עורך דין טיוואן | עו”ד ישראלי בטיוואן

החוק של הרפובליקה של סין כפי שהוחל בטייוואן, פנגו, קינמן ומאטסו מבוסס על המשפט האזרחי שמקורו במערכות המשפט היפניות והגרמניות המודרניות. גוף החוקים העיקרי מקודד לתוך ששת הקודים :

עורך דין מומלץ

הראשון הוא “החוקה“, המכונה “憲法” בסינית. בהוקיאן הטייוואנית, המונח הזה מכונה “Hiàn-hoat”, וב-Hakka, זה “Hién-fap”.

השני הוא “הקוד האזרחי“, או “民法” בסינית. זה מוצג בתור “Bîn-hoat” בהוקיאן הטייוואנית ו”Mìn-fap” בהאקה.

השלישי הוא “קוד סדר הדין האזרחי“, שתורגם ל”民事訴訟法” בסינית. הרומנטיזציה הטייוונית של ההוקיאן שלו היא “Bîn-sū Sò͘-siōng-hoat”, ובהאקה, זה “Mìn-sṳ Su-siung-fap”.

הרביעי הוא “הקוד הפלילי“, הכתוב בסינית כ”刑法”. בהוקיאן הטייוואנית, זה “Hêng-hoat” וב-Hakka, זה “Hìn-fap”.

החמישי הוא “קוד ההליך הפלילי“, הידוע גם בשם “刑事訴訟法” בסינית. המונח מתואר כ-“Hêng-sū Sò͘-siōng-hoat” בטייוונית Hokkien ו-“Hìn-sṳ Su-siung-fap” בהאקה.

לבסוף, “החוקים המנהליים” מכונים בסינית “行政法規”. בהוקיאן הטייוואנית, חוקים אלה מסומנים כ-“Hêng-chèng Hoat-kui”, וב-Hakka, הם “Hàng-chṳn Fap-kûi”.
החוקים מפרסמים על ידי הנשיא לאחר שעברו על ידי היואן המחוקק ; כללי האכיפה של חוקים שהונפקו על ידי הרשות המוסמכת תחת היואן המנהלי שנקבע בחקיקה.

רקע היסטורי
טייוואן תחת שלטון יפני
לאחר שטייוואן ויתרה ליפן בשנת 1895, הקוד האזרחי של יפן נוצר בשנת 1896. הוא הושפע מאוד מהטיוטה הראשונה של הקוד האזרחי הגרמני והקוד האזרחי הצרפתי. הקוד מחולק לחמישה ספרים. בעלי משפחה וירושה שומרים על שרידים מסוימים של המערכת המשפחתית הפטריארכלית הישנה שהייתה הבסיס לפיאודליזם היפני. בחלקים אלה בוצעו רוב התיקונים שלאחר המלחמה. באותה תקופה לא נחשב עוד הכרחי או רצוי לתת כבוד שכזה לעבר, והסעיפים העוסקים בדיני משפחה וירושה התקרבו למשפט האזרחי האירופי.
החוק הזה הוחל על טייוואן.

בתקופת השלטון היפני נוצר לראשונה בתולדות טייוואן בית המשפט במובן המודרני, שמשמעותו הסמכות השיפוטית אינה תלויה בכוח המנהלי.

 

קודיפיקציה של חוק ROC
לאחר שהקואומינטאנג ביצע את שלטונו על סין במשלחת הצפונית, הממשלה הלאומנית הצליחה לגבש את כל החוקים האזרחיים, הפליליים והמסחריים העיקריים של סין: הקוד הפלילי (1928), קוד סדר הדין הפלילי (1928), הקוד האזרחי. (1929), חוק סדר הדין האזרחי (1929), חוק הביטוח (1929), חוק החברות (1929), חוק הימי (1929), חוק הכלים הסחירים (1929), חוק פשיטת הרגל (1935), והחוק. חוק סימני מסחר (1936). החוקים שנחקקו על ידי ה-KMT התבססו ברובם על טיוטות שנוצרו במהלך שושלת צ’ינג המאוחרת. בסוף שושלת צ’ינג, הממשלה גייסה כמה מומחי חוק יפנים כדי לנסח את החוק עבור סין. שופט בית המשפט העליון של טוקיו, יושימאסה מטסווקה (松岡義正)(1870-1939) ניסח את 3 הפרקים הראשונים (הוראה כללית, חוק ההתחייבויות של נכסי מקרקעין) של הקוד האזרחי, וכן את הקוד לפרוצדורה אזרחית, עבור צ’ינג אימפריה. פרופסור קוטארו שידה (志田 鉀太郎)(1868-1951) ניסח את החוק המסחרי. עם זאת, לפני חקיקת טיוטות חוק אלה, הופלה אימפריית צ’ינג, כאשר סין ירדה לאדוני מלחמה במשך העשור המבטיח.

בתחום המשפט החוקתי, טייוואן משתמשת בסעיפים הנוספים משנת 2005 אשר משנים את החוקה המקורית משנת 1947.
שינויים משמעותיים נעשו כדי לקחת בחשבון את העובדה שממשלת הרפובליקה של סין שולטת רק בטייוואן ובאיים שמסביב מאז שנות ה-50.

 

המעבר של מערכות המשפט, 1945–1949
מערכת המשפט ROC נכנסה לתוקף בטייוואן ב-25 באוקטובר 1945, לאחר שרוב החוקים היפניים בוטלו ב-25 באוקטובר 1946.

מדינת חוק צבאי, 1949–1987
הממשלה המרכזית של ה-ROC בראשות KMT עברה לטייוואן בדצמבר 1949 ואחריה מספר גדול של מהגרים סינים שהיוו בסופו של דבר כ-13 אחוזים מאוכלוסיית טייוואן כולה. “החוק לחקלאות, כרייה, תעשייה ומסחר בתקופה יוצאת דופן” (1938) ו”הוראות השעה החלות בתקופת ההתגייסות הלאומית הכללית לדיכוי המרד הקומוניסטי” (1948) העניקו לרשויות את הכוח לשלוט במשאבים, כמו גם לבסס שליטה פוליטית על חופש החדשות, הדיבור, העיתונות, התקשורת, ההתכנסות וההתאגדות בזמן מלחמה.

דמוקרטיזציה של החוק, משנת 1987
ה-KMT סיים לבסוף את חוק הצבא ב-1987 ותקופת ההתגייסות הלאומית הגיעה לסיומה באופן רשמי ב-1 במאי 1991. עם הסרת אילוצים שונים של החוקה, הרפורמות המשפטיות התנהלו במהירות, יחד עם המשך השילוב של מושגים משפטיים מערביים שהשתלבו ב-ROC חוֹק.

הממשלה
נשיא
סעיפים 35–52 של חוקת הרפובליקה של סין וסעיף 2 של סעיפים נוספים של חוקת הרפובליקה של סין קובעים כי הנשיא ייבחר ישירות על ידי כל האוכלוסייה של האזור החופשי של הרפובליקה של סין, ורשאית לכהן בתפקידו לא יותר משתי קדנציות רצופות של ארבע שנים (סעיף 2 לסעיפים הנוספים). הנשיא מייצג את המדינה ביחסי החוץ שלה (סעיף 35). הנשיא מפקח גם על הכוחות המזוינים (סעיף 36); מפרסם חוקים ומנדטים (סעיף 37); רשאי להכריז על חוק צבאי באישור, או בכפוף לאישור, היואן המחוקק (סעיף 39); רשאי למנות ולהדיח עובדי מדינה וקציני צבא (סעיף 41); רשאי להעניק כיבודים ועיטורים (סעיף 42); רשאי לתת חנינות וחנינות, ביטול עונשים והשבת זכויות אזרח (סעיף 40); וכן לסגור אמנות והכרזות מלחמה והפסקת אש (סעיף 38).
על פי הסעיפים הנוספים של החוקה של הרפובליקה של סין, הנשיא רשאי להוציא צווי חירום ולנקוט בכל האמצעים הדרושים כדי למנוע סכנה קרובה המשפיעה על ביטחון המדינה או העם או להתמודד עם כל משבר פיננסי או כלכלי חמור.
הנשיא רשאי להכריז על פירוק היואן המחוקק לאחר התייעצות עם נשיאו.

 

יואן ההנהלה
סעיפים 53–61 לחוקת הרפובליקה של סין וסעיף 3 לסעיפים הנוספים של חוקת הרפובליקה של סין קובעים כי היואן המבצעי יהיה האורגן המנהלי העליון של המדינה (סעיף 53, ויש להם נשיא (המכונה בדרך כלל ראש הממשלה), סגן נשיא (סגן ראש הממשלה), מספר שרים ויושבי ראש של ועדות או מועצות, ומספר שרים ללא תיק (סעיף 54).
ראש הממשלה ממונה על ידי נשיא הרפובליקה בהסכמת היואן המחוקק (סעיף 55).
סגן ראש הממשלה, השרים והיו”רים ממונים על ידי הנשיא בהמלצת ראש הממשלה (סעיף 56).

 

היואן המחוקק
סעיפים 62–76 של חוקת הרפובליקה של סין וסעיף 4 של סעיפים נוספים של חוקת הרפובליקה של סין קובעים כי היואן המחוקק יהיה הרשות המחוקקת הגבוהה ביותר של מדינה זו, והוא פועל סמכות חקיקה מטעם העם (סעיף 62). החל מהיואן המחוקק השביעי, היואן המחוקק יהיו 113 חברים (סעיף 4 נוסף). חברי היואן המחוקק יכהנו בתקופת כהונה של ארבע שנים, הניתנת לחידוש לאחר בחירה מחדש (סעיף 4 נוסף). על פי סעיף 4 לסעיפים הנוספים של החוקה של הרפובליקה של סין, חלוקת המושבים המחוקקים היא כדלקמן: (1) שבעים ושלושה חברים ייבחרו מהעיריות המיוחדות, המחוזות והערים באזור החופשי.. לפחות חבר אחד ייבחר מכל מחוז או עיר. החברים למושבים ייבחרו באופן יחסי לאוכלוסיית כל עירייה, מחוז או עיר מיוחדת, אשר תחולק לאזורי בחירה השווים במספרם של החברים שייבחרו; (2) שלושה חברים ייבחרו כל אחד מבין ילידי השפלה והגבוהים באזור החופשי; (3) בסך הכל ייבחרו 34 חברים ממחוז הבחירה הארצי ומקרב אזרחים השוהים בחו”ל. ליואן המחוקק יש נשיא וסגן נשיא, הנבחרים על ידי ומקרב חבריו (סעיף 66).

תפקידיו של היואן המחוקק הם: להחליט על פי החלטה הצעות חוק או הצעות חוק סטטוטוריות או תקציביות הנוגעות לחוק צבאי, חנינה, הכרזת מלחמה, כריתת שלום או הסכמים, ועניינים חשובים אחרים של המדינה (סעיף 63); להציע לתקן את החוקה (סעיף 12 לסעיפים הנוספים), לשנות את הגבולות הטריטוריאליים של האומה (סעיף 2 לסעיפים הנוספים), או להדיח את הנשיא או סגן הנשיא (סעיף 2 לחוק הנוספים).
מאמרים נוספים).

 

יואן המשפטי
סעיפים 77–82 לחוקה וסעיף 5 של סעיפים נוספים של החוקה קובעים כי היואן השופט יהיה האורגן השיפוטי העליון של המדינה (סעיף 77). היואן השופט ממונה על בתי המשפט בכל הרמות, בית המשפט לעניינים מנהליים והוועדה למשמעת של בעלי תפקידים ציבוריים. היא אחראית לשיפוט בתיקים אזרחיים, פליליים ומנהליים, וכן למשמעת של עובדי מדינה (סעיף 77).

ליואן השיפוטי יהיו 15 שופטים גדולים (סעיף 5 נוסף). 15 השופטים הגדולים, לרבות נשיא וסגן נשיא היואן השופטי שייבחרו מביניהם, ימונו ובהסכמת היואן המחוקק, ימונו על ידי נשיא הרפובליקה. כל שופט גדול של היואן השופט יכהן כהונה של שמונה שנים ולא יכהן כהונה רצופה (סעיף 5 נוסף). השופטים הגדולים מפרשים את החוקה ומאחדים את הפרשנות של חוקים וצווים (סעיף 78).
הם גם מהווים בית דין חוקתי לדון בעניינים הקשורים להדחה של הנשיא או סגן הנשיא, ופירוק מפלגות פוליטיות המפרות הוראות חוקתיות (סעיף 5 נוסף).

 

יואן הבדיקה
סעיפים 83–89 של חוקת הרפובליקה של סין וסעיף 6 של סעיפים נוספים של חוקת הרפובליקה של סין קובעים כי יואן הבחינה יהיה אחראי על עניינים הקשורים לבחינה, העסקה, וניהול כל עובדי המדינה (סעיף 83). הבחינה יואן מפקחת על כל הנושאים הקשורים לבחינה כגון מיון כישורים, קביעות, סיוע כספי במקרה של מוות, ופרישה של עובדי מדינה, כמו גם על כל הנושאים המשפטיים הנוגעים להעסקה, שחרור, הערכות ביצועים, קנה מידה של משכורות, קידום, העברות, שבח ותגמולים לעובדי מדינה (סעיף 6 נוסף). *כמה מאמרים תוקנו או חדלו לחול

יואן השליטה
סעיפים 90–106* של חוקת הרפובליקה של סין וסעיף 7 של סעיפים נוספים של חוקת הרפובליקה של סין קובעים כי יואן השליטה יפעיל את סמכויות ההדחה, הגינוי והביקורת (סעיף 7 נוסף).
יש לה 29 חברים, כולל נשיא וסגן נשיא, כולם יכהנו לתקופת כהונה של שש שנים והם מועמדים ומתמנים על ידי נשיא ה-ROC בהסכמת היואן המחוקק (סעיף 7 נוסף).
ליואן הבקרה יש משרד ביקורת, בראשותו של מבקר כללי אשר מועמד ומתמנה, בהסכמת היואן המחוקק, על ידי נשיא הרפובליקה לתקופת כהונה של שש שנים (סעיף 104).

*כמה מאמרים תוקנו או חדלו לחול

מערכת המשפט
מערכת בתי המשפט
מבחינים בין בית המשפט הנפוץ לבית המשפט המנהלי.
בית המשפט המשותף ממונה על התיקים האזרחיים והפליליים, בעוד בית המשפט המנהלי ממונה על התיקים המנהליים.
לפיכך ישנם שני בתי משפט עליונים: בית המשפט העליון הרגיל, ובית המשפט העליון המנהלי.

 

בתי משפט מחוזיים
כיום ישנם 21 בתי משפט מחוזיים בטייוואן. 19 מהם ממוקמים באי טייוואן : בית המשפט המחוזי של טאיפיי, ניו טייפה, שיהלין, טאויואן, הסינצ’ו, מיאולי, טאיצ’ונג, נאנטו, צ’אנגהואה, יונלין, צ’איי, טיינן, קאושיונג, פינגטונג, טייטונג, הואאלין, ילאן, Keelung, Penghu; ו-2 ממוקמים ב- Fuchien : Kinmen ו-Lienchiang.

כל בית משפט מחוזי רשאי להקים חטיבה מקוצרת אחת או יותר לפסיקת תיקים המתאימים לקיצור סדר דין. הליך הסיכומים האזרחי מיועד לסכום או לשווי החפץ של לא יותר מ-NT$300,000 ולסכסוכים משפטיים פשוטים אחרים. נכון לעכשיו, יש בסך הכל ארבעים וחמש חטיבות כאלה בטייוואן.

לכל אחד מבתי המשפט המחוזיים אגפים אזרחיים, פליליים וסיכומים ורשאים להקים חטיבות ייעודיות לטיפול בתיקים הנוגעים לנוער, משפחה, תעבורה ועבודה וכן בקשות לביטול פסיקות בנושא הפרות של התקנון לשמירה על הסדר החברתי. לכל אגף יש שופט ראש אגף המפקח ומקצה את עסקי האגף. לכל בית משפט מחוזי יש סנגוריות ציבוריות ומשרד קציני מבחן.

