מערכת המשפט בקליפורניה היא רבת פנים, וכוללת חוק חוקתי, סטטוטורי, רגולטורי ופסיקה. חוקת קליפורניה, המושפעת מריבונות העם, היא המקור העיקרי של חוקי המדינה, הכפופה רק לחוקת ארה”ב. מערכת המשפט של קליפורניה מושרשת במשפט המקובל, כאשר המשפט האנגלי הוא השפעה משמעותית. המסגרת המשפטית של המדינה כוללת גם את חוקי קליפורניה, המקודדים את חוקי קליפורניה, ותקנות שפרסמו סוכנויות המדינה בקוד התקנות של קליפורניה. בנוסף, פקודות מקומיות ממחוזות וערים תורמות לנוף המשפטי. כל ההיבטים הללו של החוק נתונים לביקורת שיפוטית על ידי בתי משפט מדינתיים ופדרליים.
עורך דין מומלץ
סקירה כלכלית ויחסים עם ישראל
כלכלת קליפורניה, במיוחד שוק הנדל”ן שלה, חווה שינוי משמעותי בשנת 2023. מכירות הדירות צפויות לרדת ב-7.2%, ומחירי הדירות החציוניים צפויים לרדת ב-8.8%. ירידה זו באה בעקבות כמעט עשור של הסלמה במחירי הדירות. מחיר הבית החציוני בקליפורניה לשנת 2023 צפוי להיות 758,600 דולר. שינויים אלה מצביעים על שוק נוח יותר לקונים, אם כי סבירות הדיור נותרה אתגר. מבחינת השקעה, קליפורניה משקיעה באופן יזום מעל 750 מיליון דולר ביצירת דיור בר השגה ותחבורה נקייה. השקעה זו תייצר אלפי בתים במחיר סביר, תשפר את תשתיות התחבורה, ותמשוך מימון פדרלי ופרטי נוסף, תמריץ כלכלות מקומיות ויצירת מקומות עבודה.
הזדמנויות להתמחות משפטית ישראלית בקליפורניה
מומחיות משפטית ישראלית, במיוחד בנדל”ן, השקעות והגירה, היא בעלת ערך בסביבה המשפטית והכלכלית הדינמית של קליפורניה. שוק הנדל”ן המתפתח, השקעות משמעותיות בדיור ובתשתיות והמחויבות של המדינה להגן על זכויות העולים מציעים הזדמנויות שונות לעורכי דין ישראלים. המומחיות שלהם יכולה לסייע בניווט המורכבות של עסקאות נדל”ן, הזדמנויות השקעה וחוקי הגירה, להבטיח ציות והקלה על תוצאות מוצלחות.
הזדמנויות עסקיות ומסגרת משפטית בקליפורניה עבור ישויות ישראליות
קליפורניה מציגה הזדמנויות עסקיות מגוונות לחברות ישראליות, במיוחד בתחומי הנדל”ן וההשקעות. האקלים הכלכלי הנוכחי, המאופיין בירידת מחירי הדירות ובהשקעות משמעותיות של המדינה בדיור ותחבורה, פותח פוטנציאל למיזמים רווחיים. עסקים ישראלים יכולים למנף את המצב הזה, בהנחיית הבנה מגוונת של המסגרת המשפטית של המדינה, כדי לנצל הזדמנויות אלו תוך עמידה בדרישות הרגולטוריות.
תובנות תרבותיות ורגולטוריות לעסקים ישראלים בקליפורניה
הבנת הדינמיקה התרבותית והסביבה הרגולטורית של קליפורניה היא חיונית עבור עסקים ישראלים. הגישה של המדינה להגירה ואכיפת חוק, עם מעשים כמו חוק ה-TRUTH וחוק השוויון של קורבנות פשע מהגרים בקליפורניה, משקפים מחויבות לגיוון ולהגנה על זכויות המהגרים. אמצעים משפטיים אלו יכולים להשפיע על שיטות עסקיות ואינטראקציות עם לקוחות, מה שמחייב גישה רגישה ומושכלת מצד עורכי דין ועסקים ישראלים.
