קטאר, מדינה ערבית ריבונית, ידועה בשיטת המשפט המתקדמת שלה ובפיתוח כלכלי חזק. מערכת המשפט הקטארית מבוססת בעיקרה על חוקי השריעה האיסלאמיים, בתוספת חוקים אזרחיים ומסחריים. התפקיד המשמעותי של עורכי הדין הישראלים בנוף המשפטי של קטאר הולך וגדל, במיוחד בתחומים כמו נדל”ן, השקעות והגירה. המומחיות שלהם במשפט הבינלאומי ובפרקטיקות משפטיות מגוונות מביאה פרספקטיבה ייחודית למגזרים אלו.
עורך דין מומלץ
סקירה כלכלית ויחסים עם ישראל
כלכלת קטאר היא אחת העשירות בעולם, בעיקר בזכות מאגרי הנפט והגז הטבעי הנכבדים שלה. עושר זה הניע השקעות עצומות בנדל”ן ובתשתיות, ויצר הזדמנויות למומחיות משפטית זרה, כולל מישראל. בעוד שהקשרים הפוליטיים והתרבותיים בין קטאר וישראל היו מורכבים מבחינה היסטורית, ההתפתחויות האחרונות מראות מגמה של שיתוף פעולה, במיוחד במסחר והשקעות, המטפחות צורך בהכוונה משפטית בתחומים אלה.
הזדמנויות להתמחות משפטית ישראלית בקטאר
עורכי דין ישראלים יכולים לספק שירותים בעלי ערך במגזרים שונים בקטאר, במיוחד ב:
- נדל”ן: ניווט בחוקי נכסים והשקעות בשוק הנדל”ן המשגשג של קטאר.
- השקעה: הדרכה ישראלית משקיעים באמצעות חוקי השקעה והזדמנויות עסקיות של קטאר.
- הגירה: סיוע בחוקי הגירה, אישורי עבודה ונושאי תושבות, חשוב לאזרחים ישראלים ולעסקים הפועלים בקטאר.
הזדמנויות עסקיות ומסגרת משפטית בקטאר עבור ישויות ישראליות
הזדמנויות עסקיות בקטאר הן עצומות, במיוחד במגזרים כמו טכנולוגיה, תשתיות ואנרגיה. עבור חברות ישראליות, הבנת המסגרת המשפטית של קטאר היא חיונית. זה כולל חוקים הקשורים להשקעות זרות, מבנה תאגידי וקניין רוחני. עורכי דין ישראלים, עם מומחיותם בתחומים אלו, נמצאים בעמדה טובה לסייע.
תובנות תרבותיות ורגולטוריות לעסקים ישראלים בקטאר
ניואנסים תרבותיים משפיעים באופן משמעותי על פרקטיקות עסקיות ומשפטיות בקטאר. הבנת המנהגים המקומיים והנימוס העסקי חיוני לגופים ישראלים. בנוסף, הניווט בסביבה הרגולטורית, במיוחד בתחום הנדל”ן וההשקעות, הוא מאתגר. עורכי דין ישראלים יכולים למלא תפקיד מכריע בהבטחת ציות לחוקים ולתקנות של קטאר.
שירותים משפטיים מקיפים על ידי עורכי דין ישראלים בקטאר
עורכי דין ישראלים בקטאר מציעים מגוון שירותים, לרבות:
- ייעוץ וייצוג משפטי בעסקאות נדל”ן.
- הנחיות בנושא דיני השקעות והקמת עסק.
סיוע בבעיות הגירה ותושבות.
מאפיינים כלליים של המערכת המשפטית
מערכת המשפט של קטאר משלבת משפט אזרחי וחוק איסלאמי (שריעה). בעוד שעקרונות השריעה שולטים בעיקר בענייני משפחה, ירושה ועניינים פליליים ספציפיים, מערכת המשפט האזרחי מנהלת בעיקר עניינים מסחריים ועסקיים באמצעות קודים אזרחיים ומסחריים.