 

שופט יחיד דן ומכריע בתיקים בהליכים רגילים ובהליכים מקוצרים וכן בתביעות קטנות. הרכב של שלושה שופטים מכריע בתיקים בעלי חשיבות רבה בהליכים רגילים וכן בערעורים או ערעורים ביניים מהליך הסיכומים והתביעות הקטנות.
תיקים פליליים מוכרעים על ידי הרכב של שלושה שופטים, למעט הליכים מקוצרים שיכולים להתקיים על ידי שופט יחיד.
בית המשפט לנוער דן ומכריע רק תיקים הנוגעים לקטינים.

 

בתי משפט גבוהים
ישנם שני בתי משפט גבוהים ברפובליקה של סין, בית המשפט העליון של טייוואן (臺灣高等法院) ובית המשפט העליון של פוצ’יין (福建高等法院).
לבית המשפט העליון של טייוואן יש ארבעה סניפים בטאיצ’ונג, טיינאן, קאושיונג ו-Hualien.
בית המשפט העליון של פוצ’יין אינו מוקם, למעט הסניף שלו בקינמן, כך שלמעשה סניף קינמן כפוף ישירות ליואן השופט.

 

בתי המשפט הגבוהים וסניפי בג”ץ מפעילים סמכות שיפוט בתיקים הבאים:

1. ערעורים על פסקי דין של בתי המשפט המחוזיים או שלוחותיהם כערכאה ראשונה בהליכים רגילים של תיקים אזרחיים ופליליים; 2. ערעורים ביניים על פסיקות של בתי המשפט המחוזיים או שלוחותיהם בהליכים רגילים; 3. מקרים פליליים מדרג ראשון הנוגעים למרד, בגידה ועבירות נגד יחסי ידידות עם מדינות זרות; 4.
תיקי ערעור צבאיים שפסקי דינם הם מאסר לתקופה מוגדרת שניתנו על ידי בתי המשפט הצבאיים הגבוהים ושלוחותיהם; ו-5.
מקרים אחרים הקבועים בחוק.

 

לכל בית משפט גבוה או סניף בג”ץ יש סמכות שיפוט בבתי המשפט המחוזיים הבאים:

בית המשפט העליון של טייוואן: טאיפיי, שיהלין, ניו טייפה, ילאן, טאויואן, הסינצ’ו
בית המשפט העליון של טייוואן, סניף טאיצ’ונג: Miaoli, Taichung, Nantou, Changhua
בית המשפט העליון של טייוואן, סניף טאינאן: Yunlin, Chiayi, Tainan
בית המשפט הגבוה בטייוואן, סניף קאושיונג: קאושיונג, פינגטונג, פנגו, בית המשפט לנוער של קאושיונג
בית המשפט העליון של טייוואן, סניף Hualien: Hualien, Taichung
בית המשפט העליון של Fuchien, סניף Kinmen: Kinmen, Lienchiang
למרות שלבית המשפט הגבוה בטייוואן יש פיקוח מינהלי על ארבעת הסניפים שלו, אין לו סמכות ערעור עליהם. במקום זאת, לבית המשפט הגבוה בטייוואן ולארבעת שלוחותיו יש סמכות ערעורים על קבוצות נפרדות של בתי משפט מחוזיים, כמפורט לעיל.

בתי המשפט הגבוהים ובתי המשפט הענפים שלו מחולקים לחטיבות אזרחיות, פליליות וחטיבות מיוחדות. כל אגף מורכב משופט ראש אגף אחד ושני שופטים שותפים. בנוסף, לבג”ץ ולבתי המשפט שלו יש לשכה פקידותית, שבראשה עומד פקיד ראשי המסייע לנשיא בעניינים מנהליים.

תיקים בבג”צים או בבתי המשפט הענפים שלהם נדונים ומוכרעים על ידי הרכב של שלושה שופטים. עם זאת, אחד השופטים רשאי לנהל הליכי הכנה.

 

לבית המשפט שבעה בתי משפט אזרחיים, שלכל אחד מהם יש שופט ראש אחד ושלושה שופטים לטיפול בערעורים אזרחיים של ערכאה שנייה ובתיקי ערעור שכנגד במסגרת מערכת ההרכבים הקולגיאליים, אך הם אינם עוסקים בליטיגציה פשוטה.
לבית המשפט 11 בתי משפט פליליים, שלכל אחד מהם יש שופט ראש אחד ושניים-שלושה שופטים לטיפול בערעורים פליליים של הערכאה השנייה ובתיקי ערעור שכנגד במסגרת מערכת ההרכבים הקולגיאליים וכן בהתדיינות בערכאה הראשונה בנושא סכסוכים אזרחיים.
תוקפנות זרה או הפרה של יחסי חוץ.

בהתבסס על צרכים שונים, בית המשפט מנהל מספר בתי משפט מקצועיים כגון בית המשפט המקצועי לענייני סחר הוגן, בית המשפט המקצועי למשפחה, בית המשפט המקצועי למסחר בינלאומי, בית המשפט המקצועי הימי, בית המשפט המקצועי לפיצויים למדינה,

בית המשפט העליון
בית המשפט העליון ממוקם בטאיפיי.
בית המשפט הוא בית המשפט של המוצא האחרון לתיקים אזרחיים ופליליים.
למעט תיקים אזרחיים הכוללים סכומים שאינם עולים על 1,500,000 $ NT ועבירות פעוטות המנויות בסעיף 376 של קוד סדר הדין הפלילי, ניתן לערער על כל תיק אזרחי או פלילי לבית המשפט.

בית משפט זה מפעיל סמכות על המקרים הבאים:

ערעורים על פסקי דין של בג”צים או על שלוחותיהם כערכאה ראשונה בתיקים פליליים;
ערעורים על פסקי דין של בג”צים או על שלוחותיהם כערכאות שנייה בתיקים אזרחיים ופליליים;
ערעורים על פסיקות של בג”צים או על שלוחותיהם;
ערעורים על פסקי דין או פסיקות שניתנו על ידי בית המשפט האזרחי בערכאה שנייה בסדר דין מקוצר, הסכומים השנויים במחלוקת העולים על 1,500,000 $ NT, וברשות שניתנה בהתאם להוראות שצוינו;
משפט חוזר אזרחי ופליל בסמכותו של בית המשפט בערכאה שלישית;
ערעורים יוצאי דופן ; אוֹ
כל מקרה אחר כמפורט בחוק.
בתי משפט לעניינים מנהליים
מערכת הליטיגציה המינהלית הנוכחית מאמצת הליך ליטיגציה של “מערכת שתי רמות שתי מופעים”. בתי המשפט לעניינים מינהליים מסווגים לבית המשפט העליון לעניינים מינהליים, שהוא ערכאה ראשונה, ולבית המשפט העליון לעניינים מנהליים, שהוא ערכאת הערעור.
הערכאה הראשונה של בית המשפט לעניינים מנהליים היא משפט עובדות.
בית המשפט העליון לעניינים מנהליים הוא ערכאת ערעור.

 

בתי משפט מיוחדים
בית המשפט לנוער בטייוואן קאושיונג (臺灣高雄少年法院), שהוקם בהתאם לחוק המסדיר את הטיפול בתיקים לנוער, מטפל בתיקי נוער שאחרת היו מטופלים על ידי בית המשפט המחוזי של טייוואן קאושיונג. בבתי משפט מחוזיים אחרים אין חלוקה זו.
כמו ערעורים מבית המשפט המחוזי של קאושיונג, ערעורים מבית המשפט לנוער נדונים על ידי בית המשפט הגבוה בטייוואן, סניף קאושיונג.

בית המשפט לקניין רוחני (智慧財產法院), הממוקם בטאיפיי, הוקם ב-1 ביולי 2008, בעל סמכות שיפוט בתיקים של קניין רוחני.

