עורך דין באוקראינה | עו”ד ישראלי באוקראינה

עורך דין באוקראינה

עורך דין מומלץ

מערכת המשפט של אוקראינה מבוססת על מסגרת המשפט האזרחי, ושייכת למסורת המשפט הרומנו-גרמנית. המקור העיקרי למידע משפטי הוא חוק מקודד. המשפט המנהגי והפסיקה אינם נפוצים כל כך, אם כי פסיקה משמשת לעתים קרובות לתמיכה בחוק הכתוב, כמו בשיטות משפטיות רבות אחרות. מבחינה היסטורית, מערכת המשפט האוקראינית מושפעת בעיקר מהקוד האזרחי הצרפתי, מהמשפט הרומי ומהמשפט המסורתי האוקראיני המנהגי. ספרי המשפט האזרחי החדשים (שחוקקו ב-2004) הושפעו מאוד מה- Bürgerliches Gesetzbuch הגרמני.

הגוף העיקרי לחוקק החוק הוא הפרלמנט האוקראיני Verhovna Rada, המכונה גם בית המחוקקים באוקראינית : законодавча влада, רומנטיקה : zakonodavcha vlada. ניתן להאציל את הסמכות לחוקק חוקים לממשלות נמוכות או לארגונים ספציפיים של המדינה, אך רק למטרה מוגדרת. בשנים האחרונות מקובל שהמחוקק יוצר “חוקי מסגרת” ומאציל יצירת כללים מפורטים לשרים או לממשלות נמוכות (למשל מחוז או עירייה). לאחר פרסום החוקים בהולוס Ukrayiny הם נכנסים לתוקף באופן רשמי למחרת.

פוליטיקאים ואנליסטים אוקראינים תיארו את מערכת המשפט באוקראינה כ”רקובה עד היסוד”.

אזורים
החוק האוקראיני מקובל לחלק למשפט ציבורי, משפט פרטי ומשפט בינלאומי.
תחומים אלה של מערכת המשפט מחולקים עוד יותר למשפט אזרחי (כולל דיני משפחה, דיני ירושה, דיני חוזים ומשפט מסחרי, דיני חובות, דיני קניין, דיני קניין רוחני, דיני חברות, דיני מקרקעין ודיני נזיקין, דיני נזיקין, משפט חוקתי (כולל חוקים על מבנה המדינה), משפט מנהלי ומשפט בינלאומי.

עורך דין בקייב

משפט אזרחי
הקוד האזרחי של אוקראינה
המשפט האזרחי מסדיר את חיי היומיום של אזרחים וישויות משפטיות אחרות, כגון תאגידים. הקוד העיקרי של המשפט האזרחי האוקראיני הוא הקוד האזרחי של אוקראינה. הוא כולל הוראות המסדירות בעלות, זכויות קניין רוחני, חוזים, נזיקין, חובות, דיני ירושה והגדרת ישויות משפטיות.
הקוד מציג סוגים חדשים של חוזים עסקיים לפרקטיקה המשפטית, לרבות פקטורינג, זכיינות, שירות שכר דירה וחוזים שעברו בירושה.
ליטיגציה אזרחית כפופה לחוק הפרוצדורה האזרחית של אוקראינה.

חוק פלילי
המשפט הפלילי עוסק בהעמדה לדין וענישה של עבירות פליליות. הקוד הפלילי של אוקראינה מכיל את החוקים הפליליים הכתובים של אוקראינה. אין עונש מוות באוקראינה. העונש הפלילי המרבי הוא מאסר עולם, שניתן להפחית בצו של נשיא אוקראינה ל-25 שנות מאסר, אך רק לאחר 20 שנות מאסר. לפרלמנט של אוקראינה יש את הסמכות לתת חנינה לאסירים שאינם מרצים מאסרי עולם.
הליכים פליליים, חקירה ובחינת בית משפט במשפטים פליליים מוסדרים על ידי חוק הפרוצדורה הפלילית של אוקראינה, אשר לא השתנה מאז 1962 כאשר אוקראינה הייתה רפובליקה של ברית המועצות עד שהפרלמנט האוקראיני העביר את הקוד הפלילי החדש.
נוהל באפריל 2012.

חוק חוקתי
החוק החוקתי מסגר את החוקה ואת המבנה של אוקראינה. היא מסדירה את סמכויות המוסדות הדמוקרטיים, ארגון הבחירות וחלוקת הכוח בין השלטון המרכזי למקומי.
ראה גם את המאמר על חוקת אוקראינה.
רק בית המשפט החוקתי של אוקראינה רשאי לקבוע את חוקתיות החוקים שנוצרו על ידי בית המחוקקים.

משפט מנהלי
משפט מנהלי באוקראינה
המשפט המנהלי הוא תחום המשפט המסדיר את פעולתן של הדרגים השונים של הממשל האוקראיני, לרבות תהליך ערעור של אנשים וישויות משפטיות על החלטות הממשלה. קוד זה מכונה הקוד האדמיניסטרטיבי באוקראינה.

המשפט הבינלאומי
המשפט הבינלאומי, המכונה גם חוק הלאומים, כרוך ביישום של חוקים בינלאומיים באוקראינה. הסכמים בינלאומיים, שאושררו על ידי הפרלמנט של אוקראינה, הם חלק מהחקיקה האוקראינית. חוקת אוקראינה מאפשרת יישום ישיר של רוב החוקים הבינלאומיים בבתי המשפט באוקראינה. אם הסכם בינלאומי של אוקראינה קובע כללים אחרים מאלה שנקבעו בחוק אוקראינה, יחולו הכללים של אותו הסכם בינלאומי. חוקים המסדירים סמכות שיפוט עם היבט בינלאומי, כגון מכיוון שצדדים מגיעים ממדינות שונות, אינם חלק מהמשפט הבינלאומי, אלא מהווים ענף ספציפי של המשפט האזרחי.

