מהו קניין רוחני?

קניין רוחני הוא סוג מסוים של רכוש שנוצר מהנפש. הוא כולל פטנטים, סימנים מסחריים וזכויות יוצרים, אך מתייחס גם לעיצובים, המצאות אמנותיות, יצירות ספרותיות ועוד.

 

קניין רוחני הוא רעיון, נכס או יצירה אחרת שתוכלו לחשוב עליה. המצאות הן דוגמה נפוצה, אך קניין רוחני כולל גם עיצובי לוגו, שמות חברות, יצירות ספרותיות או אמנותיות, סודות מסחריים, ידע מומחה ויצירות דומות. בדיוק כמו קניין פיזי, יש להגן על קניין רוחני.

 

מדוע דיני קניין רוחני חשובים?
באותו אופן שדיני קניין מונעים מאחרים לגנוב את הנכסים המוחשיים שבבעלותך, חוקי הקניין הרוחני מגנים על אחרים מפני גניבת הנכסים שחשבת ויצרת – הקניין הרוחני שלך.

חוקים אלה מעודדים עסקים ואנשים פרטיים להמשיך וליצור דברים חדשים ולהגמיש את שריריהם היצירתיים מבלי לפחד שרעיונותיהם יכולים להיגנב על ידי אחרים. אם חוקי הקניין הרוחני לא היו קיימים, היה קשה יותר לעסקים קטנים או לאנשים להגן על חידושים ויצירות מחשבה שלהם מפני תחרות ואובדן.

 

 

סוגים נפוצים של קניין רוחני

בואו נסתכל על כמה מהצורות המוכרות ביותר של קניין רוחני: זכויות יוצרים, סימני מסחר ופטנטים. כל קטגוריה מספקת סוגים שונים של זכויות בלעדיות. נחקור גם צורות אחרות של קניין רוחני כמו סודות מסחריים וידע מומחה.

זכויות יוצרים
זכויות יוצרים מעניקות את הזכות הבלעדית להעתיק, ליצור נגזרות, להפיץ, או לבצע בפומבי או להציג יצירה ספרותית או אמנותית מקורית. כמה דוגמאות נפוצות ליצירות שניתן להגן עליהן בזכויות יוצרים כוללות ספרים, סרטים, מוסיקה, ציורים, רישומים, פסלים, מאגרי מידע, פרסומות, מפות וארכיטקטורה.

כמה זמן הם נמשכים: אין צורך לחדש את זכויות היוצרים, ובאופן כללי להחזיק את חייו של היוצר בתוספת 70 שנה.

סימני מסחר
סימני מסחר מגנים על שימוש בסימן מוכר, סמל או ייצוג כלשהו של מוצר עסק המבדיל אותו ממוצרים אחרים. דוגמאות נפוצות לסימנים מסחריים שניתן לרשום כוללות ביטויים, סמלים, רישומים, סמלי לוגו, סמלים, ניחוחות, גווני צבע, צורת ואריזה של סחורות וכמעט כל דבר המבדיל מוצר זה מזה.

כמה זמן הם נמשכים: בעלי סימני מסחר חייבים לספק הוכחה כל עשר שנים שהם משתמשים בסימני המסחר שלהם כדי לשמור עליהם.

פטנטים
פטנטים מעניקים את הזכות הבלעדית ליצור, להשתמש, להפיץ, לייבא או למכור המצאה לפרק זמן מסוים. ישנם ארבעה סוגים עיקריים של פטנטים :

פטנטים של שירות: מגנים על מכונות, תהליכים או מערכות חדשות

פטנטים לעיצוב: להגן על עיצובי נוי על פריטים שימושיים (כגון צורת בקבוק)

פטנטים על צמחים: מגנים על סוגים חדשים של צמחים שהומצאו או התגלו והועתקו באמצעים לא מיניים

פטנטים זמניים: מסמכים פחות רשמיים שמוכיחים המצאה ממתינים לפטנטים

כמה זמן הם נמשכים: באופן כללי, פטנטים נמשכים 20 שנה.

סודות מסחריים
סוד מסחרי הוא פיסת מידע המספקת ערך כלכלי לעסק מכיוון שהוא אינו מידע ציבורי. סוד מסחרי חייב להיות בעל ערך מסחרי, ועל הבעלים להגן בקפדנות על הסוד. לאחר מכן הממשלה תסייע לבעלים להגן על סוד המסחרי באמצעות חוקים פליליים.