זה שומע:

תיקים אזרחיים העוסקים בקניין רוחני, הן במשפט והן בערעור;
ערעורים על תיקים פליליים העוסקים בקניין רוחני מבתי המשפט המחוזיים;
תיקים מנהליים הנוגעים לקניין רוחני, במשפט.
שופטים
סעיף 80 לחוקה קובע כי השופטים יהיו מעל למפלגתיות, ועל פי חוק, יערכו משפטים באופן עצמאי, ללא כל הפרעה. יתר על כן, סעיף 81 קובע כי שופטים יכהנו בתפקידם לכל החיים. אף שופט לא יודח מתפקידו אלא אם כן הוא אשם בעבירה פלילית או נתון לאמצעי משמעת, או הוכרז כעל איסור.
שום שופט לא יושעה או יועבר, אלא על פי חוק, או יופחת שכרו.
שופטים ימונו מתוך אותם אנשים שעברו את בחינת פקידי משפט, סיימו את קורס ההכשרה לפקידי משפט והחזיקו ברשומות מצטיינות לאחר תקופת עיסוק.

 

מועצת השופטים הגדולים או השופטים של בית המשפט החוקתי
שופטי בית המשפט לחוקה יקבעו פסיקות בארבע קטגוריות המקרים הבאות: 1. פרשנות החוקה; 2. פרשנות אחידה של חוקים ותקנות; 3.
הדחת נשיא וסגן נשיא הרפובליקה של סין; ו-4.
הכרזה על פירוק מפלגות בניגוד לחוקה.

 

תובעים
על פי חוק ארגון בית המשפט, הפרקליטות מהוות חלק מבית המשפט באותה רמת משפט: לבית המשפט העליון יש פרקליטות עם מספר תובעים, שאחד מהם מתמנה כפרקליט כללי; לכל אחד מבתי המשפט הגבוהים או המחוזיים האחרים הייתה משרד תובעים משלו עם מספר תובעים, שאחד מהם מונה לתובע הראשי.
על פי החוק המסדיר את ארגון בית המשפט והחוק המסדיר את מינהל כוח האדם השופטים, כישוריהם של תובעים זהים לכישוריהם של שופטים.
לשניהם מעמד של פקידי משפט.

תובעים ימונו מתוך אותם אנשים שעברו את בחינת פקידי משפט,

מקורות משפט – תקדימים
לתקדימים יש השפעה משפטית שונה מאוד מאלה שבארצות הברית או מערכות משפט אנגלו-אמריקאיות אחרות, ראה סעיף 80 לחוקה. חלק מהחלטות בית המשפט העליון עשויות לעבור תהליך מיון ולהיבחר כתקדים, בעלות משמעות משמעותית למקרים עתידיים.

החוקה וזכויות האדם
חוקת ה-ROC אומצה ב-25 בדצמבר 1946, על ידי האסיפה הלאומית שהתכנסה בנאנג’ינג. הוא הוכרז על ידי הממשלה הלאומית ב-1 בינואר 1947, ונכנס לתוקף ב-25 בדצמבר של אותה שנה. בנוסף לפתיח, החוקה כוללת 175 סעיפים ב-14 פרקים.
במהותה החוקה מגלמת את האידיאל של “ריבונות העם”, מבטיחה זכויות אדם וחירויות, מספקת שלטון מרכזי עם חמש זרועות ומערכת שלטון עצמי מקומית, מבטיחה חלוקת סמכויות מאוזנת בין הרשויות המרכזיות והן.
ממשלות מקומיות, וקובע מדיניות לאומית בסיסית.

 

המבוא של החוקה
האספה הלאומית של הרפובליקה של סין, מכוח המנדט שקיבל מכל גוף האזרחים, בהתאם לתורות שהורישו על ידי ד”ר סון יאט-סן בהקמת הרפובליקה של סין, ועל מנת לבסס את סמכותה של המדינה, שומרת על זכויות העם, מבטיחה שקט חברתי ומקדמת את רווחת העם, מכוננת בזאת חוקה זו, שתוכרז בכל הארץ לשמירה נאמנה ותמידית של כולם.

כמה זכויות יסוד המובטחות על ידי החוקה
החוקה קובעת כי הרפובליקה של סין, המושתתת על שלושת העקרונות של העם, תהיה רפובליקה דמוקרטית של העם, שתישלט על ידי העם ולמען העם וריבונות הרפובליקה של סין תשכון בכל גוף האזרחים (סעיפים 1-2).

החוקה גם קובעת כי לעם יהיה חופש מגורים ושינוי מקום מגורים, חופש דיבור, הוראה, כתיבה ופרסום, חופש פרטיות התכתבות, חופש אמונה דתית וחופש התאספות והתאגדות (סעיפים 10–14. החוקה קובעת עוד כי לעם תהיה זכות הקיום, הזכות לעבוד וזכות הקניין, הזכות להגיש עתירות, להגיש תלונות או להפעיל הליכים משפטיים, זכות הבחירה, הזכירה, היוזמה וה משאל עם, והזכות לגשת לבחינות ציבוריות ולמלא תפקידים ציבוריים (סעיפים 15–18).
על העם מוטלת החובה לשלם מסים על פי חוק, החובה למלא שירות צבאי על פי חוק, ותהיה להם הזכות והחובה לקבל חינוך אזרחים (סעיפים 19–21).

 

היחסים המשפטיים בין טייוואן לסין תחת החוקה
סעיף 11 של הסעיפים הנוספים של החוקה של הרפובליקה של סין קובע כי הזכויות והחובות בין תושבי האזור הסיני לאלו של האזור החופשי, וההסדר של עניינים קשורים אחרים עשויים להיות מוגדרים בחוק.

משאל עם
סעיף 1 של הסעיפים הנוספים של החוקה של הרפובליקה של סין קובע כי האלקטורים של האזור החופשי של הרפובליקה של סין יצביעו במשאל עם תוך שלושה חודשים מתום תקופה של שישה חודשים לאחר ההכרזה הפומבית של הצעה שהתקבלה על ידי היואן המחוקק על תיקון החוקה או שינוי השטח הלאומי.

משפט מנהלי
העקרונות
חוק סדר הדין המנהלי נחקק על מנת להבטיח שכל המעשים המנהליים יבוצעו על פי תהליך הוגן, פתוח ודמוקרטי המבוסס על עקרון המינהל על פי חוק על מנת להגן על הזכויות והאינטרסים של העם, להגביר את היעילות המנהלית ועוד. הסתמכות העם על הממשל. הליך מינהלי פירושו ההליך שיש לנקוט על ידי רשויות מינהליות בביצוע פעולות כגון מתן סמכויות מינהליות, התקשרות בחוזים מינהליים, קביעת צווים משפטיים וכללים מינהליים, החלטה על תוכניות מנהליות, הפעלת הנחיות מינהליות וטיפול בעתירות.
רשות מנהלית היא ארגון המייצג את המדינה, כל גוף מקומי בשלטון עצמי או כל נושא אחר של מינהל בעל מעמד משפטי עצמאי, בהצהרה על כוונתה וניהול ענייני הציבור.
יחיד או גוף שהופקד על הפעלת סמכות ציבורית ייחשב כרשות מינהלית בתחומה של הוועדה (סעיפים 1–2).

 

שקיפות
כל מידע המוחזק או נשמר במעצר על ידי רשות מנהלית יפורסם באופן עקרוני, אך ניתן להגביל אותו במקרים חריגים, וחשיפת המידע וההגבלות עליו יימסרו בנפרד בחוק (סעיף 44).