בספטמבר 2005 נחקק חוק אוקראינה על המשפט הבינלאומי הפרטי.
החוק קובע את ההליך להסדרת יחסי משפט פרטיים הכפופים למערכות משפטיות אחרות מלבד זו של אוקראינה.

משפט מסחרי
הקוד המסחרי של אוקראינה מתאר את הפרטים לעמידה בסעיפים של חוקת אוקראינה לפעילות מסחרית. הקוד מסדיר את היסודות של פעילות מסחרית, לרבות ישויות עסקיות, בסיס רכוש, אחריות להפרות, יחודיות של רגולציה משפטית ורגולציה של מסחר זר.

סוגי תאגידים
TOV (Товариство з обмеженою відповідальністю, ТОВ) – “חברה באחריות מוגבלת” אוקראינית עם הון שכר חובה
PP (Приватне Підприємство, ПП) – “חברה באחריות מוגבלת” אוקראינית ללא הון שכר חובה
TDV (Товариство з додатковою відповідальністю, ТДВ) – אוקראינית “חברת אחריות נוספת”
PrAT, בעבר ZAT (Приватне акцiонерне товариство, ПрАТ) – אוקראינית “חברת מניות פרטית”
PAT, בעבר מע”מ (Публічне акцiонерне товариство, ПАТ) – אוקראינית “חברת מניות ציבורית”
חבויות משפטיות
אחריות משפטית אוקראינית כוללת אחריות חוקתית, המוטלת על הנשיא או סגן על ידי הפרלמנט של אוקראינה, אחריות פלילית, המוטלת על ידי בתי המשפט המקומיים בצורה של גזר דין, אחריות אזרחית, המוטלת על ידי בתי המשפט המקומיים ב- צורת ההחלטה, אחריות מנהלית, המוטלת על ידי בתי המשפט המנהליים בצורה של החלטה, ואחריות משמעתית, המוטלת על ידי פקידים בכירים או ארגונים שנוצרו במיוחד.

כיצד מוקצים עמדות
שופטים מוטלים על ידי המועצה העליונה של אוקראינה. עורכי הדין מוטלים על ידי נציבות הלשכה המשמעתית. נוטריונים מוטלים על ידי משרד המשפטים של אוקראינה.
תובעים ציבוריים מוטלים על ידי בכירים אזוריים.
שוטרים מוטלים על ידי פקידים בכירים.

רשימת פעולות הפרלמנט
חוקי אוקראינה
חוקת אוקראינה היא חוק עליון של אוקראינה.
יש לאמץ חוקים וחקיקה אחרת על בסיסה ולהתאים לה.

מכיוון שמערכת המשפט האוקראינית מבוססת על קוד, ישנם מספר חוקים מקודדים בתחומים העיקריים של החקיקה הלאומית.

אלו כוללים:

הקוד האזרחי של אוקראינה
הקוד הפלילי של אוקראינה
קוד משפחה של אוקראינה
קוד העבודה של אוקראינה
קוד קרקע של אוקראינה
קוד המים של אוקראינה
קוד משאבי טבע של אוקראינה
הקוד המנהלי של אוקראינה
קוד התקציב של אוקראינה
קוד היערות של אוקראינה
קוד המכס של אוקראינה
הקוד הימי של אוקראינה
קוד הדיור של אוקראינה
הקוד המסחרי של אוקראינה
קוד תחבורה אווירי של אוקראינה
קוד המס של אוקראינה (בהמתנה )
קוד סדר הדין האזרחי
קוד סדר הדין הפלילי
קוד נוהל מנהלי
קוד בוררות עסקי
קוד הכלא
רק הפרלמנט של אוקראינה רשאי להוציא מעשים נורמטיביים בצורה של חוקים. חוקי אוקראינה הם המעשים הנורמטיביים הגבוהים ביותר באוקראינה.

החקיקה המשנית של אוקראינה כוללת מעשים נורמטיביים אחרים, לרבות גזירות, החלטות וצווים שניתנו על ידי נשיא אוקראינה, קבינט השרים של אוקראינה, הבנק הלאומי של אוקראינה, משרדים וסוכנויות מדינה אחרות.
הם מאומצים על בסיס ותוך מימוש ההוראות הכלליות של החוקים.

מערכת בתי המשפט
מערכת המשפט של אוקראינה
מערכת המשפט באוקראינה נחשבת מושחתת. שופטים אוקראינים נעצרו בעת לקיחת שוחד.

מערכת בתי המשפט של אוקראינה
בתי המשפט באוקראינה מחולקים לפי סמכות שיפוט, לרבות בתי משפט לחוקה, בתי משפט כלליים (פלילי ואזרחי), בתי משפט כלכליים ובתי משפט מינהליים. יש גם בית המשפט החוקתי של אוקראינה, בית המשפט העליון של אוקראינה, בתי משפט לערעורים (בכל אזור מחוז אוקראינה, ובתי משפט מחוזיים בכל עיר, עיר או ראיון (שהיא תת-חלוקה של מחוז). כמו כן, יש את בית המשפט המנהלי העליון של אוקראינה, בתי המשפט המנהליים המקומיים בכל מחוז מינהלי, בדרך כלל אובלסט, בית המשפט המסחרי העליון של אוקראינה, בתי משפט מסחריים מקומיים בכל מחוז מנהלי, בדרך כלל אובלסט, ובית משפט צבאי בכל בית משפט לערעורים בכל בית משפט. מחוז אזורי. יש גם בית המשפט השלישוני שנוצר בהתאם לחוק “על בית המשפט השלישוני” ורשום במשרד המשפטים של אוקראינה.

