דיני תכנון ובניה

דיני תכנון ובניה הם ענף במשפט העוסק בעניינים הנוגעים לבניית מבנים, הנדסה ותחומים נלווים. מדובר במהותו בשילוב של דיני חוזים, משפט מסחרי, דיני תכנון, דיני עבודה ונזיקין.

עורך דין מומלץ

דיני הבניה מכסים מגוון רחב של נושאים משפטיים לרבות חוזים, רשלנות, אגרות חוב וערובה, ערבויות וערבויות, שעבודים ואינטרסים אחרים, מכרזים, תביעות בניה וחוזי ייעוץ נלווים.
דיני הבניה משפיעים על משתתפים רבים בענף הבנייה, לרבותמוסדות פיננסיים, מודדים, מודדי כמויות, אדריכלים, בנאים, מהנדסים, פועלי בניין ומתכננים.

תחומים עיקריים
דיני הבניה מתבססים על עקרונות ומתודולוגיות משפטיות כלליות ומשלבים את המסגרת הרגולטורית (כולל אבטחת תשלום, תקנות תכנון, סביבה ובנייה); מתודולוגיות חוזה ובחירה (כולל צורות מסורתיות ואלטרנטיביות של התקשרות); סוגיות בקבלנות משנה; עילות תביעה ואחריות הנובעות מחוזה, רשלנות ומעילות אחרות; ביטוח ואבטחת ביצועים; יישוב מחלוקות והימנעות.

דיני הבניה התפתחו לדיסציפלינה של עיסוק בפני עצמו, נבדלת ממיקומו המסורתיים כתת-פרקטיקה של מימון פרויקטים, נדל”ן או דיני חברות.
לעתים קרובות יש קשרים חזקים בין דיני הבניה ודיני האנרגיה לבין דיני הנפט והגז.

כמה מהתחומים העיקריים שעורך דין בנייה מכסה הם:

יישוב סכסוכים חלופי
בוררות
לוחות ביקורת מחלוקות (או ביקורות אחרות של צד שלישי)
גישור
משא ומתן מובנה
נושאי פשיטת רגל לקבלנים, בעלים, ספקים וכו’.
מחלוקות בהגשת הצעות (מכרזים).
היתרי בנייה ואחרים
בניית מודלים של מידע
דיני חוזים
שינוי הזמנות (וריאציות)
תביעות בנייה
שעבודי בנייה
דרישות שכר חוק דייוויס-ביקון משנת 1931 וכו’)
פעולות תשלום ותשלומים מהירים
הארכות זמן
עריכת חוזי בנייה
חוזי בנייה בתקן ענף
משא ומתן על חוזי בנייה
ניהול משא ומתן בתביעת סיום, בין אם מטעמי נוחות ובין אם מחדל
תכנון או בנייה פגומים
עיכובים והאצה
דיני עבודה כולל הגירה
ענייני סביבה בבנייה
חוק תביעות שווא
חוקי אש ותקנות
מילוי תקנות לאי-אפליה או חקיקה אחרת להשפעה חברתית
בעיות ביטוח
נזק, אחריות
שיפוי
דיני ערבות (אגרות תשלום וביצוע)
בעיות עבודה ושביתות
רישוי אנשי מקצוע בתחום הבנייה
OSHA וסוכנויות פדרליות אחרות
בדיקת יתר
מערכות העברת פרויקטים, כגון עיצוב-הצעות-בנייה, עיצוב-בנייה, מנהל בנייה (CM) בסיכון או סוכנות CM
לספק הגנה לעסקים העומדים בפני פעולות מנהליות כגון הסרה (אובדן רישום הצעות מחיר)
לספק ייעוץ משפטי
בנייה ציבורית
בנייה פדרלית תחת FAR או רכישות מוסדרות אחרות
הליכי התקשרות המדינה
חוקי בנייה ממלכתיים ומקומיים
בנייה בת קיימא, למשל LEED
ליטיגציה: משפט בנייה בבית המשפט
הפרות, בטיחות או רגולציה אחרת

חוזי בנייה
למרות שאין צורך בפורמליות חוזה מיוחדות, מקובל להשתמש בחוזים בטופס סטנדרטי כגון, בבריטניה, טופס ה- Joint Contracts Tribunal (JCT). על מנת לזרז את פתרון המחלוקות, טפסים סטנדרטיים סיפקו לעתים קרובות בוררות על ידי “מועצת בוררות” או בורר מקצועי, אם כי רבים מציעים כיום בחירה בין בוררות לבין ליטיגציה. דיני הבניה הושפעו מהדרישות בחוזים ציבוריים, הכוללים ערבות והליכים נוספים. בחוזים פרטיים, הדרישות מתנהלות במשא ומתן בין הצדדים.
החל משנת 1998 “התבססו היטב” עקרונות דיני הבניה.
תרופות בגין הפרת חוזה הם זהים לחוק הרגיל וכוללים פיצויים, שלילה, ביטול וביצוע ספציפי.

פרקטיקה ספציפית למדינה

ישראל

התכנון והבנייה בישראל מונחים על ידי מערכת עקרונות ונהלים להבטחת פיתוח מסודר ובר קיימא. להלן כמה עובדות מפתח על תהליך זה:

חוק התכנון והבנייה בישראל מחייב היתר בנייה להקמת כל מבנה. הדבר ניתן על ידי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה או רשויות רלוונטיות אחרות.

הוועדה המקומית בוחנת את התכניות לקרקע הנדונה כדי לקבוע את סוגי הבניין והשימושים המותרים, כגון שטח המבנה, גובהו, עיצובו והאם ניתן להשתמש בו למגורים, מסחר, תעשייה או חקלאות.

שקיפות היא עיקרון ליבה בדיני התכנון והבנייה בישראל. הודעות פומביות לגבי הפקדות תכנית מתפרסמות ברשומות, בעיתונות ובכלי תקשורת אחרים כדי ליידע את הציבור ולאפשר לו להשתתף בתהליך.

שיתוף הציבור הוא עיקרון יסוד נוסף בדיני התכנון והבנייה בישראל. כל מי שמאמין שהוא עלול להיות מושפע לרעה מתוכנית מוצעת יכול להגיש התנגדות כדי להביע את חששותיו.

התנגדויות לתכניות מוצעות יש להגיש במסגרת זמן מוגדרת, לרוב 60 יום ממועד פרסום התכנית.

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה אחראית לבדיקת התנגדויות, ניהול דיונים וקבלת החלטות לגבי אישור, שינוי או פסילה של תוכניות מוצעות.

לאחר אישור תכנית וניתן היתר בנייה, הבנייה חייבת לעמוד בתכנית המאושרת ובכל חוקי הבנייה והתקנות הרלוונטיים. הפרות עלולות לגרום לקנסות, עונשים ואפילו צווי הריסה.

במקרים מסוימים, ייתכן שיידרשו היתרים או אישורים נוספים, כגון מרשויות סביבתיות או ארכיאולוגיות, בהתאם למיקום ואופי פרויקט הבנייה.

תיאום בין גופים ממשלתיים שונים, לרבות משרד הפנים, המשרד להגנת הסביבה ורשות מקרקעי ישראל, חיוני ליישום יעיל של חוקי התכנון והבנייה במדינה.

חוק התכנון והבנייה בישראל מתפתח ללא הרף כדי לתת מענה לאתגרים וצרכים מתעוררים, כגון גידול אוכלוסין, ביקוש לדיור ודאגות סביבתיות. התיקונים והיוזמות האחרונות נועדו לייעל תהליכים, לקדם פיתוח בר קיימא ולעודד שיתוף ציבור בהחלטות התכנון.

אוסטרליה

חוזי הבנייה הסטנדרטיים המשמשים באוסטרליה כוללים את חוזי תעשיית הבנייה האוסטרלית (ABIC), את חוזי הסטנדרטים של אוסטרליה, את חבילת המכרזים וההתקשרויות האוסטרלית (AUSDEFCON) ואת טופס החוזים הממשלתיים GC21.

קנדה
בקנדה, החוק מחייב תשלום עבור עבודה שנעשתה בנאמנות.

דרום אפריקה
חוזי הבנייה הסטנדרטיים הנמצאים בשימוש בדרום אפריקה כוללים את הסכמי FIDIC, חוזה ההנדסה החדש (NEC), התנאים הכלליים של חוזה לעבודות בנייה (GCC) והסכמי ועדת חוזי בנייה משותפת (JBCC).

בריטניה
ה-JCT עובד על הסוג הפופולרי ביותר של חוזי בנייה סטנדרטיים והחבילה האחרונה של חוזים מ-JCT היא מהדורות 2016. צורת החוזה המועדפת ביותר על ידי גופים ציבוריים היא חבילת החוזה של NEC.

בבריטניה, דרישות ספציפיות הנוגעות לתשלומים והוראות פסיקה הוכנסו על ידי Housing Grants, Construction and Regeneration Act 1996, ולאחר מכן תוקנו בחלק 8 של Local Democracy, Economic Development and Construction Act 2009. דרישות אלו ידועות בדרך כלל כדרישות חוק הבנייה. הדרישות קובעות הוראות מינימום מסוימות שיש לכלול בכל חוזה בנייה (כהגדרתו בחוק) ואי עמידה בדרישות אלו תגרום למחיקת ההוראות הרלוונטיות ולהכנסת הוראות תואמות במקומן, מה שעלול להוביל. לתוצאות בלתי צפויות עבור צדדים תמימים לחוזה בנייה.