ההליכים בפני בתי המשפט הרגילים (על החוף) פועלים בדרך כלל לפי המודל השיפוטי האינקוויזיטורי, כאשר שופטים חוקרים באופן אקטיבי תיקים, אם כי בתי המשפט (בחוף) של המרכז הפיננסי של קטאר (הוקם כמרכז עסקי ופיננסי, המאפשר לחברות זרות לפתוח ולפעול בקטאר ללא צורך בשיתוף פעולה עם אזרחים קטארים) ולאמץ את המודל היריב. בתי המשפט בתוך המרכז הפיננסי של קטאר (QFC) פועלים על פי עקרונות המשפט המקובל האנגלי, בניגוד לבתי המשפט המקומיים בקטאר העוקבים אחר עקרונות המשפט האזרחי. לפיכך, התשובות בפרק זה יתמקדו במערכת בתי המשפט הפנימיים.
ההליכים המשפטיים בפני בתי המשפט ביבשת תלויים בעיקר בכתבי הגשה. טיעונים בעל פה נדירים בתיקים אזרחיים, אך הם חלק מהליכי תיק פלילי.
השפה הרשמית של בתי המשפט היא ערבית, המחייבת תרגום למסמכים שאינם ערביים.
מערכת בתי המשפט
מבנה בית המשפט
בקטאר, מערכת בתי המשפט מאורגנת באופן היררכי לשלוש רמות:
בית משפט קמא – מחולק לבית משפט פלילי, בית משפט אזרחי, בית משפט להשקעות, בית משפט לעניינים מנהליים ובית משפט לענייני משפחה. בית המשפט קמא מחולק עוד לבתי משפט חלקיים ומליאה על בסיס שווי התביעות;
בית משפט לערעורים – מחולק באופן דומה לבית משפט פלילי, בית משפט אזרחי, בית משפט להשקעות, בית משפט לעניינים מנהליים ובית משפט לענייני משפחה; ו
בית המשפט לקססציה – ערכאת הערעור הגבוהה ביותר בקטאר ששוקלת רק סוגיות הקשורות ליישום שגוי או פרשנות שגויה של החוק, מבלי לבחון מחדש את עיקר התיק.
ועדות שיפוט מיוחדות
מלבד בתי המשפט הרגילים, הקימה קטאר ועדות שיפוטיות כמו ועדת סכסוכי עבודה והוועדה ליישוב סכסוכי שכר דירה לטיפול בסוגים ספציפיים של סכסוכים.
הגשות והליכים בבית המשפט
הליכים בבית המשפט נגישים בדרך כלל לציבור.
עם זאת, בנסיבות ספציפיות, בייחוד באלה הנוגעות לבעיות משפחתיות, קטינים או מידע רגיש, בית המשפט יכול להצדיק הליכים חסויים כדי לשמור על הפרטיות ולשמור על ערכי החברה.
תביעות בית המשפט אינן נגישות לציבור, אך רק הגורמים הרלוונטיים ויועציהם יכולים לקבל גישה לתיקים אלה.
ייצוג משפטי בבית המשפט
עוסקים משפטיים בקטאר חייבים למלא רישיון ותנאים מוקדמים מסוימים, כגון קבלת תואר במשפטים, רישום במשרד המשפטים (MOJ) והעברת תקופת מבחן בהצלחה.
כעיקרון, עיסוק כעורך דין בבתי משפט מקומיים מחייב אזרחות קטארית, אם כי לא-אזרחים יכולים לקבל רישיון לייצג את הלקוחות של משרד עורכי הדין המקומי שבו הם עובדים.
עורכי דין זרים יכולים גם לבקש את רשות משרד הביטחון לייצג לקוח בפני בתי המשפט ביבשת על בסיס כל מקרה לגופו.
מימון ליטיגציה
מימון ליטיגציה של צד שלישי
מימון צד שלישי אינו מוסדר בקטאר. אין כללים או חוקים מפורשים המתנגדים לכך, אם כי מותרותו לפי החוק הקטארי טרם נבדקה.
