חוות דעת משפטית זרה (או חוות דעת חוץ היא חוות דעת של משרד עורכי דין שהונפקה בעסקאות מסחריות חוצות גבולות המאשרת את יעילות העסקה לפי החוק הזר החל. חוות דעת משפטיות זרות הפכו עם הזמן לסטנדרטיות ביותר, ורוב חוות הדעת המשפטיות הזרות עוקבות אחר פורמט די משורטט.
הוצאת חוות דעת מסוג זה הפכה למשהו מהתמחות תת-משפטית בפני עצמה, ונכתבים ספרים ומאמרים בנושא חוות דעת משפטיות זרות.
מספר ארגונים מוציאים חוות דעת בפורמט תבנית כדי לציין נושאים שנועדו להיות מכוסים על ידי חוות דעת כאלה, או רשימות ביקורת סטנדרטיות לתוכן.
עורך דין מומלץ
מטרה
המטרה המקורית של חוות דעת משפטית זרה מבוססת על הדוקטרינה ההיסטורית של אולטרה וירוס. החשש היה כי בעת עשיית עסקים עם תאגיד שהוקם במדינה זרה, נדרשת בדיקת נאותות נאותה פנייה לחוות דעת משפטית על מנת לוודא כי לחברה הזרה הרלוונטית יש את היכולת והכוח הנדרשים לבצע את העסקה, וכי היא תהיה מחייב אותו. עם הזמן התרחבו הדעות לכיסוי היבטים קשורים של חוק זר, כגון האם תשלומים עשויים להיות כפופים לפיקוח על חליפין או חוקי ריבית, האם היה הכרחי למי מהצדדים האחרים להחזיק ברישיונות או היתרים כלשהם לפי החוקים הרגולטוריים של המדינה הזרה, האם יהיו השלכות מס שליליות על פי חוקי המדינה הזרה, האם פסקי דין זרים הוכרו ונאכפו באותה מדינה ענייני בטחונות אחרים.
במהלך שנות ה-70 וה-80, עם ההרחבות במוסדות פיננסיים בחברות הלוואות חוצי גבולות, הבנקים הפכו יותר ויותר מודאגים להבטיח שחברות זרות להן הלוו כסף יספקו חוות דעת משפטית זרה המאשרת את התוקף המשפטי של עסקת ההלוואה ואת יכולת האכיפה של הבנקים. זכויות (כולל אינטרסים ביטחוניים כלשהם.
עם הזמן דרישות אלו באו לידי ביטוי בדרישות הלימות ההון של באזל לבנקים, וכתוצאה מכך שקלול הון שונה, נוח יותר, להלוואות הנתמכות בדעות.
פורמט
חוות דעת משפטיות זרות הן כיום סטנדרטיות ביותר. בדרך כלל חוות דעת כאלה יאשרו את סמכות השיפוט שאליה הן מתייחסות, יאשרו את המסמכים שהם עיינו, יפרטו הנחות עובדתיות מסוימות, ואז יציגו הצהרות דעה שונות. לאחר הצהרות הדעה, הם בדרך כלל יציגו כישורים סטנדרטיים מסוימים, ישימים בדרך כלל.
חוות הדעת תציג בדרך כלל את מסקנות הדין, אך לא תביא הנמקה. הדבר משקף את תפקידה של חוות דעת המשפט הזר ככלי להערכת סיכונים. חוות הדעת ניתנת בדרך כלל במתכונת של הצהרה חיובית ללא סייג על יעילות העסקה (מגודרת על ידי הנחות מתאימות של עובדה והסתייגות כללית של החוק). כאשר ישנם תחומים של אי ודאות משפטית, או סוגיות הדורשות הבהרה וניתוח, חוות הדעת המשפטית הזרה תישאר לרוב במתכונת הסטנדרטית, אך תושלם בחוות דעת שניה ומנומקת. בעסקאות חוצות גבולות, המשא ומתן והדיון במתכונת חוות הדעת של החוק הזר מבהירים תחומים של לחץ או סיכון משפטי ביחס לעסקה המוצעת ולמערכות המשפט הזרות.