כמה זמן הם נמשכים: סודות מסחריים יכולים להימשך ללא הגבלת זמן כל עוד עסקים שומרים את המידע בסוד ונוקטים צעדים מסוימים אחרים.

ידע מקצועי
ידע מומחה יכול להיות גם קניין רוחני. לדוגמא, מומחה עולמי לסטטיסטיקה יכול להתייעץ עם חברה פיננסית לשיפור תוכנת ניתוח הסיכונים שלהם. החברה הפיננסית עשויה לבקש מהמומחה זכויות בלעדיות לידע הסטטיסטי שלה בכל היישומים הפיננסיים.

קניין רוחני כולל כמעט כל יצירה של התודעה, ולכן אין זה מפתיע שיש הרבה יישומים יוצאי דופן. להלן כמה דברים שאולי לא ידעתם שנחשבים לקניין רוחני:

סדר השירים באלבום אוסף: ניתן להגן על עיבוד של יצירות אחרות באוסף כיצירה נפרדת המוגנת בזכויות יוצרים.

רשימות לקוחות: חברות טוענות באופן שגרתי כי הנתונים החשובים מסחרית שלהן הם סוד מסחרי.

ממשקי משתמש גרפיים: ניתן להגן על הדרך שבה מכשיר אלקטרוני מציג מידע על פי דיני הפטנטים.

קניין רוחני הופך במהרה לנכס היקר ביותר בעולם. ההכרה בכל הדרכים להגן עליו היא הצעד הראשון לקראת הגנה ומימוש ערכה.

יש לך שאלות לגבי קניין רוחני עליו אתה רוצה להגן? אתה יכול לדבר עם עורך דין

 

קניין רוחני

קניין רוחני ( IP ) הוא קטגוריית רכוש הכוללת יצירות בלתי מוחשיות של האינטלקט האנושי. ישנם סוגים רבים של קניין רוחני, ומדינות מסוימות מכירות יותר מאחרות. הסוגים ידוע ביותר הם יוצרים , פטנטים , סימני מסחר , ו סודות מסחריים. המושג המודרני של קניין רוחני התפתח באנגליה במאות ה -17 וה -18. המושג “קניין רוחני” החל להיות בשימוש במאה ה -19, אם כי רק בסוף המאה ה -20 הקניין הרוחני נעשה נפוץ ברוב מערכות המשפט בעולם.

המטרה העיקרית של דיני הקניין הרוחני היא לעודד יצירת מגוון רחב של מוצרים רוחניים. כדי להשיג זאת, החוק מעניק לאנשים ולעסקים זכויות קניין למידע ולמוצרים אינטלקטואליים שהם יוצרים, בדרך כלל לתקופה מוגבלת. זה נותן תמריץ כלכלי ליצירתם, מכיוון שהוא מאפשר לאנשים להרוויח מהמידע והסחורות האינטלקטואליות שהם יוצרים. תמריצים כלכליים אלה צפויים לעורר חדשנות ולתרום להתקדמות הטכנולוגית של מדינות, שתלויה במידת ההגנה המוענקת לחדשנים.

אופי הקניין הרוחני מעורר קשיים בהשוואה לרכוש מסורתי כמו אדמה או סחורה. בשונה מקניין מסורתי, קניין רוחני הוא “בלתי ניתן לחלוקה”, מכיוון שמספר בלתי מוגבל של אנשים יכול “לצרוך” טובין אינטלקטואלים מבלי שהוא מתרוקן. בנוסף, השקעות במוצרים אינטלקטואליים סובלות מבעיות ניכוס: בעל קרקע יכול להקיף את אדמתו בגדר חזקה ולהעסיק שומרים חמושים כדי להגן עליה, אך יצרן מידע או ספרות יכול בדרך כלל לעשות מעט מאוד כדי למנוע מהקונה הראשון שלה לשכפל אותה. ולמכור אותו במחיר נמוך יותר. המוקד העיקרי של דיני הקניין הרוחני המודרני הוא איזון בין זכויות כך שיהיו חזקות מספיק בכדי לעודד יצירה של סחורות אינטלקטואליות

חוות דעת
דרג
[Total: 0 Average: 0]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *