ארגנטינה מאורגנת כרפובליקה פדרלית עם מערכת פוליטית דמוקרטית. למרות שכל אחד מ-24 מחוזות השיפוט (23 מחוזות והעיר בואנוס איירס) נהנה מדרגה חזקה של אוטונומיה (לכל אחד יש חוקה משלו, מקיים בחירות למושל ולמחוקקים שלו, וממנה שופטים לבתי המשפט המחוזיים שלו), החוקים הפדרליים לפני- חקיקה מחוזית ריקה בכמה עניינים.
עורך דין מומלץ
החוקה הלאומית מחלקת את הממשל הפדרלי לשלושה זרועות: הרשות המבצעת, הרשות המחוקקת והשופטת. הראשון, בראשות הנשיא, הוא הענף הדומיננטי ברמה הפדרלית. הנשיא נבחר בהצבעה ישירה ויכול לכהן לכל היותר שתי כהונות רצופות של ארבע שנים. הרשות המחוקקת (הקונגרס הארגנטיני) מורכבת משני בתים: הסנאט ובית הנבחרים.
מערכת המשפט
מערכת משפט פדרלית ומחוזית מתקיימים במקביל בארגנטינה. לכל מחוז יש בתי משפט נמוכים וערעור משלו יחד עם בית משפט עליון מחוזי. יש לפחות בית משפט פדרלי אחד בסמכות שיפוט נמוכה יותר בכל מחוז, כמה בתי משפט פדרליים לערעורים ובית המשפט העליון של ארגנטינה.
לבית המשפט העליון בארגנטינה יש את הסמכות לבחון את כל ההחלטות הכרוכות בפרשנות של החוקה הלאומית ויש לו סמכות שיפוט מקורית לגבי כמה מקרים של חקיקה פדרלית, כגון אלה שבהם מדינה היא צד וכן כל התיקים הנוגעים לשגרירים, שרים או חוץ. קונסולים.
בהקשר להחלטות שניתנו על ידי סוכנויות ממשלתיות, החוק הארגנטינאי מאפשר לפנות למערכת המשפט לאחר מיצוי כל הצעדים הנוגעים להליכים מנהליים.
מערכת החוק
בארגנטינה יש מערכת משפטית אזרחית, עם חוק מהותי אחיד (למרות השיטה הפדרלית הנ”ל), עם הדברים הבאים המשותפים לכל המחוזות:
הקוד האזרחי והמסחרי;
החוק הפלילי;
הקוד האווירונאוטי;
קוד העבודה;
קוד הביטוח הלאומי; ו
קוד הכרייה.
חוקי סדר הדין האזרחי שאושרו על ידי כל קונגרס פרובינציאלי דומים באופן מהותי להוראות הכלולות בקוד הפדרלי של סדר הדין האזרחי והמסחרי.
מסגרת רגולטורית עבור FDI
הסוכנות הארגנטינאית להשקעות וסחר בינלאומי
לארגנטינה אין משרד ציבורי המוקדש במיוחד לפיקוח על השקעות זרות. עם זאת, הסוכנות הארגנטינאית להשקעות וסחר בינלאומי ( Agencia Argentina de Inversiones y Comercio Internacional ) אחראית על:
שיתוף משקיעים עם גופים ממשלתיים כדי להקל ולהאיץ תהליכים;
סיוע למשקיעים בהליכי יישוב סכסוכים חלופיים לאורך מחזור חיי ההשקעה;
מתן נתונים סטטיסטיים מעודכנים על נושאים הקשורים להשקעה ומידע ספציפי בכל מגזר; ו
פיתוח חבילות ניתוח וחבילות מידע אד הוק למשקיעים פוטנציאליים.
חוק השקעות זרות
המשטר המשפטי להשקעות זרות נשלט על ידי חוק ההשקעות הזרות ( Ley de Inversiones Extranjeras ) שנחקק בשנת 1993. למטרות חוק זה, אין הבחנה בין משקיעים לאומיים וזרים ללא קשר לסוג העסק בו הם מעורבים. למשקיעים זרים יש אותן זכויות וחובות כמו למשקיעים המקומיים לפי הפרמטרים שנקבעו על ידי החוקה הלאומית לגבי פיתוח פעילויות כלכליות חוקיות בארגנטינה. ככלל, אין הגבלות על אחוז ההשתתפות של זרים בגוף מקומי, ללא קשר לסוג הרכב הנבחר.
ארגנטינה הוציאה לפועל מספר הסכמי השקעות דו-צדדיים עם מדינות שלישיות והיא חברה בסוכנות הערבות להשקעות רב-צדדיות, תאגיד ההשקעות הפרטיות בחו”ל והמרכז הבינלאומי ליישוב סכסוכי השקעות.
מגבלות מסוימות על השקעות זרות
למרות כלל השוויון הכללי שנקבע בחוק השקעות זרות, ישנן תקנות ספציפיות הקובעות הגבלות על השקעות של אנשים או גופים זרים בארגנטינה. הרלוונטיות ביותר מבין ההגבלות הללו הן הבאות.
תקנות אזורי הביטחון קובעות שאנשים או גופים זרים חייבים לקבל אישור ממשלתי חריג לרכוש בעלות או זכויות אחרות (כולל חכירות) על אדמות הממוקמות ליד גבולות בינלאומיים או אזורי ביטחון מסוימים. זה מתואר עוד יותר ב -7.1 סקירת רגולטור ותהליכים רלוונטיים .
חוק המורשת התרבותית קובע כי ישויות או יחידים זרים יכולים להחזיק עד 30% מהמניות או זכויות ההצבעה של כל חברת שידור לאומית.
עד לאחרונה, היו שתי הגבלות רלוונטיות נוספות שהשפיעו על השקעות זרות: חוק הקרקעות הכפריות הגביל את רכישת קרקעות כפריות על ידי יחידים או ישויות זרים, והקוד האווירונאוטי קבע שרוב המניות או זכויות ההצבעה של חברות התעופה הלאומיות יוקדשו לתחבורה פנימית של נוסעים, מטען או דואר היו צריכים להיות בבעלות או בשליטת חברות ארגנטינאיות או יחידים השוכנים בארגנטינה. עם זאת, צו הכרח ודחיפות (DNU) מס’ 70/2023, בתוקף מאז 30 בדצמבר 2023, ביטל את חוק הקרקעות הכפריות ושינה את הסעיפים הרלוונטיים בקוד האווירונאוטי, ובכך ביטלו הגבלות כאלה.
התפתחויות אחרונות ומגמות שוק
התפתחויות אחרונות ומגמות שוק
ממשלה חדשה שתתקן בעיות ארוכות טווח
ב-10 בדצמבר 2023, חאבייר מיילי נכנס לתפקידו כנשיא לאחר שהשיג 55.65% מהקולות הכשרים וגבר בפער ניכר על סרג’יו מאסה, שר הכלכלה ומועמד הממשלה המכהן באותה עת. מיילי מגדיר את עצמו ליברטריאן, וככזה, הקמפיין שלו התמקד בהצעת שינויים עמוקים במדיניות הפוליטית, הכלכלית, המוניטרית והפיסקלית של המדינה.
עד שהממשלה החדשה נכנסה לתפקיד, המצב המאקרו-כלכלי של ארגנטינה היה עדין ביותר, כפי שמוצג על ידי כמה אינדיקטורים נוגעים המפורטים להלן:
בשנת 2023, שיעור האינפלציה היה קרוב ל-200%, וארגנטינה רשמה גירעון של כ-3% מהתמ”ג שלה, שהתכווץ ב-1.8% במהלך השנה.
יתרות המט”ח השליליות של הבנק המרכזי הסתכמו בכ-10.4 מיליארד דולר, מה שמסביר מדוע – במיוחד במהלך החודשים האחרונים של 2023 – הממשלה לשעבר לא העניקה, או עיכבה באופן משמעותי, אישורי יבוא של סחורות ושירותים הנדרשים. תחת מערכות SIRA ו-SIRASE המוזכרות ב -8.1 משטרים אחרים . כתוצאה מכך, עד סוף 2023, החוב המסחרי הזר של חברות פרטיות ארגנטינאיות נאמד בעלות על 56 מיליארד דולר.
עד 10 בדצמבר 2023, הפזו הארגנטינאי ירד בערך ב-227% מדי שנה ביחס לדולר האמריקאי לפי שער המטבע הרשמי, ו-300% לפי שער המטבע של MEP, ועד 31 בדצמבר 2023, ב-441% ו-303%, בהתאמה. על האצה התלולה של פיחות הפזו הארגנטינאי בדצמבר 2023 – ביותר מ-200% בשער המט”ח הרשמי – הוחלט על ידי מיילי מיד עם כניסתו לתפקיד, כדי לצמצם את הפער בין שער המט”ח הרשמי לשער המט”ח של MEP, וכן לעודד יצוא כאמצעי להשבת יתרות הבנק המרכזי. שער ה- MEP FX, מנגנון חוקי להשגת דולרים אמריקאיים על ידי הפעלה עם אג”ח מסוימות בשוק המניות המקומי, נחשב לאינדיקטור ריאלי יותר לפיחות בפזו הארגנטינאי מכיוון שבשל מגבלות מט”ח המתוארות בהמשך ב -8.1 משטרים אחרים – שער המט”ח הרשמי אינו זמין בדרך כלל לרכישת דולרים אמריקאים.
למה לצפות
הנשיא מיילי הכיר באתגרים החמורים העומדים לפתחו והצביע על כך שאין מקום להדרגתיות, אלא הבטיח ליישם כמה צעדים משמעותיים במהירות. להלן כמה הודעות רלוונטיות שמסר מיילי לאחר שנבחר (וכמה תחזיות קשורות), כמו גם הצעדים הראשונים שאימצה ממשלתו לאחר כניסתו לתפקיד:
הממשלה מצפה לחסל את הגירעון העיקרי של ארגנטינה בשנת 2024, על ידי קיצוץ משמעותי בהוצאות בחזיתות שונות – כולל העברות לפי שיקול דעת למחוזות וסובסידיות – ועל ידי הפרטת חברות ממשלתיות מפסידות. אנליסטים צופים כי התמ”ג יתכווץ ב-1.2% והאינפלציה תעלה ליותר מ-300% בשנת 2024, כשהאחרון מונע בעיקר על ידי אינפלציה מדוכאת וצפויות התאמות משמעותיות נוספות של שער המט”ח על ידי הממשלה החדשה. כפי שציפה מיילי, שילוב כזה יגרום כנראה לסטגפלציה בשנים 2024 ו-2025, ולאחר מכן, מיילי מצפה להיות מסוגל לשלוט באינפלציה ולהתחיל לראות צמיחה בתוצר.
בקרת FX תימשך, לפחות לאורך 2024.
הממשלה הודיעה שהיא תכבד בקפדנות את התחייבויותיה של ארגנטינה. צפוי שהממשלה החדשה תוכל לנהל משא ומתן מוצלח על מתקן קרן מורחב עם קרן המטבע הבינלאומית ולהשיג מימון נוסף במקום אחר. זה יהיה המפתח עבור ארגנטינה על מנת לעמוד בחובות לטווח קצר, בהתחשב בהיעדר יתרות מט”ח של הבנק המרכזי.
הנשיא הוציא DNU מס’ 70/2023, בתוקף מה-30 בדצמבר 2023, אשר, בנוסף לעניינים אחרים, ביטל ושינה מספר רב של חוקים ותקנות כדי לבטל את הרגולציה משמעותית של הכלכלה.
ב-27 בדצמבר 2023 שלחה הממשלה הצעת חוק אומניבוס לקונגרס הארגנטינאי (“חוק האומניבוס”). בין היתר הצעת החוק:
מכריז על מצב חירום ציבורי בנושאים כלכליים, פיננסיים, פיסקאליים, ביטוח לאומי, ביטחון, הגנה, תעריפים, אנרגיה, סניטריים, מנהליים וסוציאליים עד 31 בדצמבר 2025, שניתן להארכה לשנתיים נוספות, וכולל האצלה רחבה של סמכויות חקיקה לרשות המבצעת סניף בזמן חירום כזה;
כוללת רפורמה במינהל הציבורי, בתעסוקה הציבור ובחוק סדרי הדין המנהליים, ובמערכות הבחירות, החינוך, המשפט, בריאות הציבור והתחבורה;
מאשר הפרטת חברות בבעלות המדינה;
מגביל הפגנות ומגביר את העונשים על פגיעה בתחבורה הציבורית;
מכיל חוק הגבלים עסקיים חדש, הפחתות מס מסוימות, הקפאת מס ואפשרות להסדיר את יחסי העבודה;
כולל מספר צעדי הסרת רגולציה, כגון ביטול ותיקון של חוקים קיימים רבים החלים על מספר תעשיות, לרבות בשר, אנרגיה, נפט וגז ותיירות; ו
יוצרת משטר תמריצים מיוחד להשקעות גדולות עם הטבות מסוימות הקשורות למיסוי, חליפין ומכס ויציבות רגולטורית למשך 30 שנה.
צפוי שהממשלה תמשיך להוציא צווים ולשלוח הצעות חוק לקונגרס הארגנטינאי ב-2024 כדי לבצע רפורמות נוספות. בינתיים, הבטחות הקמפיין של מיילי לדולריזציה של הכלכלה הושהו, לפחות לתקופה הראשונה של נשיאותו, שבמהלכה יתמקדו הצעדים בהפחתת האינפלציה, בבנייה מחדש של הרזרבות שכמעט לא קיימות של הבנק המרכזי והסרת רגולציה של מגזרים שונים במשק. . מהבחינה הזו, טרם נראה אם למיליי תהיה תמיכת קונגרס ליישם את הצעותיו, ואם כן, האם התוצאה של הצעות כאלה תהיה מוצלחת. זה לפחות סימן חיובי שנראה כי מיילי מוכנה לנקוט צעדים לא פופולריים אך – לפי מומחים רבים – חיוניים כדי לנסות לבנות מחדש את כלכלת המדינה.
מיזוגים ורכישות
מבני עסקה
המבנים הנפוצים ביותר לרכישת עסק
שני המבנים הנפוצים ביותר לרכישת עסק בארגנטינה הם עסקאות מניות ועסקאות נכסים. מבין אלה, עסקאות מניות פופולריות הרבה יותר, בעיקר מהסיבות המפורטות להלן.
יעילות מס – מנקודת מבטו של המוכר, מכירת מניות היא בדרך כלל יעילה יותר במס מאשר מכירת נכסים, משום:
בעלי מניות המעבירים מניות של ישות מקומית מחויבים במס בשיעור של 15% על הרווח הנקי (שימו לב שבעלי מניות זרים יכולים לבחור להיות כפופים לשיעור חלופי של 13.5% מעל מחיר הרכישה); ו
חברות מקומיות שמוכרות נכסים ממוסות בשיעור גולש שנע בין 25% ל-35% על ההכנסה שנעשתה ממכירות כאלה, בנוסף למיסים אחרים שעשויים לחול על העסקה –
מס ערך מוסף בשיעור של עד 21%;
מס מחזור בשיעור (משתנה בהתאם לתחום השיפוט המקומי) של כ-3% או 4%; ו
מס בולים בשיעור (משתנה בהתאם למספר גורמים) שבין 0.5% ל-4%, בקירוב.
פשטות – מבחינת ההיתרים, בדרך כלל הרבה יותר פשוט לרכוש חברת יעד שמחזיקה ומפעילה עסק, ותמשיך לעשות זאת לאחר סגירה, מאשר להעביר את הנכסים וההיתרים הרלוונטיים (או לקבל היתרים חדשים, בחלקם). מקרים) לישות הרוכשת.
משטר אחריות בעסקאות נכסים
ככלל, קונה לא ייקח על עצמו את התחייבויותיו ואת התחייבויותיו של המוכר ברכישת נכסיו. חריג לכלל כללי זה חל אם הנכסים הכרוכים בהעברה נכנסים להגדרה של “העברה בתפזורת” מלאה או חלקית או של “עסק חי” הקבוע בחוק ההעברה בתפזורת. במקרה זה, במידה והקונה לא ימלא בקפדנות את נוהל חוק העברה בתפזורת, עלול הקונה לשאת באחריות משותפת עם המוכר מול נושי המוכר. כמו כן, על מנת למנוע את נטילת חובות המס והביטוח הלאומי הקודמים של העסק, ישנם הליכים מיוחדים – מורכבים וארוכים – הן ברמה הפדרלית והן ברמה המחוזית.
בהתחשב בעובדה שהנהלים המפורטים בחוק ההעברה בתפזורת ובתקנות המס הפדרליות והמחוזיות מכבידות, הצדדים לעסקה מחליטים רק לעתים רחוקות לבצע אותם.
רכישת חברות ציבוריות
על מנת לרכוש את כל או חלק ניכר מנכסיה של חברה ציבורית, יש לאשר מכירה כזו באסיפת בעלי מניות של החברה הציבורית.
לחילופין, לאחר רכישת השתתפות שליטה בחברה ציבורית (כלומר למעלה מ-50% מזכויות ההצבעה) או על מנת לרכוש את כל המניות הקיימות בחברה ציבורית, יש להציע הצעת רכישה ציבורית חובה לשאר בעלי המניות. במקרים כאלה, הצד המציע יצטרך לעמוד בדרישות ובנהלים ספציפיים הקבועים בחוק.
הסדרת עסקאות מיזוגים ורכישות מקומיות
עסקאות מיזוגים ורכישות מסוימות עשויות להיות כפופות לאישור ממשלתי או לדרישות הגשה מחייבות (בין אם לצורך מתן הודעה או לצורך רישום העסקה), תלוי בעיקר לענף המעורב או לסוג העסקה.
להלן רשימה של כמה דוגמאות לעסקאות שעשויות להיות כפופות לאישור ממשלתי או הגשת חובה:
רכישות או מיזוגים של מוסדות פיננסיים טעונים אישור מראש של הבנק המרכזי;
מיזוגים חייבים להיות רשומים במשרד החברות, ואם הם בנויים כארגון מחדש של קבוצות כלכליות ללא מס, ברשות המסים הפדרלית;
הנפקות ראשוניות לציבור וכן הצעות מרצון וחובה לרכישת מניות בבורסה כפופות לאישור מראש של הנציבות הלאומית לניירות ערך;
רכישה על ידי משקיע זר של כל עניין (בעלות, חכירה או זכות דומה) במקרקעין ליד גבול בינלאומי או באזורי ביטחון מסוימים כפופה לאישור חריג מראש – זה מתואר בפירוט נוסף ב -7.1 סקירת רגולטור ותהליכים רלוונטיים ;
רכישת מניות של חברות ביטוח וביטוח משנה ומיזוגים ופינוי של גופים כאלה דורשים אישור מראש של הרגולטור על הביטוח ( Superintendencia de Seguros de la Nación );
רכישת חברות בעלות מוצרים הרשומים או פועלות בדרך אחרת במסגרת מינהל המזון והתרופות הפדרלי ( Administración Nacional de Medicamentos, Alimentos y Tecnología Médica , או ANMAT) בדרך כלל אינן דורשות אישור ממשלתי, בעוד שהעברת המוצרים עצמם עשויים להיות כפופים לאישור ANMAT;
העברת רישיונות או מניות של חברה המחזיקה ברישיון מרשות התקשורת הלאומית ( Ente Nacional de Comunicaciones , או ENACOM), המסדירה את האינטרנט, טלפוניה נייחת וסלולרית, רדיו, דואר וטלוויזיה, חייבת להיעשות משאל עם של ENACOM הסכמה; ו
באופן כללי, הקצאת חוזים עם המדינה הפדרלית ועסקאות שינוי שליטה המשפיעות על חברות עם סוגים מסוימים של חוזים עם המדינה דורשות אישור ממשלתי מוקדם.