כדי להיות שופט באוקראינה צריך להיות בן 25. שופטים שהתגייסו לאחרונה ממונים על ידי נשיא אוקראינה ומכהנים למשך חמש שנים. לאחר מכן, שופטים נבחרים לכל החיים על ידי הפרלמנט של אוקראינה. השופטים אינם נבחרים על ידי האזרחים כפי שנהוג במדינות מערביות רבות. הזרוע השיפוטית של הכוח באוקראינה אינה עצמאית לחלוטין. כדי לעצור או לעצור שופט, יש צורך באישור מיוחד מהפרלמנט של אוקראינה.

שופט לא יפנה למפלגות פוליטיות ולאיגודים מקצועיים, כמו גם להשתתף בכל פעילות פוליטית, לא יהיה בעל מנדט ייצוגי, למלא תפקיד אחר בשכר, או לעשות כל עבודה אחרת בשכר מלבד זו שהיא מדעית במהותה, בהוראה או בערך יצירתי. על פי החוק, שופט, תוך ביצוע צדק, יפעל על פי החוקה וחוקי אוקראינה וידאג לשיקול מלא, יסודי ואובייקטיבי של המקרים תוך הקפדה על התנאים הקבועים בחוק. כמו כן, הם מחויבים לנקוט באמצעים הנוגעים למניעת הפצה בלתי מורשית של המידע שהמדינה ו/או הגורם המסחרי רואים בסוד או כסודי ונודעו לו בתהליך ביצוע תפקידים רשמיים. יתרה מכך, החוק מחייב את השופט להימנע מפעולות המשמיצות שופט ועלולות לעורר ספק בכך שהיא אובייקטיבית, וכן חסרת דעות קדומות ועצמאיות.

החוק קובע את מערכת הערבויות לפעילותו המקצועית של השופט הדרושות לאישור החלטות חסרות דעות ואובייקטיביות.
החוק מבטיח לשופטים את חסינותם האישית, סודיות החלטות בית המשפט, הגנה משפטית וכן תנאי חומרי וסוציאליים.
כמו כן, החוק אוסר על התערבות שאינה צפויה בחוק בפעילות שופט הנוגעת לביצוע צדק, מעצר או מעצר של שופט ללא הסכמת ה- Verhovna Rada עד לביצוע כתב האישום הנוגע לו על ידי בית המשפט.

בתי ספר למשפטים
אוקראינה נקטה בצעדים לרפורמה במסגרות החינוך שלה בהתאם לתהליך בולוניה. עד אמצע שנות ה-2000, האוניברסיטאות החלו להעניק תארים לתואר ראשון במשפטים (כ-3 שנים לסטודנטים במשרה מלאה ו-4 שנים לסטודנטים במשרה חלקית) ותארים לתואר שני במשפטים (כ-5 שנים לסטודנטים במשרה מלאה ו-6 שנים לסטודנטים במשרה חלקית). בתקופת ברית המועצות, התואר הראשון לתואר ראשון (בעקבות השכלה תיכונית של 10 שנים) היה תעודת מומחים בת 5 שנים, עם דרישה לתזה, בדרך כלל ממקמת אותה איפשהו בין תואר ראשון לתואר שני במערב. התארים מוענקים על ידי רשויות מועצת הבחינות הממלכתית של האוניברסיטה.
התואר האוניברסיטאי מעניק לאנשים את הזכות לעסוק בפעילות משפטית מקצועית באוקראינה כיועץ משפטי.
עם זאת, שופטים וסנגורים פליליים חייבים לגשת לבחינת רישוי נוספת של המדינה.

השכלה לתואר שני
השיטה שלאחר התואר לא עברה רפורמה. תארים אקדמיים במשפטים באוקראינה הם המועמד למדע של תורת המשפט (CSJ) ודוקטור למדעי המשפט (DSJ), שווה ערך לדוקטור למדעי המשפט (L.Sc.D.
) הדיפלומה מוענקת לאחר הגנה מוצלחת של עבודת גמר תזה על ידי הוועדה לאישור גבוה (VAK).
הטקסט המלא של כל עבודת הגמר המוגנת נשמר בספרייה הלאומית של ורנדסקי של אוקראינה.

תחומי לימוד
תארים מדעיים המוענקים על ידי VAK מסווגים לרשימה מבוססת של התמחויות, המקובצות לחלקים העיקריים הבאים.

12.
00.

01 תורת המשפט
12.00.02 משפט חוקתי
12.00.03 משפט אזרחי
12.00.04 משפט כלכלי
12.00.05 דיני עבודה
12.00.06 דיני מקרקעין
12.00.07 משפט מנהלי, דיני ממון
12.00.08 משפט פלילי
12.00.09 הליך פלילי
12.00.10 מערכת בתי המשפט
12.00.11 המשפט הבינלאומי
12.00.12 פילוסופיה של המשפט
מאגר מידע של כל הדוקטורים העוסקים במדע של תורת המשפט מתוחזק על ידי משרד החינוך של אוקראינה.

דוקטורים באוניברסיטה
דוקטור באוניברסיטה הוא מי שיש לו את הזכות ללמד. הכישורים כוללים עבודת גמר אחת (CSJ) והדגמת יכולת ביצוע מחקר מדעי באופן עצמאי.

פרופסור באוניברסיטה
פרופסור באוניברסיטה הוא מי שיש לו את הזכות ללמד. הכישורים כוללים עבודת גמר אחת תואר דוקטור (DSJ)) והדגמת יכולת ביצוע מחקר מדעי באופן עצמאי.

אקדמאי
התואר אקדמאי מציין חבר מלא באקדמיה הלאומית למדעי המשפט.

חבר מקביל
קיים גם תואר בדרג נמוך יותר, בתרגום שונה חבר מקביל או חבר שותף באקדמיה הלאומית למדעי המשפט.

עורכי דין ומשרדי עורכי דין
משפטים מתנהלים באוקראינה על ידי משפטנים (יועצים משפטיים, יועצים, עורכי דין), אנשי מקצוע שקיבלו תעודה לאחר סיום לימודיהם בפקולטה למשפטים באוניברסיטה. משרדי עורכי דין מתוחזקים על ידי עורכי דין הרושמים אותו כמשרד עורכי דין במשרד המשפטים, וזוכים להסמכה ממלכתית.

חוקת אוקראינה מגדירה את עבודתו של עורך דין כ”הבטחת הזכות להגנה מפני האשמות ומתן סיוע משפטי תוך בחינת תיקים בבתי משפט ובגופים ממלכתיים אחרים באוקראינה”. במקרה זה, חוק “על פעילות הלשכה ועורך הדין” מגדיר את הלשכה כאגודה ציבורית מקצועית התנדבותית.

על מנת להגן על מי שהואשם בעבירה פלילית, אדם חייב להיות עורך דין. עורך דין על פי חוק “על פעילות הלשכה ועורך הדין” יכול להיות אדם בעל השכלה משפטית גבוהה יותר, לפי דיפלומה של אוקראינה, או בהתאם לאמנות הבינלאומיות של אוקראינה דיפלומה של מדינה זרה, ניסיון העבודה ב- תחום משפטים לא פחות משנתיים, שולט בשפת המדינה, עבר בחינת הסמכה, קיבל תעודה המזכה אותו לעסוק בעריכת דין ונדר את שבועת עורך הדין האוקראינית.

החוק קובע כי עורכי דין אינם יכולים להחזיק בהרשעה קודמת. החוק גם קובע כי עורך הדין אינו יכול לעבוד בבית משפט, בפרקליטות או בנוטריון המדינה, בגופי פנים, בשירות הביטחון או בגופי מינהל המדינה.

על מנת להגן על מי שהואשם בעבירה פלילית, על עורך דין להיות בעל תעודה המזכה אותו בעריכת דין (הניתנת על ידי נציבות הסמכה אזורית-לשכת עורכי דין משמעתית) או מכתב ייפוי כוח. באוקראינה קיימות 25 ועדות כישורים אזוריים- לשכת משמעת: כל אחת בכל אזור מחוז ואחת בעיר קייב ובעיר סבסטופול.

רשימה של עורכי דין נשמרת ומתפרסמת על ידי ועדת עורכי הדין העליונה של קבינט השרים של אוקראינה.

כדי לייצג לקוח בתיק שאינו פלילי או כדי להיות בית עסק אדם חייב להיות בעל השכלה משפטית גבוהה יותר.

רשימה של משרדי עורכי דין נשמרת ומתפרסמת באתר הרשמי של משרד המשפטים של אוקראינה.

רשימה של עורכי דין מאוניברסיטת קייב רשימה של אנשים טאראס שבצ’נקו באוניברסיטה הלאומית של קייב.

רשימת עורכי דין מאוקראינה רשימת משפטנים.

נוטריונים באורקראינה
נוטריון באוקראינה מבוסס על ההנחיות הקבועות בחוק שכותרתו “על נוטריון”. על פי החוק הנוטריון הוא מערכת של גופים ובעלי תפקידים המחויבים לאשר זכויות, לאשר עובדות בעלות תוקף משפטי ולבצע פעולות נוטריוניות אחרות כאמור בחוק במטרה לתת להן תוקף משפטי. באוקראינה, פעולות נוטריון מבוצעות על ידי נוטריונים ממלכתיים, נוטריונים פרטיים או פקידים של גופים מבצעים של מועצות מקומיות (כפר, התנחלות, עיר), אם אין בהם נוטריונים. ההבדל בין נוטריונים ממלכתיים לנוטריונים פרטיים הוא שדמי השירות המוטלים על ידי נוטריונים ציבוריים נקבעים על ידי המדינה, בעוד שההיבט היחיד המוסדר על ידי המדינה לגבי נוטריונים פרטיים הוא רצפת המחיר.

כל אדם השוקל לעסוק בתפקיד נוטריון חייב להיות אזרח אוקראינה, בעל השכלה משפטית גבוהה (אוניברסיטה, אקדמיה, מכון), לעבוד על תנאי במשך 6 חודשים במשרד נוטריון ממלכתי או בנוטריון פרטי, לעבור בחינת הסמכה ולקבל אישור המאפשר פעולות נוטריון. אדם שיש לו הרשעות חריגות אינו יכול להיות נוטריון על פי חוק.

משרד המשפטים של אוקראינה רשאי לבטל את האישור המתיר פעילות נוטריון במקרים הבאים: – מיוזמתו של נוטריון; – אובדן אזרחות אוקראינית או יציאה למגורי קבע מחוץ לאוקראינה; – אי התאמה של נוטריון לתפקיד הכבוש בגלל מצב בריאותי המונע ממנו לבצע פעולות נוטריון; – כניסתו לתוקף של גזר דין הרשעה נגד נוטריון.

נוטריונים אינם רשאים על פי חוק לעבוד בבתי משפט, במשטרה ובמשרדי תובעים, ולא לייצג אזרחים בבתי משפט או בכל משרד ממשלתי אחר. התפקיד העיקרי של נוטריונים באוקראינה הוא אישור נוטריון למסמכים וחוזים בין אנשים בהתאם לקוד האזרחי של אוקראינה. כל מסמך נוטריוני, הסכם, חוזה וכדומה מונפק על גבי טופס נייר ממוספר מיוחד, מוגן במאפייני ביטחון ונרשם ברישומי הנוטריון הנשמר לאחר השלמתו בארכיונים אזוריים (אובלסטים) ללא הגבלת זמן.
מאגר מידע נוטריוני שמור ונגיש לציבור באתר הרשמי של משרד המשפטים של אוקראינה.
נכון לשנת 2007, כ-13,000 נוטריונים רשומים עוסקים באוקראינה.

מערכת המשפט הפלילי
חקירות פליליות מבוצעות בסמכות רשמית על ידי אנשי אכיפת חוק כגון המשטרה, משטרת המס (מיליצית מס), הפרקליטים הציבוריים (תובעים ציבוריים), ושירות הביטחון של אוקראינה.

באוקראינה ובסמכויות שיפוט אחרות בתחום המשפט האזרחי, חבר המושבעים מחזיק בסמכויות שווה לשלושה שופטים מקצועיים. חבר המושבעים והשופטים בוחנים תחילה את שאלת האשמה. לאחר מכן, אם ישים, הם רואים את העונש חל.
חבר המושבעים משמש רק למקרי פשיעה חמורים עם מאסר של עשר שנים ומעלה.

מערכת בתי הסוהר
מחלקת המדינה של אוקראינה לאכיפת עונשים מפקחת על מערכת הכלא של אוקראינה.

נכון לשנת 2007, אוכלוסיית הכליאה הכוללת באוקראינה הייתה 240,000 איש מתוך 48 מיליון האוכלוסייה.

בתי סוהר באוקראינה מסווגים כבתי כלא קדם משפט או מעצר (SIZO), בתי כלא ברמת אבטחה גבוהה, בתי סוהר אבטחה בינונית ובתי כלא בעלי אבטחה נמוכה.

מי שמואשמים בעבירות פליליות הגוררות עונש של שלוש שנים ומעלה, נעצרים ומוחזקים לפני משפט בבידוד חקירתי בתקופת החקירה הפלילית ולאחר מתן גזר הדין, מועברים לבית הסוהר כפי שציינו בתי המשפט בהחלטת העונש. ערבות משמשת לעתים רחוקות בבתי משפט באוקראינה.

זיהוי
באוקראינה, כל אדם מעל גיל 18 חייב לשאת דרכון או (עבור זרים) מסמך חייזר. אדם שאינו יכול לספק דרכון רשאי להיעצר ולהחזיק במעצר משטרתי עד 72 שעות על מנת לקבוע את זהותו.

מערכת המשפט האוקראינית

מערכת המשפט של אוקראינה מתוארת בחוקת אוקראינה משנת 1996. לפני כן לא היה מושג של ביקורת שיפוטית ואף בית משפט עליון מאז עצמאותה של אוקראינה ב-1991 כאשר הוא החל להיות מחדש באיטיות.

למרות שעצמאות שיפוטית קיימת באופן עקרוני, יש מעט הפרדה בין סמכויות משפטיות ופוליטיות בפועל. השופטים נתונים ללחצים מצד אינטרסים פוליטיים ועסקיים. מערכת המשפט של אוקראינה נחשבת מושחתת.

למרות שעדיין יש בעיות בביצועי המערכת, היא נחשבת לשיפור ניכר מאז הרפורמה השיפוטית האחרונה שהוכנסה בשנת 2016. בית המשפט העליון נחשב כגוף עצמאי וחסר פניות. היא שלטה בכמה הזדמנויות נגד ממשלת אוקראינה.

מאז 2014, אוקראינה מתירה צילום וידאו של ישיבות בית המשפט ללא קבלת אישור ספציפי מהשופט, במגבלות הקבועות בחוק. בשנת 2015 הושק פרויקט בית המשפט הפתוח לצילום וידאו של הליכים בבתי משפט אזרחיים, מסחריים ומנהליים. פרויקט בית המשפט הפתוח צילם בווידיאו מעל 7000 תיקי משפט בבתי משפט ברמות שונות.
הסרטונים מאוחסנים, מאונדקסים ומתפרסמים ברשות הציבור.
בשנת 2017 NGO Open Ukraine השיקה את פרויקט בית המשפט של VR שמטרתו לצלם מפגשי בית משפט בווידאו עם מצלמות וידאו ניידות תלת מימדיות של 360 מעלות כדי ליצור תיעוד וידאו של מציאות מדומה של ישיבות בית המשפט.

בתי משפט
בתי המשפט באוקראינה נהנים מחופש משפטי, פיננסי וחוקתי המובטח באמצעים שננקטו בחוק האוקראיני ב-2010.

מערכת המשפט של אוקראינה מורכבת משלוש רמות של בתי משפט בעלי סמכות שיפוט כללית.

לפני הרפורמה השיפוטית שהוכנסה ב-2016 המערכת מורכבת מארבע רמות. בית המשפט לקאסציה של אוקראינה היה קיים עד 2003. בתי המשפט הללו הוכרו כלא חוקתיים על ידי בית המשפט לחוקה של אוקראינה.

בתי משפט מקומיים
באוקראינה יש 74 בתי משפט מחוזיים. בשנת 2018 הם החליפו את 142 בתי המשפט הכלליים המקומיים.
לדוגמה, בקייב בוטלו עשרה בתי משפט מחוזיים ונוצרו שישה בתי משפט מחוזיים.
בית המשפט המחוזי בפצ’רסקי הוא בית המשפט המחוזי פעיל במיוחד, שכן הוא שולט על רוב הקהילה העסקית של קייב.