ההנחות הסטנדרטיות כוללות בדרך כלל הנחה שהמסמכים והרשומות שנבדקו על ידי משרד עורכי הדין שנותן את חוות הדעת הם מדויקים, שכל העותקים שהם בודקים הם עותקים אמיתיים, ושאין שום הוראה של כל חוק אחר (כלומר החוקים של כל מדינה אחרת מלבד המדינה שעליה. חוקים שהדעה ניתנת) משפיעים לרעה על הדעה המובעת. במדינות מסוימות מקובל גם להניח את מקוריותן של חתימות וחותמות, אך במדינות אחרות ניתן לצפות ממשרד עורכי הדין הזר לאמת את דיוקן של חתימות כאלה.
הצהרות חוות הדעת המהותיות שחוות דעת משפטית זרה תשמיע יכללו בדרך כלל:
כי ההתחייבויות הרלוונטיות יוכרו כמהוות התחייבויות תקפות ומחייבות של הצד הזר;
לאיזה אדם או אורגן יש סמכות מטעם הגורם הזר לערוך את העסקה;
השיטה הנכונה לביצוע מסמכים על ידי הצד הזר;
שהעסקה אינה מפרה את המסמכים החוקתיים של הישות הזרה, או את חוקי המדינה הזרה (ולפעמים, כל הסכמים המחייבים את הישות הזרה ואת נכסיה);
כי לא נדרשים אישורים או רישיונות במדינה הזרה ביחס לעסקה;
כי מסמכי העסקה אינם כפופים למס בולים או לדרישות רישום במדינה הזרה;
שלא חלים ניכוי במקור או מסים אחרים על העסקה במדינה הזרה;
שלישות הזרה אין חסינות ריבונית לפי חוקי המדינה הזרה;
כי אין תקנות בקרת חליפין במדינה הזרה שישפיעו על העסקה;
כי הישות הזרה במצב תקין, ואינה נתונה לפירוק או לפירוק;
באיזו מידה פסקי דין או פסקי בוררות ממדינה אחרת יוכרו וייאכפו במדינה הזרה (ללא בחינה מחודשת של הצדק);
יעילותם של סעיפי ברירת דין וסעיפי שיפוט בשטח השיפוט הזר;
האם תנאי העסקה סותרים את תקנת הציבור במדינה הזרה; ו
האם מי מהצדדים האחרים לעסקה (מלבד הישות הזרה) יטופל כמנהל עסקים או כחייב במס במדינה הזרה על ידי התקשרות בעסקה.
כישורים סטנדרטיים הם בדרך כלל עניינים של חוק כללי אשר לא מעשי לייעץ עליהם באופן מופשט, אך אשר עלולים לערער את האפקטיביות של יכולת האכיפה של העסקה. לדוגמה, רוב הדעות יצביעו על כך שאם הצד הזר פושט רגל הדבר יגביל את היכולת לאכוף כלפיו התחייבויות. באופן דומה, זכויות עלולות ללכת לאיבוד כאשר תקופות ההתיישנות החוקיות יפוג.
במדינות מסוימות אכיפה של התחייבויות עשויה להיות כפופה לחובות של תום לב ויחס הוגן, וחוות הדעת המשפטית הזרה תציין זאת בדרך כלל בדרך של סייג.
ניגודי חוקים
חוות הדעת המשפטית הזרה תביע בדרך כלל דעות בנושאים שונים שעלולים לא להיות מנוהלים בדרך כלל על ידי חוקי המדינה הזרה תחת מערכת ניגודי החוקים שלה. מכיוון שעסקה חוצת גבולות עשויה להיחשב בסופו של דבר על ידי בתי המשפט של כל אחת ממספר מדינות, הנמענים של חוות הדעת ירצו להיות בטוחים שכל הסוגיות הרלוונטיות, אם ייקבעו על פי חוק זר זה, ייפתרו ככל הנראה.
באופן משביע רצון.
בתי המשפט של מדינה שלישית רשאים להחיל כללי ברירת משפט שונים כדי לקבוע את הלכס הסיבות של סוגיה מסוימת לבתי המשפט של המדינה הזרה.
במשפט, חוות דעת משפטית היא בתחומי שיפוט מסוימים הסבר כתוב של שופט או קבוצת שופטים הנלווה לצו או לפסיקה בתיק, המפרט את הרציונל והעקרונות המשפטיים לפסיקה.
חוות הדעת נמצאות באותם תחומי שיפוט המתפרסמים בדרך כלל בהוראת בית המשפט, וככל שהן מכילות הצהרות לגבי מהו החוק וכיצד יש לפרש אותו, הן מחזקות, משנות, קובעות או מבטלות תקדים משפטי. אם בית משפט מחליט שיש לפרסם חוות דעת, חוות הדעת עשויה להיכלל בכרך מתוך סדרת ספרים הנקראים משפטים (‘כתבים’ בארצות הברית).
חוות דעת שפורסמו של בתי משפט מכונות ביחד גם פסיקה, ומהוות במערכות המשפט המקובל את אחד ממקורות המשפט העיקריים.
חוות דעת על מזכר
לא כל מקרה שנפסק על ידי בית משפט גבוה מביא לפרסום חוות דעת; למעשה, מקרים רבים אינם עושים זאת, שכן חוות דעת מתפרסמת לעתים קרובות רק כאשר החוק מפורש באופן חדשני, או שהתיק הוא עניין בעל פרופיל גבוה של עניין ציבורי כללי ובית המשפט מבקש לפרט את פסיקתו. פומבי. ברוב של התיקים בארה”ב, השופטים מוציאים החלטת תזכיר המציינת כיצד החוק הממלכתי או הפדרלי חל על המקרה ומאשר או הופך את החלטת בית המשפט הנמוך יותר.
החלטת תזכיר אינה מקימה תקדים משפטי או מפרשת מחדש את החוק, ולא ניתן להפעילה במקרים הבאים כדי להצדיק פסיקה.
דעות, לעומת זאת, קובעות תמיד פרשנות משפטית מסוימת.
חוות דעת משפטיות של יועצים או פקידי משפט ממשלתיים
בבריטניה ובמדינות אחרות במשפט המקובל, חוות דעת משפטית מתייחסת גם לייעוץ משפטי כתוב בנושא משפט שהוצא על ידי עורך דין או עורך דין (המכונה לעתים קרובות “חוות דעת של יועץ”) או מדי פעם קצין משפט ממשלתי בכיר, כגון בתור היועץ המשפטי לממשלה. כאשר חוות הדעת ניתנת על ידי עורך דין זר או משרד עורכי דין זר, היא מכונה בדרך כלל ‘ חוות דעת משפטית זרה ‘.
צורת הדעה האחרונה מוגשת לפעמים לציבור או בגלל לחץ ציבורי (ראה למשל חוות דעתו של לורד גולדסמית’ על מלחמת עיראק, תזכיר Yoo, או משום שנדרשת הבהרה כללית של החוק (ראה למשל, חוות דעת לעבדות יורק-טלבוט. בארצות הברית, מספר פרקליטים של המדינה מפרסמים חוות דעת של התובע הכללי.
מספר תחומי עיסוק מסחרי מחייבים חוות דעת משפטיות רשמיות של יועצים. תוכנית הסיוע המשפטי בבריטניה דורשת חוות דעת משפטית המציגה סיכויים סבירים להצלחה לפני שהמועצה לסיוע משפטי תממן כל תביעה. פוליסות ביטוח בגין רשלנות מקצועית ידרשו לעיתים קרובות חוות דעת של עורך דין לפני שהמבטח יידרש לשלם על כל תביעה משוערת (המכונה לפעמים סעיף QC, כאשר זה חייב להיות חוות דעת של יועץ מוביל.
חוות דעת משפטית בעסקאות מסחריות
בעסקאות מסחריות, במיוחד בהקשר של מימון, המלווה ידרוש חוות דעת לגבי יכולתו התאגידית של הלווה ואכיפה של מסמכי העסקה שאליהם נועד הלווה.
חוות דעת מסוג זה ניתנת בדרך כלל על ידי עורך הדין של הלווה או עורך הדין של המלווה, בהתאם לכלל האתי המסדיר את מתן חוות הדעת החל על תחום השיפוט.
כאשר החברה הנושאת היא מתחום שיפוט זר, חוות הדעת תיקרא לעתים קרובות חוות דעת משפטית זרה.