, ותוכנית ההבראה והחוסן שהוצגה על ידי ממשלת פורטוגל במסגרת מנגנון ההתאוששות והחוסן של האיחוד האירופי יוצרות תמריץ חדש להשקעות ציבוריות ושותפויות ציבוריות-פרטיות., כמו גם הזדמנויות חדשות למימון פרויקטים. בהקשר זה, מגזרים הקשורים לחדשנות, ייצור ירוק יותר וכלים ומיומנויות דיגיטליות, הם הנהנים העיקריים מההשקעה הציבורית הצפויה, וככאלה, צריכים להיות פעילים יותר. עם זאת, תוכנית ההבראה צופה גם פרויקטי השקעה רלוונטיים בתחום הבריאות, דיור סוציאלי ותשתיות.

במקביל, גם מגזר מימון הפרויקטים בפורטוגל עדים בשנים האחרונות למספר עסקאות מימון מחדש עבור חוב פרויקטים קיים, שאינן עוקבות אחר גישת מימון הפרויקטים הסטנדרטית.

עסקאות שותפות ציבורית-פרטית
המסגרת המשפטית PPP מבוססת על קוד החוזים הציבוריים הפורטוגזיים (PPCC) וחוקי PPP.

PPPs פורטוגליים בדרך כלל עוקבים אחר מבני מימון פרויקטים עם מודל של בנייה-הפעלה-העברה (BOT). הסכם הזיכיון מסדיר את הנושאים החוזיים העיקריים של ה-PPP, דהיינו, התנאים שבהם חברת הפרויקט תקים את הפרויקט ותפעיל אותו וכן את תנאי התשלום הקשורים ל-PPP. בנוסף להסכם הזיכיון מצורפים גם שאר המסמכים המרכיבים את חבילת ה-PPP: הסכם המנוי להון, הסכם בעלי המניות, ההסכם הישיר, חוזה הבנייה, חוזה התפעול והמסמכים הכספיים.

לפני ההשקה וההענקה של ה-PPP, יש להוציא את הצהרת ההשפעה הסביבתית ורישיונות תכנון עירוני. יתכן שיידרש רישיון סביבתי גם עבור פרויקטים תעשייתיים מסוימים.

על פי חוקי PPP, הסיכונים של הפרויקט יהיו מזוהים בצורה חוזית בבירור, והקצאתו תיעשה בהתאם ליכולתו של כל שותף לנהל אותו. עם זאת, השותפות חייבת להיות כרוכה גם בהעברה משמעותית ואפקטיבית של סיכון לשותף הפרטי, ובמיוחד סיכון המימון.

האיזון מחדש הפיננסי, כמנגנון העיקרי המכסה את סיכוני הפרויקט, נותר בידי גורם הקבלן הציבורי.

לאחר ביצוע חוזה ה-PPP, ולפני כניסתו לתוקף, יבחן בית המשפט את ההסכם. המעשים, החוזים והמכשירים האחרים הכפופים לביקורת הקודמת על ידי בית המשפט למבקרים רשאים להמציא את ממצאיו לפני האשרה, למעט ביחס לתשלומים הנובעים ממעשים, חוזים או מכשירים אלה שנבדקים.

חוק חל
החוק הפורטוגלי חל באופן חובה על הסכמי זיכיון ומסמכי פרויקט אחרים הקשורים אליהם שנכרתו עם גופים ציבוריים. בהתייחס להסכמים שנכרתו עם גורמים פרטיים, הצדדים רשאים לבחור את החוק השולט, בהתאם לתקנת רומא I.
בתי המשפט בפורטוגל ישמרו על תחולת החוק שצוין כמסדיר הסכמים כאלה, אלא אם תחולה כזו תהיה בלתי חוקית או תפר את עקרונות תקנת הציבור של פורטוגל, או אלא אם היא מתייחסת להליכי עיקול המתרחשים בפורטוגל, ובמקרה זה יחול החוק הפורטוגזי.

בוררות בינלאומית עשויה לשמש ליישוב סכסוכים, אם כי, במקרה של הסכמי זיכיון ומסמכי פרויקט אחרים הקשורים אליהם שנכרתו עם גופים ציבוריים, ההגשה לבוררות בינלאומית עשויה להיות כפופה לדרישות מסוימות.

בעלות זרה
למעט נכסים ברשות הרבים, שאינם ניתנים לניכוס על ידי גופים פרטיים, הבעלות על נכס מקרקעין (או מימוש זכויות מתקנות על שעבודים על נכס כזה) אינה מצריכה היתר, רישיון או הסכמה מנהלית, מלבד אלה. הנדרש בתקנות התכנון העירוני הרגילות.

לגבי משאבי מים, השימוש בהם, ללא קשר לבעלות זרה, כפוף לרישיון, אישור או זיכיון (בהתאם לדרישות מסוימות, דהיינו נפח השימוש). הם מיוחסים בדרך כלל באמצעות מכרז פומבי וכפופים, במקרים מסוימים, להערכות סביבתיות קודמות ולתקנות תכנון ערים אחרות, שלעתים אוסרות שימוש ספציפי באזורים מוגנים או באזורים עם מחסור מיוחד. העברת כותרת משאב מים ברשות הרבים כפופה אף היא לאישור (לרבות במצבי שינוי שליטה) והעברה של כותרת משאב מים ברשות הרבים כפופה להודעה מוקדמת, שניהם בכפוף לתנאים מסוימים.

העבודות והמבנים המוצבים בשטח ההידרי אינם ניתנים להעברה, במישרין או בעקיפין, ולא ניתן לשעבדם או לשעבדם, ללא אישור מהרשות המוסמכת לתואר משאבי המים.

הגבלות הנובעות מתקנה (EU) 2019/452 וצו-חוק 138/2014 המוזכרים ב -8.
7.
יש לקחת בחשבון גם משאבי טבע.

בניית עסקאות
מבני מימון פרויקטים בפורטוגל דומים לאלה המשמשים בעולם. רכב ייעודי (SPV) מאוגד בדרך כלל כחברת מניות. מבנה המימון הוא לרוב הלוואה, אם כי נעשה שימוש במבני אג”ח גם כאשר מדובר במימון בינלאומי או שיש השתתפות של קרנות אשר מסיבות רגולטוריות אינן יכולות להעניק הלוואות. מבנים מונוליניים פחות נפוצים אך השתמשו בהם בהצלחה בעבר. למבני ההלוואה יכולים להיות סוגים שונים של מתקנים להון חוזר, כתבי אשראי או ערבויות בנקאיות, נזילות, מע”מ או הלוואות ארוכות טווח, והם יכולים להיות מוענקים על ידי בנק אחד או שניים, או שהם יכולים להיות עסקות מועדון, בהתאם לגודל של המימון. בפרויקטים מסוימים, יכול להיות גם הסכם אשראי עם בנק ההשקעות האירופי (EIB).

קיימת בדרך כלל חבילת אבטחה מלאה אשר, עם זאת, מגבילה את הפנייה לפרויקט, לנכסי הפרויקט ולמסמכי הפרויקט (כגון חוזה ההקמה והתפעול). מלבד שעבוד המניות של ה-SPV, חבילת האבטחה אינה זמינה לבעלי המניות של חברת הפרויקט, שלרוב אחריותם מוגבלת לסכומים מסוימים ביחס להשתתפותם בהתאמה בהון המניות של חברת הפרויקט.

החוקים הרלוונטיים לפרויקט תלויים בפרויקט שעל כף המאזניים. בתחום האנרגיה יש חשיבות עליונה למסגרת החוקית בתחום האנרגיה והמלווים מנסים, למשל, להשיג הגנה מסוימת על הפחתת תעריפי ההזנה. בתחום התחבורה והתשתיות, הסכם הזיכיון הוא בדרך כלל המסמך המשפטי העיקרי שיש לקחת בחשבון.

אין מגבלות רלוונטיות על השקעות זרות, למעט אנרגיה וסקטורים מסוימים אחרים.

מקורות מימון נפוצים ומבנים אופייניים
מימון סוכנויות אשראי ליצוא אינו נפוץ כל כך בפורטוגל, למרות שהוא גדל בשנים האחרונות. מקובל למימון המגיע הן מהבנקים המסחריים והן מה-EBI, מה שמחייב את המבנה להיות מודל נכון כדי להבטיח דירוג גבוה יותר של חובות EIB ובדרך כלל ערבויות מהבנקים המסחריים של המימון הבנקאי. השימוש באגרות חוב פרויקטים אינו נפוץ אך נעשה בהן שימוש בהצלחה בעסקאות מימון פרויקטים מסוימות.
בעבר, מבנים מונוליניים היו נפוץ, במיוחד בחוזי מימון לרכבת ורכבת תחתית, אך כיום הם נפוצים הרבה פחות.

בשנים האחרונות, בעיקר בשל המשבר הבנקאי, קרנות השקעה הפכו לפעילות בתחום זה תוך שימוש במבני מימון חלופיים, כפי שקורה בהנפקות אג”ח.

משאבי טבע
הבעלות על משאבי מינרלים חבויים נתונה למדינה. כל גורם המעונין לחפש או לנצל משאבים כאלה צריך לקבל רישיון או זיכיון הולם. סוג הכותרת הנדרש יכול להשתנות, בהתאם לסוג המשאב המבוקש וגם לסוג הפעילות. בדרך כלל, חיפוש בלבד מצריך רישיון פשוט, בעוד שניצול כרוך בהכרח על ויתור. ניתן לרכוש זכויות כרייה במשא ומתן ישיר עם רשות הרישוי. עם זאת, במקרה של זכויות נפט וגז, יש אינדיקציה לכך שזכויות עתידיות יוענקו רק במסגרת הליך התמחרות תחרותי.

פעולות החיפוש והניצול דורשות הערכה סביבתית נאותה מראש, בכפוף לדיון ציבורי. כל פעולות הגנה או תיקון המזוהות כדרושות הן באחריותו הבלעדית של בעל הרישיון. כמו כן, כללים סביבתיים בנושא הגנת הנוף הם מחייבים ויש ליישם אותם כולל לאחר המבצע. בפעילות נפט וגז יש צורך בתוכנית השקעות.

בעל הרישיון רשאי לקחת ולהיפטר מהייצור הנובע מפעילותם, למעט כל כמויות שעשויות להגיע למדינה כתמלוגים שהמדינה מחליטה לקחת בעין. היצוא אינו כפוף למכס או מס ספציפי כלשהו והוא חופשי, למעט כפי שיוסדר אחרת על ידי סנקציות שאומצו על ידי האו”ם או האיחוד האירופי, או על ידי ארגון בינלאומי מוסמך אחר. יצוא משאבים מינרלים יכול להתבצע רק כאשר הוא נובע מפעולה מורשית או אם הם יובאו כחוק.

יש לשקול את ההגבלות שעלולות להתעורר על פי תקנה (EU) 2019/452 (“תקנת הסינון של FDI”), וכן על פי צו-חוק 138/2014, הקובע משטר הגנה לגבי נכסים אסטרטגיים מרכזיים להבטחת אבטחת הגנה ובטיחות לאומית ומתן שירותים בסיסיים למען האינטרס הלאומי בתחומי האנרגיה, התחבורה והתקשורת, וקובע הגבלות ספציפיות על השקעות זרות על ידי ישויות מעבר לים (מחוץ לאיחוד האירופי ומהאזור הכלכלי האירופי). מגבלות כאלה נבחנות על בסיס כל מקרה לגופו, באמצעות אימות של קריטריונים מסוימים, שבעקבותיה מועצת השרים הפורטוגלית עשויה להתנגד להשלמת העסקה הרלוונטית על נכסים אסטרטגיים מרכזיים כאלה.

חוקי סביבה, בריאות ובטיחות
פרויקטים עשויים להיות כפופים להערכת השפעה סביבתית, להערכת שכיחות סביבתית ולעיתים לרישוי סביבתי.

החקיקה הסביבתית העיקרית החלה על פרויקטים היא כדלקמן:

חוק מס’ 19/2014, הקובע את מדיניות הבסיסים הסביבתיים;
צו חוק מס’ 151-ב/2013, הקובע את המשטר המשפטי להערכת ההשפעה על הסביבה; ו
צו חוק מס’ 127/2013 יחד עם צו חוק מס’ 75/2015 המסדיר הליכים מנהליים הקשורים למתן רישיונות זיהום ופליטות למספר פעילויות.

הגוף הרגולטורי המפקח על דיני איכות הסביבה הוא הסוכנות הפורטוגלית לאיכות הסביבה, שהיא ישות מנהלית עצמאית המפוקחת על ידי המשרד לאיכות הסביבה.

צו חוק מס’ 273/2003 קבע את התנאים המוקדמים לגבי בריאות ובטיחות בפרויקטים הכרוכים בבנייה. היא מחייבת שימוש בתכנית בריאות ובטיחות וכן מינוי רכז בטיחות, הן במהלך עריכת הפרויקט והן בהמשך במהלך ביצועו. הרשות לתנאי עבודה אחראית לבקרה על הדרישות האמורות.

על מנת לקבל ולתחזק היתר לביצוע עבודות ציבוריות או פרטיות, נדרש ביטוח לתאונות עבודה, אשר קיומו בפיקוח ה-IMPIC (” Instituto dos Mercados Públicos, do Imobiliário e da Construção “). בחוזי סוהר או זיכיון, ניתן לכלול כללים נוספים בנוגע לבריאות ובטיחות.