בוגר לימודי נדל”ן בארה”ב

לימודי נדל”ן לתואר שני הוא לימוד פיתוח נדל”ן ברמת בית הספר לתארים מתקדמים. הוא לבש צורות רבות, והוליד מודלים חינוכיים שונים במדינות שונות.

עורך דין מומלץ

ההחלטה של ​​אנשים העוסקים בהשכלה גבוהה בתחום זה מסתכמת לעתים קרובות בבחירה בין תואר מסורתי עם התמקדות במימון נדל”ן (למשל, מאסטר במדעים עם ריכוז בנדל”ן) או תואר בינתחומי ומקיף (למשל, תואר שני פיתוח נדל”ן) התמקד כולו בלימודי נדל”ן.

אמנם ישנן תוכניות נדל”ן רבות הזמינות לסטודנטים ברחבי הארץ, אך יש רק קומץ של תוכניות לתואר שני בפיתוח נדל”ן המתמודדות עם המשימה החינוכית הרחבה יותר של עיסוק בכל מגוון פיתוח הנדל”ן (למשל, מאסטר בפיתוח נדל”ן) – – מרכישת נכסים ועד לתכנון והיתרים, משפטים ופיננסים, עיצוב ובנייה, ובשיאו בשיווק, חכירה מסחרית, נכסים, תיקים וניהול נכסים.

היסטוריה
מבחינה היסטורית, הקורסים לתואר שני בנדל”ן הוגבלו למגמה או קטין בעסקים, או הכשרה בבתי ספר לאדריכלות ותכנון ערים. בעוד שתוכניות בית ספר לעסקים (MBA) עשויות להדגיש את הצד העסקי של הנדל”ן, לתלמידי MBA בדרך כלל אין הבנה מספקת של עקרונות ותהליכי נדל”ן. במהלך העשורים האחרונים, ענף הנדל”ן הבשיל לכזה עם מורכבות רבה ומבנה בעלות יותר ויותר מוסדי. המורכבות המוגברת של הענף יצרה דרישה לעוסקים בעלי ידע מקיף בנדל”ן מעבר לזה של כללי MBA מסורתיים. תכניות לתואר שני בנדל”ן לתואר שני ושנתיים מקורן עם הקמתה של אוניברסיטת ניו יורקמכון הנדל”ן בשנת 1967 (הידוע כיום כ-NYU Schack Institute of Real Estate) ובשנת 1983 עם הקמת מרכז MIT לנדל”ן. זמן קצר לאחר מכן, בתי ספר אחרים הלכו בעקבותיהם עם אוניברסיטת טקסס A&M (1984), אוניברסיטת קולומביה (1985), אוניברסיטת דרום קליפורניה (1986), אוניברסיטת ג’ונס הופקינס (1989) ואוניברסיטת קורנל (1996), כולם יצרו תכניות מקצועיות לתואר שני. התמקד אך ורק בחינוך נדל”ן.

לפי המכון לקרקע עירונית, במהלך אמצע שנות התשעים העניין האקדמי החזק בנדל”ן “מעולם לא היה גדול יותר, בין אם לצורך מיצוב מחדש של מוצרים, פיתוח מחדש של ערים פנימיות או פיתוח דיור בר השגה יותר. נראה היה כי סטודנטים פעלו מתוך התפיסה כי מדובר בתפיסה זמנית. השפל ובית הספר לתארים מתקדמים הם מקום טוב לרגע”. ככל שגדל ההרשמה, תוכניות הנדל”ן הגיבו על ידי הוספת הצעות קורסים נוספות כדי לספק את הביקוש.

בתחילת שנות ה-2000, לפני המיתון הגדול, התעשייה הכירה שוב בצורך הגובר בבוגרים בעלי כישורים מעולים – מתן המומחיות מבוססת המחקר הדרושה לפתרון בעיות מורכבות בפיתוח נדל”ן עכשווי. התוכניות לתואר שני בנדל”ן היו בתגובה לתמיכה גורפת של בוגרים מתחומי הנדל”ן, הבנייה והפיתוח כדי להביא היצע אקדמי מיוחד ומהרבה אוניברסיטאות סיפקו מספר מצומצם של תכניות תואר ללא MBA.

בסוף שנות ה-2000 ראתה הרחבה משמעותית של תוכניות הנדל”ן לאוניברסיטאות כמו אוניברסיטת ג’ורג’ מייסון, אוניברסיטת אובורן, כמו גם שיעורי קורסים נוספים שנוספו על ידי תוכניות MBA שלרוב לא הושם דגש על נדל”ן. כדי להתמודד עם מורכבות התחום והשפעותיו מרחיקות הלכת, אנשי המקצוע בתעשייה של היום דורשים הכשרה מתקדמת כדי להכין אותם לפעול בתחומים יותר ויותר טכניים וקשורים זה לזה.