למרות שיש הרואים בדיני הבנייה עוד סוג של דיני חוזים כלליים, זהו תחום מאוד מיוחד ורוב האנשים הזקוקים לייעוץ בדיני תכנון ובנייה בבריטניה יבקשו ייעוץ ממומחים לדיני תכנון ובנייה.

ארצות הברית
חוזים בטופס סטנדרטי שהוכרז על ידי המכון האמריקאי לאדריכלים היו הסטנדרט בענף (בכל הנוגע לבניית מבנים); הארגון פרסם טופס לראשונה בשנת 1888, ויש לו יותר מ-200 טפסים, כאשר תיקונים לטפסים נבחרים מתרחשים בדרך כלל כל עשר שנים. עם זאת, הטפסים הללו זכו לביקורת כלא הוגנים כלפי קבלנים לטובת בעלים ואדריכלים, מה שהוביל לפרסום ConsensusDocsחוזים סטנדרטיים בספטמבר 2007. קואליציית ConsensusDocs כוללת 41 איגודי מקצוע המייצגים אנשי מקצוע בתחום העיצוב, בעלים, קבלנים, קבלני משנה וערבים בענף העיצוב והבנייה. ConsensusDocs מפרסם יותר מ-100 מסמכי חוזה, המתייחסים לכל שיטות מסירת הפרויקט, ונכתבים לטובת הפרויקט מול גורם מסוים אחד.
פרויקטים מובילים הנדסיים כגון תשתית אופקית משתמשים בחוזים סטנדרטיים אחרים כגון אלו שפותחו על ידי ועדת מסמכי החוזה המשותפת של המהנדסים (EJCDC).
לאחרונה מספר ארגונים אחרים פיתחו חוזים לשימוש כגון CMAA (עבור פרויקטים המשתמשים בניהול בנייה של סוכנות) ו- Design-Build Institute of America עבור פרויקטים המשתמשים ב-design-build.

סטייה מתכנון
כאשר אומצה תכנית לבניין, ובהתקדמות העבודה נעשה שינוי מהתכנית המקורית, השינוי נקרא “סטייה”.
כאשר החוזה הוא לבנות בית לפי התוכנית המקורית, ומתקיימת חריגה, יתחקה אחר ההתקשרות ככל האפשר, וישולמו התוספות, אם בוצעו, לפי האמור.
קצב הטעינה הרגיל.

ארגונים לדיני תכנון ובנייה
ארצות הברית
הפורום לדיני תכנון ובנייה של איגוד עורכי הדין האמריקאי שהוקם בשנת 1973 הוא הארגון הגדול ביותר של עורכי דין בנייה בארצות הברית.
הקבוצה כוללת משרדי עורכי דין בכל סדר גודל, מטפלים בודדים, יועצים פנימיים וממשלתיים, שאינם עורכי דין כגון, אנשי מקצוע בתחום הבנייה ונציגי המגזר הציבורי.
חברי הפורום כוללים את אלה של בעלים, יזמים, אנשי מקצוע בתחום התכנון, קבלנים, קבלני משנה, ספקים, מנהלי בנייה, מלווים, מבטחים וערבים.

בריטניה ואחרות
בבריטניה, קיימת אגודה פעילה לדיני תכנון ובנייה מאז 1983, וכיום קיימת אגודה אירופית לדיני תכנון ובנייה, ואגודות לחוק בנייה באוסטרליה, הונג קונג, סינגפור ואיחוד האמירויות.

מה זה תמ”א?

תוכניות מתאר לאומיות, או תמ”א, הן תוכניות מקיפות המתייחסות להיבטים שונים של שימוש בקרקע, פיתוח ותשתיות ברחבי ישראל. הם מוכנים על ידי המועצה הארצית לתכנון ובנייה ודורשים אישור מממשלת ישראל. להלן כמה דוגמאות לתוכניות מתאר לאומיות ולמטרותיהן:

תמ”א 3 – תכנית מתאר ארצית לכבישים: תכנית זו מתמקדת בפיתוח ושיפור כבישים מרכזיים ברחבי הארץ להגברת הקישוריות ויעילות התחבורה.

תמ”א 18 – תכנית מתאר ארצית לתחנות דלק: תכנית זו עוסקת בהקמה והסדרת תחנות דלק ברחבי הארץ, בהבטחת חלוקה ונגישות הולמת.

תמ”א 19 – תכנית מתאר ארצית לבתי עלמין: תכנית זו מתייחסת לפיתוח ותחזוקה של בתי עלמין, תוך התחשבות בגידול האוכלוסייה ובצרכים התרבותיים.

