עורך דין יורופול Europol

יורופול, רשמית סוכנות האיחוד האירופי לשיתוף פעולה באכיפת חוק, היא סוכנות אכיפת החוק של האיחוד האירופי (EU). היא הוקמה בשנת 1998, מבוססת בהאג, הולנד, ומשמשת כמרכז מרכזי לתיאום מודיעין פלילי ותמיכה במדינות החברות באיחוד האירופי במאמציהן להילחם בצורות שונות של פשע חמור ומאורגן, כמו גם בטרור.

עורך דין מומלץ

המטרה העיקרית של היורופול היא לשפר את האפקטיביות ושיתוף הפעולה בין רשויות אכיפת החוק של המדינות החברות באיחוד האירופי. כדי להשיג זאת, יורופול מקל על חילופי מידע ומודיעין, מספק תמיכה אנליטית ומציע הכשרה ומומחיות מיוחדות. חלק מתחומי המיקוד המרכזיים של היורופול כוללים סחר בסמים, סחר בבני אדם, פשיעה ברשת, הלבנת הון ולוחמה בטרור.

לסוכנות אין סמכויות ביצוע, ופקידיה אינם רשאים לעצור חשודים, לערוך חקירות עצמאיות או לפעול ללא אישור מוקדם מהרשויות המוסמכות במדינות החברות, שכן תפקידו של היורופול הוא לתמוך ולהקל על המאמצים של רשויות אכיפת החוק הלאומיות בתוך הסוכנות. אירופה.

מקורות וממסד

מקורותיו של יורופול ב- TREVI, פורום לשיתוף פעולה ביטחוני שנוצר בין שרי הפנים והמשפטים של הקהילה האירופית בשנת 1976. בתחילה, TREVI התמקדה בטרור בינלאומי, אך עד מהרה החלה לכסות תחומים אחרים של פשיעה חוצת גבולות בתוך הקהילה. בפסגה האירופית בלוקסמבורג ב-28-29 ביוני 1991, קרא קנצלר גרמניה הלמוט קוהל להקים סוכנות משטרה אירופאית בדומה למשרד החקירות הפדרלי (FBI) – ובכך זרעו את זרעי שיתוף הפעולה המשטרתי ברחבי אירופה. בפסגה הסכימה המועצה האירופית להקים “משרד לחקירות פליליות במרכז אירופה (אירופול) עד ​​ה-31 בדצמבר 1993 לכל המאוחר”.

הרעיון של ועידת לוקסמבורג שוכלל עוד במועצה האירופית במאסטריכט ב-9-10 בדצמבר 1991, פגישה לניסוח אמנת מאסטריכט. המועצה האירופית הסכימה ליצור “משרד משטרה אירופאי (Europol) שתפקידו הראשוני יהיה לארגן חילופי מידע על סמים נרקוטיים”. כמו כן, המועצה הורתה לשרי TREVI לנקוט צעדים בהקמת המשרד.
ב-7 בפברואר 1992, יורופול עוגן יותר בסעיף K.

1, סעיף 9, עם חתימת אמנת מאסטריכט:

המדינות החברות יראו את התחומים הבאים כעניינים בעלי אינטרס משותף: שיתוף פעולה משטרתי למטרות מניעה ולחימה בטרור, סחר בסמים בלתי חוקי וצורות חמורות אחרות של פשע בינלאומי, לרבות במידת הצורך היבטים מסוימים של שיתוף פעולה עם מכס, בקשר עם ארגון מערכת כלל-איגוד להחלפת מידע בתוך משרד המשטרה האירופית (אירופול).