שירותים משפטיים מקיפים על ידי עורכי דין ישראלים בקליפורניה
עורכי דין ישראלים בקליפורניה יכולים לספק מגוון שירותים, במיוחד בדיני נדל”ן, השקעות והגירה. המומחיות שלהם חשובה בהדרכת לקוחות דרך נופים משפטיים מורכבים, מעסקאות נכסים והזדמנויות השקעה ועד לניווט בתקנות ההגירה. גישה הוליסטית זו מבטיחה שהלקוחות יהיו מיוצגים היטב ועומדים בכל ההיבטים של החוק בקליפורניה.
כאמור, החוק של קליפורניה מורכב מכמה רמות, כולל חוקתי, סטטוטורי ודין רגולטורי, וכן פסיקה. הקודים של קליפורניה מהווים את החוק החוקי הכללי, ורוב תקנות סוכנות המדינה זמינות בקוד התקנות של קליפורניה.
מקורות משפט
חוקת קליפורניה היא המקור העיקרי של חוקי המדינה. חקיקה נחקקת במסגרת חוקי קליפורניה, אשר בתורם קודמו ל-29 קודים של קליפורניה. סוכנויות המדינה מפרסמות תקנות עם רשום ההודעות הרגולטוריות של קליפורניה, אשר בתורן מתוכננות בקוד התקנות של קליפורניה אשר בדרך כלל מסודרות בקודי מחוז או עיר, בהתאמה. ישנם גם מספר מקורות לסמכות שכנוע, שאינם סמכות מחייבת אך מועילים לעורכי דין ולשופטים ככל שהם מסייעים להבהרת מצב החוק. אלה כוללים חוות דעת של בתי משפט פדרליים על חוקי המדינה וחוות דעת של בתי משפט אחרים במדינה בנושאים רלוונטיים.תקנות מקומיות, בהתאמה (בין היתר).
מחוזות וערים מאוחדות רשאים לפרסם מוסף דיווחי הערעור בקליפורניה, וכן דוחות הערעור של קליפורניה, דוחות קליפורניה, ופורסם בבתי המשפט העליונים של קליפורניה, ומחלקת הערעור של בתי המשפט לערעורים בקליפורניה, בית המשפט העליון של קליפורניה של החלטות באמצעות פסיקה, המתפרש על ידי חוק מקובל.
המערכת המשפטית של קליפורניה מבוססת על
מקורות ראשיים
חוק חוקתי
חוקת קליפורניה
המקור העיקרי לחוק המדינה הוא חוקת קליפורניה, אשר כמו חוקות מדינות אחרות, שהיא החוק העליון של הארץ. חוקת ארצות הברית. חוקת קליפורניה בתורה כפופה לריבונות העם שואב את כוחו ולגיטימציה מ
חקיקה
קודי קליפורניה וחוקי קליפורניה
בהתאם לחוקת המדינה, בית המחוקקים של מדינת קליפורניה והמושל חוקקו את תקנון קליפורניה, אשר בתורם קודמו ל- 29 קודי קליפורניה. ארבעת הקודים הראשונים, שנחקקו ב-1872, היו הקוד האזרחי, קוד סדר הדין האזרחי, חוק העונשין והחוק הפוליטי (שהרבה מאוחר יותר יהפוך לחוק הבחירות). עם זאת, אלה לא היוו קודיפיקציה מלאה, וחוקים בנושאים שאינם הולמים את ארבעת הקודים פשוט לא קודדו. בשנת 1929, בית המחוקקים הקים לבסוף את ועדת הקוד של קליפורניה כסוכנות ממשלתית קבועה (בעבר היא התקיימה רק לסירוגין על בסיס אד הוק זמני), וכן את שלושים השנים הבאות היא הקדישה לאט לאט את שאר חוקי קליפורניה. עם השלמת משימה זו בשנת 1953, הוחלפה ועדת הקוד בוועדת תיקון החוקים של קליפורניה.
באופן מוזר, למרות שיש חוק סדר הדין האזרחי, מעולם לא היה חוק סדר הדין הפלילי; חוק ההליך הפלילי של קליפורניה מתוכנן בחלק 2 של חוק העונשין.
הקוד החדש ביותר הוא הקוד המשפחתי, שנפרד מהקוד האזרחי בשנת 1994.
תקנות
קוד התקנות של קליפורניה ורישום ההודעות הרגולטוריות של קליפורניה
בהתאם לחוקים מסוימים בניסוח רחב, סוכנויות מדינה פרסמו גוף עצום של תקנות, אשר מתוכננות בקוד התקנות של קליפורניה CCR) ונושאים את תוקף החוק במידה שהם אינם מתנגשים עם חוקים כלשהם או חוקות המדינה או הפדרליות. בהתאם לחוק ההליכים המינהליים של קליפורניה, “הודעה על פעולה מוצעת” מתפרסם בCalifornia Regulatory Notice Register (Notice Register) ונדרשים לפחות 45 ימים לשימועים ציבוריים ולהערות לפני בדיקה ואישור על ידי (OAL) וקודם ב-CCR.המשרד למשפט מינהלי בקליפורניה
המועצה השופטת של קליפורניה פרסמה גם את חוקי בית המשפט של קליפורניה, הכוללים פרסומים כמו הסטנדרטים של מינהל משפט והאתיקה תקנים לבוררים ניטרליים בבוררויות חוזיות, תחת סמכות סעיף VI, סעיף 6, של חוקת קליפורניה.
תקנות מקומיות
ממשל מקומי בקליפורניה
בקליפורניה יש כמה סוגים שונים של ממשלות מקומיות ברחבי המדינה. קליפורניה מחולקת ל-58 מחוזות, כולל סן פרנסיסקו (a a>עיר-מחוז מאוחדת עם הסמכויות של שני סוגי הישויות) ואזורים עירוניים המשולבים כערים. כל שטח המדינה נמצא באחד המחוזות, אך לא כולו בגבולות של עיר; האזורים שאינם בשליטת העיר נקראים אזורים לא מאוגדים ומנוהלים ישירות על ידי ממשלות המחוז.
מחוזות בתי ספר, שאינם תלויים בערים ובמחוזות, מטפלים בחינוך הציבורי.
פונקציות רבות אחרות, במיוחד באזורים לא מאוגדים, מטופלות על ידי מחוזות מיוחדים, הכוללים את מחוזות השירות העירוני, מחוזות בקרת וקטורים ומחוזות להפחתת סיכונים גיאולוגיים.
מחוזות מעבר, מחוזות וערים משולבות רשאיות לפרסם פקודות אשר בדרך כלל מסודרות בקודי מחוז ובקודי ערים, בהתאמה. כל מעשה שנאסר או הוכרז בלתי חוקי, וכל אי ביצוע מעשה הנדרש לפי הפקודות הם עבירות עוון, אלא אם צוין אחרת כ< a i=5>עבירות.
תקדימים משפטיים מחייבים
המערכת המשפטית של קליפורניה מבוססת על חוק מקובל. כמו כל מדינות ארה”ב למעט לואיזיאנה, לקליפורניה יש חוק קבלה הקובע ה “קבלה” של חוק אנגלי. סעיף 22.2 לחוק האזרחי של קליפורניה הוא כדלקמן: “החוק המקובל של אנגליה, ככל שהוא אינו סותר או אינו עולה בקנה אחד עם החוקה של ארצות הברית, או החוקה או החוקים של מדינה זו, הם כלל ההחלטה בכל בתי המשפט של מדינה זו.” חוק זה נחתם לחוק ב-13 באפריל 1850, לאחר מספר חודשים של ויכוח בשאלה האם על קליפורניה לאמץ את החוק המקובל, חוק אזרחי, או הכלאה של שניהם. המושל פיטר הארדמן ברנט נגע בדיון בכך שהמליץ לבית המחוקקים הראשון של מדינת קליפורניה שהמדינה צריכה ללוות הקוד האזרחי של לואיזיאנה וקוד הנוהג (שם מדינה זו לקוד סדר הדין האזרחי) והשתמש בחוק המקובל לכל השאר. מיעוט עורכי דין בראשות ג’ון וו. דוינל רצה לאמץ את החוק האזרחי, אך רוב עורכי הדין וועדת המשפט של הסנאט יושבת ראש < a i=19>אלישע אוסקר קרוסבי רצה לאמץ את החוק המקובל, והעמדה האחרונה אומצה כדין על ידי ועדת המשפט בדו”ח שלה לסנאט בפברואר 1850.
כל החוקים, התקנות והפקודות כפופים לביקורת שיפוטית. ניתן לבטל אותם על ידי כל בית משפט לרשומה במדינה אם הם משנים באופן בלתי מורשה חוק יוזמה,<. a> או חוקת קליפורניה, או שיבוטלו על ידי בית משפט פדרלי אם הן אינן חוקתיות על פי חוקת ארה”ב.