תמ”א 22 – תכנית מתאר ארצית ליערות: תכנית זו שמה לה למטרה להגן ולנהל יערות, לקדם ייעור ולהבטיח שימוש בר-קיימא במשאבי היער.

תמ”א 23 – תכנית מתאר ארצית לרכבת: תכנית זו מבקשת לפתח ולהרחיב את רשת הרכבות בישראל לשיפור התחבורה הציבורית והפחתת עומסי התנועה.

תמ”א 36 – תכנית מתאר ארצית לאנטנות סלולריות: תכנית זו עוסקת בבנייה וויסות של אנטנות סלולריות, תוך איזון בין הצורך בקישוריות משופרת לבין דאגות בריאותיות וסביבתיות פוטנציאליות.

תמ”א 35 – תכנית מתאר ארצית משולבת לבנייה, פיתוח ושימור: תכנית מקיפה זו מתייחסת להיבטים שונים של שימוש ופיתוח קרקע, במטרה לאזן בין צמיחה כלכלית, שימור סביבתי וצרכים חברתיים.

תמ”א 1 – תכנית המתאר הלאומית המאוחדת: תכנית זו מאגדת את רוב תוכניות המתאר הלאומיות הנושאיות למסגרת אחת ומקיפה כדי להקל על תיאום וביצוע טובים יותר.

במקרים מסוימים, תכנית מתאר לאומית עשויה להיות מאושרת על ידי ממשלת ישראל אך תחול רק על חלק מסוים בשטח המדינה. אלה מכונים “TAMAs ​​חלקיים” ובדרך כלל מתייחסים לנושאים או לצרכי פיתוח ספציפיים לאזור.

מחוזות

בישראל ישנם שישה מחוזות, שלכל אחד תכנית מתאר מחוזית (תמ”מ) משלו המתווה את אסטרטגיות הפיתוח והשימוש בקרקע לאותו אזור ספציפי. תוכניות אלו מתחשבות בתוכניות מתאר ארציות (תמ”א) ומאושרות על ידי המועצה הארצית לתכנון ולבנייה. תוכניות המתאר המחוזיות מספקות סקירה ברמה גבוהה של סוגי שימושי קרקע שונים, כגון פארקים, אזורי תעשייה ואזורי מגורים, בתוך כל מחוז. להלן תוכניות המתאר המחוזיות העיקריות עבור כל אחד מששת המחוזות:

תכנית פיתוח אזורי 1 – תכנית מתאר מחוזית למחוז ירושלים: תכנית זו מתמקדת באסטרטגיות הפיתוח והצמיחה הספציפיות למחוז ירושלים, בהתחשב בהקשר ההיסטורי, התרבותי והפוליטי הייחודי שלו.

תמ”מ 2 – תכנית מתאר מחוזית למחוז צפון: תכנית זו מתווה את יעדי שימוש הקרקע והפיתוח של מחוז צפון, תוך התחשבות בטופוגרפיה המגוונת ובתמהיל הכפרי-עירוני שלו.

תמ”מ 3/21 – תכנית מתאר מחוזית למחוז מרכז – שינוי מס’ 21: ​​תכנית זו מתייחסת לצרכי השימוש בקרקע ופיתוח של מחוז המרכז הצפוף, משלבת שינויים ועדכונים לשקף צרכים וסדרי עדיפויות מתפתחים.

תמ”מ 4/14 – תכנית מתאר מחוזית למחוז דרום – שינוי מס’ 14: תכנית זו מתווה את אסטרטגיות הפיתוח של מחוז הדרום, המקיף חלק גדול ממדבר הנגב בישראל, בדגש על פיתוח בר קיימא וניהול משאבים.

תכנית פיתוח אזורי 5 – תכנית מתאר מחוזית למחוז תל אביב: תכנית זו מתמקדת באסטרטגיות הפיתוח והצמיחה של מחוז תל אביב, המרכז הכלכלי והטכנולוגי של ישראל, באיזון בין פיתוח עירוני לדאגות סביבתיות ואיכות חיים.

תכנית פיתוח אזורי 6 – תכנית מתאר מחוזית למחוז חיפה: תכנית זו מתווה את יעדי שימוש הקרקע והפיתוח של מחוז חיפה, בו נמצאים נמל ימי מרכזי, אזורי תעשייה וישובים מגוונים.

כל תוכנית מתאר מחוזית נועדה לתת מענה לאתגרים וההזדמנויות הייחודיות באזור שלה, תוך עבודה בצמוד לתוכניות מתאר לאומיות כדי להבטיח פיתוח מלוכד ובר קיימא ברחבי ישראל.

סוגי תוכניות

בישראל, תהליך התכנון כולל סוגים שונים של תכניות, שלכל אחת מהן היקף ורמת פירוט ספציפיים. שלושת סוגי התוכניות העיקריים הם תוכניות מתאר ארציות, תוכניות מתאר מחוזיות ותוכניות מתאר מקומיות. סוגי תכניות נוספים כוללים בין היתר תכניות לתשתיות לאומיות, תכניות דרכים ותכניות לשימור אתרים.

תוכניות מתאר לאומיות (TAMAs) מכסות את המדינה כולה ומספקות מסגרת אסטרטגית ברמה גבוהה לפיתוח ושימוש בקרקע. תוכניות אלו מוכנות על ידי המועצה הארצית לתכנון ובנייה ומאושרות על ידי ממשלת ישראל.

תוכניות מתאר מחוזיות (תמ”מ) חלות על מחוזות בודדים ומציעות חזון מפורט יותר לשימוש ופיתוח קרקע בתוך המחוז, תוך התחשבות בתוכניות מתאר ארציות. תכניות אלו מאושרות גם על ידי המועצה הארצית לתכנון ולבנייה.

תוכניות מתאר מקומיות הן ספציפיות לעיר או עיירה מסוימת ומכילות את המידע המפורט ביותר על שימוש בקרקע, ייעוד ותקנות בנייה. תוכניות אלו נערכות על ידי ועדות מקומיות לתכנון ובנייה והן כפופות לאישור הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה.

במקרים בהם חלות תוכניות מרובות על חלקת אדמה אחת, נעשה שימוש במערכת היררכית כדי לקבוע איזו תוכנית מקבלת עדיפות במקרה של עימות. ככלל, תכניות בדרג גבוה יותר גוברות על תכניות בדרג נמוך יותר, כאשר תכניות לאומיות עדיפות על תוכניות מחוזיות ותוכניות מחוזיות על פני תוכניות מקומיות.

עם זאת, היררכיה זו פירושה גם שרמת הפירוט יורדת ככל שעולים במעלה ההיררכיה, מה שמחייב להתייעץ עם תוכניות בדרג נמוך יותר עבור מידע ספציפי על בנייה ושימוש בקרקע. במקרים מסוימים, תוכנית בדרגה גבוהה יותר עשויה להכיל מספיק פרטים כדי ליידע ישירות היתרי בנייה והחלטות שימוש בקרקע.

תהליך הפרסום ושיתוף הציבור לכל סוג תכנית משתנה בהתאם לתכנית ולסמכות הוועדה המאשרת. באופן כללי, עקרון השקיפות ושיתוף הציבור נשמר לאורך כל תהליך התכנון, ומאפשר ליחידים ולקבוצות לספק מידע ולהביע את חששותיהם לגבי התוכניות המוצעות.

תכנית מתאר מקומית היא סוג של תכנית ספציפית לאזור תכנון מקומי יחיד, המספקת מידע מפורט יותר על שימוש בקרקע וייעוד בתוך אותו אזור. בהשוואה לתוכניות מתאר מחוזיות, תוכניות מתאר מקומיות מתמקדות במרחב תכנוני קטן יותר ומציעות רמת פירוט גבוהה יותר לגבי סוגי המבנים והשימושים המותרים באזורים שונים.

בעוד שתוכניות מתאר מחוזיות מתייחסות לאזור גיאוגרפי גדול יותר ומספקות פרספקטיבה רחבה יותר, תוכניות מתאר מקומיות מתרכזות בפיתוח של ערים או עיירות ספציפיות. תכניות אלו מאושרות בדרך כלל על ידי הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה, אם כי במקרים מסוימים המפורטים בסעיף 62א לחוק התכנון והבניה, ניתן לאשר תכניות מתאר מקומיות על ידי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה.

תכנית מקיפה היא סוג ייעודי של תכנית מתאר מקומית שצופה פיתוח לטווח ארוך של אזור תכנון מקומי, בדרך כלל במבט 20 עד 30 שנים קדימה. המטרה העיקרית של תכנית כוללת היא לשרטט חזון מגובש לצמיחה והתפתחות עתידית של האזור. קיום תכנית מקיפה יכולה גם להעניק לוועדה המקומית הרלוונטית סמכות רבה יותר באישור תוכניות מתאר מקומיות, כל עוד מתקיימים תנאים ספציפיים.

תכניות מתאר מקומיות ותכניות מקיפות מספקות הנחיות מפורטות יותר לשימוש בקרקע, ייעוד ופיתוח בתחום תכנון מקומי ספציפי. תוכניות אלו פועלות בשילוב עם תוכניות מתאר מחוזיות וארציות על מנת להבטיח שהפיתוח בישראל יהיה מסודר, בר קיימא ועונה לצרכי קהילותיה.