ממשל תאגידי וגילוי/דיווח
מסגרת ממשל תאגידי
כללי ממשל תאגידי
כללי הממשל התאגידי בארגנטינה נקבעים בעיקר בחוק החברות, ובמקרה של חברות רשומות בבורסה, בחוק שוק ההון.
על דירקטורים בחברות ארגנטינאיות חלות חובות זהירות, נאמנות ותום לב. בדרך כלל, דירקטורים אינם אחראים אישית בפני החברה או צדדים שלישיים לביצוע תפקידם, אלא אם הם מפרים חובות אלה.
בעלי מניות שבעסקה נתונה יש להם אינטרס מנוגד לזה של החברה אינם יכולים להצביע על ההחלטות או ההסכמות הקשורות לעסקה כזו. כמו כן, בעלי מניות שלא הצביעו בעד החלטות שהתקבלו בניגוד לחוק התקנון של החברה זכאים לערער על החלטות כאמור. גם דירקטורים וחברי ועדת המעקב של החברה רשאים לערער על החלטות כאלה.
כללי גיוון מגדרי על ידי ה-IGJ
באוגוסט 2020, משרד החברות של העיר בואנוס איירס ( Inspección General de Justicia , או IGJ) חוקק את החלטה כללית 34/2020, כפי שתוקן, לקידום גיוון מגדרי. בהתאם לה, ישויות מסוימות המאוגדות ב-IGJ חייבות להיות בהרכב הבא בגופים המנהליים שלהן, ובמידת הצורך, בוועדות המעקב שלהן: (א) במקרה של גוף זוגי, מספר נשים זהה לגברים; (ii) במקרה של גוף אי-זוגי, לפחות שליש חייב להיות נשים.
עם זאת, באוגוסט 2021, החלטה של חטיבה ג’ של בית הדין המסחרי הארצי לערעורים קבעה את אי-תחולתה של החלטה כללית 34/2020 במקרה בו ישות שהושפעה מהחלטה כזו ערערה על תוקפה. ה-IGJ ערער על סמכותו של בית הדין המסחרי הלאומי לערעורים, אשר אישר את סמכותו, שבגינה הגישה ה-IGJ בקשה ישירה לבית המשפט העליון בארגנטינה, שטרם החליט אם לדון בתיק או לא.
טפסים תאגידיים בשימוש בדרך כלל
חברות זרות עשויות לפעול בארגנטינה באמצעות סניף או באמצעות חברה בת בבעלות מלאה או חלקית. כל חברה בת כזו רשאית לפעול תחת כל אחד ממספר סוגי הישויות הארגוניות הזמינות. הנפוצים ביותר הם (i) תאגיד המניות ( Sociedad Anónima , או SA); ו-(ii) השותפות הכללית ( Sociedad de Responsabilidad Limitada , או SRL). החל משנת 2015, תאגידי מניות בעלי מניות בודדים ( Sociedad Anónima Unipersonal ) מותרים כתת-סוג של תאגיד מניות. מאז, השימוש בסוג כזה של ישות הפך לאט תכוף יותר. כמו כן, אחת ההצעות של הצעת החוק האומניבוס היא לאפשר, כתת-סוג של SRL, שותפויות כלליות של שותף יחיד ( Sociedad de Responsabilidad Limitada Unipersonal ).
גופים זרים המעוניינים להחזיק בעניין בישות ארגנטינאית חייבים להירשם במשרד החברות כבעלי מניות זרים. כמו כן, בעלי מניות זרים – בין אם ישויות ובין אם יחידים – חייבים להירשם ברשות המס הפדרלית ולקבל תעודת מס ( Clave de Identificación ).
בעלי מניות זרים הרשומים ב-IGJ
במאי 2021, ה-IGJ חוקק את החלטה כללית 8/2021, המציינת את הכללים העיקריים הבאים.
גופים זרים המגישים בקשה לרישום כ”חברות רכב” ב-IGJ חייבים לציין תנאי כזה בעת הגשת הרישום. אם לא נרשמו במקור כ”רכבים”, בעלי מניות זרים לא יורשו להפוך לאחר מכן לחברות רכב. חברות רכב מוגדרות על ידי ה-IGJ כישויות שמקום ההתאגדות או הרישום שלהן אוסר או מגביל את הפיתוח של כל פעילותן או פעילותן או הפעילות העיקרית שלהן, או שאינן יכולות לספק הוכחה לקיום פעילות משמעותית כלכלית מחוץ לארגנטינה (כלומר, לא שוטפת נכסים או אחזקות מניות בחו”ל).
ה-IGJ לא תאפשר רישום של יותר מחברת רכב אחת לקבוצה כלכלית.
ה-IGJ לא תאפשר רישום של חברת רכב אם חברת השליטה הישירה או העקיפה שלה כבר רשומה בארגנטינה, בין כסניף, נציגות קבועה או כבעל מניות זר.
ה-IGJ לא תאפשר רישום של חברת רכב הנובעת משרשרת שליטה בין ישויות עוקבות של בעלי מניות בודדים.
ה-IGJ לא תאפשר רישום של גופים ארגנטינאיים בעלי מניות בודדים שבעל מניותיהם היחיד הוא גם ישות בעלת מניות יחיד זרה, בין אם מדובר ברכב ובין אם לאו.
חברות זרות בעלות אחזקות מניות “בעיקר” בחברות שמקום מגוריהם ועם המשרדים הראשיים בעיר בואנוס איירס, חייבות להיות רשומות ב-IGJ, ללא קשר אם חברות זרות כאלה כבר רשומות בתחומי שיפוט פרובינציאליים אחרים. כללי IGJ מספקים קריטריונים מסוימים כדי לקבוע אם לחברה זרה יש אחזקות מניות “בעיקר” בחברות בתחומי השיפוט של העיר בואנוס איירס.
חברות המגישות בקשה לרישום כבעלות מניות זרות ב-IGJ חייבות לכלול הצהרה המפרטת את תוכנית ההשקעות שלהן (בעיקר, פעילותן בחו”ל, הגופים המקומיים שהם רוצים להתאגד או שבהם הם רוצים להשתתף ופעילותם, זהות בעלי המניות האחרים וה מספר המניות שהם מתכוונים לרכוש או להירשם).
כללים אלה נמצאים בשינוי על ידי הרשויות החדשות של IGJ, ושינויים צפויים במהלך הרבעון הראשון של 2024.
שיקולים מסוימים בעת בחירת סוג החברה לשילוב
משטר אחריות
ככלל, חברת האם של סניף אחראית עם כל נכסיה להתחייבויות הסניף שלו, בעוד שבעלי מניות של חברה מקומית חייבים רק עד לסכום ההון שהורם לחברה על ידי בעלי מניות כאלה. עם זאת, במקרים מסוימים מאוד חריגים, בתי המשפט המקומיים רשאים ליישם את דוקטרינת “ניקוב מסך התאגיד” כך שבעלי המניות יהיו אחראים ביחד ולחוד יחד עם הישות המשפטית לפעולות או מחדלים שבוצעו על ידי החברה הבת.
טיפול מס
למרות ש-SAs ו-SRL כפופים לאותו יחס מס בארגנטינה, SRLs הם ישויות זכאיות שעשויות להתייחס אליהן כשותפויות או ישויות שאינן מתייחסות אליהן לצורכי מיסוי בתחומי שיפוט אחרים (למשל, SRLs זכאים לבצע בחירות סמן-הקופסה עבור הפדרלי בארה”ב למטרות מס הכנסה). גם סניפים מטופלים בדרך כלל כמו חברות בנות, שכן הם נחשבים תושבי מס ארגנטינה, למעט הטיפול במס נכסים אישיים המקבילים למניות והשתתפות: בעוד שחברות מחויבות במס של 0.5% על אחזקות המניות המוחזקות על ידי אנשים טבעיים וישויות משפטיות. הממוקמים בחו”ל, סניפים אינם חייבים במס זה.
חברות ציבוריות
רק SAs יכולים לרשום בפומבי את המניות שלהם. עם זאת, סוגים אחרים של חברות, כגון SRL וסניפים של תאגידים זרים, רשאים – יחד עם SAs – להנפיק שטרות בפומבי ( obligaciones negociables ). עם זאת, רוב המנפיקים הם עדיין SAs.
קשר בין חברות למשקיעי מיעוטים
חוק החברות
כאשר לתאגיד יש סוגים שונים של מניות, התקנון יכול לקבוע שכל סוג בוחר דירקטור אחד או יותר. אם זה לא המקרה, אזי לבעלי המניות יש זכות לבחור עד שליש מהמשרות הפנויות למילוי בדירקטוריון על ידי מערכת ההצבעה המצטברת. כמו כן, אין לחדש את הדירקטוריון באופן חלקי או מדורג אם על ידי כך נמנע הפעלת ההצבעה המצטברת.
במקרה של תאגידים שהמדינה מחזיקה בהם לפחות 51% ממניות החברה, בעלי מניות פרטיים המחזיקים לפחות 20% ממניות החברה זכאים לייצוג יחסי בדירקטוריון ולבחור לפחות חבר אחד בדירקטוריון. ועדת המעקב.