קוד אזרחי
הקוד האזרחי הוא החוק הבסיסי לרוב היחסים הפרטיים בין בני אדם. הוא מחולק לחמישה חלקים:

חלק א’: עקרונות כלליים חלק ב’: חובות חלק ג’: רכוש חלק רביעי: משפחה חלק חמישי: ירושה

עקרונות כלליים
הקוד האזרחי קובע כי אם אין מעשה רלוונטי לתיק אזרחי, התיק יוכרע על פי המנהגים. אם אין מנהג כזה, יוכרע התיק על פי ההלכה. כשירותו המשפטית של אדם מתחילה מרגע לידתו ומסתיימת עם מותו. הבגרות מושגת בהגיעו לגיל עשרים, ולקטין, שלא הגיע לגילו השביעי, אין יכולת לבצע פעולות משפטיות. לקטין מעל גיל שבע יש יכולת מוגבלת לבצע פעולות משפטיות. לקטין נשוי יש את היכולת לבצע פעולות משפטיות.
אדם משפטי מוקם רק על פי קוד זה או כל מעשים אחרים.
מעשה משפטי הנוגד את תקנת הציבור או המוסר בטל.

 

חוזים
הבעת כוונתו של אדם שאין לו יכולת לבצע פעולות משפטיות בטלה. ביטוי בטל גם שנעשה על ידי אדם אשר, אם כי לא חסר יכולת לבצע פעולות משפטיות, במצב של חוסר הכרה או הפרעה נפשית. אדם שאין לו יכולת לבצע פעולות משפטיות, יוצג על ידי האפוטרופוס שלו לצורך ביצוע או קבלת הבעת כוונות. ביצוע או קבלה של הבעת כוונות של אדם מוגבל בכושרו לעשות פעולות משפטיות חייבות באישור האפוטרופוס שלו, למעט כאשר הבעת הכוונה מתייחסת לרכישה טהורה של יתרון משפטי, או לצרכי החיים. לפי גילו ומעמדו.
מעשה חד צדדי שנעשה על ידי אדם מוגבל ביכולת לבצע פעולות משפטיות ללא אישור האפוטרופוס שלו בטלה.
חוזה שנכרת על ידי אדם מוגבל בכושרו לבצע פעולות משפטיות ללא אישור האפוטרופוס שלו, תקף עם הכרת האפוטרופוס.

לפני ההכרה בחוזה שנעשה על ידי אדם מוגבל ביכולת לבצע פעולות משפטיות,

הבעת כוונות שעושה סוכן בשם המנהל במסגרת סמכותו האצילה, נכנסת לתוקף ישירות למנהל. נעשתה הבעת כוונות שנדרש להיעשות בפני המנהל בפני נציגו, תוחל הוראת הפסקה הקודמת בשינויים המחויבים.

הבעת כוונות בין מתנות הופכת לאפקטיבית ברגע שהאדם שאליו הוא נעשה מבין אותה היטב. הבעת כוונה בין נעדרת נכנסת לתוקף ברגע בו ההודעה על הביטוי מגיעה לצד אחר כאמור, למעט כאשר ביטול ההודעה מגיעה בעבר או בו-זמנית לצד אחר כאמור. העובדה שלאחר הודעה על הביטוי נפטר המבטא, או נבצר ממנו לבצע פעולות משפטיות, או מוגבל ביכולת לבצע פעולות משפטיות, לא תבטל את הבעת הכוונה. בפרשנות של הבעת כוונות יש לחפש את כוונתם האמיתית של הצדדים ולא את המשמעות המילולית של המילים. מי שמציע לערוך חוזה יהיה כפוף להצעתו אלא בעת ההצעה הוא הוציא התחייבות זו או למעט שניתן להניח מנסיבות העניין או ממהות הפרשה כי לא התכוון להתחייב. חשיפת סחורה למכירה עם מחיר המכירה שלהן תיחשב כהצעה. עם זאת, שליחת מחירונים אינה נחשבת כהצעה. הצעה מפסיקה להיות מחייבת אם היא תידחה. הצעה שניתנה בין הצעות חדלה להיות מחייבת אם לא תתקבל מיד. קיבול המגיע באיחור, למעט בנסיבות המפורטות בסעיף הקודם, ייחשב כהצעה חדשה. שליחת מחירונים אינה נחשבת כהצעה. הצעה מפסיקה להיות מחייבת אם היא תידחה. הצעה שניתנה בין הצעות חדלה להיות מחייבת אם לא תתקבל מיד. קיבול המגיע באיחור, למעט בנסיבות המפורטות בסעיף הקודם, ייחשב כהצעה חדשה. שליחת מחירונים אינה נחשבת כהצעה. הצעה מפסיקה להיות מחייבת אם היא תידחה. הצעה שניתנה בין הצעות חדלה להיות מחייבת אם לא תתקבל מיד. קיבול המגיע באיחור, למעט בנסיבות המפורטות בסעיף הקודם, ייחשב כהצעה חדשה.

קיבול עם הגדלות, הגבלות או שינויים אחרים ייחשב כסירוב להצעה המקורית והצעת הצעה חדשה. במקרים שבהם אין צורך בהודעת קיבול על פי המנהגים או מחמת מהות הפרשה, יכונה החוזה כאשר תוך זמן סביר קיימת עובדה, העשויה להיחשב כקיבול להצעה.. אם תגיע הודעה על ביטול הצעה לאחר הגעת ההצעה עצמה, אם כי היא אמורה להגיע בדרך כלל לפני הגעת ההצעה או במקביל להגעת ההצעה תוך זמן סביר על פי אופן העברתה, והדבר עשוי להיות ידוע לצד השני, על צד אחר שהודיע ​​על כך להודיע ​​למציע מיד על עיכוב כאמור.

 

כאשר הצדדים הצהירו באופן הדדי על כוונתם התואמת, בין במפורש ובין במשתמע, יכונה חוזה. אם הצדדים מסכימים על כל המרכיבים המהותיים של החוזה אך לא הביעו כוונה לגבי המרכיבים הלא חיוניים, החוזה ייחשב ככונן. בהעדר הסכמה על המרכיבים הלא חיוניים האמורים, בית המשפט יכריע בהם לפי מהות הפרשה. כאשר אחד מהצדדים לחוזה מקבל כסף רציני מהשני, יש להניח שהחוזה נוצר.

החייב יהיה אחראי למעשיו, בין בכוונה ובין ברשלנות. מידת האחריות לרשלנות משתנה בהתאם לאופי המיוחד של הפרשה; אך אחריות כזו תפחת, אם הפרשה לא נועדה להשיג אינטרסים לחייב. אם חל שינוי נסיבות שאינו צפוי אז לאחר כריתת החוזה, ואם ביצוע ההתחייבות המקורית הנובעת ממנו יהפוך לבלתי הוגן בעליל, רשאי בעל הדין לפנות לבית המשפט בבקשה להגדיל או להפחית את התשלום שלו, או לשנות את התחייבות מקורית. אם על פי מהות החוזה או הבעת כוונת הצדדים, לא ניתן יהיה להגשים את מטרת החוזה אם לא יבוצע תוך התקופה הקבועה, ואם אחד הצדדים לא יקיים את החוזה בתוך אותה תקופה, רשאי הצד השני לבטל את החוזה מבלי לתת את ההודעה המפורטת בסעיף הקודם. אלא אם נקבע אחרת במעשה או בחוזה, מי שחייב בפיצוי בגין פגיעה יחזיר את הנפגע למצב הקיים לפני הפגיעה.
אם השבת המצב לקדמותו ישולם בכסף, תתווסף ריבית מרגע הפגיעה.

 

עוולות
אם אדם פגע שלא כדין בגופו, בריאותו, מוניטין, חירותו, האשראי, הפרטיות או טוהר המידות של הזולת, או באישיותו של הזולת בצורה חמורה, רשאי הנפגע לתבוע פיצוי סביר בכסף גם אם פגיעה כזו אינה פגיעה. הפסד כספי גרידא. אם המוניטין נפגע, רשאי הנפגע לתבוע גם נקיטת אמצעים ראויים לשיקום המוניטין שלו. מי שפגע במזיד או ברשלנות בזכויותיו של זולתו, חייב לפצותו על כל פגיעה הנובעת מכך. אותו כלל יחול כאשר הפגיעה נעשית בכוונה בניגוד לכללי המוסר. אדם המפר הוראת חוק שנחקקה להגנת הזולת ולפיכך פוגע באחרים, חייב לפצות על הפגיעה, אלא שלא ניתן להוכיח רשלנות במעשהו. אם מספר אנשים פגעו שלא כדין בזכויותיו של אחר במשותף, הם אחראים ביחד לפגיעה הנובעת מכך. אותו כלל יחול גם אם מי מהם גרם בפועל לפגיעה אינו יכול להיות בטוח. המסיתים והשותפים נחשבים כמזיקים משותפים.