בהתאם למסורת החוק המקובל, בתי המשפט בקליפורניה פיתחו גוף גדול של פסיקה באמצעות החלטות של בית המשפט העליון של קליפורניה ובתי המשפט לערעורים בקליפורניה. החלטות בית המשפט העליון של המדינה מתפרסמות בכתבים הרשמיים הידועים בשם דוחות קליפורניה.
החלטות בתי המשפט לערעורים מתפרסמות בדוחות הערעור של קליפורניה.
שני הכתבים הרשמיים נמצאים כעת בסדרה הרביעית שלהם.
The California Appellate Reports, הכתב הרשמי של בתי המשפט לערעורים
התוכן של שני הכתבים נאסף ונערך על ידי כתב ההחלטות בקליפורניה. הכתב מקיים חוזה עם מוציא לאור פרטי (כפי שמותר על פי סעיף קוד ממשלתי 68903) אשר בתורו אחראי על פרסום ומכירת הכתבים הרשמיים בפועל. המוציא לאור הרשמי הנוכחי הוא LexisNexis. בנוסף לכתבים הרשמיים, מקרים שפורסמו בקליפורניה מודפסים גם בשני תומסון מערב כתבים לא רשמיים: האזורי פסיפיק Reporter והמדינה הספציפית California Reporter (שניהם כעת בסדרה השלישית שלהם).
כל החלטות בית המשפט העליון מתפרסמות, אך פחות מ-10% מהחלטות בית המשפט לערעורים מתפרסמות. “לא פורסם” החלטות שניתנו לאחר 1980 זמינות בדרך כלל דרך מאגרי המידע של LexisNexis וWestlaw, אך מועילות רק לחוקרים אקדמיים או כסיוע במציאת החלטות רלוונטיות שפורסמו. בדרך כלל לא ניתן לצטט החלטה שלא פורסמה בתביעה פלילית או אזרחית בכל תובענה אחרת בכל בית משפט בקליפורניה.
מכיוון שבית המשפט העליון של המדינה היה עמוס ביותר בתיקים במהלך חצי המאה הראשונה שלו (כתוצאה מכך הקמת בתי המשפט לערעורים ב-1904), כמה מאות דעות קטנות ש צריך היה להתפרסם פשוט לא היו. בתגובה, קבוצה קטנה של עורכי דין קיבלה על עצמה מאוחר יותר את המשימה המייגעת של לחרוש בארכיון המדינה כדי לשחזר ולרכז חוות דעת כאלה, שפורסמו בכתב נפרד בשם California Unreported Cases החל משנת 1913. למרות שמו של הכתב, החלטות אלו ניתנות לציון גם כתקדים, שכן הן היו מתפרסמות אלמלא מצבו הקשה של בית המשפט בזמן הוצאתן.
הצווים וההחלטות של בתי המשפט העליונים של קליפורניה בתפקידם כבתי דין לדין לעולם לא מתפרסמים. עם זאת, אגפי הערעור של הערכאות העליונות (הדונות בערעורים על עבירות, עבירות ותיקים ” אזרחיים מוגבלים) מאשרות מדי פעם חוות דעת לפרסום, המופיעות ב”מוסף” לדוחות הערעור של קליפורניה.
מערכת ניהול תיקי בית המשפט בקליפורניה (CCMS) היא המשפט< מערכת i=4> ניהול והגשה אלקטרונית לבית משפט (הגשה אלקטרונית) המיועדת לשימוש על ידי מספר בתי המשפט, אם כי הפיתוח נתקע מאז 2012.
מאז לאחר מכן, כל בתי המשפט שעדיין אינם ב-CCMS פנו למגוון פתרונות חלופיים.
מקורות משניים
תקדימים משפטיים לא מחייבים
גם כאשר החלטה משפטית קודמת אינה יוצרת תקדים מחייב, הטקסט של חוות הדעת של בית המשפט עדיין עשוי לסייע לעורכי דין ולשופטים להבין את החוק בקליפורניה. ניתן לציין סוגים מסוימים של החלטות קודמות כסמכות לא מחייבת בבתי המשפט בקליפורניה, בעוד שאחרים ניתן להתייעץ רק באופן לא פורמלי.