ככל שצורכי החינוך השתנו, בתי ספר לעסקים כמו אוניברסיטת ויסקונסין, אוניברסיטת פנסילבניה ואוניברסיטת קליפורניה, ברקלי ממשיכים לתת מענה לסטודנטים המעוניינים בגמישות של תואר שני במנהל עסקים. תוכנית הנדל”ן של וורטון, למשל, מנצלת את העובדה שהיא שוכנת באחד מבתי הספר המובילים למנהל עסקים בארה”ב ומחזיקה כמה מאנשי הנדל”ן המובילים בעולם כיועצים.

בקנדה, תוכניות MBA רבות, כולל אלו של אוניברסיטת טורונטו ואוניברסיטת אלברטה, החלו להציע גם היצע מוגבר של תוכניות נדל”ן והתמחות. בבית הספר לעסקים שוליך באוניברסיטת יורק, מה שהיה בעבר התמחות MBA בנדל”ן התפתח לתוכנית ייחודית משלו, תואר שני בנדל”ן ותשתיות, המאכלס מכוני מחקר שונים כולל מרכז ברוקפילד לנדל”ן נכסים ותשתיות. ההיצע האקדמי בקנדה משקף את המגמות בארצות הברית.

בבריטניה, תוכניות נדל”ן רבות מקופלות לתכניות MBA או לתואר שני מתמחים יותר, כגון אוניברסיטת רידינג לתואר שני בנדל”ן.

לימודי נדל”ן לתואר ראשון
כמו בתוכניות MBA רבות, השכלה לתואר ראשון בנדל”ן מוצע בדרך כלל כתחום ריכוז, או כתחום לימוד ממוקד. מעט מאוד אוניברסיטאות בעלות מוניטין אקדמי משתנה מציעות תואר ראשון עם ריכוז בנדל”ן (בדרך כלל שני קורסים במהלך השנה האחרונה).
תואר ראשון בנדל”ן אינו תנאי קבלה לתכנית לפיתוח נדל”ן לתואר שני.
סטודנטים מרקע מגוון בגיאוגרפיה, תכנון ערים, עסקים, כלכלה, אמנויות ליברליות, אדריכלות או המחפשים שינוי קריירה מוזמנים להגיש מועמדות.

ראה גם: תכניות נדל”ן לתואר ראשון
תוכניות נדל”ן לתואר שני
ישנן עשרים ואחת תכניות נדל”ן רב-תחומיות המתמקדות בלימודים אקדמיים של נדל”ן בעיקר, תואר שני בפיתוח נדל”ן, בעוד שרוב התכניות האחרות הממוקמות בדרך כלל כחלק מבית ספר לעסקים מציעות תואר ממוקד יותר על מימון והשקעות. תוכניות נדל”ן לתואר שני עשויות להעניק כל מספר של תארים (למשל תואר שני בפיתוח נדל”ן, תואר שני בנדל”ן, תואר שני בלימודים מקצועיים בנדל”ן, תואר שני בלימודי עיצוב בנדל”ן), עם זאת, המפתח הוא לסקור כל תכניות לימודים לתואר ללא תלות במוסכמות השמות שלהן, שכן ישנם הבדלים רחבים בתוכן ובמוקדים שלהן שלא בהכרח באים לידי ביטוי בשם התואר.

שתי דוגמאות למוסכמות שמות לתואר שני בנדל”ן כוללות:

מאסטר בפיתוח נדל”ן (MRED או MSRED)
תואר המאסטר בפיתוח נדל”ן (MRED) (או נקרא לפעמים תואר שני למדעים בפיתוח נדל”ן (MSRED)) מתמקד במידה רבה בתחומים ספציפיים בנדל”ן במקום בגישה כללית יותר. תחומי הריכוז עשויים לכלול : פיתוח מקרקעין, מימון והשקעות, תכנון ומדיניות, תשתיות ובניה, ניתוח שוק ודיני מקרקעין. סטודנטים נחשפים בדרך כלל למכלול הפונקציות ולרוב סוגי מוצרי הנדל”ן (למשל מגורים, קמעונאות, משרדים, אירוח ותעשייה). תוכניות MRED בדרך כלל מלמדות את הנושא באמצעות מקרי מקרה והתנסויות בשטח ובדרך של הרצאות כיתתיות מסורתיות. בין אם בהקשר של שיפוץ עירוני, שימור היסטורי או צמיחה פרברית, תלמידי MRED לומדים מנקודת המבט של המשקיע ושל היזם, את החשיבות של נושאים רלוונטיים במשפט, כלכלה, פיננסים, ניתוח שוק, משא ומתן, ניתוח חכירות, אדריכלות, תכנון, והנהלה.
רבים מתמקדים בכל הספקטרום של תהליך הפיתוח של הנדל”ן – החל מהלכלוך עד לעסקה, מימון ועד חזית – וכוללים נושאים בתעשייה המוצגים על ידי יזמים מקומיים וארציים מובילים, אנשי כספים ושחקנים אחרים בשוק.
במסגרת זו נכלל ניתוח נכסי נדל”ן קיימים ומבני שותפות.

תואר שני בנדל”ן (MSRE)
“MSRE” מפנה לכאן. המונח עשוי להתייחס גם לניסוי בכור מותך-מלח.

תואר שני למדעים בנדל”ן (MSRE) משלב לעתים קרובות למידה של מיומנויות ניהול עסקי מקיפות עם ההבנה של איך שוקי הנדל”ן עובדים. תוכניות לתארים מתקדמים המעניקות תואר שני במדעים בנדל”ן הן לפעמים הרחבת קורסי נדל”ן בבית ספר לעסקים לתואר של התמחות מוגברת או שהם מרכזי נדל”ן שנוצרו באופן אורגני בתוך מכללה גדולה יותר. סטודנטים שמסיימים תואר שני בנדל”ן ממשיכים לעתים קרובות לקריירה כמנהלי פרויקטים, יועצי ניהול נכסים, אנליסטים, מתכננים ואחרים”.
רוב תארים לתואר שני בנדל”ן מסתיימים בשנה אחת, אם כי אפשרויות שנתיים עם הזדמנות להשלים התמחות קיץ בין השנה הראשונה לשנייה זמינות (למשל אוניברסיטת וושינגטון) המאסטר ללימודים מקצועיים בריאל האחוזה נמצאת גם כאן באופן דומה, מכיוון שהיא פשוט כינוס שמות באוניברסיטת ג’ורג’טאון ובאוניברסיטת קורנל.

שיעורי קורס
עבודת הקורס בתוכניות נדל”ן משתנה בין האוניברסיטאות. תוכניות רבות משתמשות בתיאורי מקרה בסגנון HBS של תרחישי נדל”ן מורכבים כדי להגביר את הידע של הסטודנט ואת כישורי קבלת ההחלטות האסטרטגיות. אורך התוכנית נע בין 30 ל-72 שעות אשראי.
תכניות בעלות יותר מ-33 שעות יאפשרו לפעמים לתלמידיהן להוסיף ריכוז.
תכנית ליבה נדרשת אופיינית כאשר גודל תכנית הליבה והרכבה תלויים במידה רבה באורך ובמיקוד התכנית.

דוגמה לתכנית ליבה:

עקרונות פיתוח נדל”ן
פילוח וניתוח שוק
מימון וניתוח נדל”ן
ניהול פרויקטים לפיתוח נדל”ן
מימון נדל”ן מתקדם
ניתוח ועיצוב אתרי נדל”ן
תהליך זכאות הציבור
בנוסף לתכנית הליבה, רוב התכניות הדו-שנתיות וכמה תכניות חד-שנתיות מציעות לסטודנטים את האפשרות להמשיך בריכוז, התמקדות בתחום עניין מיוחד בתעשיית הנדל”ן. הריכוזים שונים בין תוכניות ואוניברסיטאות.

אזורי ריכוז לדוגמה:

התפתחות
לממן
השקעות
ייעוץ
פיתוח בר קיימא
ניהול נכסים ונכסים
שיווק נדל”ן וניתוח שוק
ריכוזי נדל”ן בינלאומיים
דיור בר השגה
שותפויות ציבוריות-פרטיות
מילוי עירוני
תוכניות מסוימות, כמו תואר שני בפיתוח נדל”ן באוניברסיטת ג’ורג’ מייסון, מציעות לסטודנטים את ההזדמנות לשלב קורסי בחירה ממספר דיסציפלינות כולל ניהול עסקי, מדיניות ציבורית והנדסה אזרחית.

לימודי עיצוב הקשורים לפיתוח נדל”ן
העיסוק בפיתוח נדל”ן מחייב את העוסקים בעבודה עם בחירת סוגי בניינים ועיצובים, קביעת ממדים מתאימים, תכנות חללים פנימיים, עיצוב האתר והתאמת הפרויקט להקשרים הסובבים אותו.
תוכניות מסוימות, כולל MSRED של אוניברסיטת קולומביה, כוללות חינוך לעיצוב בלימודי פיתוח נדל”ן.
תוכנית חדשה שהוקמה באוניברסיטת באפלו, אוניברסיטת סטייט של ניו יורק, בשנת 2015, מדגישה סדנת אולפן אבן יסוד שבה קבוצה רב תחומית של סטודנטים בפיקוח הפקולטה עוסקת בבעיית פיתוח נדל”ן ממשית עבור ארגונים הפועלים כלקוחות.

תוכניות מנהלים בתחום הנדל”ן
תכניות לתואר מנהל בנדל”ן מציעות לאנשי מקצוע מתרגלים את ההזדמנות ללמוד בזמן שהם עובדים. תוכניות אלה נבדלות מתוכניות מרחוק באמצעות המודל המשולב הייחודי שלהן של חווית מגורים בכיתה, מודולי חינוך מרחוק וקורסי לימוד מנהלים בשטח.
השיעורים נפגשים בתחילת כל סמסטר, בדרך כלל בין חמישה לשבעה ימים, ולאחר מכן משלימים את הקורסים באמצעות סמינרים מקוונים סינכרוניים, לוחות דיונים אסינכרוניים והרצאות וידאו.
חינוך מנהלים בנדל”ן נלמד במספר מוסדות מוסמכים כמו אוניברסיטת אובורן.

מרכזי מחקר מוכרים ארצית
תוכניות נדל”ן ותורמים בוגרים נותנים חסות למחקר על ידי סגל הנדל”ן בתחומי נדל”ן רבים, כולל כלכלת שוקי הנדל”ן, השפעות הרגולציה ומקורות מימון הון עצמי וחוב. מחקר נוסף, בדמות עבודת גמר סטודנטים בפיקוח סגל, תורם למלאי הולך וגדל של מידע חדש.
תכנית המחקר חיונית לקידום ידע חדש, קידום טכניקות הוראה וגישור על הפער בין תיאוריה לפרקטיקה.
לא כל תוכניות הנדל”ן לתואר שני עורכות מחקר.

שם אוניברסיטה
המרכז לנדל”ן עירוני (CURE) אוניברסיטת קולומביה
מרכז גאת’רי לחקר נדל”ן האוניברסיטה הצפון מערבית
יוזמה אקדמית נדל”ן אוניברסיטת הרוורד
מרכז MIT לנדל”ן MIT
מרכז פישר לנדל”ן וכלכלה עירונית אוניברסיטת קליפורניה, ברקלי
המרכז למקרקעין ולפיננסים (CREF) אוניברסיטת קורנל
מרכז ליזמות נדל”ן אוניברסיטת ג’ורג’ מייסון
מרכז ריצ’רד ה. פנל לנדל”ן אוניברסיטת קלמסון
NYU Schack Center for Sustainable Built Environment, NYU Schack REIT Center NYU Stern Center for Real Estate Finance Research אוניברסיטת ניו יורק
מרכז גראסקאמפ לנדל”ן אוניברסיטת ויסקונסין-מדיסון
מרכז לוסק לנדל”ן אוניברסיטת דרום קליפורניה
מרכז ברנהאם-מור לנדל”ן אוניברסיטת סן דייגו
מכון קולווין לפיתוח נדל”ן אוניברסיטת מרילנד
מרכז רונשטד ללימודי נדל”ן אוניברסיטת וושינגטון
המרכז לחינוך ומחקר נדל”ן אוניברסיטת מדינת פלורידה
בית הספר לפיתוח נדל”ן טרי ו. סטיילס אוניברסיטת נובה דרום-מזרח
מרכז ברגסטרום ללימודי נדל”ן אוניברסיטת פלורידה
הצעות קשורות לתכנית לתארים מתקדמים
אנשי מקצוע בתחום הנדל”ן מחזיקים לרוב בתארים בתחומים קשורים כגון תכנון ערים, ניהול בנייה, חשבונאות, ניהול נכסים, אדריכלות או משפטים.
אחת התוכניות הנפוצות ביותר ממשיכה להיות תואר שני בתכנון ערים, תכנון אזורי או תכנון ערים עם דגש על נדל”ן.
תוכניות תכנון נוטות לשים דגש על תכנון שימושי קרקע, תחבורה או פיתוח תשתיות, חוק ומדיניות שימושי קרקע ונושאי תכנון אחרים; סטודנטים שמתרכזים בפיתוח נדל”ן ילמדו איך זה קשור לתכנון.

הזדמנויות קריירה
מדגם של קריירות כולל: חברות נדל”ן ציבוריות גדולות, ארגוני יזמות פרטיים קטנים, משקיעים אזוריים, חברות המתמחות במוצר בודד (למשל משרד/קמעונאות/מולטי-משפחתי), מלכ”רים העוסקים בתחומים כמו דיור בר השגה, תאגידים. שבבעלותם נדל”ן, חברות שמממנות נדל”ן. וחברות המספקות שירותים כגון משרדי עיצוב ואדריכלות, חברות תיווך, בנקי השקעות, REIT וחברות ייעוץ שונות.
קריירה במגזר הציבורי ברמת העיר, המחוז, המדינה, הפדרלית או הצבאית מציעות הזדמנויות קריירה מעניינות ומתגמלות הקשורות לנדל”ן.
מערכי הכישורים ניתנים להעברה גם לתעשיות ולמגזרים אחרים במשק.