כללי שוק ההון
חוק שוק ההון מכיל הוראות הגנה ספציפיות לבעלי מניות מיעוט בחברות ציבוריות. ההגנה העיקרית מתייחסת למספר חובות גילוי המוטלות על חברות ציבוריות, הן מעת לעת והן ליידע על אירועים רלוונטיים.
כמו כן, כאשר ישות או יחיד רוכשים נתח שליטה בחברה ציבורית (בין אם הצעה מרצון או חובה שהופעלה בנסיבות מסוימות הקבועות בחוק), או כאשר החברה הציבורית עצמה מציעה לרכוש את מניותיה הנסחרות בציבור. כדי להפוך לפרטי, ישנם כללים מסוימים שמטרתם להגן על בעלי מניות המיעוט. במקרים כאלה, בנוסף לחובות הגילוי להן כפופים הן הישות/האדם הרוכש והן חברת היעד, החוק קובע מנגנון ספציפי – החל על הנפקות חובה לציבור וכן על הנפקות מרצון מסוימות – לקביעת המחיר ההוגן. למניה.
חובות גילוי ודיווח
משטר דיווח שנתי עם IGJ
בשנת 2020, ה-IGJ – שבה רוב הישויות הזרות רשומות כבעלי מניות זרים – החזירה את משטר הדיווח השנתי ( Regimen de Información Anual , או RIA).
מטרת הדוח היא להראות שעיקר פעילותו של הישות הזרה מתבצעת מחוץ לארגנטינה. ה-RIA דורש מחברות זרות – בתוך 120 ימים קלנדריים לאחר תום שנת הכספים של החברות הבנות או הסניפים שלהן – להגיש את הפרטים הבאים ל-IGJ:
ראיות לכך שבבעלותם זכויות הון בחברות או נכסים זרות אחרים מחוץ לארגנטינה, שעל פי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP) ייחשבו כנכסים לא שוטפים; ו
החשיפה של בעלי המניות והבעלים המועילים שלהם.
שוקי הון
שוקי הון
בורסות
הבורסה העיקרית בארגנטינה היא Bolsas y Mercados Argentinos (BYMA). מניות נרכשות ונמכרות ב-BYMA באמצעות ברוקרים מורשים, שחלקם קשורים לבנקים לאומיים או בינלאומיים או לסוחרי ברוקרים בינלאומיים. מכשירים סחירים נסחרים גם ב-BYMA. המערכת נשלטת על ידי הנציבות הלאומית לניירות ערך ( Comisión Nacional de Valores , או CNV), שיש לה פונקציות דומות לאלו של רשות ניירות ערך (SEC) בארה”ב. חברות רשומות חייבות להגיש לבורסה את הדוחות הכספיים ואת דוחות הדירקטוריון שלהן מדי רבעון, ולהגיש דוחות כספיים שנתיים מבוקרים.
השוק ללא מרשם מוסדר גם על ידי ה-CNV. היקף המסחר היומי של המניות דומה לזה של BYMA, והיקף הנסחרים בניירות הערך הממשלתיים גבוה במידה ניכרת. המניות הנסחרות בשוק זה הן של החברות הנסחרות ב-BYMA.
כדי לרשום מניות בבורסה, חברה חייבת להיות רשומה להנפקה לציבור ב-CNV ועליה להגיש בקשה הכוללת מספר פריטי תיעוד ומידע.
מקורות מימון עיקריים לעסקים
למרות המאמצים של קובעי המדיניות הנוכחיים והאחרונים, המימון דרך שוקי ההון בארגנטינה שמור רק למנפיקים ותיקים ולמגוון מצומצם של מוצרים מקומיים.
תקנת ניירות ערך
המטרות העיקריות של תקנות ניירות ערך בארגנטינה הן:
כדי להגן על המשקיעים;
להפחתת סיכונים מערכתיים; ו
להבטיח שקיפות ויעילות בשווקים.
התיקונים האחרונים בתקנות אלו נועדו לחזק את כללי השקיפות, לספק הליך רישום מהיר יותר להנפקה לציבור ולהכליל כללי חובה של הצעת רכש. חלק מהוראות אלה מוסברות בסעיף 4.2 קשר בין חברות למשקיעי מיעוטים תחת “כללי שוקי הון”.
קרנות השקעה
קרנות השקעות זרות אינן כפופות לביקורות רגולטוריות של FDI בארגנטינה. כאשר קרנות השקעות זרות מקיימות פעילות קבועה בארגנטינה (בניגוד לפעולות בודדות), הן יידרשו לשלב מוסד קבע במדינה – כלומר, סניף או חברת בת מקומית, כפי שמוסבר ב -4.1 מסגרת ממשל תאגידי תחת “טפסים תאגידיים” בשימוש בדרך כלל”.
הגבלים עסקיים/תחרות
סקירת רגולטור ותהליכים רלוונטיים
תקנות בקרת מיזוגים
תקנות בקרת מיזוגים בארגנטינה (להלן: “התקנות”) מחייבות עסקאות ריכוזיות כלכליות מסוימות (“ריכוזים כלכליים”) להודיע לרשות ההגבלים העסקיים בארגנטינה ולאישורה (כלומר, המזכירות המסחרית של משרד הכלכלה, שהיא הרשות השופטת, והוועדה הארצית להגנת התחרות, המוציאה דוחות לא מחייבים – ביחד, “רשות ההגבלים העסקיים”).
ריכוזים כלכליים המושפעים מהתקנות הינם כאלה המביאים לשליטה או השגה של השפעה מהותית, במישרין או בעקיפין, של חברה או נכס אחד או יותר. ריכוזים כלכליים הכפופים להודעה כוללים מיזוגים, העברות של דאגות מתמשכות, רכישת מניות, רכישת נכסים, הסכמי בעלי מניות, הסכמי מיזם משותף וכל הסכם אחר המעניק שליטה דה יורה או דה פקטו או השפעה מהותית על החלטות ניהול של עסק (בתנאי שהם עומדים בספים הכמותיים המפורטים להלן ב”עסקאות מכוסות”, ושאף אחד מהפטורים המשפטיים המפורטים בהמשך ב”עסקאות פטורות” אינו חל).
שימו לב שאחת ההצעות של הצעת חוק האומניבוס היא לבטל את חוק ההגבלים העסקיים הקיים כיום ולהחליפו בחוק הגבלים עסקיים חדש עם כמה שינויים מהותיים בתקנות המפורטות יותר בסעיף זה, 6. הגבלים עסקיים/תחרות . חלק מהשינויים המוצעים הם להגדיל משמעותית את ספי ההודעה, לאפשר הודעה מרצון על מיזוגים שאינם עומדים בתנאי הסף, לאפשר בדיקה בעצמו של מיזוגים שאינם עומדים בספי ההודעה ויצירת רשות הגבלים עסקיים חדשה.
עסקאות מכוסות
יש להודיע על ריכוזיות כלכלית לרשות ההגבלים העסקיים אם מתקיימים שני הספים הבאים:
המכירות השנתיות הארגנטינאיות המשולבות של הקבוצה הרוכשת (כולל ישויות השליטה והנשלטות בה) ושל הקבוצה הנרכשת (לרבות הישויות הנשלטות בה), לרבות יצוא של חברות בנות זרות ללקוחות ארגנטינאים וכן יצוא מחברות בנות ארגנטינאיות ללקוחות בחו”ל, במהלך שנת הכספים האחרונה עולה על 16,255 מיליון ARS; ו
או שסכום החלק הארגנטינאי של העסקה או שווי הנכסים שיועברו בארגנטינה עולה על 3,251 מיליון ARS.
את סכומי הסף הכמותיים יש לעדכן על ידי רשות ההגבלים העסקיים לפני ה-31 בינואר של כל שנה (אלה שצוינו לעיל תואמים לשנת 2023). לפיכך, ספים כמותיים חדשים צפויים להינתן על ידי רשות ההגבלים העסקיים ביום (או בסביבות) 31 בינואר 2024. כמו כן, ריכוז כלכלי עשוי לדרוש הודעה למרות אי עמידה ברף השני המפורט לעיל אם הקבוצה הרוכשת הייתה מעורבת בעסקאות קודמות – כי לעמוד בפרמטרים מסוימים – באותו שוק רלוונטי בארגנטינה.
עסקאות פטורות
הריכוזים הכלכליים הבאים פטורים מחובת ההודעה:
רכישות של חברות שבהן הקונה כבר מחזיק ביותר מ-50% מהמניות ומזכויות ההצבעה, כל עוד אין בכך שינוי באופי השליטה בחברה (כלומר, משליטה בלעדית לשליטה משותפת או משליטה משותפת. לשליטה בלעדית);
רכישות של אגרות חוב, אגרות חוב, שטרות ומניות ללא הצבעה;
רכישות של חברה ארגנטינאית יחידה על ידי חברה זרה שלא מחזיקה בנכסים בארגנטינה (למעט אלה המוחזקים למטרות מגורים) או מניות בחברות ארגנטינאיות אחרות, ולא הייתה לה ייצוא משמעותי, קבוע ותקופתי לארגנטינה במהלך 36 החודשים הקודמים; ו
רכישות של חברות בפירוק שלא ניהלו עסקים בארגנטינה בשנה הקודמת, למעט אם עיקר פעילותה של חברת היעד זהה לזו של הרוכש.
על פי פסיקה מבוססת של רשות ההגבלים העסקיים, יש לפרש את הפטורים המשפטיים לעיל בצמצום.
ישות המודיעה
על ריכוזים כלכליים להודיע על ידי הרוכש הישיר (או ישות השליטה המיידית שלו או ישות האם של הקבוצה הכלכלית). במקרה של מיזוגים, יש להודיע על ידי הגורם ה”מיזוג” וה”מיזוג”. בכל המקרים, הודעה על ידי המוכר היא מרצון; עם זאת, רשות ההגבלים העסקיים רשאית לדרוש במפורש שההודעה תתבצע גם על ידי המוכר, בהתאם לנסיבות הריכוזיות הכלכלית הנבדקת.
מועד אחרון להגשה
משטר הפיקוח הנוכחי על מיזוגים לאחר מכן
על פי פסקת מעבר המוטבעת בתקנות, עד שנה לאחר הקמת רשות ההגבלים העסקיים החדשה, ההודעה על ריכוז כלכלי בר דיווח עשויה להתבצע בכל עת (מהרגע שהצדדים מבצעים מסמך משפטי מחייב כלשהו) עד עד שבוע לאחר הסגירה או רכישת השליטה, המוקדם מביניהם. לפיכך, כיום אין חובת קיפאון, והחברות המודיעות רשאיות לממש ריכוזיות כלכלית ללא אישור הגבלים עסקיים, ולהודיע עד שבוע לאחר מכן.
גם אם תתאפשר סגירה ללא אישור הגבלים עסקיים, לרשות ההגבלים העסקיים יש תמיד הסמכות לבטל – באופן חלקי או מלא – ריכוזים כלכליים הנחשבים כפוגעים בתחרות ומזיקים לאינטרס הכלכלי הכללי. לאחרונה, בקומץ של ריכוזים כלכליים הניתנים לדיווח המעוררים חששות תחרותיים בארגנטינה, רשות ההגבלים העסקיים הוציאה צווי מניעה המבקשים מהצדדים המתמזגים להשעות או לעצור את יישום המיזוג שלהם בארגנטינה, מספר חודשים לאחר שהצדדים סגרו והשלימו את העסקה שלהם.
משטר פיקוח על מיזוגים מראש
לאחר שחולפת שנה מהקמת רשות ההגבלים העסקיים החדשה (אם כי הקמתה אינה ודאית כרגע) וכך יפוג פסקת המעבר הנ”ל בתקנות, ייכנס לתוקף משטר הפיקוח על מיזוגים מראש. במועד זה, תיאסר השלמת ריכוזים כלכליים או רכישת שליטה ללא אישור מוקדם מרשות ההגבלים העסקיים ותישמר בהתאם.
התקנות אינן קובעות מועד ספציפי להודעה לאחר כניסת משטר ה-ex ante לתוקף. עם זאת, יהיה זה אינטרס של הצדדים להגיש מוקדם ככל האפשר לאחר החתימה, לקבל החלטת אישור מרשות ההגבלים העסקיים ובכך להיות רשאים כדין לסגור את הריכוזיות הכלכלית.
קריטריונים לסקירה
התקנות קובעות כי אסורים ריכוזים כלכליים שמטרתם או התוצאה להגביל או לעוות את התחרות באופן העלול להשפיע על האינטרס הכלכלי הכללי. האינטרס הכלכלי הכללי פורש כדומה למושג יעילות כלכלית, אם כי נוטה יותר לעודף צרכני מאשר לעודף כולל.
על פי הנחיות רשות ההגבלים העסקיים, הריכוזים הכלכליים הבאים לא ייחשבו כבלתי צפויים לעורר חששות תחרותיים:
ריכוזים כלכליים רוחביים (כלומר, אלו המתקיימים בין מתחרים) המביאים לנתח שוק משולב לאחר העסקה שלא יעלה על 20% מהשוק הרלוונטי; ו
ריכוזים כלכליים אנכיים (כלומר, אלו המתרחשים בין חברות הפעילות בשלבים שונים בשרשרת הייצור של אותה סחורה או שירות) כאשר נתחי השוק של הצדדים המתמזגים בשוק הרלוונטי הן במעלה והן בשוק הרלוונטי במורד הזרם אינם עולים על 30% (כלומר, בהיצע ובביקוש של המוצר הרלוונטי, בהתאמה).
תרופות והתחייבויות
רשות ההגבלים העסקיים רשאית לבקש תרופות או התחייבויות מבניות ו/או התנהגותיות מהצדדים המתמזגים על מנת לאשר ריכוז כלכלי בר דיווח, אם הוא עלול להיחשב פוטנציאלי לפגיעה באינטרס הכלכלי הכללי.
אכיפה
תהליך – תזמון
על פי התקנות, לרשות ההגבלים העסקיים יש 45 ימי עסקים לכל היותר (מהגשת הודעה מלאה ומדויקת) למתן החלטה שחייבת:
לאשר את הריכוזיות הכלכלית;
לאשר על תנאי את הריכוזיות הכלכלית בכפוף למילוי תנאים מסוימים; או
לאסור את הריכוזיות הכלכלית.
עם זאת, אם רשות ההגבלים העסקיים סבורה כי לריכוז הכלכלי המדווח יש יכולת לעוות את התחרות, היא תפרסם הודעת התנגדויות לצדדים (שיפורסם), תאריך את המועד הנזכר לעיל בעד 120 ימי עסקים נוספים וכן. לזמן את הצדדים לשימוע מיוחד כדי לבחון תרופות פוטנציאליות לטיפול בחששות התחרותיים של רשות ההגבלים העסקיים.
בפועל, המועדים הנ”ל מושעים באופן שוטף על ידי רשות ההגבלים העסקיים באמצעות הוצאת בקשות מידע לחברות המודיעות עליהן עומדים להן 30 ימי עסקים להגיב. ככלל, לאחר מענה מלא של בקשת המידע, השעון של רשות ההגבלים העסקיים מופעל מחדש.
רשות ההגבלים העסקיים היא מאוד בלתי צפויה מבחינת הזמן שלוקח למתן החלטות אישור. נכון להיום, לרשות ההגבלים העסקיים לוקח בממוצע בין עשרה ל-18 חודשים לסלק ריכוזים כלכליים לא בעייתיים. במקרה של ריכוזים כלכליים המעוררים חשש תחרותי ובהם ייתכן שיתבקש סעד, רשות ההגבלים העסקיים עשויה לקחת בין שנתיים לארבע שנים למתן אישור.
ערעורים
על החלטת רשות ההגבלים העסקיים לחסום באופן חלקי או מלא ריכוז כלכלי שניתן לדווח עליו ניתן לערער לבית המשפט הפדרלי לערעורים בעניינים אזרחיים ומסחריים, ויש להגיש את הערעור תוך 15 ימי עסקים. התקנות קובעות הקמת חטיבה ייעודית – שטרם נוצרה – במסגרת בית משפט לערעורים כאמור, שתדון בערעורים על החלטות שיתקבלו ברשות ההגבלים העסקיים.
השקעות זרות/ביטחון לאומי
סקירת רגולטור ותהליכים רלוונטיים
למרות שאין משטר ספציפי לסקירת השקעות זרות/ביטחון לאומי החל על FDI, חוקים ותקנות מסוימים עשויים להשפיע על האפשרות של השקעות של זרים, כפי שהוזכר ב -1.2 מסגרת רגולציה עבור FDI .
בפרט, קיימות מגבלות משפטיות מסוימות המשפיעות על האפשרות של זרים – בין אם יחידים ובין אם ישויות (כולל חברות בת מקומיות) – להחזיק בעלות או סוגים אחרים של זכויות (כולל חכירות) על אדמות הממוקמות ליד גבולות בינלאומיים מסוימים או אזורי ביטחון מסוימים.
תקנות אזורי ביטחון
הגבלות
“אזורי אבטחה” הם אזורים מסוימים – שנקבעו במפורש על ידי משרד ההגנה – ליד גבולות בינלאומיים או סביב נכסי נדל”ן ספציפיים מסוימים הנמצאים בתוך ארגנטינה.
תקנות אזורי הביטחון (צו חוק 15,385/44, חוק 23,554, חוק 26,338, חוק 22,352, חוק 26,737 והחלטה 166/2009 של משרד הפנים) קובעות כי כל עסקה הנוגעת למקרקעין חייבת להיות בשטח ביטחון שאושר בעבר. על ידי הוועדה הלאומית של אזורי הביטחון (NCSZ). המטרה היא לאפשר לממשלה הפדרלית לשמור על שליטה על אותם אזורי ביטחון אסטרטגיים, למטרות הגנה לאומית.
אישור סגירה מראש
העברת בעלות, מתן חכירה או כל צורה של זכות אישית או מקרקעין, שבאמצעותם מועברת החזקה או שכירות של נכס מקרקעין המצוי בתוך אזור ביטחון לאדם או ישות זרים (מוגדר באופן רחב כך שיכלול חברות בת מקומיות של זרים), כפופה לאישור מוקדם של ה-NCSZ תחת תקן חריג. המשמעות היא שהאישור יהיה כפוף לדרישות מחמירות מאלה החלות על בקשות אישור שיוגשו על ידי אנשים או גופים ארגנטינאים.
ההגשה בפני ה-NCSZ מחייבת את הצדדים לספק עותק של הסכם העסקה (יחד עם מסמכים ומידע שונים נוספים, לרבות תוכנית השקעה שתתבצע במקרקעין הנוגעים בדבר). לפיכך, עקרונית, לא ניתן לבצע את ההגשה לפני חתימת ההסכם הרלוונטי.
למרות של-NCSZ יש שיקול דעת אם לאשר או לדחות עסקה מוצעת, באופן כללי, עסקאות מסולקות בתנאי שהצדדים עומדים במלואם בדרישות ההגשה.
קריטריונים לסקירה
ראה 7.1 סקירת רגולטור ותהליכים רלוונטיים .