בעל תפקיד, אשר ביצע בכוונה הפרת חובה שעליו לממש לטובת צד ג’ ולפיכך פוגע בצד ג’ כאמור, אחראי לכל פגיעה הנובעת מכך. אם ההפרה היא תוצאה של רשלנות של פקיד זה, ניתן לחייבו בפיצוי רק ככל שהנפגע לא יוכל לקבל פיצוי באמצעים אחרים. במקרה האמור במשפט הקודם, אם הנפגע הרשאי לבטל את הפגיעה באמצעות שימוש בסעד משפטי השמיט בכוונה או ברשלנות לעשות בו שימוש, לא יהיה בעל התפקיד חייב בפיצוי בגין הפגיעה.

אדם חסר יכולת או מוגבל ביכולת לבצע פעולות משפטיות, שפגע בזכויותיו של אחר שלא כדין, יישא באחריות משותפת עם האפוטרופוס שלו לכל פגיעה הנובעת מכך אם הוא מסוגל להבחין בעת ​​ביצוע מעשה כזה. אם הוא אינו מסוגל להבחין בעת ​​ביצוע המעשה, האפוטרופוס שלו בלבד יהיה אחראי לפגיעה כאמור. במקרה של המשפט הקודם, האפוטרופוס אינו אחראי אם אין התרשלות בחובת הפיקוח שלו, או אם הפגיעה הייתה נגרמת על אף הפעלת השגחה סבירה.

לא ניתן לקבל פיצויים לפי הוראות שני המשפטים הקודמים, רשאי בית המשפט, לבקשת הנפגע, לקחת את התנאים הכספיים בין המזיקים,

המעביד יהיה אחראי ביחד בפיצוי בגין כל פגיעה שהעובד גרם שלא כדין לזכויותיו של אחר במילוי תפקידו. עם זאת, המעביד אינו אחראי לפגיעה אם נקט זהירות סבירה בבחירת העובד, ובפיקוח על מילוי תפקידו, או אם הפגיעה הייתה נגרמת על אף הפעלת זהירות סבירה כאמור. לא ניתן לקבל פיצויים לפי הוראת המשפט הקודם, רשאי בית המשפט, לבקשת הנפגע, להתחשב בתנאים הכלכליים של המעביד ושל הנפגע, ולחייב את המעביד לפצות חלק או את כל הפציעה.

אם נגרמת פגיעה על ידי בעל חיים, מחויב המחזיק לפצות את הנפגע על כל פגיעה הנובעת ממנה, אלא אם כן ננקטה זהירות סבירה בשמירה על פי המין והטבע של בעל החיים, או אלא אם כן הפגיעה הייתה נגרמת על אף הפגיעה. הפעלת זהירות סבירה כזו. המחזיק רשאי לתבוע החזר כלפי הצד השלישי, שהלהיב או התגרה בבעל החיים, או כלפי מחזיק בעל חיים אחר שגרם להתרגשות או להתגרות.

הפגיעה, הנגרמת על ידי בניין או עבודה אחרת בקרקע בבעלות פרטית, תפוצה על ידי בעל הבניין או העבודה כאמור, אלא אם אין בנייה לקויה או תחזוקה מספקת בבניין או עבודה כאמור, או שהפגיעה לא נגרמה. על ידי הליקוי או החוסר, או שהבעלים נקט בזהירות סבירה כדי למנוע פגיעה כזו. במקרה של המשפט הקודם, אם יש אדם אחר שיהיה אחראי לפציעה, הבעלים המבצע פיצוי רשאי להגיש תביעה להחזר נגד אדם כזה.

 

היצרן אחראי לפגיעה באחר הנובעת משימוש נפוץ או צריכה של מרכולתו, אלא אם לא נפל ליקוי בייצור, בייצור, בתהליך או בעיצוב הסחורה, או שהפגיעה לא נגרמה עקב הליקוי, או היצרן נקט בזהירות סבירה כדי למנוע את הפציעה. היצרן שהוזכר במשפט הקודם הוא מי שמייצר, מייצר או מעבד את הסחורה. מי שמצרף את הסחורה עם סימן השירות, או תווים אחרים, שלטים במידה מספקת כדי להראות שהיא יוצרה, יוצרה או עבדה על ידם, ייחשבו כיצרן. אם הייצור, הייצור, התהליך או העיצוב של הסחורה אינם עולים בקנה אחד עם תוכן המדריך או הפרסומת שלה, הוא ייחשב כפגום.

אם רכב, אופנוע או כלי רכב מנועי אחר שאין צורך לנהוג בהם על פסים בשימוש גרמו לפגיעה באחר, ישא הנהג באחריות לפגיעה הנובעת מכך, אלא אם כן נקט זהירות סבירה למניעת הפגיעה.

האדם המנהל עסק מסוים או עושה עבודה או פעילות אחרת, יהיה אחראי לפגיעה באחר אם אופי העבודה או הפעילות, או הכלי או האופן בו נעשה שימוש עלולים להזיק לאחר. אלא שהפגיעה לא נגרמה מהעבודה או הפעילות, או מהמכשיר או האופן שבו השתמשו, או שהוא נקט בזהירות סבירה כדי למנוע את הפגיעה.

 

אלא אם נקבע אחרת במעשה או בחוזה, הפיצוי יהיה מוגבל לפגיעה שנגרמה בפועל ולאינטרסים שאבדו. אינטרסים שניתן היה לצפותם בדרך כלל נחשבים כאינטרסים שאבדו, על פי מהלך הדברים הרגיל, הפרויקטים שהוכרעו, הציוד או נסיבות מיוחדות אחרות.
מי שגרם שלא כדין למותו של זולתו, חייב גם בפיצוי על הפגיעה לכל אדם שנגרם לו הוצאות רפואיות, הגדלת הצורך במחייה או הוצאות הלוויה.
אם המנוח היה מחויב על פי חוק לספק אחזקה לצד שלישי, המזיק גם ישלם פיצוי לצד שלישי כאמור בגין כל פגיעה הנובעת מכך.

במקרה של מוות שנגרם על ידי מעשה פסול, האב, האם, הבנים אחראים.

סדר הדין האזרחי
חוק סדר הדין האזרחי מקורו בטיוטת הקוד האזרחי של אימפריה צ’ינג (大清民事訴訟律草案), אשר נוסחה על ידי השופט היפני יושימאסה מטסווקה (松岡義正, 1870–1939). בעידן המוקדם של הרפובליקה של סין, לממשלת פקין יש קוד נוהל אזרחי משלה (民事訴訟條例), שנוסח על בסיס טיוטת אימפריית צ’ינג, עם שינוי מסוים שנעשה על ידי חוקרים סינים שנחקרו ביפן. כתוצאה מכך, חוק סדר הדין האזרחי בפורמוסה (טייוואן) הוא תערובת של החוק היפני והחוק הגרמני. חלק מהוראותיו מקורו ב-Zivilprozessordnung הגרמנית.

ניתן לתבוע נתבע בבית המשפט על מקום מושבו של הנתבע או, כאשר בית משפט זה אינו יכול להפעיל סמכות, בבית המשפט של מקום מגוריו של הנתבע. כמו כן, ניתן לתבוע נתבע בבית המשפט במקום מגוריו של הנתבע בגין תביעה הנובעת מעסקאות או התרחשויות המתקיימות בסמכותו של אותו בית משפט. מקום שלנתבע אין מקום מגוריו ב-ROC, או כאשר מקום מגוריו של הנתבע אינו ידוע, אזי מקום מגוריו של הנתבע ב-ROC ייחשב כמקום מגוריו של הנתבע. מקום בו אין לנתבע מקום מגורים ב-ROC וכאשר מקום מגוריו של הנתבע אינו ידוע, אזי מקום מושבו האחרון של הנתבע ב-ROC ייחשב כמקום מגוריו של הנתבע.