יורופול אורגנה לראשונה דה פקטו באופן זמני בשנת 1993 כיחידת הסמים של יורופול (EDU) בשטרסבורג באותו אתר שבו אירחה מערכת המידע של שנגן. הקבוצה הראשונית הקטנה החלה לפעול שם בינואר 1994 בהנהגתו של יורגן סטרבק ועם מנדט לסייע לכוחות המשטרה הלאומיים בחקירות פליליות. התחרות על האתר הקבוע של היורופול במהלך התקופה הייתה בין האג, רומא ושטרסבורג – המועצה האירופית החליטה ב-29 באוקטובר 1993 שיש להקים את יורופול בהאג. בית ספר לבנים קתולי לשעבר שנבנה ב-1910 ברחוב Raamweg 47 נבחר כמיקום המדויק. הבית שימש במלחמת העולם השנייהעל ידי המשטרה וסוכנויות המודיעין ולאחר המלחמה מאויש על ידי שירות הביון הממלכתי ההולנדי עד שיורופול עבר לשם מאוחר יותר ב-1994.

אמנת היורופול נחתמה ב-26 ביולי 1995 בבריסל ונכנסה לתוקף ב-1 באוקטובר 1998 לאחר שאושררה על ידי כל המדינות החברות. משרד המשטרה האירופית (אירופול) החל את פעילותו המלאה ב-1 ביולי 1999.

 

רפורמציה כסוכנות של האיחוד האירופי
יורופול השתלב במלואו באיחוד האירופי עם החלטת המועצה 2009/371/JHA מיום 6 באפריל 2009.
היא החליפה את אמנת היורופול ושיפרה את יורופול כסוכנות האיחוד האירופי (כלומר בכפוף לכללים ולנהלים הכלליים החלים על כל סוכנויות האיחוד האירופי) ב-1 ינואר 2010 עקב שאיפות שונות, כגון תמיכה מוגברת למדינות החברות במאבק בפשע חמור ומאורגן, בקרה תקציבית על ידי הפרלמנט האירופי ופישוט מינהלי.

המרכז האירופי לפשעי סייבר
ב-11 בינואר 2013, המנהל רוב ווינרייט והנציבת האירופית לענייני פנים ססיליה מלמסטרום השיקו את המרכז האירופי לפשעי סייבר (EC3 או EC 3, יחידה של יורופול שתפקידה לסייע למדינות החברות לפרק ולשבש פשעי סייבר שבוצעו על ידי קבוצות מאורגנות כדי ליצור פשיעה גדולה. רווחים (למשל הונאה מקוונת), גרימת נזק חמור לקורבנות (למשל ניצול מיני של ילדים באינטרנט) או פגיעה בתשתיות ומערכות קריטיות באיחוד האירופי. מטרת המרכז היא לתאם פעילות אכיפת חוק חוצת גבולות נגד פשעי סייבר ולשמש כמרכז מומחיות טכנולוגית, כגון פיתוח והדרכה של כלים. הנציב מלמסטרום הצהיר כי הצורך במרכז פשעי סייבר באירופה הוא “להגן על האינטרנט הפתוח והחופשי”.
ב-25 בינואר 2016, המרכז האירופי ללוחמה בטרור (ECTC) הושק כפלטפורמה אסטרטגית חדשה בתוך היורופול לשיתוף מידע בין מדינות האיחוד האירופי במעקב אחר תנועות של אירופאים אל סוריה וממנה, וכן למעקב אחר טרוריסטים.
כספים ושימוש של חמושים באינטרנט.

 

חריגים לביטול הסכמה
כאשר בריטניה מימשה את הסכמתה מתחום החופש, הביטחון והצדק ב-2014, אושרה בקשתה להמשיך ולהשתתף ביורופול.

דנמרק לא הורשתה להשתתף בתקנת היורופול המחודשת לשנת 2016 עקב ביטולה מתחום החירות, הביטחון והצדק. במשאל עם בדצמבר 2015 היא דחתה את המרת ביטול ההצטרפות שלה להסכמה של כל מקרה לגופו, מה שהיה מאפשר לה להשתתף ברגולציה החדשה ולהישאר חברה ביורופול. עם זאת, דנמרק והאיחוד האירופי הסכימו על עסקת שיתוף פעולה בדצמבר 2016. ההסכם התקבל הן על ידי הפרלמנט האירופי והן על ידי הפרלמנט הדני ב-27 באפריל 2017 ולאחר מכן נחתם ב-29 באפריל 2017 – יומיים לפני שהייתה דנמרק מנותק מהסוכנות.

