• 1. החלטה זו עניינה בקשת המבקש למנות את בא-כוחו, כמנהל עיזבון זמני של עיזבון אביו המנוח XX ז”ל על מנת שהמבקש יוכל לנהל את ההליכים המתנהלים נגדו בביהמ”ש המחוזי.

2. עיקרי העובדות

עורך דין מומלץ

2.1 המנוח XX ז”ל, שייקרא להלן: “המנוח”, נפטר ביום 00.00.1974.

2.2 מאז פטירת המנוח ועד למועד זה לא הוציאו יורשיו צו ירושה או צו קיום צוואה.

2.3 ביום 00.00.2021 הגיש המשיב 1 תביעה בהמרצת פתיחה לביהמ”ש המחוזי כנגד עיזבון המנוח וכנגד XX, בה עתר המשיב 1 למתן צו הצהרתי, שהבעלות שנרשמה על זכויות המנוח בנכס בשכונת ה XX במסגרת פרצלציה תירשום על שמו.

2.4 ביום 00.00.2022 נתנה כב’ השופטת עינת רביד את ההחלטה הבאה:

“לאחר עיון בטענות הצדדים, בית המשפט סבור כי אין מקום להמתין עד להוצאת צו ירושה אחר המשיב (הכוונה לעיזבון המנוח –א.ז.ר), וכי יש לקדם את ההליכים בתיק.
על כן יש מקום לפנות לבית המשפט לענייני משפחה אשר ימנה מנהל עיזבון זמני למשיב 1, לצורך ניהול הליך זה.
על מנת לקדם ההליכים, אני קובעת כי בקשה למינוי מנהל עיזבון זמני תוגש עד ליום 12.7.22.
אעיר, כי נוכח נחיצותו של המשיב 1 או יורשיו בהליך, אין מקום לטענות המבקש לפיהן יש לקדם ההליך בהעדר הסדרת הנושא.
ת”פ 17.7.22”.

2.4 בהתאם להחלטה זו הגיש המבקש, ביום 7.7.2022, בקשה לבימ”ש זה למנות את בא כוחו, עו”ד גבי בן חמו כמנהל עיזבון זמני לעיזבון המנוח על מנת שיוכל לנהל את ההליכים בבית המשפט המחוזי.

2.6 הבקשה הועברה לתגובת המשיבים 1 ו- 2 והם: התובע בתביעה בביהמ”ש המחוזי (שהינו המשיב 1 בבקשה זו) ומר XX, המתגורר בנכס (שהינו המשיב 2 בבקשה זו) וכן לתגובת ב”כ האפוטרופוס הכללי.

2.7 המשיב 1 מתנגד למינוי מנהל עיזבון זמני ועומד על הוצאת צו הירושה או צו קיום צוואה וזאת מהטעמים הבאים:

2.7.1 מאז פטירת המנוח בשנת 1974 נמנעים יורשי המנוח להוציא צו ירושה או צו קיום צוואה בניסיון להתחמק מנושי המנוח.

2.7.2 משלא הוגשה בקשה למתן צו ירושה על פי דין או צו קיום צוואה, לא ברור כלל אם המבקש, שהינו בנו של המנוח, זכאי לרשת את המנוח ומהי עמדת יתר יורשי המנוח.

2.8 המשיב 2 אף הוא מתנגד למינוי מנהל עיזבון זמני ועומד על כך שיורשי המנוח יוציאו צו ירושה או צו קיום צוואה מהטעמים שצוינו לעיל ומוסיף שמינוי מנהל עיזבון זמני אינה הדרך הראויה וכי היה ויפסקו למשל הוצאות, לא ניתן יהא לגבותם.

2.9 התנגדויות המשיבים הועברו לתגובת המבקש, אשר טען את הטענות הבאות:

2.9.1 המבקש הבהיר, שיורשיו על פי דין של המנוח הינם שני ילדי המנוח, שהם המבקש ומר XX וכן אשתו של הבן XX ז”ל, אשר ירשה על פי דין את עיזבונו של הבן XX ז”ל, ואשר כולם נתנו את הסכמתם למינוי ב”כ המבקש כמנהל עיזבון זמני.

2.9.2 המבקש הוסיף וטען, כי:

מדובר בעיזבון מורכב ומסובך ונותרו בו קרקעות בשכונת XX בתל אביב הרשומות על שם המנוח, ויתכן שלגבי חלק מהקרקעות תגענה דרישות/תביעות מצדדים שלישיים להעברת הזכויות אליהם בכפוף להוכחת בעלות.
כי בני משפחתו של המנוח לא היו מעורבים בעסקו של המנוח, והנושא התגלה להם בדיעבד עם הגשת תביעות על ידי אנשים שטענו כי רכשו קרקעות מהמנוח, וכי המבקש צופה שיהיה 10 – 15 בעלי עניין נוספים שחלק מהם כבר הגישו תביעות בבית המשפט המחוזי.
מדובר בהליכים מסובכים שיהיו כרוכים בהוצאות רבות, כאשר מנגד אין ליורשים כל הכנסה מהקרקע, ואין להם ידיעה לגבי הקרקעות שנרכשו ו/או נמכרו ו/או מיהם צדדי ג’ שרכשו קרקעות מהמנוח, ועל כן הם חוששים כי יוגשו תביעות אישיות נגד היורשים.
המבקש הבהיר שאין לעיזבון חובות כספיים אחרים, למעט התביעות הקיימות והתביעות העתידיות בטענות ודרישות לבעלות על הקרקע, וכי המנוח מעולם לא היה בהליך של פשיטת רגל.

2.10 ב”כ האפוטרופוס הכללי הודיע כין אין בדעתו להתערב בהליכים הנוגעים לבקשה זו.

3. דיון

3.1 הוראת סעיף 77 לחוק הירושה מסמיכה את ביהמ”ש, בין השאר, למנות מנהל עיזבון זמני לשמירת העיזבון או הזכויות בו.

3.2 מינוי מנהל עיזבון זמני הינו סעד זמני – הניתן לצורך שמירת העיזבון וזאת עד למתן צו ירושה /קיום צוואה.

3.3 וכפי שמובא בספרם של שאול שוחט, מנחם גולדברג ויחזקאל פלומין, “דיני ירושה ועיזבון” (מהדורה שישית, 2005), עמ’ 163;

“מינויו של מנהל עיזבון זמני נועד למלא את החלל שנוצר מיום הפטירה ועד לקביעת הזהות של יורשי המנוח , בצו ירושה או בצו קיום צוואה. משנקבעה זהות היורשים כאמור, מסתיים תפקידו של מנהל העיזבון הזמני”.

4. הנסיבות דידן

4.1 המנוח נפטר בשנת 1974, לפני כ- 49 שנה, כשעד למועד זה נמנעים יורשי המנוח להוציא צו ירושה לעיזבונו וזאת כדי למנוע הגשת תביעות כנגד עיזבון המנוח.

4.2 למותר לציין, שהימנעות זו אשר המבקש מודה שנובעת מכך ש”יתכן שלגבי חלק מהקרקעות תגענה דרישות/תביעות מצדדים שלישיים להעברת הזכויות אליהם בכפוף להוכחת בעלות”, אינה התנהלות בתום לב וביהמ”ש אינו יכול להיעתר לבקשה.

4.3 כפי שצוין לעיל, מינוי מנהל עיזבון זמני הינו סעד זמני בלבד, שמטרתו מינוי מנהל עיזבון אשר אמור לשמור על נכסי העיזבון עד להוצאת צו ירושה או צו קיום צוואה ומינוי שכזה אינו יכול להוות תחליף להוצאת צו ירושה או צו קיום צוואה.

4.4 בנסיבות דידן צודקים המשיבים בהתנגדותם ועל המבקש לפעול להוצאת צו ירושה או צו קיום צוואה.

4.5 פסק הדין יישלח לצדדים והתיק ייסגר.

4.5 ניתן לפרסם פסק דין זה, תוך השמטת הפרטים המזהים.

ניתנה היום, ט’ שבט תשפ”ג, 31 ינואר 2023, בהעדר הצדדים.

16477-12-19

 

הפוסט הקודם
הפוסט הבא