המטרה הבסיסית של משפטים אזרחיים היא לפתור מחלוקות על זכויות פרטיות כדי להגן על זכויות אלו. ליטיגציה אזרחית מבוססת על השיטה היריב. שופט יושב ראש מנהל את ההליך ומפעיל את זכות ההבהרה כדי לאפשר לצדדים הנוגעים בדבר לנהל דיונים ראויים ומספקים. יתרה מזאת, השופט בוחן עדויות לפרטי פרטים ומקבל החלטות הוגנות. בתוך כך, בית המשפט ינסה, בכל האמצעים האפשריים, להרחיב את תפקידן של פשרות ופיוס לצמצום מקורות ההתדיינות.

 

לבית המשפט יש מספר מסוים של חטיבות אזרחיות העוסקות בתיקים אזרחיים הקשורים למחלוקות על זכויות פרטיות או המפורטות בחוקים או פקודות מיוחדים אחרים, וכן בעניינים שאינם שנויים במחלוקת.

מקרים הנוגעים למחלוקות על נישואין, יחסי הורים וילדים, הצהרת מוות, איסור ועניינים שאינם שנויים במחלוקת לרבות ניהול רכוש, ירושה, אימוץ והכרה בילדים, מטופלים על ידי אגף המשפחה.

רק עורך דין רשאי לשמש עו”ד, למעט מקום שהשופט היושב ראש מתיר לאדם שאינו עו”ד לשמש עו”ד. היושב-ראש רשאי בפסיקה, בכל עת לבטל את ההיתר הקבוע בפסקה הקודמת. ההודעה על ביטול כאמור תוגש למנהל ההחזקה. היואן השיפוטי יקבע את התקנות המסדירות את ההרשאה של אדם שאינו עורך דין לשמש עורך דין.

 

על בעל דין מוטל נטל ההוכחה ביחס לעובדות שהוא טוען לטובתו, למעט אם החוק קובע אחרת או אם הנסיבות הופכות זאת לבלתי הוגנות בעליל.

דיני קניין רוחני
חוק זכויות יוצרים
למטרות חוק זכויות יוצרים, “יצירות” יכללו את הדברים הבאים:

1. יצירות בעל פה וספרות. 2. יצירות מוזיקליות. 3. עבודות דרמטיות וכוריאוגרפיות. 4. יצירות אמנותיות. 5. עבודות צילום. 6. עבודות ציוריות וגרפיות. 7. יצירות אורקוליות. 8. הקלטות קול. 9. עבודות אדריכלות. 10. תוכנות מחשב.

הדוגמאות והתוכן של כל קטגוריה של יצירות המפורטות בפסקה הקודמת ייקבעו על ידי הרשות המוסמכת.

ההגנה על זכויות יוצרים שהושגו לפי חוק זה תחול רק על ביטוי היצירה הנדונה, ולא תרחיב על הרעיונות, הנהלים, תהליכי הייצור, המערכות, דרכי הפעולה, המושגים, העקרונות העומדים בבסיס היצירה, או תגליות.

 

למעט אם נקבע אחרת בחוק זה, הזכויות הכלכליות עומדות על כנה לכל חייו של היוצר וחמישים שנה לאחר מותו של היוצר.

חוק סימני מסחר
סימן מסחרי יכול להיות מורכב ממילה, עיצוב, סמל, צבע, צליל, צורה תלת מימדית או שילוב ביניהם.
סימן מסחרי כהגדרתו לעיל יהיה מבחין מספיק כדי שצרכנים רלוונטיים של הסחורה או השירותים יכירו בו כזיהוי של אותם מוצרים או שירותים ולהבדיל בין סחורות או שירותים אלה מאלה המוצעים על ידי אחרים.

מאז תאריך פרסום סימן מסחר רשום, זכויות סימן מסחר שנותרו לתקופה של עשר שנים יוענקו לבעל זכות.

 

פטנט
המונח “פטנט” הנזכר בחוק זה מסווג לשלוש הקטגוריות הבאות:

1. פטנטים המצאה; 2. פטנטים של מודל שירות; ו-3. פטנטים על עיצוב.

משך הזכות לפטנט מודל שימושי יהיה עשר (10) שנים מתאריך הגשת בקשת הפטנט.

משך הזכות לפטנט מדגם יהיה שתים עשרה (12) שנים מתאריך הגשת בקשת הפטנט.

 

הליך פלילי
במשפטים פליליים, המטרות העיקריות הן גילוי עובדות, ענישת פושעים, זיכוי חפים מפשע, שמירה על זכויות אדם והבטחת ביצוע נאות של סמכות הענישה של המדינה. כאשר תובעים ציבוריים יוזמים תביעות ציבוריות מטעם המדינה, או כאשר נפגעים מגישים תביעות פרטיות, ממשיך האגף הפלילי במשפטים פתוחים והוגנים בהתאם לעקרון “אין פשע ועונש ללא חוק”, ועובדות שנקבעו בראיות. במקרים בהם עונש המינימום אינו פחות משלוש שנות מאסר או שהנאשם אינו מסוגל כלכלית להחזיק בעורך דין, מציע בית המשפט לסנגורים הציבוריים להגן על זכויות ואינטרסים של הנאשם.

אין לפתוח בהליכים פליליים ולא להטיל עונש אלא בהתאם לנוהל המפורט בקוד זה או בחוקים אחרים.

פשעים שבוצעו על ידי אנשי צבא בשירות פעיל, למעט אותן עבירות צבאיות הכפופות למשפט צבאי, יועמדו לדין ויענש בהתאם לקוד זה.

 

כאשר ההליך הפלילי של תיק התנהל על פי חוקים מיוחדים עקב הגבלת זמן או אזור וטרם ניתן פסק דין סופי לגביו, עם ביטול ההגבלה האמורה, התיק יועמד לדין ויענש בהתאם לקוד זה.

יינתן הזמנה לדין להופעת נאשם.

הזמנה לדין תכלול את הדברים הבאים: (1) שם מלא, מין, גיל, מקום הולדתו ומקום מגוריו או מקום מגוריו של הנאשם; (2) עבירה המיוחסת; (3) תאריך, שעה ומקום להופעה; (4) ניתן להורות על צו מעצר אם יש אי התייצבות ללא סיבה טובה.

 

אם שמו של נאשם אינו ידוע או נסיבות אחרות מחייבות, יש לכלול סימנים או מאפיינים מזהים מיוחדים; אם גילו, מקום הולדתו, מקום מגוריו או מגוריו של הנאשם אינם ידועים, אין צורך לכלול אותם.

הזמנה לדין תיחתם על ידי תובע ציבורי בשלב החקירה או על ידי יושב ראש או שופט ממונה בשלב המשפט.

לפני הרשעה סופית במשפט, הנאשם נחשב חף מפשע.

 

עובדות עבירה ייקבעו בראיות. עובדות עבירה לא יתבררו בהעדר ראיות.

התובע הציבורי יישא בנטל ההוכחה באשר לעובדות הפשע המואשם נגד נאשם, ויציין את אופן ההוכחה.

לפני מועד המשפט הראשון, אם נראה לבית המשפט כי אין די בשיטת ההוכחה שציינת התובע הציבורי כדי לקבוע את האפשרות שהנאשם אשם, יודיע בית המשפט בפסק דין לתובע. זה עולה בתוך פרק זמן מוגדר; אם לא הובאו ראיות נוספות בתוך פרק הזמן הנקוב, רשאי בית המשפט לדחות את התביעה בפסיקה.

 

ברגע שהפסיקה על ביטול התביעה תהפוך לסופית, לא ניתן להגיש תביעה בגין אותו מקרה, אלא אם מתקיימת אחת מהנסיבות המפורטות בסעיף 260.

פסק דין של “תיק לא הוקם” יינתן אם הוגשה מחדש תביעה בניגוד להוראת הפסקה הקודמת.

