מערכת המשפט של אתיופיה מורכבת ממערכת כפולה עם מבני בתי משפט מקבילים: לבתי המשפט הפדרליים והמדינתיים יש מינהל עצמאי.
חוקת ה- FDRE העניקה סמכות פדרלית לבית המשפט העליון הפדרלי, שהוא מחלקת העונשין, והוא עומד בראש קביעת וביטול החלטות שהתקבלו על ידי בתי המשפט הפדרליים הנמוכים יותר עם עצמה, חלוקה קבועה הוקצתה לבחינת טעויות יסוד בחוק.
סעיף 3, 4 ו-5 קובעים את הממשל של בתי המשפט הפדרליים על היבטים לאומיים ובינלאומיים.
עורך דין מומלץ
מושב בית המשפט העליון הפדרלי באדיס אבבה
מערכת המשפט חוותה בשנים האחרונות חוסר שקיפות ושחיתות ונפוטיזם מצד כמה פוליטיקאים ובירוקרטים. זה נצפה במהלך הבחירות הכלליות של 2005 שנותרו מעורפלות כדי לחקור את ההתערבות.
למרות היכולות הנמוכות שנותרה, ממשלת אתיופיה טיפחה שיפור בכל גופי המשפט.
מאז עליית ראש הממשלה אביי אחמד לשלטון ב-2018, הוא יזם רפורמות הכוללות קריטריונים מתאימים לבתי משפט ושופטים מנוסים, מתן שירות לאולמות משפט וניסוח הכרוז של בית המשפט הפדרלי וההצהרה של מינהל המשפט הפדרלי.
מבנה
באתיופיה מערכת משפט כפולה עם שני מבני משפט שוות ערך; בתי המשפט הפדרליים ובתי המשפט המדינתיים עם מבנים עצמאיים ומינהל. חוקת ה-FDRE העניקה סמכות שיפוטית פדרלית לבית המשפט העליון הפדרלי ומבטיחה אחריות לבית נציגי העם (HPR) לקבוע קולות של רוב שני שלישים להקמת בתי משפט פדרליים כפופים, במידת הצורך, המשתרעים לכל הארץ או בחלקם של המדינה. לבית המשפט העליון הפדרלי יש מושב באדיס אבבה עם סמכות שיפוט לאומית.
בית המשפט העליון הפדרלי קבע בחמש מדינות שבהן הם רשאים לקיים דיונים במעגלים בכל מדינות ובכל רמה או “אזור המיועד לסמכות השיפוט שלו”, אם ייחשב “הכרחי לעשיית צדק יעילה”. לכל בג”ץ יש חטיבות אזרחיות, פליליות ועבודה המורכבות מראש שופט עם שני שופטים נוספים בכל חטיבה. יש לה חלוקת כספים כדי לקבוע את הסמכות והחלטות ביטול שהתקבלו על ידי בתי המשפט הפדרליים הנמוכים יותר; לבית המשפט העליון הפדרלי יש גם חלוקה קבועה לטעויות יסוד בחוק. בנוסף, ניתן לפרש את החלטת חלוקת העונשים של בית המשפט העליון הפדרלי על ידי בתי המשפט הפדרליים והמדינתיים.
ההכרזה העליונה הפדרלית העניקה שלושה עקרונות לבתי משפט פדרליים בהכרעה בנושא: חוקים, מפלגות ומקום, הקובעים את שלטון בית המשפט הפדרלי על סמכות השיפוט, ראשית “מקרים המתעוררים על פי החוקה, חוקים פדרליים ואמנות בינלאומיות”, שנית על פני ” צדדים שצוינו “. לפי חוקים פדרליים”. סעיף 3(3) קובע את סמכות בית המשפט הפדרלי על מערכת המשפט המוקצה על ידי החוקה והחוק הפדרלי. באופן דומה, סעיף 5 גם קודש את הסמכות על המשפט האזרחי “תיקים שאורגן ממשלתי פדרלי צד להם; תביעות בין אנשים המתגוררים דרך קבע באזורים שונים; מקרים הנוגעים לאחריותם של פקידים או עובדי הממשל הפדרלי בקשר לאחריותם הרשמית. או חובות; מקרים שבהם אזרח זר הוא צד; תביעות הנוגעות לעניינים של לאום; תביעות הנוגעות לארגונים עסקיים הרשומים או שנוצרו בסמכות השיפוט של גופי ממשל פדרליים; תביעות בנוגע למכשירים סחירים; תביעות הנוגעות לפטנטים, בעלות ספרותית ואמנותית זכויות, ותביעות לגבי פוליסת ביטוח והגשת בקשה להבס קורפוס.
לפי סעיף 4, בתי המשפט הפדרליים מקיימים סמכות פלילית; עבירות על מדינה לאומית וזרה, חוק בינלאומי, מדיניות פיסקלית וכלכלית של הממשל הפדרלי, מטבע מזויף לחיקוי מכשירים של ממשל מרכזי, אבטחה וחופש תקשורת הפועלים אזורית או בינלאומית, בטיחות תעופה, הגנה וקורבנות של זרים, הברחה לא חוקית של סמים וחומרים מסוכנים וסמכות שיפוט מדינתית ופדרלית כוללת וחיבור של הממשלה ללא אחריות וחובות.
חוסר מהימנות
מערכת המשפט של אתיופיה נפלה לרמות נמוכות של חוסר משוא פנים, יושרה וכשירות. בתי המשפט נתונים לעיכובים ארוכים ולעיתים סבלו מחדירת פוליטיקאים ובירוקרטים. על פי דו”ח 2005 על רפורמות משפטיות, מערכת המשפט לא הייתה נגישה, מושחתת, פוליטית וחסרת מימון. היא איבדה עצמאות במקרים של מדינה. לדוגמה, שופט בית המשפט העליון של אורומיה טשאל אברה והשופט הפדרלי וולדה-מיכאל מששה ברחו מהמדינה לאחר קריאה לחקירה על הונאה בבחירות של 2005.
בשנת 2006, טשאל אמר ל-BBC לתכנן מינוי שופטים נאמנים, בעוד וולדה-מייקל אמרה שקיבל איומי מוות לטובת מניפולציה של מספר ההרוגים בהפגנות 2005. מאז שנת 2000, הממשלה שמה לה למטרה לבצע רפורמה במערכת המשפט בעזרת כספי תורמים חיצוניים. בשנת 2002, משרד הקיבולת השיק תוכנית לרפורמה במערכת המשפט שהציעה מספר המלצות של דו”ח מחקר בסיס לשנת 2005 לכל הגורמים במערכת המשפט.
אף על פי שנערכו סמינרים עקביים עבור שופטים מקומיים ומדינתיים, הם לא העלו את הבעיות הבסיסיות שהעלו מחקר הבסיס. הנוק גביסה, פעיל אורומו בולט מארה”ב, אמר כי תקציב הרפורמה שימש פוליטית להתערבות שופטים. בינתיים, מערכת המשפט הפגינה התפתחות קלה.
רפורמות אחרונות
מאז 2018, ראש הממשלה החדש, אבי אחמד, ביצע רפורמות בגוף השופט, במגזרים הפוליטיים והכלכליים. על פי מחקר אבחוני של המועצה המייעצת לענייני משפט ומשפטים, לממשלה הקודמת לא היה חופש להשתתף במדור הציבורי והמקצועי. באותה שנה הוקמה המועצה המייעצת כדי לפקח על אסטרטגיית הממשלה ביישום רפורמות אלו.
תחת נשיאת בית המשפט העליון, מאה אשנאפי, בוצעו שלושה פרויקטים. ראש התקשורת של בית המשפט העליון אמר ל-Ethiopian Insight כי עוברים שיפור, החל מיצירת מקום עבודה ואולמות משפט מתאימים ועד לניסוח הכרוז של בית המשפט הפדרלי והכרזת המינהל המשפטי הפדרלי.
בשנת הכספים האחרונה, בית המשפט הפדרלי תכנן לפתור 166,758 תיקים ונתן פסקי דין ב-171,276 תיקים, עלה על תוכניתם ב-2.7%. שנת כספים זו הראתה שיפור בהפחתת המקרים פעמים קודם לכן. בית המשפט העליון גם הקצה 4,000 עובדי בית המשפט הפדרלי מנציבות שירות המדינה, תוך ניסוח הנחיה רלוונטית. על פי נאום מסיבת העיתונאים של מעזה אשנאפי ב-13 באוגוסט 2021, בית המשפט העליון נהנה משיעור שביעות רצון של 70% בקרב התובעים.
עורכי הדין דיווחו על שיפור במערכת השיפוטית וחששו מהיעדר מתן שירות בבתי המשפט. Mulugeta Belay, הידוע בעיקר בתפקיד הראשי בסדרת הטלוויזיה Chilot כשופט, סיפר כי בתי המשפט הזניחו את הממשלה ומינוי וקידום שופטים נעשו ללא שיקול דעת.
[wpseo_breadcrumb]