בריטניה גם לא השתתפה במקור בתקנת היורופול המחודשת לשנת 2016, אך לאחר מכן הודיעה לאיחוד האירופי על רצונה להשתתף בדצמבר 2016. השתתפותה אושרה בהחלטת הנציבות במרץ 2017. בספטמבר 2017, דווח על כך. שבריטניה מתכננת להחזיק בגישה ליורופול, כגון שיתוף מודיעין ושיתוף פעולה במלחמה בפשע ובטרור, לאחר הברקזיט באמצעות אמנה חדשה. עם זאת, המשא ומתן הראשי של האיחוד האירופי, מישל ברנייה, אמר בנובמבר 2017 כי בריטניה “לא תהיה עוד חברה בסוכנות ההגנה האירופית או יורופול” לאחר שהברקזיט ייכנס לתוקף.

 

פעילויות בנושא סיכול טרור
הפרלמנט האירופי אישר את המסגרת המשפטית החדשה של יורופול, תקנה (EU) 2016/794, ב-11 במאי 2016 לאחר שלוש שנים של משא ומתן ובכך ביטל את ההחלטות הקודמות משנת 2009. המסגרת החדשה העניקה ליורופול סמכויות נוספות בנושא סיכול טרור, ] אך כולל גם הוספת תוכניות הכשרה וחילופי עובדים לצוותים, יצירת מערכת מוצקה להגנה על מידע וחיזוק השליטה של ​​הפרלמנט על הסוכנות.
התקנה נכנסה לתוקף ב-1 במאי 2017.
בנוסף, השם המלא שונה לסוכנות האיחוד האירופי לשיתוף פעולה באכיפת חוק (Europol).

 

פעילויות נגד התעללות מינית בילדים
יורופול החל את הקמפיין ואתר Stop Child Abuse – Trace an Object ב-31 במאי 2017. מטרת האתר היא להציג חפצים בתמונות של התעללות מינית בילדים כדי לנסות למצוא את העבריינים והקורבנות – בתקווה לפרטים ברורים, כגון לוגו על שקית או בקבוק שמפו, ניתן לזהות על ידי הציבור שיוכל לאחר מכן להעביר את המידע על ידי טיפ אנונימי או מדיה חברתית.
הגישה כונתה על ידי החוקרים מיקור המונים.
Bellingcat, רשת החיפוש החקירות, דיווחה כי מספר חפצים זוהו באופן חיובי בעקבות נסיונה לתמוך בקריאה של יורופול.

 

משימות ופעילויות
יורופול מופקד על ידי האיחוד האירופי (האיחוד האירופי) לסייע למדינות החברות באיחוד האירופי במאבק בפשיעה בינלאומית, כגון סמים אסורים, סחר בבני אדם, פשעי קניין רוחני, פשעי סייבר, זיוף אירו וטרור, על ידי שימוש כמרכז למשפט שיתוף פעולה באכיפה, מומחיות ומודיעין פלילי. ליורופול או לפקידיו אין סמכויות ביצוע – ולכן אין להם סמכויות מעצר ואינם יכולים לבצע חקירות ללא אישור הרשויות הלאומיות.