לאחר שעד, או עד מומחה, שזומן בשל בקשת בעל דין, סוכן, סנגור או עוזר, נבדק על ידי השופט היושב ראש לזהותו, יבדוק בעל הדין, הסוכן או הסניגור. אנשים אלה; אם נאשם, שאינו מיוצג על ידי סנגור, אינו מעוניין לחקור אנשים אלה, עדיין יעניק לו בית המשפט הזדמנויות מתאימות לחקור אנשים אלה.

 

חקירת עד או עד מומחה תהיה בסדר הבא: (1) בעל הדין, הסוכן או הסניגור המזמינים את העד או העד המומחה יבצעו תחילה את החקירה הישירה; (2) ולאחריה החקירה הנגדית של הצד שכנגד, סוכנו או סנגורו; (3) לאחר מכן, הצד, הסוכן או הסניגור המזמינים את העד או העד המומחה יבצעו את הבדיקה מחדש; (4) לבסוף, הצד שכנגד, סוכנו או סנגורו יבצעו את הבדיקה החוזרת.

לאחר השלמת הבדיקה כמפורט בסעיף הקודם רשאי בעל הדין, הסוכן או הסניגור, באישור בית המשפט, לחקור שוב את העד או העד המומחה.

לאחר בדיקה של בעל הדין, הסוכן או הסנגור, העד או העד המומחה יכולים להיבדק על ידי השופט היושב ראש.

 

אם אותו נאשם או תובע פרטי מיוצג על ידי שני סוכנים או סניגורים או יותר, יבחרו הסוכנים או הסנגורים האמורים באחד מהם לחקור את אותו העד או אותו עד מומחה, אלא אם כן הותר אחרת על ידי הנשיא.
לִשְׁפּוֹט.

נקרא העד או העד המומחה על ידי שני הצדדים, יוכרע סדר ביצוע הבדיקה הישירה בהסכמת שני הצדדים; אם לא ניתן להכריע בהסכם כאמור, יקבע זאת השופט היושב ראש.

בעוד שעינויים אינם חוקיים, היו האשמות על אכזריות משטרתית במהלך תהליך החקירה. הם הובילו למחלוקת לאור כמה גזרי דין מוות שבוצעו בהתבסס על הודאות שנטען שחולצו בעינויים.

עונש מוות
בעוד טייוואן שומרת על עונש מוות על מגוון עבירות, מספר ההוצאות להורג ירד משמעותית מאז 2002, עם שלוש הוצאות להורג בלבד ב-2005 ואף אחת לא אחת בין 2006 ל-2009. ההוצאות להורג התחדשו שוב ב-2010.
עונש מוות הוא עונש חוקי בטייוואן. ניתן להטיל עונש מוות על רצח, בגידה, סחר בסמים, פיראטיות, טרור, ובמיוחד מקרים חמורים של שוד, אונס וחטיפה, וכן על עבירות צבאיות, כגון עריקות בזמן מלחמה. אולם בפועל, כל ההוצאות להורג בטייוואן מאז תחילת שנות ה-2000 היו בגין רצח.
עבירות מוות
לפי החוק הצבאי
החוק הפלילי של הכוחות המזוינים (陸海空軍刑法) קובע כי הפשעים הבאים זכאים לעונש מוות כאשר הם מבוצעים על ידי אנשי צבא :

בגידה (סעיף 14, 15)
שיתוף פעולה (סעיף 17, 18)
ריגול (סעיף 19, 20)
עריקה (סעיף 24)
פשע (סעיף 26, 27)
חשיפת מידע מודיעיני או סודות (סעיף 31)
עריקה רק בזמן מלחמה (סעיפים 41, 42)
אי ציות לפקודות (סעיפים 47, 48)
מרד (סעיף 49, 50)
חטיפה (סעיף 53)
השמדת אספקה ​​וציוד צבאי (סעיף 58)
גניבה ומכירת תחמושת (סעיף 65)
יצירת הזמנות (סעיף 66)
לפי החוק האזרחי
הקוד הפלילי של הרפובליקה של סין zh:中華民國刑法) קובע כי העבירות האזרחיות הבאות זכאיות לעונש מוות:

הפרת סדר אזרחית כמנהיג (סעיף 101)
בגידה (סעיפים 103, 104, 105, 107)
נטישת שטח אחראי (סעיף 120)
חטיפה (סעיף 185–1, 185–2)
עבירות מין עם רצח (סעיף 226-1)
עובד מדינה הכופה על אחרים לטפח, למכור או להעביר צמחי פרג לייצור אופיום או מורפיום (סעיף 261)
רצח (סעיף 271, 272)
שוד עם רצח, פציעה קשה, אונס, חטיפה או הצתה (סעיף 328, 332)
פיראטיות (סעיף 333, 334)
חטיפה עם רצח, פציעה קשה או אונס (סעיפים 347, 348)
סעיף 63 לחוק הפלילי אף קובע כי לא ניתן להטיל עונש מוות על עבריינים מתחת לגיל 18 או מעל לגיל 80. עונש מוות אינו נקבע כעונש חובה בכל מקרה והוא מוטל רק על פי שיקול דעתו של בית המשפט הדן.

 

לפני שנת 2000, לטייוואן היה שיעור הוצאות להורג גבוה יחסית, כאשר חוקים נוקשים סביב עונש מוות עדיין היו בתוקף. עם זאת, תיקים משפטיים שנויים במחלוקת במהלך שנות ה-90 ושינוי הגישה של פקידים כלפי ביטול עונש המוות הביאו לירידה משמעותית במספר ההוצאות להורג, עם שלוש בלבד ב-2005 ואף אחת לא בין 2006 ל-2009.
ההוצאות להורג התחדשו ב-2010, ולפי סקרים, יותר מ-80% מתושבי טייוואן תומכים בהמשך השימוש בעונש מוות.

עורכי דין בטיוואן

איגוד עורכי הדין של טייפה הוקם בתקופה שבה טייוואן הייתה תחת כיבוש יפני. בשנת 1945, ממשלת סין קיבלה את השליטה בטייוואן, כמו גם בית המשפט העליון של טייוואן ובית המשפט המחוזי של טייפה, ממשרד המושל הכללי היפני. באותה שנה, עורכי דין העוסקים בטאיפיי איחדו את איגוד עורכי הדין של טייפה ואת איגוד עורכי הדין של טאיפיי כדי להקים את לשכת עורכי הדין של טייפה (TBA). ב-15 באוגוסט 1947 הוקמה ה-TBA רשמית במסגרת חוק עורכי הדין.

ישנם מספר רב של משרדי עורכי דין יוקרתיים הממוקמים בטאיפיי, טייוואן. אלה כוללים את משרד עורכי הדין הבינלאומי Brain Trust, Chen & Lin עורכי הדין ומשרדי עורכי הדין Chien Yeh. למשרדי עורכי דין בינלאומיים כמו דנטונס וג’ונס דיי יש סניפים בטאיפיי. DTT עורכי דין וקבוצת Enlighten Law ידועים גם בשירותם בעיר.

עורכי הדין של האחים פורמוסן, עורכי הדין הטרנסלאומיים של פורמוסה, ו-Huang & Partners הן חברות מקומיות נחשבות נוספות. Innovatus Law הוא משרד עורכי דין נוסף הממוקם בטאיפיי. למשרד עורכי הדין העולמי K&L Gates יש נוכחות בעיר, וכך גם KPMG Law בטייוואן.

Lin & Partners עורכי דין מספקים שירותים בטאיפיי. Orrick, Herrington & Sutcliffe LLP, משרד עורכי דין בינלאומי, מפעיל סניף בעיר טייפה. Tai E International Patent & Law Office ו-Top Team International Patent & Trade Office, שניהם מתמחים בדיני קניין רוחני, בעלי משרדים בטאיפיי.

לבסוף, עורכי דין ועורכי פטנטים של Tsai Lee & Chen נמצאים גם הם בטאיפיי, ומציעים שירותים בדיני פטנטים ובפרקטיקות משפטיות כלליות.