מימון צד ג’: תביעות משפטיות
מימון צד שלישי זמין בדרך כלל למחלוקות מסחריות.
מימון צד ג’ לתובע ולנתבע
אין כיום הגבלות חוקיות בהקשר זה בקטאר.
סכומי מינימום ומקסימום של מימון צד שלישי
אין כיום הגבלות חוקיות בהקשר זה בקטאר.
סוגי עלויות הנחשבות במסגרת מימון צד שלישי
אין כיום הגבלות חוקיות בעניין זה. מניסיונם של המחברים, העלויות מכסות הוצאות משפט, עלויות ליטיגציה/בוררות והוצאות.
עמלות מגירה
חוק הפרקליטות של קטאר (חוק מס’ 23 משנת 2006, בתיקון) מתיר הסדרים של שכר טרחת מגירה בין צד ליועץ שלו, ובלבד שלא יעלה על 10% מהסכום שנפסק.
מגבלת זמן להשגת מימון צד שלישי
אין כיום הגבלות חוקיות בהקשר זה בקטאר.
פתיחת תביעה משפטית
כללים על התנהגות לפני פעולה
בהיעדר הסכמה אחרת, בדרך כלל אין דרישות לפני פעולה. עם זאת, ישנם כמה חריגים כדלקמן.
החוק מחייב את הנושה של חובה מסחרית להעמיד את החייב בהתראה למילוי התחייבותו לפני הגשת תביעה משפטית. אי עשייתו עשויה להשפיע לרעה על תביעתו של התובע, ולהראות כי הם לא פעלו בתום לב. עם זאת, חלק מהשופטים סבורים כי הגשת תביעה משפטית משרתת את מטרת ההודעה. הנתבע הפוטנציאלי אינו מחויב על פי חוק להגיב להודעה מוקדמת לפעולה, אך היעדר תגובה עלול להוביל את בית המשפט להסיק מסקנות שליליות נגד הנאשם.
לגבי מחלוקות מנהליות, בעיקר מחלוקות הנובעות בין עובדי ציבור לבין הארגון בו הם עובדים (כגון משרדים וגופים ממשלתיים), קיימת שרשרת פיקוד סטטוטורית המכילה דרישות ספציפיות לפני פעולה, לרבות תלונה בפני דרגים שונים בציבור. מגזר ובצירי זמן ספציפיים. אי מילוי הליכים מוקדמים אלה יביא לדחיית התביעה.
דיני התיישנות
בקטאר, חוקי ההתיישנות החלים על תביעות אזרחיות כפופות לטקסטים חקיקתיים שונים, בעיקר החוקים האזרחיים והמסחריים, והתקופות עשויות להשתנות בהתאם לאופי התביעה האזרחית.
בדרך כלל, יש להגיש תביעות אזרחיות תוך 15 שנה, אך ישנם חריגים רבים. לדוגמה, עניינים מסחריים נושאים לעתים קרובות תקופת התיישנות קצרה יותר, כגון 10 או חמש שנים לתביעות מסוימות הקשורות לחוזה. חלק מהתביעות מתיישנות בחלוף שנה, כגון תביעות הקשורות לעבודה.
האירוע הגורם לתקופות אלו הוא ההתרחשות המולידה את התביעה או כשהתובע נודע לה.
הכרחי לציין כי ניתן לגוון את הפרטים הספציפיים, ולצורך הדרכה מדויקת, במיוחד בהתחשב בכל עדכונים או שינויים בחוק, מומלץ סקירה מפורטת של החקיקה הקטארית הרלוונטית או התייעצות עם עורך דין קטארי.
דרישות שיפוט לנאשם
בתי המשפט בקטאר יפעילו סמכות שיפוט כאשר לעניין יש קשר לקטאר, למשל, החוזה נכרת בקטאר או שנושא החוזה הוא בקטאר.