הצורה החזקה ביותר של סמכות לא מחייבת בקליפורניה הם החלקים של חוות דעת ערעורים המכונה dicta, שבהן בית משפט דן משפטי סוגיות שאינה חייבת להכריע בתיק שלפניה. דיקטה מבית המשפט העליון של קליפורניה זכאית למשקל רב, ובית המשפט לערעורים רק לעתים רחוקות מפעיל את סמכותו להתעלם מהצהרות מיותרות של בית המשפט העליון על החוק בקליפורניה.
מקרים ממדינות אחרות מצוטט לעתים קרובות בחוות דעת של ערעורים בקליפורניה, במיוחד כאשר ההחלטות מחוץ למדינה אינן מסכימות זו עם זו. עם זאת, זה קורה פחות בקליפורניה מאשר בתחומי שיפוט קטנים יותר, מכיוון שגודלה העצום של המדינה מבטיח שרוב הסוגיות המשפטיות כבר הוכרעו על ידי בית משפט קודם בקליפורניה.
החלטות מבתי משפט פדרליים גם מצוטטים לעתים קרובות כמקור לסמכות שכנוע לגבי חוקי קליפורניה, אפילו על ידי בית המשפט העליון של קליפורניה. למרות שלבתי המשפט בקליפורניה אין חובה לעקוב אחר תקדימים פדרליים בנושאי דיני מדינה, הם בדרך כלל עוקבים אחר החלטות פדרליות בנושאי חוק פדרלי, למרות שהם נדרשים לעשות זאת רק כאשר סוגיה הוכרעה על ידי בית המשפט העליון של ארצות הברית.
החלטות שלא פורסמו מבתי המשפט בקליפורניה הן גם מקור חשוב למידע על חוקי המדינה, למרות שלא ניתן לצטט אותן במקרים עתידיים.<מבחינה טכנית, בית המשפט לערעורים מחויב לפרסם כל חוות דעת שתורמת באופן מהותי לפיתוח פסיקת קליפורניה, אך כלל זה אינו מבוצע בקפדנות, ולעתים קרובות בית המשפט לערעורים אינו מצליח לפרסם חוות דעת עד שצד מגיש בקשה לכך.
אפקט.
חיבורים משפטיים
הצהרה מחדש (שנייה) של עוולות
חיבורים משפטיים הם אחד המקורות החשובים ביותר לסמכות משנית לגבי החוק בקליפורניה. טקסטים אלו מוכרים במפורש כמקור ל”חוק לא כתוב’ לפי קוד סדר הדין האזרחי של קליפורניה.
שני החיבורים המשפיעים ביותר מתפרסמים על ידי המכון המשפטי של Witkin סיכום של חוק קליפורניה ו- Rutter Group.שניהם מחולקים לכרכים נפרדים על תחומים ספציפיים בחוק, וכל אחד מהחוקים כרכים נכתב על ידי פאנל של שופטים ועורכי דין בעלי מומחיות מיוחדת בנושא המסוים.
ביחד, כרכים אלה צוטטו אלפי פעמים בחוות דעת שיפוטיות.
תכונות ייחודיות
מכיוון שהחוק בקליפורניה הוא עצום, יש צורך להתמקד רק בכמה מאפיינים הייחודיים לחוק קליפורניה, בהשוואה לחוקי המדינות האחיות שלה כמו גם לחוק הפדרלי.
ריבונות עממית
לקליפורניה מסורת רבת עוצמה של ריבונות עממית, המתבטאת בשימוש תכוף ביוזמות לתיקון חוקת המדינה, וכן הדרישה החוקתית הקודמת של המדינה(בוטלה בשנת 1966 ונחקקה כסעיף 100 בקוד הממשל) שכל תהליך הממשלה יעוצב בשם ” ;העם של מדינת קליפורניה”.(סעיף 100 בקוד הממשל גם קובע במפורש שהריבונות שוכנת בעם.
) משמעות הדבר היא שכל התביעות הפליליות וכל החוקים שנחקקו נעשים בשם “העם”, במקום “המדינה” או “חבר העמים” כמו ברוב ארצות הברית.
המבואות של שני חוקי הפגישה הפתוחה של המדינה, חוק החום וחוק באגלי-קין, שניהם מכילים את המשפט: “אנשי מדינה זו אינם מוותרים על ריבונותם לסוכנויות המשרתות אותם.