בתי משפט לערעורים
בתי משפט לערעורים (המשלבים סמכות פלילית ואזרחית), המורכבים מ:
בתי דין אזוריים לערעורים;
בתי משפט לערעורים של ערי קייב.
לפני הרפורמה השיפוטית שהוכנסה ב-2016, היו במקביל בתי משפט מיוחדים לערעורים (שיפוט מסחרי או מינהלי) המורכבים מבתי המשפט המסחריים לערעורים ובתי המשפט המנהליים לערעורים.
בית המשפט העליון

בארמון קלוב נמצא בית המשפט העליון של אוקראינה.
בית המשפט העליון הוא הערכאה הגבוהה ביותר במערכת בתי המשפט של סמכות השיפוט הכללית, העורך את הביקורת לגבי יישום בלתי שוויוני של כללי המשפט המהותי על ידי בתי המשפט לפסיקה ובכפוף למקרים שבהם המוסד השיפוטי הבינלאומי שסמכות השיפוט שלו מוכרת על ידי אוקראינה קבע את הפרה של התחייבויות בינלאומיות על ידי אוקראינה. בית המשפט החוקתי של אוקראינה
בית המשפט החוקתי של אוקראינה הוא גוף מיוחד בעל סמכות להעריך אם פעולות החקיקה של הפרלמנט, הנשיא, הקבינט או הפרלמנט של קרים תואמים את החוקה של אוקראינה. בית משפט זה נותן גם פירושים לנורמות מסוימות של החוקה או החוקים של אוקראינה (מעשים עליונים של הפרלמנט).
בית המשפט העליון נגד שחיתות
בית המשפט הגבוה נגד שחיתות באוקראינה אמור לקום לפני סוף 2018. תיקים הנוגעים לשחיתות באוקראינה ייקנו ישירות לבית משפט זה.
ערעורים יידונו על ידי לשכת ערעורים נפרדת לחלוטין של בית המשפט הגבוה נגד שחיתות.
החוק על בית המשפט הגבוה נגד שחיתות באוקראינה נכנס לתוקף ב-14 ביוני 2018.

בוטלו בתי משפט גבוהים בעלי סמכות שיפוט מיוחדת
ברפורמה השיפוטית שהוכנסה בשנת 2016 בוטלו שלושת בתי המשפט הבאים ומשימותיה הועברו ללשכות מיוחדות של בית המשפט העליון של אוקראינה.
בית המשפט הגבוה לתיקים אזרחיים ופליליים, המכסה תיקים אזרחיים ופליליים;
בית המשפט המנהלי העליון של אוקראינה, המכסה תיקים מנהליים;
בית המשפט הגבוה למסחר באוקראינה, המכסה תיקים מסחריים.
לא ניתן היה לערער על פסיקות בית המשפט המנהלי הגבוה (לעיתים מתורגם כעליון של אוקראינה.
קצינים
שופטים
ב-2012 היו באוקראינה כ-8,000 שופטים.

מאז הרפורמה המשפטית של 2016, שופטים ממונים על ידי נשיא אוקראינה עם מינויהם על ידי מועצת המשפטים העליונה. שופטים קודמים מונו בצו נשיאותי לתקופה של חמש שנים, ולאחר מכן אישר אותם הפרלמנט האוקראיני לכל החיים בניסיון לבודד אותם מהפוליטיקה. תקופת מבחן זו של חמש שנים בוטלה גם בשנת 2016. שופטים מוגנים מפני פיטורים (למעט מקרים של התנהגות בלתי הולמת חמורה). חסינות מפני העמדה לדין הובטחה לשופטים עד 2016. (חסינות זו יכולה להיות מוסרת על ידי הפרלמנט. ) כיום שופט מוגן מאחריות הנובעת מפעולותיו השיפוטיות בלבד.

לאחר רפורמות משפטיות, הייתה למעשה הקפאת עובדים, שהגדילה את צבר התיקים וגרמה למחסור של 2,600 שופטים, כשליש ממערכת המשפט, כאשר פרשו או פוטרו. במחצית המאוחרת של 2023, עקב דרישות ההצטרפות לאיחוד האירופי, אוקראינה פתחה מחדש שני גופי ממשל שיפוטיים וביקשה להעסיק 1,100 שופטים על פני תקופה של חודשים, ו-2,000 שופטים על פני תקופה של שנים.

תביעה
התובע הכללי של אוקראינה
מעריכים שכירים
באוקראינה יש מערכת מושבעים ; למרות שכמעט כל התיקים נדונים על ידי שופט בודד או שני שופטים בליווי שמאים. למעשה כל כך מעט אנשים באוקראינה עומדים בפני משפט חבר מושבעים שבסקר של המרכז לחירויות האזרח ב-2018, 64% מהנשאלים טענו שתופעה כזו לא קיימת באוקראינה. החוק האוקראיני מאפשר למושבעים לדון רק באותם תיקים פליליים שבהם העונש יכול להגיע למאסר עולם. אך גם אז הם אינם מחייבים.
חבר מושבעים מתמנה רק אם הנאשם מעוניין בכך.
מושבעים אינם נוצרים מאזרחים אקראיים, אלא מאלה שהגישו מועמדות בעבר לתפקיד זה.

חל איסור על אזרחים להצטרף לחבר מושבעים אם:
הם לא מדברים אוקראינית
קשישים מעל גיל 65
אנשים עם מחלות נפש כרוניות או אחרות המפריעות לעבודת חבר המושבעים
אנשים בעלי עבר פלילי יוצא דופן
סגני אנשים, חברי קבינט השרים, שופטים, פקידי אכיפת חוק ומשפטים, הצבא, פקידים אחרים, עורכי דין, נוטריונים
אנשים שקיבלו קנס מנהלי בגין שחיתות בשנה הקודמת
אנשים המוכרים כבעלי כשירות משפטית מוגבלת או בלתי כשירים
חבר מושבעים אוקראיני מורכב מחמישה מושבעים (שלושה ראשיים ושני מילואים) ושני שופטים מקצועיים המעורבים באופן פעיל בקבלת החלטות.

חל איסור על מושבעים לתקשר עם כל אחד מלבד בית המשפט לגופו של עניין ללא רשות השופט היושב ראש. אסור להם לחשוף פרטים הידועים להם או לאסוף מידע על המקרה מחוץ להליכים בבית המשפט.
המושבעים מקבלים פיצוי כספי.