ההיסטוריה של דיני תכנון ובניה בישראל- עובדות

  • בתקופת האימפריה העות’מאנית-טורקית הוקמו בארץ ישראל ערי חומה עם שערים בסגנון סולם ורחובות מקורים, כולל חנויות ושווקים.
  • המנדט הבריטי הציג גישה התפתחותית יותר לתכנון ערים ולשימור מבנים, תוך התמקדות בטובת תושבי האזור.
  • הבריטים חוקקו את החוק הראשון הקשור לתכנון ערים ושימור מבנים ב-1909.
  • בתקופת המנדט הבריטי גברה העיור בישראל, כאשר ערים כמו תל אביב חוו צמיחה משמעותית.
  • האדריכל פטריק גדס יצר תוכנית מתאר ארוכת טווח לפיתוח תל אביב.
  • מדיניות הבריטים במדינות המוגנות הייתה למזער את שינויי החקיקה.
  • פקודת בניין ערים, אחת מיוזמות החקיקה הראשונות של ממשלת המנדט, פורסמה בינואר 1921.
  • הבריטים עמדו על עקרונות של פיתוח, כמו גישת עיר הגנים, בעוד שהיהודים דחפו להגברת הפיתוח והערבים התנגדו לרפורמות הסותרות את פרקטיקות התקופה העות’מאנית.
  • לאחר קום מדינת ישראל החלו מתכננים ואדריכלים ממזרח אירופה לתכנן יישובים ושכונות חדשות לפזורה היהודית.
  • תוכנית המתאר הארצית הראשונה של מדינת ישראל, הנקראת “תכנון פיזי בישראל”, יצאה ב-1951.
  • בשנת 1965 נחקק חוק התכנון והבניה שהחליף את פקודת בניין ערים והקים ועדות תכנון ובנייה.
  • מחאות שונות לאורך השנים בישראל היו קשורות ליוקר הדיור.
  • בשנת 2011 אישרה הכנסת את הרפורמה בחוק וודלים, שמטרתה לקצר את הליכי הבנייה.
  • באפריל 2018 פורסמה רפורמה בנושא הקמת מבנים חקלאיים בצפון ישראל המאפשרת הליכי בנייה זולים וקצרים יותר.

עו”ד דיני תכנון ובנייה בישראל

עורך דין דיני בנייה בישראל מתמחה במתן שירותים משפטיים הקשורים לתחום המורכב של דיני בנייה ותכנון. לאור ההיסטוריה העשירה של ארץ ישראל, אשר חוותה שלבי התפתחות שונים תחת אימפריות שלטון וממשלות שונות, דיני הבנייה בישראל משלבים היבטים שונים מתקופות היסטוריות אלו. עורך דין העוסק בדיני בנייה בישראל צריך להיות בקיא בנבכי תחום משפטי זה ולהיות בעל מומחיות בעניינים הקשורים לאימפריה העות’מאנית-טורקית, למנדט הבריטי ולמדינת ישראל המודרנית.

מומחיות ושירותים

עורך דין דיני בנייה ישראלי מציע מגוון רחב של שירותים, הנותנים מענה לצרכים המגוונים של לקוחות העוסקים בפרויקטי בנייה ותכנון. חלק מתחומי ההתמחות המרכזיים כוללים:

הבנת ההקשר ההיסטורי: עורך דין צריך להיות בקיא בשלבי ההתפתחות השונים בתולדות ישראל, כגון ערי החומה של האימפריה העות’מאנית-טורקית, הגישה ההתפתחותית של המנדט הבריטי לתכנון ערים ושימור מבנים והקמת מדינת ישראל. עם דרישות התכנון הייחודיות שלו.

התמצאות בחוק התכנון והבניה: על עורך דין להיות בקיא בחוק התכנון והבניה שנחקק בשנת 1965, שהחליף את פקודת בניין ערים והקים ועדות תכנון ובנייה.

טיפול בהיתרים ותקנות: עורך דין דיני בנייה צריך להיות מסוגל לסייע ללקוחות בקבלת היתרי בנייה והבטחת עמידה בתקנות השונות המוטלות על ידי תוכניות המתאר הארציות, המחוזיות והמקומיות.

ניהול מחלוקות וליטיגציה: עורך דין צריך להיות מיומן בפתרון מחלוקות שעלולות להתעורר במהלך פרויקטי בנייה, כגון חילוקי דעות על בעלות על קרקע, סוגיות חוזיות ועמידה ברגולציה.

ייעוץ ברפורמות ועדכונים: על עורך דין להתעדכן על רפורמות ועדכונים אחרונים בדיני הבניה, כגון חוק וודלים 2011 ורפורמת הבנייה החקלאית 2018 בצפון ישראל.

ייצוג לקוחות בוועדות שונות: עורך דין דיני בנייה צריך להיות מסוגל לייצג לקוחות מול ועדות תכנון ובנייה שונות, לרבות הרמה המקומית, המחוזית והארצית.

מה עושה עורך דין דיני תכנון ובנייה?

עורכי דין לענייני בנייה מעניקים מגוון רחב של שירותים לכל מי שמעורב בכל שלב בפרויקט בנייה. מתכנון ועד גמר, עורכי דין לבנייה מייצגים בעלים, מעצבים, אדריכלים, ספקי חומרים, קבלנים וקבלני משנה. עורך דין דיני תכנון ובנייה יסייע ללקוח שלו בתזמון, תקצוב, מילוי הנחיות רגולטוריות, התקשרות, הגשת תביעות, פיטורים ועוד ועוד. עורך דין דיני תכנון ובנייה פועל גם באופן מונע על ידי מעורבות פעילה לאורך כל תהליך הבנייה על מנת למנוע ליטיגציה, בוררות ועימותים משפטיים אחרים.

והכי חשוב, לעורך דין דיני תכנון ובנייה יש הבנה עמוקה ומומחיות הן בדיני הבנייה והן בדיני החוזים. עורך דין דיני תכנון ובנייה מבין את כל השלבים, המשימות, המכונות ושאר הפרטים החשובים המרכיבים אתר בנייה. עורך דין דיני תכנון ובנייה אינו עורך דין כללי: יש לו הבנה ומומחיות של תהליך הבנייה, כמו גם את החלק הפרקטי של תחום המקרקעין.

מה תחום האחריות של עורך דין דיני תכנון ובנייה?
עורך דין דיני תכנון ובנייה יכול לסייע במספר עצום של תחומים הרלוונטיים לתהליך הבנייה. עורך דין דיני תכנון ובנייה חייב להיות בעל ידע מקיף בתכנון, ביצוע והשלמת פרויקט בנייה על מנת לספק את שירותיו המיוחדים.

כמה תחומים עיקריים שעורך דין דיני תכנון ובנייה מכסה הם:
יישובי סכסוכים חלופיים
בוררות
פְּשִׁיטַת רֶגֶל
היתרי בנייה
תקציר פסיקה
תביעות בנייה
שעבודי בניה

עיכובים
עריכת חוזי בנייה
הגירה לתעסוקה
ענייני סביבה בדיני בניה
חוק תביעות שווא
בנייה פדרלית
תקנות אש
עמידה בתקנות לאי הפליה
חוזי בנייה בתקן ענף
בעיות ביטוח
בעיות עבודה
רישוי אנשי מקצוע בתחום הבנייה
גישור
משא ומתן על חוזי בנייה
ניהול משא ומתן בהתדיינות בתביעת פיטורין
OSHA, וסוכנויות פדרליות אחרות
מערכות מסירת פרויקטים
תשלומים מהירים
לספק הגנה לעסקים העומדים בפני פעולות מנהליות
לספק ייעוץ משפטי
בנייה ציבורית
חוקי בניית המדינה
הליכי התקשרות המדינה
חוק ערבות
בנייה בת קיימא
משפטים: משפט בנייה בבית המשפט
תביעות פיצויים לא פתורות
הפרות
כיצד עורך דין דיני תכנון ובנייה מסייע לקבלנים?
עריכת חוזי בנייה וניהול משא ומתן
כאשר חברה, או בעלים, מתקשרים עם שירותי קבלנות, הם מתקשרים בחוזה מחייב עם הקבלן. עורך דין דיני תכנון ובנייה יוודא שהחוזה תקין מבחינה משפטית, מבוסס על ציפיות סבירות, מתחשב בדרישות הודעה נאותות ותנאי מקום העבודה. זה כולל התחשבנות בתנאי אתר העבודה, עיכובים בתזמון, ביטוח ונסיבות בלתי צפויות. עורך דין דיני תכנון ובנייה יכול גם לספק תיקונים לחוזים קיימים.

הגנה על תשלומים
עורך דין דיני תכנון ובנייה יבטיח שקבלן יקבל את מלוא התשלום שהובטח, המכסה מספר עצום של עלויות כולל עבודה, ציוד וחומרים. עורך דין דיני תכנון ובנייה ידאג שכל העלויות שייגרמו יכוסו בתנאי החוזה שלו. עורך דין דיני תכנון ובנייה יכול גם לנקוט בהליכים אזרחיים כדי לגבות כל סכום שלא שולם, וכן להגיש שעבודים ותביעות כנגד ערבות תשלום בפרויקטים ציבוריים ופרטיים כאחד. עורך דין דיני תכנון ובנייה יכול להגן גם על מי שהוגשה נגדו תביעת תשלום.

סיוע בהצעות בנייה
עורך דין דיני תכנון ובנייה יכול לסייע בכל הבקשות להצעות, הגשת הצעות, הזמנת הצעות להתמחרות וכן סיוע בפרשנות חוזים. עורך דין דיני תכנון ובנייה יכול גם לסייע בערעור על הצעות שלא זכו.

הגשת תביעות בניה
עורך דין דיני תכנון ובנייה יכול להגיש תביעה לתוספת פיצויים ותוספת זמן, ולייצג את התובע לאורך כל הליך יישוב סכסוך או משא ומתן. עורך דין דיני תכנון ובנייה יכול גם להגיש תביעות בגין נסיבות בלתי צפויות כגון תנאים בלתי צפויים באתר העבודה, ליקויים בתכנון וכן עיכובים, שיבושים או הפרעות כלשהן בעבודה. עורך דין דיני תכנון ובנייה יוודא שכל התביעות תואמות כל התחייבות חוזית או דרישות משפטיות.

כיצד עורך דין דיני תכנון ובנייה מסייע בסיום חוזה?
עורך דין דיני תכנון ובנייה יסייע בבדיקת חוזים נוכחיים, יקבע סיום מוצדק, ויבצע נהלים נאותים כדי להבטיח סיום מוצלח. עורך דין דיני תכנון ובנייה ייצג אותך בכל ליטיגציה או בוררות שלאחר מכן. עורך דין דיני תכנון ובנייה יכול גם למנוע הפסקות שלא כדין וגם להגן על טוענים להפסקה שלא כדין.

שיטות מניעה
עורך דין דיני תכנון ובנייה טוב, כמובן, ייצג ויגן עליך במהלך כל משפט, בוררות או ליטיגציה הדרושים – עורך דין דיני תכנון ובנייה יוצא דופן יפעל באופן אקטיבי כדי למנוע סכסוכים כלשהם להתעורר, יחסוך לך זמן, כסף ולחץ. עורך דין דיני תכנון ובנייה יצפה מראש כל חילוקי דעות או מחלוקות אפשריים ולאחר מכן יתאים בהתאם על מנת למנוע מהסוגיות הללו להתפתח לתביעה משפטית ממשית. עורך דין דיני תכנון ובנייה הוא עורך הדין שלך, המסתמך על המומחיות והידע האינטימי שלו בדיני הבניה שיסייעו לך להימנע מכל סכסוך באשר הוא, ויפתור את כל הנושאים לפני שהוא יכול להשפיע על הבנייה.

מי צריך עורך דין דיני תכנון ובנייה?
כל מי שמעורב במהלך כל שלב של פרויקט בנייה ציבורי, פרטי או פדרלי יכול להפיק תועלת מלשמור על עורך דין דיני תכנון ובנייה. עורך דין דיני תכנון ובנייה לא רק מגן עליך מפני (ומייצג אותך במהלך) סכסוך משפטי, אלא הוא גם שומר אותך על המסלול עם תקציבים, לוחות זמנים, ומעקב אחר קודים שנכפו. עורך דין דיני תכנון ובנייה יבטיח שאתר העבודה שלך יתנהל ביעילות, אפקטיבית ובטוחה. לעורך דין דיני תכנון ובנייה יש עין משפטית חדה למפרטים של חוזה ממשלתי והפרות חוזים כאחד. הם חלק חיוני מצוות הבנייה שלך, וככאלה יכירו את האתר, האנשים, המכונות והחוזים, שהם עובדים איתם באופן אינטימי כל כך.

עורך דין דיני תכנון ובנייה יכיר אותך, יגן עליך, יגן עליך ויחסוך לך זמן, מתח וכסף.

אתה עשוי להרוויח מלפנות למועצה עם עורך דין דיני תכנון ובנייה אם אתה:
צריך אישור
מודאגים מתקנות איכות הסביבה
צריך אישור/אישור ממשלתי
מארחים שימוע בעיר
צריך לציית לתקנות המקומיות, המדינתיות או הפדרליות
צריך לנסח חוזה
צריך לבדוק חוזה
מתכננים פרויקט חדש
נמצאים בתהליך של פרויקט
משלימים פרויקט
צריך ליצור כל מסמך משפטי כדי להשלים את הפרויקט שלך
מודאגים מתביעות משפטיות (הגשה או הגשה נגד)
יש מחלוקת/אי הסכמה עם המעסיק שלך
יש מחלוקת/אי הסכמה עם העובד שלך
כשישראל ממשיכה לצמוח, אנחנו מייפים ומרחיבים את הכבישים, הערים, המגורים והמשאבים הציבוריים שלה. מסלילת כבישים, ועד למתחמי דירות וקניונים.