יורופול דיווח שהוא יתמקד במאבק בפשעי סייבר, פשע מאורגן וטרור וכן בבניית יכולות טכנולוגיית המידע שלו במהלך מחזור האסטרטגיה 2016–2020. יורופול גם הצהיר כי מחזור האסטרטגיה הקודם של 2010–2014 הניח את הבסיס לסוכנות כמרכז המידע הפלילי האירופי. הערכת האיום על פשע חמור ומאורגן של האיחוד האירופי (SOCTA) משנת 2017 זיהתה שמונה אזורי פשיעה מועדפים: פשיעה סייבר; ייצור, סחר והפצת סמים; הברחת מהגרים ; פשע רכוש מאורגן; סחר בבני אדם; כספים פליליים והלבנת הון ; הונאה במסמכים; וסחר מקוון בסחורות ושירותים לא חוקיים.

בנוסף, הפעילויות המוטלות על הסוכנות בפירוט כוללות ניתוח והחלפת מידע, כגון מודיעין פלילי ; תיאום פעולות חקירה ומבצעיות וכן צוותי חקירה משותפים; הכנת הערכות איומים, ניתוחים אסטרטגיים ומבצעיים ודוחות מצב כלליים; ופיתוח ידע מומחה במניעת פשיעה ושיטות משפטיות. יורופול אמור לתאם ולתמוך בגופים אחרים של האיחוד האירופי שהוקמו בתחום החופש, הביטחון והצדק, כגון הסוכנות האירופית להכשרת אכיפת חוק (CEPOL), המשרד האירופי נגד הונאה (OLAF), ומשימות ניהול משברים של האיחוד האירופי. הסוכנות מכוונת גם לסייע למועצה האירופית ולנציבות האירופית בפיתוח סדרי עדיפויות אסטרטגיים ותפעוליים.

 

פרסומים

שער דוח המצב והמגמה בטרור (TE-SAT) 2017
יורופול פרסם את הדו”ח השנתי של מצב טרור ומגמה (TE-SAT), מאז 2007.
דו”ח זה מספק סקירה כללית של הטרור בתוך האיחוד האירופי במהלך השנה הקודמת.
הוא כולל נתונים סטטיסטיים על התקפות טרור שסוכלו, כושלות והושלמו, מעצרים ומספר ההרוגים והפצועים שנגרמו על ידי טרור בתוך 13 המדינות החברות.

 

המרכז האירופי לפשיעה פיננסית וכלכלית
ב-4 במאי 2020 השיק יורופול את המרכז האירופי החדש לפשע פיננסי וכלכלי (EFECC).
​​המרכז שואף להגביר את התמיכה המבצעית הניתנת למדינות החברות באיחוד האירופי ולגופי האיחוד האירופי בתחומי הפשיעה הפיננסית והכלכלית ולקדם שימוש שיטתי בחקירות פיננסיות.

ה-EFECC החדש הוקם בתוך המבנה הארגוני הנוכחי של יורופול שכבר משחק תפקיד חשוב בתגובה האירופית לפשע פיננסי וכלכלי ויאויש ב-65 מומחים ואנליסטים בינלאומיים.

 

ארגון
בשנת הכספים 2017 עמד תקציב הסוכנות על כ-116.4 מיליון יורו. נכון לדצמבר 2016, ליורופול יש 1065 עובדים, מתוכם 32.3% נשים ו-67.
7% גברים, כולל חוזי עבודה עם יורופול, קציני קישור ממדינות חברות ומדינות וארגונים שלישיים, מומחים לאומיים משוחררים, חניכים וקבלנים.
מתוך הצוות, 201 הם קציני קישור וכ-100 אנליסטים.

בנוסף לדירקטוריון ולמשרדי הקישור, היורופול מאורגן בשלוש מחלקות שונות תחת המנהל המבצע:

מחלקת תפעול (O).
O1 Front Office
O2 המרכז האירופי לפשע חמור ומאורגן (ESOCC)
O3 המרכז האירופי לפשעי סייבר (EC 3
O4 המרכז האירופי ללוחמה בטרור (ECTC)
O5 שירותי תפעול אופקיים (HOS)
מחלקת ממשל (ז’).
G1 Corporate Affairs Bureau (CAB)
שירותי G2 לחברות
רכש G3
G5 אבטחה
מחלקת יכולות (ג).
C1 ICT
ניהול C5
ממשל, אחריות ויחסים
מנהלת היורופול, ההנהגה היומיומית של הסוכנות, ממונה על ידי מועצת המשפטים והפנים של האיחוד האירופי (JHA) לכהונה של ארבע שנים. החל משנת 2018, בראש הסוכנות עומדת המנכ”לית קתרין דה בול. הסוכנות אחראית ונשלטת על ידי מועצת המשפטים והפנים. יחד עם הפרלמנט האירופי, המועצה מאשרת את התקציב והתקנות של יורופול הקשורות לעבודתו. המועצה מעבירה דוח מיוחד שנתי לפרלמנט האירופי על עבודת הסוכנות – והפרלמנט גם פוטר את היורופול מאחריותו לניהול תקציב מוגדר. לפני 2009, הסוכנות הייתה גוף בינלאומי ולכן לפרלמנט האירופי חסרו סמכויות בדיקה אפקטיביות לגביה. משנת 2009 עד 2017, הפרלמנט האירופי היה הגורם היחיד בשליטה הפרלמנטרית על יורופול. קבוצת הביקורת הפרלמנטרית המשותפת (JPSG) הוקמה בוועידת דוברי האיחוד האירופי בברטיסלבה ב-23-25 ​​באפריל 2017 כדי לאפשר הן לפרלמנט האירופי והן לפרלמנטים הלאומיים של האיחוד האירופי להפעיל שליטה על היורופול.

מועצת ההנהלה של יורופול מורכבת מנציגים מכל המדינות החברות ומהנציבות האירופית, לכל אחד מהם קול אחד. החלטות מועצת המנהלים דורשות רוב-על והיא מתכנסת לפחות פעמיים בשנה על הפעילות הנוכחית והעתידית של יורופול וכן על אימוץ התקציב, חומר התכנות והדוחות השנתיים הכלליים. הדירקטוריון מעביר את החלטותיו לעיון מועצת המשפטים והפנים. תפקידי מועצת המנהלים כוללים הגנת מידע, ביקורת פנימית וחשבונאות.

פיקוח פיננסי חיצוני על הסוכנות מתבצע על ידי בית המשפט האירופי לביקורת (ECA); לדוגמה, ECA העריך את יורופול ב-2017 לגבי תוכניות נגד רדיקליזציה. הבקרה הפנימית מתבצעת על ידי שירות הביקורת הפנימית של הנציבות האירופית וכן על ידי פונקציית הביקורת הפנימית שמונה על ידי מועצת המנהלים של יורופול. על נציב תלונות הציבור האירופי מוטלת המשימה לחקור תלונות נגד מוסדות וגופים של האיחוד האירופי, כולל יורופול, וכן לסייע ביצירת מינהל שקוף, יעיל, אחראי ואתי יותר. החל מ-1 במאי 2017, המפקח האירופי להגנת מידע (EDPS) הייתה אחראית לפיקוח על אמצעי הגנת המידע של הסוכנות.

 

מנהל היורופול מסוגל להתקשר בהסכמים עבור היורופול עם מדינות אחרות וארגונים בינלאומיים.
החל מספטמבר 2017, יורופול משתף פעולה על בסיס מבצעי עם אלבניה, אוסטרליה, בוסניה והרצגובינה, קנדה, דנמרק, קולומביה, גאורגיה, איסלנד, ליכטנשטיין, מולדובה, מונקו, מונטנגרו, צפון מקדוניה, נורבגיה, סרביה, שוויץ, אוקראינה, ארצות הברית של אמריקה, והאינטרפול.
באופן דומה, לסוכנות יש הסכמים אסטרטגיים עם ארמניה, ברזיל, סין, רוסיה, טורקיה, משרד האו”ם לסמים ופשע (UNODC), וארגון המכס העולמי (WCO).