תלונה ראשונית
בקטאר, ההליך בתיקים אזרחיים ומסחריים כפופים לכללים שנקבעו בחוק מס’ 13 משנת 1990, כפי שתוקן, המכונה קוד סדר הדין האזרחי והמסחרי (קוד הפרוצדורה).
תביעה מתחילה בהגשת כתב תביעה ראשוני המפרט את הצדדים, טוען עובדות וסעד רצוי. אם התובע מיוצג על ידי עורך דין, עותק של ייפוי הכוח (POA) חייב להיות מלווה בתביעה הראשונית שהוגשה לבית המשפט. כמו כן, יש לצרף את כל המוצגים התומכים בתחינה הראשונית.
כל ההגשות חייבות להיעשות בערבית או להיות בעלות תרגום מוסמך לערבית עבור כל מסמך בשפה זרה.
לאחר הגשת התביעה, ניתן לבצע תיקונים עד שבית המשפט יקבע מועד סגירה של כתבי טענות.
כללי שירות
בקטאר, תהליך השירות מפוקח בעיקר על ידי בית המשפט, ומבטיח שהצדדים מקבלים הודעה נכונה על ההליכים המשפטיים שנפתחו נגדם.
ניתן לתבוע צדדים מחוץ לתחום השיפוט והם מוגשת בדרך כלל דרך הערוצים הדיפלומטיים.
עם זאת, בית המשפט יכול להחליט על אמצעים חלופיים לשרת צדדים.
אי תגובה
אם נתבע לא ישתתף בישיבה הראשונה, והצהרת התביעה הוגשה אישית, בית המשפט יעמיד את התיק למתן פסק דין.
אם לא יוגש באופן אישי, התיק נדחה להודעה מחדש.
כמו כן, בית המשפט יעבור למתן פסק דין אם הנאשם לא יגיע לאחר ההזמנה.
פעולות נציגות או קולקטיביות
לקטאר אין מבנה רשמי כדי להכיל תובענות ייצוגיות או תביעות קולקטיביות באופן שבו הם מוכרים בתחומי שיפוט כמו ארה”ב.
מערכת המשפט בקטאר מתמקדת בעיקר בליטיגציה פרטנית. יש חשיבות מכרעת לגשת לכל מקרה על היתרונות והספציפיים שלו לפי החוק הקטארי.
עם זאת, מקרים מסוימים, במיוחד אלה הנוגעים לסכסוכים מסחריים או עניינים הכוללים מספר צדדים בעלי אינטרסים דומים, כגון סכסוכי עבודה, עלולים לגרום למספר צדדים ליזום או להגן על תביעה משפטית במשותף.
דרישות להערכת עלויות
אין דרישה סטטוטורית מוכרת ברבים בקטאר המחייבת את העוסקים המשפטיים לספק ללקוחות הערכת עלות בתחילת התדיינות משפטית אפשרית.
עם זאת, מבחינה אתית ובהתאם לשיטות העבודה המומלצות, עורכי דין דנים לעתים קרובות בעלויות פוטנציאליות, שכר טרחה והשלכות כספיות עם לקוחותיהם לפני שהם ממשיכים בפעולות משפטיות.
הליכי קדם משפט
בקשות ביניים/הצעות ביניים
בקטאר מותר להגיש בקשות לסעד זמני, כגון צווים וצווים לשימור ראיות.
בקשות ביניים משמשות כלי רב-תכליתי בליטיגציה קטארית, המאפשרת לצדדים לטפל בעניינים דחופים ולשמור על אינטרסים לפני הגשת תביעה לגופו.
מתן בקשות ביניים נתון לשיקול דעתו של בית המשפט.
בקשות לשיפוט מוקדם
זה לא נפוץ בקטאר שכן בתי המשפט המקומיים בקטאר נוטים להכריע בתיקים בצורה הוליסטית.
