שירות הפניית עורכי דין
עורך דין מומלץ
שירות הפניה לעורכי דין מקיים רשת של עורכי דין, ומחבר בין אנשים הזקוקים לעורכי דין לבין עורכי הדין המשתתפים בו. לקוח פוטנציאלי הפונה לשירות הפניית עורכי דין מופנה לעורך דין העוסק בתחום המשפט המתאים ביותר למצבו. חלק משירותי הפניה לעורכי דין גובים עמלה עבור מתן הפניה, בעוד שאחרים מספקים הפניות ללא עלות ללקוח הפוטנציאלי. שירותי הפניה רבים מקשרים בין לקוחות פוטנציאליים לעורכי דין שהסכימו לספק ייעוץ ראשוני בעלות נמוכה או בחינם.
שירותי הפניה ניתנים לרוב על ידי איגודי עורכי דין ממלכתיים ומקומיים כשירות ציבורי.
שירותי הפניה עשויים להיות מוצעים גם על ידי ארגונים ללא מטרות רווח וקבוצות הסברה.
שירותי הפניה למטרות רווח עשויים לחבר עורכי דין עם לקוחות המשלמים דמי חבר, או עמלה עבור לקוחות שהופנו בהצלחה, בכפוף לכללים נגד שיתוף שכר טרחה עם לא עורכי דין.
תהליך
היסטורית, שירותי הפניית עורכי דין כללו לקוחות פוטנציאליים שפנו ללשכת עורכי הדין או הגיבו למודעה, על ידי ביצוע שיחת טלפון לשירות ובקשת הפניה. עם פריחת האינטרנט בשנות ה-90, צרכנים רבים פנו לאינטרנט כדי לחפש סחורות ושירותים. מחקר מחקר שפורסם בשנת 2012, מראה כי 76 אחוז מהצרכנים המבוגרים המחפשים עורך דין השתמשו במשאבים מקוונים בשלב מסוים במהלך תהליך החיפוש.
שירותי הפניה מסוימים מספקים הפניות לעורכי דין במגוון רחב של תחומי עיסוק משפטי. אחרים עשויים להתמקד בהפניות בטווח צר של תחומי תרגול, או תחום תרגול בודד.
שירותי הפניית עורכי דין מקוונים נקראים לעתים שירותי התאמת עורך דין-לקוח. אנשים הפונים לשירות עשויים להיות מתאימים לעורך דין אחד או יותר, בהתבסס על גורמים כגון תחום עיסוק משפטי ומיקום גיאוגרפי. עורכי דין המשתתפים בשירותים אלו עשויים לשלם שכר טרחה עבור השתתפות, אגרה עבור כל הפניה, או במקרים מסוימים אחוז מהסכום שנגבה מלקוח מופנה. במקרים מסוימים יוכל הלקוח הפוטנציאלי לבחור מתוך רשימה של עורכי דין מופנים, בעוד שבמקרים אחרים ההפניה תתבצע לעורך דין ספציפי שמשתתף.
אם לקוח אינו יכול להרשות לעצמו עורך דין והבעיה המשפטית אינה עניין שניתן לטפל בו על ידי עורך דין על בסיס שכר טרחה, חלק משירותי הפניה עשויים לנסות להתאים ללקוח עורך דין פרו בונו, או להפנות את הלקוח אל פנה לארגון לסיוע משפטי או למרפאת סטודנטים למשפטים לקבלת עזרה.
אתיקה
בעיות אתיות עלולות להתעורר עבור עורכי דין המשתתפים בשירותי הפניה למטרות רווח, וכללי המדינה המסדירים השתתפות יכולים להשתנות באופן משמעותי.
חלק משירותי הפניה מאושרים על ידי איגודי עורכי דין, כולל איגוד עורכי הדין האמריקאי. שירותי הפניה מוסמכים חייבים לשמור על סטנדרטים של שירות כפי שהוגדרו על ידי הארגון המאשר. בין אותם תקנים, הסמכה עשויה לדרוש שעורכי הדין המשתתפים עומדים בסטנדרטים מינימליים של ניסיון, או לשמור על ביטוח רשלנות משפטית.
לשכת עורכי הדין האמריקאית מספקת רשימה של שירותי הפניה לעו”ד העומדים בדרישות ההסמכה שלו.
מחלוקת
כמה איגודים משפטיים הביעו דאגה ששירותי הפניה לעורכי דין יכולים להוביל לעורכי דין שמנסים להפחית זה את זה כדי להשיג לקוחות, במקום להתמקד באיכות השירות ובפיתוח המוניטין שלהם בקרב עמיתיהם.
דאגה נוספת לגבי שירותי הפניית עורכי דין נוגעת לחיסיון הלקוח. כאשר לקוח פוטנציאלי יוצר קשר ישיר עם עורך דין בנוגע לשמירת שירותיו של עורך הדין, התקשורת נשמרת בדרך כלל בסודיות מוחלטת תחת עקרונות של חסינות עורך דין-לקוח. כאשר שירות הפניה לעורכי דין אוסף מידע מאדם המבקש עורך דין, מידע זה בדרך כלל לא יהיה חסוי, מה שמעלה את האפשרות שמידע הנמסר לשירות ההפניה יהיה גלוי על ידי הצד שכנגד בכל התדיינות משפטית שלאחר מכן.
לשירותי הפניית עורכי דין עשויים להיות דרישות מינימליות להשתתפות, ובמקרים מסוימים עשויים שלא לבצע כל אימות של ההסמכה או האישורים של עורך הדין. כתוצאה מכך, נותר הכרחי שאדם המשתמש בשירות הפניה יחקור את ההסמכה של עורך דין לפני שיחזיק את עורך הדין.
מחלוקת מסוימת נובעת גם אם שירותי הפניה מקצועיים הם אנטי-תחרותיים באופיים. לדוגמה, מאחר שעורכי דין מוסמכים גובים תעריף שעתי גבוה יותר מאשר רופאים כלליים מוסמכים אחרים, אם שירות הפניה לעורך דין דורש אישור מועצה עבור סוגים מסוימים של הפניות, במקום רק לספק לציבור בחירה בין עורך דין מוסמך.
ועורך דין מוסמך שאינו מוסמך מועצת המנהלים, ההשפעה עשויה להיות הגבלת התחרות והגבלת בחירת הציבור והעלאת מחירים לצרכן.
לשכת עורכי דין במדינה, אשר מעניקים רישיון עורכי דין, עשויים להיות שותפים להגבלת בחירת הלקוח.