תרופות והתחייבויות
ראה 7.1 סקירת רגולטור ותהליכים רלוונטיים .
אכיפה
ראה 7.1 סקירת רגולטור ותהליכים רלוונטיים .
ביקורת/אישורים אחרים
משטרים אחרים
משטר בקרת מטבע חוץ
לארגנטינה יש בקרת מט”ח קפדנית המשפיעה על שוק המט”ח, על היכולת של תושבים מקומיים וזרים (חברות או יחידים) לבצע העברות חוצות גבולות – כולל תשלומי קרן וריבית על הלוואות וחובות אחרים, שירותים הניתנים על ידי תושבי חוץ ויבוא – והזמינות המוכנה של מטבע חוץ ליצואנים של סחורות ושירותים.
עם זאת, בדצמבר 2023, הממשלה החדשה הטמיעה מספר שינויים במשטר בקרת המט”ח הקיים שמטרתם לפשט את תהליך ייבוא הסחורות והשירותים ולהפוך אותו לשקוף יותר.
להלן סקירה קצרה של תקנות FX מסוימות שעשויות להיות רלוונטיות במיוחד ל-FDI.
כניסה חוקית של תמורה לייצוא של סחורות ושירותים
יצואנים ארגנטינאים של סחורות ושירותים נדרשים להעביר את כספי היצוא שלהם לארגנטינה ולהחליף אותם בפזו ארגנטינאי (כניסה חוקית של תמורה לייצוא של סחורות ושירותים). מתוך ההכנסות הללו, יש להחליף 80% בשוק המט”ח הרשמי, ואת 20% הנותרים יש להחליף באמצעות עסקאות החלפה של בלו צ’יפ המורכבות מקנייה ומכירה של אג”ח מסוימות (מה שמרמז על שער חליפין גבוה יותר מזה שהושג במטבע הרשמי שוק). במקרה של יצוא סחורות, מסגרת הזמן לכניסה חוקית והמרה של תמורת היצוא תלויה בעמדת התעריף החלה של המוצר, בעוד שבמקרה של יצוא שירותים, המועד האחרון לעמידה בהזנה החוקית של התמורה הוא חמישה ימי עסקים עם האיסוף.
רווחים ודיבידנדים
למעט בנסיבות מסוימות, ישויות משפטיות מקומיות דורשות אישור מראש ובכתב מהבנק המרכזי כדי לגשת לשוק המט”ח לצורך חלוקת רווחים ודיבידנדים בחו”ל. אישור כזה מתקבל רק לעתים רחוקות בזמן.
החריג הרלוונטי ביותר לכלל הוא חברות מקומיות שקיבלו תרומות ישירות להשקעה (הון/הון) דרך שוק המט”ח הרשמי מאז 17 בינואר 2020, במידה וכל התנאים הבאים מתקיימים:
הסכום המצטבר של ההעברות לחו”ל על חשבון רווחים ודיבידנדים שבוצעו דרך שוק המט”ח מאז 17 בינואר 2020, כולל התשלום המתבקש, אינו עולה על 30% מסכום התרומות החדשות של FDI שהתקבלו החל מה-17 בינואר 2020 ( מחושב בפזו ארגנטינאי);
ההעברה לחו”ל נועדה להתבצע תוך תקופה שלא תפחת מ-30 ימים קלנדריים מהסדרה בשוק המט”ח של התרומה האחרונה המחושבת למטרות הדרישה הקבועה בתנאי הראשון הנזכר לעיל; ו
על החברה המקומית לספק הוכחה בכתב להיוון הסופי של התרומות ההון, או הוכחה לתחילת הליך הרישום בפני משרד החברות הרלוונטי של היוון התרומות, ולהתחייב להגיש את התיעוד של ההיוון הסופי של תרומה תוך 365 ימים קלנדריים מתחילת ההליך.
החזרות על ידי תושבי חוץ
החזרה לארץ על ידי תושבי חוץ של השקעות זרות ישירות או השקעות תיקים מחייבת אישור מראש בכתב מהבנק המרכזי, אשר מתקבל רק לעתים רחוקות בזמן.
איסורים על מכירת ניירות ערך הנקובים במטבע חוץ לפני ואחרי בקשת גישה לשוק המט”ח
ישויות ויחידים מקומיים אינם יכולים למכור ניירות ערך הנקובים במטבע חוץ, או להעביר ניירות ערך כאלה למוסד פיקדון הנמצא בחו”ל (i) במהלך 90 או 180 הימים הקלנדריים הקודמים מהתאריך שבו מתבקשת גישה לשוק המט”ח; וכן (ii) עבור 90 או 180 הימים הקלנדריים הבאים (העיתוי משתנה בהתאם לחוק החל של נייר הערך המשמש לעסקה).
לפיכך, למרות שעסקאות החלפת בלו צ’יפ אינן אסורות באופן ספציפי, בפועל, התקנות החדשות הללו מרמזות על הגבלה יעילה על ביצוע עסקאות מסוג זה עבור חברות או יחידים הפועלים בדרך כלל דרך שוק המט”ח.
יבוא סחורות
החל מה-13 בדצמבר 2023 ביטלה הממשלה את המערכת מבוססת האינטרנט, SIRA, שבאמצעותה יבואנים היו צריכים לבקש אישור לייבא סחורות ולשלם עבורן דרך שוק המט”ח הרשמי. במקום זאת, יבואנים עשויים כעת לגשת (דרך הבנקים המקומיים שלהם) לשוק המט”ח הרשמי – ללא אישור מראש מהבנק המרכזי – כדי לבצע תשלומים דחויים עבור יבוא חדש בעקבות כניסתם מהמכס למדינה, בהתאם ללוח הזמנים המפורט להלן.
שמני נפט, גזים, חשמל: מתאריך הכניסה.
מוצרים פרמצבטיים ו/או תשומות לייצור מקומי, ודשנים ו/או מוצרים פיטו-סניטריים מסוימים לייצור מקומי: החל מ-30 יום מתאריך הכניסה.
מכוניות מוגמרות מסוימות ועמדות תעריף המכס המפורטות בסעיף 12.2 לכללי סחר חוץ ובורסה: החל מ-180 יום מתאריך הכניסה.
לגבי יבוא אחר של סחורות, חל הלוח הבא, שנספר מתאריך הכניסה שלהם:
25% ממחיר הסחורה המיובאת, החל מ-30 יום;
תוספת של 25% ממחיר הטובין המיובאים, החל מ-60 יום;
עוד 25% נוספים ממחיר הטובין המיובאים, החל מ-90 יום; ו
יתרת 25% ממחיר הסחורה המיובאת, החל מ-120 יום.
בנוסף, יבואנים עשויים לגשת לשוק המט”ח הרשמי גם כדי לשלם יבוא לפני כניסתם למכס לארץ ו/או לפני לוח הזמנים המצוין לעיל, בתרחישים מסוימים.
יבוא שירותים
החל מה-13 בדצמבר 2023 ביטלה הממשלה גם את המערכת מבוססת האינטרנט, SIRASE, שבאמצעותה יבואנים היו צריכים לבקש אישור לייבא שירותים ולשלם עבורם דרך שוק המט”ח הרשמי. במקום זאת, יבואנים יכולים כעת לגשת (דרך הבנקים המקומיים שלהם) לשוק המט”ח הרשמי – ללא אישור מראש מהבנק המרכזי – כדי לשלם עבור שירותים מיובאים, בהתאם ללוח הזמנים המתואר להלן.
הסעות נוסעים, נסיעות ותשלומי כרטיסים אחרים, שירותים אורקוליים ונלווים, שירותים ממשלתיים, סיוע בנסיעות ושירותי בריאות אחרים, משיכת מזומנים והוצאות כרטיסים, הוצאות המשולמות למוסדות פיננסיים זרים בפעילות שוטפת: בכל עת.
שירותי הובלה הקשורים ליבוא סחורות: באותם תאריכים בהם ניתן לקבל גישה לשוק המט”ח הרשמי לתשלום הסחורה המיובאת.
שירותים אישיים, תרבותיים ונופש אחרים: 90 יום ממועד ההפרשה.
שירותים שלא מכוסים בעבר, הניתנים על ידי גורם לא קשור ליבואן: לאחר 30 יום ממועד ההפרשה.
שירותים שלא מכוסים בעבר, הניתנים על ידי צד קשור: לאחר 180 יום ממועד ההפרשה.
בנוסף, יבואנים עשויים גם לגשת לשוק המט”ח הרשמי כדי לשלם יבוא לפני לוח הזמנים המצוין לעיל, בתרחישים מסוימים.
תשלומי קרן בסכום העולה על 2 מיליון דולר
לווים יחידים וישויות משפטיות תושבים של חוב פיננסי וניירות ערך חוב עם פדיון עיקרי של יותר מ-2 מיליון דולר המגיעים לפירעון בין ה-15 באוקטובר 2020 ל-31 בדצמבר 2023, בכוונתם לגשת לשוק המט”ח לצורך תשלום פירעונות אלה, חייבים להגיש תוכנית מימון מחדש לבנק המרכזי. בהתבסס על הפרמטרים הבאים (“תוכנית המימון מחדש החובה”):
הסכום נטו שישולם באמצעות גישה לשוק המט”ח בתוך התקופה המקורית לא יעלה על 40% מסכום הקרן לתשלום; ו
יש לממן מחדש את הקרן הקיימת באמצעות חוב זר חדש עם אורך חיים ממוצע של שנתיים לפחות.
סוגים מסוימים של חובות אינם מחייבים תוכנית מימון מחדש חובה, כגון חובות מול ארגונים בינלאומיים או סוכנויות הקשורות אליהם או מול סוכנויות אשראי רשמיות, או בערבות של כל אחת מהן, וכן מימון מחדש מסוימים המרמזים על זרימה נטו של כספים למדינה או ש עמדו בפרמטרים שהוזכרו לעיל לתוכנית המימון מחדש המנדטורית.
לבסוף, תשלום קרן או ריבית של חוב פיננסי בין-קבוצתי (להבדיל מחוב הקשור למסחר) כפוף לאישור מוקדם של הבנק המרכזי עד 31 בדצמבר 2024. אישור כזה מתקבל רק לעתים רחוקות.
משטר פלילי FX
משטר המט”ח הפלילי הארגנטינאי מספק סוגים שונים של עונשים על פעולות/מחדלים המפרים את כללי המט”ח שנקבעו על ידי הבנק המרכזי. אלה כוללים: קנסות כספיים; השעיה או ביטול של האדם או הישות המעורבים בהפרה, של הרשאתו לפעול או לתווך בשוק המט”ח או לפעול כייבואן, יצואן או ברוקר מט”ח; ו/או מאסר.
בנוסף, אם ההפרה של כללי המט”ח בוצעה על ידי הדירקטורים, הנציגים המשפטיים, הסוכנים, המנהלים, הנאמנים או חברי מועצת הפיקוח של ישות משפטית מטעמה, הקנס הכספי עשוי להיות יעיל לא רק על נכסי החברה ישות משפטית, אלא גם על נכסיהם הפרטיים של האנשים הנ”ל שהתערבו בביצוע ההפרה.
מס
מיסוי פעילות עסקית
חברות ארגנטינה
המסים הבאים חלים על חברה ארגנטינאית המבצעת עסק בארגנטינה.
מס הכנסה – מס פדרלי המחושב על ההכנסה העולמית של הישות המשפטית (כלומר, הכנסה ממקורות ארגנטינה וזרים) בסולם גולש שנע בין 25% ל-35%, וניכוי מס במקור של 7% בזמן חלוקת הדיבידנדים.
מס ערך מוסף (מע”מ) – מס פדרלי החל על מכירת סחורות, מתן שירותים וייבוא סחורות לארגנטינה. מע”מ מוטל על ההפרש בין חיוב המס לזיכוי מס בשיעור כללי של 21%.
מס על חיובים ונקודות זיכוי – מס פדרלי החל גם על חיובים ונקודות זכות מחשבונות בנק ארגנטינאי ועסקאות דומות, בשיעור של 0.6%. מס זה מוטל גם על העברה ומסירת כספים כאשר עסקאות אלו מבוצעות באמצעות מערכות תשלומים מסודרות כתחליף לחשבונות בנק, ללא התחשבות באדם או בגוף האחראי לביצוע או קבלת תשלומים אלו.
מס נכסים אישיים – בעלי מניות של חברות ארגנטינאיות מחויבים במס נכסים אישיים של 0.5% על השווי הנקי של החברה.
מס מחזור – מס מקומי המוטל על הכנסות הנובעות מעסקים ופעילויות המבוצעות בתוך מחוז ארגנטינאי ו/או העיר בואנוס איירס. לכל מחוז יש שיעורי מס ופטורים שונים לפי קודי המס שלהם. שיעור המס הממוצע הוא 3%.
מס בולים – מס מקומי החל על פעולות והסכמים מכבידים שבוצעו בארגנטינה או שבוצעו בחו”ל עם השפעות בתוך המדינה. שיעור המס החל הוא כ-1% אך זה עשוי להשתנות בהתאם לתחומי השיפוט המעורבים ולסוג המכשיר. צדדים המבצעים הסכם אחראים במשותף לתשלום. קודי מס כוללים בדרך כלל מגוון גדול של פטורים לחותמת מס, אשר יחד עם דרכים מסוימות יעילות במס ליישום חוזים, יש לנתח על בסיס כל מקרה לגופו.
מוטבים זרים
תקנות המס הפדרליות החלות על מוטבים זרים שונות מאלה שתוארו לעיל עבור ישויות מקומיות. מוטב זר עשוי להיות כפוף למסים הבאים החלים על פעילויות שבוצעו או שירותים שניתנו לארגנטינה.
מס הכנסה – מוטבים זרים חייבים במס רק על הכנסתם שמקורם בארגנטינה באמצעות מנגנון ניכוי במקור. שיעור ניכוי המס במקור תלוי בסוג ההכנסה והאם חלה אמנת כפל מס (DTT) או לא.
מע”מ – זה חל על יבוא סחורות ושירותים מסוימים לארגנטינה בשיעור של 21%. המע”מ חייב להיות משולם על ידי הצרכן הסופי או על ידי ניכוי במקור בשליטת הבנק המנפיק את כרטיס האשראי או החיוב ששימש לתשלום, או בהערכה עצמית על ידי הצרכן הסופי. המשמעות היא שלא תיווצר חובת תשלום עבור המוטב הזר.
מס נכסים אישיים – בעלי מניות של חברות ארגנטינאיות מחויבים במס נכסים אישיים של 0.5% על השווי הנקי של החברה. החברה הארגנטינאית אחראית לביצוע תשלום זה בשם בעלי המניות.
מס PAIS – זה מוטל על יחידים ומישויות משפטיות בארגנטינה על גישה שלהם לשוק המט”ח בארגנטינה עבור תשלום שירותים הניתנים מחו”ל. שיעור המס הכללי החל הוא 30%, אך זה מוגבל ל-8% עבור שירותים שכבר נכנסים לתחום המע”מ (לשירותים מסוימים עשויים להיות שיעורים ישימים שונים). עם זאת, מס PAIS ישולם על ידי צרכני קצה של השירותים הדיגיטליים הניתנים מחו”ל באמצעות ניכוי במקור של מתווכים לתשלום (למשל, בנקים), כלומר לא נוצרת חובת תשלום עבור המוטב הזר.
מס מחזור – זה ישים כאשר לישות זרה יש “נוכחות דיגיטלית רלוונטית” בתחומי שיפוט מסוימים, המתרחשת בכל פעם שחורגים מספים מסוימים. יש לנתח את קוד המס של כל תחום שיפוט כדי לקבוע את הנקודה שבה נוכחות דיגיטלית רלוונטית תפעיל את האירוע החייב במס במס המחזור.
ניכוי מסים במקור על דיבידנדים, ריבית וכו’
ניכוי מס הכנסה חלים על תשלומים מסוימים לטובת יחידים או גופים השוכנים בחו”ל (כלומר מוטבים זרים). שיעור המס החל ייקבע לפי סוג ההכנסה והאם ישים DTT או לא. כדוגמה, תשלומים הנובעים מריבית כפופים לשיעור ניכוי מס במקור אפקטיבי כללי של 35% (אלא אם כן חל DTT או שהמלווה הוא מוסד פיננסי זר). תשלומי תמלוגים כפופים בדרך כלל לשיעור ניכוי מס אפקטיבי של 21% או 28%, בהתאם לטכנולוגיה המעורבת.
כפי שצוין לעיל, שיעורי ניכוי מס במקור החלים עשויים להיות מופחתים אם ישים DTT. באופן כללי, אמנות מס אלו מבוססות על מודל ה-OECD ובדרך כלל כרוכות בדרישות בעלות מסוימות על מנת ליהנות משיעורי המס המופחתים המפורטים בהן.
אסטרטגיות הפחתת מס
על פי החוק הארגנטינאי, עסקאות נכסים מספקות את הטיפול המועיל ביותר לקונה מכיוון שהן מאפשרות עלייה על בסיס המס של הנכסים הנרכשים. עם זאת, דאגה רגילה אחת נוגעת ליכולת להגביר את הבסיס של נכסי הבסיס של חברת היעד במקרה של עסקת מניות, דבר שאינו אפשרי על פי חוקי המס הארגנטינאי: בסיס המס היעד בנכסיה נותר בלתי מושפע, ללא התחשבות המחיר ששולם עבור המניה. עלייה בבסיס תתבצע רק עם מימוש הנכסים החייב במס.
ניתן לבנות אסטרטגיות דחיית חוב מסוימות או הסדרים דומים.
מס על מכירה או השקעות אחרות של FDI
רווחי הון
הכנסה הנובעת ממכירה, החלפה או מימוש על ידי מוטב זר במניות וכל סוג של השתתפות תאגידית בחברות ארגנטינאיות חייבות במס הכנסה ב-(i) שיעור של 15% מהרווח הנקי; או (ii) שיעור של 13.5% על סכום העסקה ברוטו, לפי בחירת המוכר. המוטב הזר עשוי ליהנות משיעור מס מופחת אם ישים DTT.
מכירה ישירה של נכסים
מכירת נכסים הנמצאים בארגנטינה על ידי מוטב זר חייבת במס הכנסה בשיעור ניכוי במקור אפקטיבי של 17.5%.
מכירה עקיפה של נכסים
כאשר מוטב זר מוכר את מניותיו או השתתפותו בתאגיד בישות המאוגדת בחו”ל, ההכנסה המתקבלת תיחשב כהכנסה שמקורה בארגנטינה, כל עוד דרישות ותנאים מסוימים מתקיימים כהלכה. במקרה זה, המוטב הזר רשאי לבחור לשלם 15% על הרווח הנקי, או 13.5% על סכום הפעולה ברוטו, רק ביחס של השתתפות הנכסים הארגנטינאים בשווי הכולל של המניות המועברות. שוב, המוטב הזר עשוי ליהנות משיעור מס מופחת אם ישים DTT.
משטרים נגד התחמקות
משטרי דיווח
לרשות המסים בארגנטינה יש מספר משטרי דיווח בתוקף. נושאי דיווח מחויבים לחשוף מסמכים וראיות תומכות של עסקאות, פעולות ועסקים מסוימים. אי עמידה במשטרי הדיווח התקפים כיום תגרור החלת הקנסות והסנקציות הקבועות בחוק נוהל המס.
הוראות תמחור העברה
הוראות תמחור העברה מופעלות בארגנטינה כאשר ישות מקומית מבצעת עסקאות עסקיות בינלאומיות עם חברה זרה קשורה או עם חברה הממוקמת או שוכנת בתחום שיפוט שאינו שיתופי או בעל מס נמוך. כתוצאה מכך, הישות המקומית תהיה מחויבת להגיש דוחות מס שנתיים וראיות תומכות, תוך חשיפת מידע רלוונטי לגבי שיטות התמחור והנהלים המוסכמים. רשות המסים הארגנטינאית עשויה גם לבקש מידע נוסף באשר לפעילות הגלובלית של החברה הזרה הקשורה, לרבות ניתוח מעמיק של פעילות הקבוצה ודוח מדינה אחר מדינה.
תעסוקה ועבודה
מסגרת תעסוקה ועבודה
חוקי העבודה בארגנטינה מורכבים מכללים מקיפים מאוד למען עובדים המתייחסים כמעט לכל היבט של יחסי עבודה. חוקי העבודה נועדו להגן על זכויות העובדים על ידי קביעה, בין היתר:
תנאי עבודה ושעות עבודה;
תשלום חובה של משכורת חודשית 13 בשנה ושל חופשת מחלה;
תוספות על שכר עבור שעות נוספות;
חופשות שנתיות;
ביטוח חובה לחיים ועבודה; ו
תשלום פיצויי פיטורים במקרה של פיטורים ללא סיבה מוצדקת (בתנאי שהסכמים קיבוציים – CBAs – יכולים לקבוע קרן פיצויים שתחליף פיצויי פיטורים).
חוקי העבודה הם מדיניות ציבורית ולכן, חובה. מעסיקים יכולים להעניק לעובדים הטבות על מה שנקבע בחוק ובחוקי CBA. עם זאת, הסכמים לרעת, או ויתור עליהם, על זכויות עובדים הניתנות על ידי חוקים אלה וחוקי CBA החלים בטלים ומבוטלים. כמו כן, מעסיקים יכולים לשנות את התנאים וההגבלות של העסקת עבודה רק בתנאי ששינויים אלה אינם בלתי סבירים ואינם (i) משנים את התנאים המהותיים של חוזה העבודה; או (ii) לגרום נזקים מהותיים או מוסריים לעובד, אלא אם המעסיק והעובד מסכימים לשינויים באמצעות הסכם בכתב שאושר על ידי משרד העבודה.
משא ומתן בין איגודי עובדים ובין הלשכות המייצגות את המעסיקים של כל ענף מתנהלים על סכמי CBA. הוראות CBA הן מחייבות ומוסדרות בחוק. ישנם CBAs ספציפיים החלים על עובדים העובדים במגזרים כגון תעשייה, מסחר, בריאות ואחרים. באופן כללי, עובדים העובדים כמנהלים, מפקחים או בתפקידים היררכיים אחרים אינם נכללים ב-CBA. CBAs מעניקים בדרך כלל הטבות לעובדים על מה שמקנה חוק העבודה בעבודה.
תגמול עובדים
ככלל, חוקי העבודה קובעים כי יש לשלם לעובדים משכורת במזומן, או לחשבון בנק מקומי, בפזו ארגנטינאי (ARS). מעסיקים יכולים לשלם עד 20% מסך השכר בהטבות נלוות. כמו כן, עובדים זכאים על פי חוק לחופשות חובה, כיסוי רפואי ותוכניות פנסיה הממומנות באמצעות הפקדות חובה של מעסיקים ועובדים כאחד.
חברות בדרך כלל מעניקות בונוסים על ביצועים, כמו גם הטבות נלוות כגון טלפונים ניידים ומכוניות חברה למנהלים בכירים. במקרה של עובדים בעלי דירוג גבוה מאוד, חלק מהחברות הבינלאומיות מעניקות להם אופציות או מניות מוגבלות כמענקי שימור. אם, במסגרת תוכניות אלה, תגמול בכירים מושפע מעסקת רכישה או שינוי שליטה, גישה שמרנית היא ציות מלא להוראות כאלה או תיקון אלה לטובת העובדים.
הגנת תעסוקה
בעסקאות מניות, העובדים אינם מושפעים ונשארים כעובדי היעד, בכפוף לתנאי העסקתם הקיימים. עם זאת, בעסקאות נכסים, הנושא המרכזי שיש לנתח הוא האם העסקה מרמזת על העברה של יחידה עסקית עצמאית – כלומר, יחידה טכנית ויצרנית עצמאית שעשויה להמשיך בעסקיה הרגילים לאחר סגירתה.
אם רכישה או מיזוג כרוכים בהעברת יחידה עסקית עצמאית, עובדים מועברים כחוק ולפיכך לא תידרש הסכמת העובד או הודעה מוקדמת. עם זאת, אם ההעברה אינה כרוכה ביחידה עסקית עצמאית, העובדים אינם מועברים כחוק ונדרשת הסכמתם.
בכל המקרים, על המעסיק החדש לשמור על קטגוריית העסקתו של העובד, ההטבות, הזכויות, השכר והוותק הקיימים אצל המוכר (המעסיק הקודם) והוא יכול לשנות את תנאי ההעסקה רק לטובת העובד. במידה ושינויים כלשהם פוגעים בזכויות העובד, הוא רשאי לסיים את יחסי העבודה בתנאים מובנים ולתבוע את חבילת הפיצויים החובה, או לבקש שיפוטית את השבת תנאי העבודה הקודמים באמצעות צו מניעה.
אין חובה חוקית ליידע או להתייעץ עם נציגי איגודי עובדים/עובדים או רשויות עבודה או רשויות רגולטוריות מקומיות.
קניין רוחני והגנת נתונים
שיקולי קניין רוחני לאישור FDI
אין בדיקה ממשלתית של FDI בארגנטינה.
הגנות על קניין רוחני
ארגנטינה מספקת רמת ביניים של הגנה על קניין רוחני הניתנת על ידי חקיקה פדרלית כגון חוק הסימנים המסחריים, חוק הפטנטים, צו הביצוע של מודלים ועיצובים, חוק זכויות היוצרים וחוק הסודות המסחריים.
השגת הגנת פטנט אורכת בדרך כלל מספר שנים (בין שלוש לשמונה שנים), תלוי בענף. בקשות לפטנט על מוצרים פרמצבטיים בדרך כלל נמשכים זמן רב יותר להירשם ויש סיכוי גבוה יותר להידחות על ידי משרד הפטנטים.
למרות שמוצרים מזויפים נמצאים בשטח השיפוט, בתי משפט אזרחיים ומסחריים פדרליים מהירים לאכוף קניין רוחני כאשר מתבקש על ידי הבעלים החוקיים של זכות הקניין הרוחני שהופרו.
השגת הגנת סימן מסחר אורכת בדרך כלל כ-18 עד 24 חודשים, תלוי אם יש התנגדות ו/או הזמן שלוקח לשכת הסימנים המסחריים (TMO) לבחון את ההגשה. ביוני 2023 קבעה ה-TMO נוהל לפיו יכולים בעלי עניין להגיש בקשה לביטול חלקי של זכויות סימן מסחר עקב חוסר שימוש במעמד ספציפי.
שיקולי הגנת מידע ופרטיות
איסוף ועיבוד נתונים אישיים בארגנטינה מוסדר על ידי חוק הגנת מידע אישי 25,326 (“ה-DPA”) והצו הרגולטורי שלו 1558/200, כמו גם התקנות המשלימות שלו. ל-DPA – בניגוד לתקנת הגנת המידע הכללית של האיחוד האירופי – אין היקף אקסטריטוריאלי. כלומר, ה-DPA חל רק על איסוף ועיבוד נתונים אישיים בשטח ארגנטינה.
ביוני 2023, הרשות המבצעת הגישה לבית הנבחרים, לצורך ניתוחו, טיוטת הצעת חוק לתיקון ה-DPA הנוכחי. ההוראות המפורטות בו דומות להוראות העיקריות של תקנות הגנת המידע הכלליות של האיחוד האירופי.
כמו כן, בנובמבר 2023, הסוכנות הארגנטינאית לגישה למידע ציבורי (“AAIP”) פרסמה את סעיפי המודל הסטנדרטיים החדשים להעברת נתונים בינלאומיים. סעיפים כאלה הם אלה שהונפקו על ידי Iberoamerican Data Privacy Network, אשר אומצו גם על ידי פרו ואורוגוואי.
ביקורות וסנקציות במסגרת ה-DPA
על פי כללי הגנת המידע הנוכחיים בארגנטינה, ה-AAIP עשוי להטיל סנקציות מינהליות המורכבות מאזהרות, השעיות וקנסות הנעים בין 1,000 ל-18 מיליון דולר ארה”ב, וסגירה או ביטול של מסד הנתונים. גובה הסנקציות נקבע על פי אופי הזכויות הנפגעות, היקף עיבוד הנתונים, ההטבות שהושגו, מידת המכוון, החזרה החוזרת, הנזקים שנגרמו לנבדקים ולצדדים שלישיים וכן כל אחר. נסיבות רלוונטיות.
במהלך השנים האחרונות, AAIP ביצעה מספר ביקורות של חברות מקומיות על מנת לאשר האם איסוף ועיבוד הנתונים האישיים מתבצעים בהתאם להוראות ה-DPA. בהקשר זה, ה-AAIP מטילה סנקציות כבר כמה שנים, אם כי כמות ההפרות בדרך כלל נמוכה למדי.