מבנה סטטוטורי
קליפורניה היא יוצאת דופן בכך כמו טקסס וניו יורק, ובניגוד ל-46 מדינות אחרות, יש לה קודים נפרדים ספציפיים לנושא ולא קוד יחיד המחולק לכותרות ממוספרות. (לואיזיאנה היא הכלאה שמשתמשת בשניהם.)
במהלך המאה הראשונה של המדינה, בית המחוקקים של קליפורניה היה די מרושל בניסוח חוקים. זה הביא לשתי חריגות מוזרות בחוק הסטטוטורי של קליפורניה. ראשית, חלק מהמעשים מוגדרים כ- “מעשים” ואחרים מוגדרים כ “חוקים”, ללא הבחנה קוהרנטית בין השניים. דוגמה טיפוסית לבעיה זו הייתה בדיני הצרכנות בקליפורניה, שבו צרכן שנפגע יכול היה לנסות לתבוע בשם כל הצרכנים שנפגעו באופן דומה במסגרת חוק תחרות בלתי הוגנת וכן חוק הסעד המשפטי לצרכנים עד 2004 כאשר הבוחרים חוקקו את הצעה 64 המחייב את המגיש תביעה לטעון שהוא נפגע מההפרה(ות) לכאורה.
המוזר השני הוא שקליפורניה היא המדינה היחידה שתמיד מקדימה ציטוט לסעיפי משנה בחוק עם המילה “חלוקת משנה” (בקיצור בהקשרים מסוימים ל- “subd.”). הסיבה היא שבית המחוקקים לא הצליח לעתים קרובות להשאיר פערים במספור הסעיפים בקודי קליפורניה לצורך הרחבה עתידית, ולאחר מכן נקט מדי פעם בטכניקה קצרת הראייה של הוספת אות אלפביתית למספר סעיף כדי להכניס סעיף חדש בין שניים קיימים. סעיפים בנושא דומה. לדוגמה, חוק פסק הדין המסכם בקליפורניה הוא סעיף 437c של הקוד של סדר הדין האזרחי. אבל האותיות האלפביתיות משמשות באופן מסורתי בארה”ב לציון תתי סעיפים של חוקים. כדי למנוע בלבול בשאלה האם מצטטים את סעיף 437ג (כלומר, את הסעיף בעל המספר 437ג) או 437(ג) (סעיף קטן (ג) לסעיף שמספרו 437), הסעיף “חלוקה” יש להשתמש בקידומת כאשר מצטט כל סעיף משנה של כל חוקי קליפורניה.
דומה לניו יורק, אך בניגוד לרוב המדינות האחרות ולמערכת המשפט הפדרלית, כמעט כל חוק הסדר הדין האזרחי בקליפורניה נמצא בקוד של סדר הדין האזרחי (חוק) ולא בכללי בית המשפט של קליפורניה (מערכת של תקנות שפרסמה מערכת המשפט). לכן, בכל פעם שהמועצה השופטת של קליפורניה מזהה פגם משמעותי בהליך האזרחי של קליפורניה, עליה לעבד את בית המחוקקים והמושל לשנות את החוקים, ולא רק פרסום שינוי כלל פשוט. זה יכול להיות בעייתי מכיוון שאפילו תיקונים טכניים שאינם שנויים במחלוקת עשויים להיעצר עקב מחלוקות לא קשורות בין בית המחוקקים והמושל. דוגמה עדכנית היא חוק California Electronic Discovery Act, אשר הוטל וטו באוקטובר 2008 (יחד עם הצעות חוק רבות אחרות) על ידי המושל ארנולד שוורצנגר פשוט כביטוי שלו סלידה מחוסר יכולתו של המחוקק לתקן את התקציב הלא מתפקד של המדינה, ולא בגלל כל פגם מהותי בהצעת החוק עצמה.היה צורך להכניס מחדש את חוק הגילוי האלקטרוני במושב החקיקה הבא ולבסוף נחתם על ידי המושל ב-29 ביוני 2009.
קודיפיקציה
בניגוד לרוב המדינות, דיני החוזים מקודדים במלואם בקוד האזרחי (שכולל אפילו פרטים כגון הגדרה של שיקול). עם זאת, Restatement of Contracts (Second) משמש גם על ידי בתי המשפט בקליפורניה.