ניהול
קונגרס השופטים З’їзд суддів України הוא הגוף העליון של שלטון עצמי שיפוטי.

מועצת השופטים אחראית על אכיפת החלטות הקונגרס ויישומה בתקופה שבין הקונגרסים, ומחליטה על כינוס הקונגרס.

מינהל השיפוט של המדינה מספק תמיכה ארגונית לרשות השופטת ומייצג את הרשות השופטת בפני קבינט השרים והורכובנה ראדה.

הוועדה הגבוהה לכישורים משפטיים של אוקראינה עורכת את בחירת המועמדים לשפיטה, מגישה למועצת המשפטים העליונה המלצות על מינוי מועמד להכנסת הגשת נשיא אוקראינה לאחר מכן, ממליצה על בחירת משרה קבועה., ומנהלת הליכים משמעתיים לרבות פיטורים.

המועצה העליונה לצדק “היא גוף עצמאי קולקטיבי האחראי לגיבוש קורפוס שופטים בעל פרופיל גבוה המסוגל לבצע צדק כשיר, כנה וללא משוא פנים על בסיס מקצועי; ולקבלת החלטות בנוגע להפרות של שופטים ופרקליטים של המועצה. דרישות הנוגעות לאי התאמה שלהם ובמסגרת סמכותם באחריותם המשמעתית”. שלושה חברי המועצה מוקצים אוטומטית לתפקידים הבאים: יו”ר בית המשפט העליון, שר המשפטים והתובע הכללי. שאר 17 החברים נבחרים לתקופה של שש שנים. המועצה מונה 20 חברים.
הוא נוצר ב-15 בינואר 1998.

חוק
חוק מערכת המשפט ומעמד השופטים משנת 2010 הוא הבסיס המשפטי לארגון הרשות השופטת וניהול המשפט באוקראינה.
נוהל
מאז 1 בינואר 2010 מותר לקיים הליכים משפטיים ברוסית בהסכמה הדדית של הצדדים. אזרחים שאינם מסוגלים לדבר אוקראינית או רוסית רשאים להשתמש בשפת האם שלהם או בשירותי מתרגם.
ניתוח וביקורת
שחיתות
שחיתות באוקראינה § שחיתות שיפוטית
סקר משרד המשפטים האוקראיני שנערך בקרב אוקראינים ב-2009 גילה שרק 10 אחוז מהנשאלים סמכו על מערכת המשפט הלאומית. פחות מ-30% האמינו שאפשר לקבל משפט הוגן באוקראינה.

פוליטיקאים ואנליסטים אוקראינים תיארו את מערכת המשפט באוקראינה כ”רקובה עד היסוד” והתלוננו על לחץ פוליטי המופעל על שופטים ושחיתות.

שופטים אוקראינים נעצרו בעת לקיחת שוחד. עורכי דין עצמאיים ופעילי זכויות אדם התלוננו על שופטים אוקראינים מופעלים בקביעות בלחץ לתת פסק דין מסוים.

בשנת 2013, דו”ח ברומטר שחיתות עולמי של Transparency International הראה כי 66% מהציבור האוקראיני ראה במערכת המשפט את המוסד המושחת ביותר במדינה. 21 אחוז מהאוקראינים הודו ששילמו שוחד לפקידי משפט בעצמם.
שיעור הרשעה
בתי המשפט שמרו על שיעור הרשעות של 99.5 אחוזים מ-2005 עד 2008, השווה לשיעור ההרשעה של ברית המועצות. בשנת 2012 היה מספר זה 99.
83 אחוזים.
לעתים קרובות חשודים כלואים לתקופות ארוכות לפני המשפט.

פגמים במערכת
לתובעים באוקראינה יש סמכויות גדולות יותר מאשר ברוב מדינות אירופה. לפי הנציבות האירופית לדמוקרטיה באמצעות חוק “התפקיד והתפקידים של משרד התובע אינם בהתאם לתקנים של מועצת אירופה “.

לאוקראינה יש מעט חוקי תאגידים וקניין רלוונטיים; זה מפריע לממשל תאגידי. חברות אוקראיניות משתמשות לעתים קרובות בחוק הבינלאומי כדי ליישב סכסוכים. אוקראינה מכירה בפסקי הדין של בית הדין האירופי לזכויות אדם.

נציב זכויות האדם של מועצת אירופה, תומס המרברג, הצהיר בפברואר 2012 כי ליקויים מערכתיים בתפקוד מערכת המשפט האוקראינית מאיימים ברצינות על זכויות האדם.

ב-25 ביולי 2012, התקיימה צעדת מחאה המונית משעות הבוקר המוקדמות עד 16:00 לערך ברחבי העיר קייב של כ-3,500 משתתפים, רובם אוהדי ספורט של FC Dynamo Kyiv.
האירוע התרחש זמן קצר לאחר שהתקבלה החלטה על ידי בית המשפט המחוזי הולוסייבסקי בעיר קייב בתיק הפלילי בעל המוניטין הלאומי של פבליצ’נקו בשנים 2011-2012 שהרשיע משפחה של פבליצ’נקוס (אב ובנו) לעונש ארוך טווח בגין הרג שופט של בית המשפט המחוזי שבסקיבסקי בעיר קייב סריי זובקוב.
ב-24 בפברואר 2014 החליטה Verkhovna Rada (הפרלמנט של אוקראינה) לשחרר את כל האסירים הפוליטיים, כולל האב והבן פבליצ’נקו.

היסטוריה
מערכת המשפט של אוקראינה עברה בירושה מזו של ברית המועצות וה- SSR האוקראינית לשעבר. ככזה, היו לה הרבה מהבעיות שפגעו בצדק הסובייטי, בעיקר מערכת משפט מושחתת ופוליטית. עורכי דין הצהירו כי ניתן לתקן באופן לא הוגן את תוצאות המשפט, כאשר שופטים מסרבים בדרך כלל לשמוע ראיות מזכה, תוך שהם קוראים להפסקות תכופות כדי להתייעץ באופן פרטי עם התובע. מקורבים אומרים כי תשלום וקבלת שוחד הם נוהג נפוץ ברוב בתי המשפט באוקראינה. סכומי שכר הטרחה תלויים בסמכות השיפוט, בפשע, אמיתי או מופרך, והאמצעים הכספיים של האדם או החברה המעורבים.

משרד התובע הכללי – חלק מהממשלה – הפעיל השפעה בלתי הוגנת, כאשר שופטים לא העזו לרוב לפסוק נגד תובעים במדינה. אלה שכן עמדו בפני פעולות משמעתיות; כאשר בית משפט בקייב פסק עבור פוליטיקאית האופוזיציה יוליה טימושנקו, השופט היושב בעצמו הועמד לדין. בתי המשפט אפילו לא היו עצמאיים זה מזה, והיה מקובל ששופטי בתי המשפט קמא התקשרו לערכאות הגבוהות יותר ולשאול כיצד להכריע בתיק. בתי המשפט היו לעתים קרובות בחסר מימון, עם מעט כסף או משאבים. זה לא היה נדיר שהתיקים נשמעו באולמות משפט קטנים וצפופים כשהחשמל מנותק בזמן שאסירים לא יכלו להגיע בגלל חוסר תחבורה מבתי כלא לאולמות.

הרפורמים הדגישו את מצב מערכת המשפט כבעיה מרכזית בתחילת שנות ה-90 והקימו מספר תוכניות לשיפור ביצועי מערכת המשפט. תוכנית שלטון החוק של אוקראינה- אוהיו הוקמה בשנת 1994 אשר הפגישה עורכי דין ושופטים ממדינת אוהיו האמריקאית, כולל חברי בית המשפט העליון של אוהיו, עם עמיתיהם האוקראינים. הסוכנות האמריקאית לפיתוח בינלאומי תמכה ביוזמות אלו ואחרות, שנתמכו גם על ידי ממשלות אירופה וארגונים בינלאומיים.

מאמצים אלה התגלו שנויים במחלוקת בקרב חלק מהשומרים הוותיקים של השופטים, אך להקת שופטים רפורמיסטים – שכונתה “האופוזיציה השיפוטית” – זכתה יותר ויותר לתמיכה מהרפורמים בממשלים המקומיים שדחפו להפסקת השחיתות השיפוטית. שופטים הוגשו כתבי אישום בהמוניהם בדניפרו בתחילת שנות ה-90, ובהמשך הועמדו למשפט שופטים מבית המשפט בעיר מיקולייב ומבית המשפט המחוזי של מוסקובסקי בקייב בגין שחיתות.

שינויים גדולים בוצעו במערכת המשפט עם חקיקת החוק “על מערכת בתי המשפט” ב-7 בפברואר 2002, שיצר רמה חדשה של מערכת משפט וחוקק אמצעי הגנה מוסדיים לבודד שופטים מפני לחץ פוליטי.

הנשיא ויקטור ינוקוביץ’ הקים קבוצת מומחים כדי להמליץ ​​כיצד “לנקות את הבלגן הנוכחי ולאמץ חוק על ארגון בתי המשפט” ב-24 במרץ 2010. יום אחד לאחר הקמת הוועדה הזו, ינוקוביץ’ הצהיר “איננו יכולים עוד לבזות שלנו מדינה עם מערכת משפט כזו”.

בדצמבר 2011 פשעים כלכליים מסוימים הופללו.

צעדים קונקרטיים ממשלת אזרוב הציעה לבטל את המעצר לפני משפט בגין פשעים לא אלימים, לקדם שופטים מנוסים בעלי רקורדים חזקים ולהעניש לקיחת שוחד ושחיתות במערכת המשפט. חוק שהתקבל ב-2010 שיפר את שכר היסוד של השופטים, והונהגה שיטה קפדנית יותר לבחירת מועמדים לשופטים. אך רפורמות הביאו לבעיות חדשות רבות: בית המשפט העליון איבד כמעט את כל סמכויותיו, השופטים נהיו תלויים מאוד במועצת המשפטים העליונה, והיכולת לתבוע את הממשלה הוגבלה מאוד.

קוד פלילי חדש נכנס לתוקף ב-20 בנובמבר 2012.

ב-8 באפריל 2014 אימץ הפרלמנט האוקראיני את החוק “על החזרת האמון במערכת המשפט של אוקראינה”. הצעת חוק זו קבעה את המסגרת המשפטית והארגונית לביקורת מיוחדת של שופטי בתי משפט בעלי סמכות כללית.

ב-26 בספטמבר 2015 טען ראש הממשלה ארסני יאצניוק שמערכת בתי המשפט של אוקראינה תבוצע רפורמה בעקבות הדוגמה של המשטרה הלאומית של אוקראינה, כלומר העסקת עובדים חדשים בהמוניהם.

ברפורמה המשפטית האחרונה שהוכנסה ב-2016 עברה מערכת בתי המשפט שיפוץ מוחלט, כולל ביטול של בתי משפט מסוימים. Advocacy פועלת באוקראינה על מנת לספק סיוע משפטי מקצועי. עצמאותם של עורכי הדין מובטחת. רק עורך דין מייצג אדם אחר בבית המשפט, וכן מתגונן מפני אישומים פליליים.

בית משפט עליון חדש הושק בדצמבר 2017.
בית המשפט המחוזי המנהלי של קייב הופסק בדצמבר 2022 עקב שחיתות לכאורה וסמכות שיפוט רבת עוצמה על סוכנויות ממשלתיות לאומיות.