סעיפים של אי תחרות בטלים אוטומטית למעט מספר קטן של חריגים.
הרשאות הראיות מקודדות במלואן בקוד הראיות של קליפורניה (כלומר אם היא לא מקודדת היא לא קיימת), בניגוד ל- כללי הוכחה פדרליים, אשר אפשרו חריג שיורי לפיתוח מתמשך של הרשאות במסגרת החוק המקובל.
חוקי מפורסמים
הריכוז העצום של סלבריטאים בהוליווד הביא למספר רב של חוקים שהותאמו אישית לצרכיהם של ידוענים, כגון California Celebrities Rights Act, כמו גם חקיקת 1990 של האנטי-סטקינג הראשון חוק בכל מקום בארצות הברית (שהיווה השראה לחקיקת חוקים דומים ברחבי המדינה). סלבריטאים’ בעיות זוגיות (והיכולת שלהם לשלם כדי להתדיין עליהן ביסודיות) הביאו לקוד משפחה מפורט מאוד, לקורפוס עשיר של פסיקה משפחתית ולמספר רב של מומחים לדיני משפחה שהוסמכו רשמית על ידי לשכת עורכי הדין של קליפורניה.
לי מרווין,בארי בונדס,ו-פרנקי ואלי של המדינה (שבמסגרתה חלוקה של 50/50 של נכסי נישואין הוא מחויב בהחלט על פי חוק) נוח יותר לבן הזוג שאינו ידוען שהרוויח פחות במהלך הנישואין מאשר בן הזוג המפורסם.
הרכוש הקהילתי נמנים עם הסלבריטאים שסכסוכי הנישואין ביניהם נדונו בפני בית המשפט העליון של קליפורניה.
סלבריטאים’ בני זוג מנסים לעתים קרובות לבסס סמכות שיפוט בקליפורניה על סכסוכי נישואין, מכיוון שמערכת
התפוצה הנרחבת של הוליווד סרטי קולנוע וטלוויזיה מופעים העניקו למיליוני צרכני מדיה ברחבי העולם מידה מסוימת של היכרות שטחית עם חוקי קליפורניה.
לדוגמה, מספרי הסעיפים של חוק העונשין של קליפורניה הפכו מוכרים לצופים ברחבי העולם.
סעיף 187 (רצח)הוא כנראה המוכר ביותר.
חוקים רבי עוצמה, חדשניים או שנויים במחלוקת
Unruh Civil Rights Act וCalifornia Fair Employment and Housing Act הם בין חוקי זכויות האזרח החזקים ביותר בארצות הברית. שניהם מציעים כיסוי הרבה יותר רחב ותרופות נדיבות יותר מאשר המקבילות הפדרליות שלהם. בתי המשפט לערעורים בקליפורניה היו הראשונים בארצות הברית שהחלו לקבוע חריגים לתעסוקה לפי רצון, בשנת 1959.
חוק איכות הסביבה בקליפורניה (Public Resources Code Sec. 21000, ולא.
ל-) (CEQA) יש דרישות עמידות הרבה יותר מקלות מאשר לדרישות הפדרליות חוק המדיניות הלאומית לסביבה, וכתוצאה מכך קל הרבה יותר לבעלי קרקעות בקליפורניה לתבוע זה את זה מאשר בעלי קרקעות דומים במדינות אחרות.
קליפורניה ידועה בחידושיה בדיני נזיקין, לרבות אחריות קפדנית עבור מוצרים פגומים, ביטוח לא בתום לב, a>אחריות לנתח שוק, גרימת מצוקה רגשית ברשלנות ו חיים לא נכונים.
חוק קליפורניה שלוש השביתות (מתוקם בחוק העונשין) הביא לעונשים חמורים בחלק מהמקרים והיה שנוי במחלוקת בעניין יישום.
הצעה 13, שהתקבלה על ידי מצביעי קליפורניה ב-1978, יצרה את אחת המגבלות החזקות ביותר על מס רכוש במדינה. החוק מגביל את שיעור המס הכולל של נכס עבור כל הרשויות המקומיות ל-1% מ- “הערך החייב במס”. הערך החייב במס מוגדר כמחיר הרכישה האחרון של הנכס, בתוספת עליות בכל שנה של 2% או שיעור האינפלציה, הנמוך מביניהם.