עם זאת, סוגיות הנוגעות לסמכות שיפוט עשויות להיות מוכרעות על בסיס מזורז לפני בחינת חומרת המחלוקת. לדוגמא, אם קיימת הסכמה בין הצדדים הרלוונטיים לבוררות בסכסוך ביניהם, הנתבעת יכולה לבקש מבית המשפט לדחות את התיק על בסיס זה ולפני בחינת היסוד.
החוק מחייב לדחות את התיק מחמת הסכם הבוררות אם הבקשה תוגש בטרם התייחסות לגופו של המחלוקת.
תנועות ביטול
תנועות ביטול הנפוצות לפני משפט כוללות:
בקשות הנוגעות לחוסר סמכות להכריע בתיק;
תנועות הנוגעות לסרגל זמן;
בקשות הנוגעות להפלת צדדים שגויים; ו
בקשות הנוגעות לפסק דין.
דרישות לבעלי עניין להצטרף לתביעה
בעלי עניין יכולים להצטרף לתביעה בדרכים שונות. בעלי דין רשאים להציג צד שלישי (סעיף 75 קוד סדר הדין), ובתי משפט רשאים להורות על התערבות של אדם למען הצדק או האמת (סעיף 76 קוד הפרוצדורה).
בנוסף, כל אדם הנוגע בדבר רשאי להתערב בתביעה, ליישר קו עם בעל דין או לבקש שיקול דעת משלו בדרך של הגשת בקשת צירוף לפני סגירת כתבי טענות (סעיף 78 קוד סדר הדין).
בית המשפט פוסק בבקשות צירוף בשיקול דעת, תוך הקפדה על הפרעה מינימלית לתביעות המקוריות.
בקשות להבטחת הוצאות הנתבעת
המושג ביטחון להוצאות בהקשר של הליכים אזרחיים/מסחריים אינו מוכר בקטאר. סביר להניח כי בקשה כזו תידחה על ידי בית המשפט.
עלויות בקשות ביניים/בקשות ביניים
בית המשפט פוסק בכל ההוצאות לרבות הוצאות בקשות ביניים בתום ההליך העיקרי.
שכר טרחת עורך דין אינו בר-השבה בהתדיינות מקומית בקטאר, רק ההוצאות הרשמיות, לרבות אגרות בית המשפט ושכר טרחת מינוי מומחה בלתי תלוי על ידי בית המשפט, ניתנות להחזר.
מסגרת זמן של יישום/תנועה
אמנם ישנן הנחיות פרוצדורליות, אך מסגרת הזמן המדויקת של בתי המשפט לטפל בבקשות/בקשות יכולה להיות מושפעת מהיבטים שונים כמו מורכבות התיק ולוחות הזמנים של בתי המשפט.
טיפול דחוף בבקשות עשוי להתבקש על ידי צדדים והוא נתון לשיקול דעתו של בית המשפט, בהתחשב במהות ובחובה של העניין.
גילוי
גילוי ותיקים אזרחיים
במערכת הליטיגציה האזרחית של קטאר, הגילוי אינו נפוץ במיוחד ואינו נרחב כמו בתחומי המשפט המקובל.
גילוי ובחוקים של צדדים שלישיים האוסרים חשיפה של מסמך.
גילוי וצדדים שלישיים
בית המשפט יכול להורות למי שאינו צד להמציא מסמכים או פריטים מסוימים אם ייחשב חיוני לפתרון התיק.
בדרך כלל מדובר בהגשת בקשה לבית המשפט, ציון המסמכים הנדרשים והצדקת הרלוונטיות והנחיצות שלהם לתיק.
בית המשפט מעריך בקשות מסוג זה תוך התחשבות ברלוונטיות, נחיצות ועמידה בנורמות פרוצדורליות ומשפטיות, תוך הבטחת הגינות והימנעות מנטל מופרז על הצד השלישי.
גילוי בתחום שיפוט זה
גילוי אינו הליך נפוץ בהליכי משפט מקומיים בקטאר וכן בבוררויות מקומיות, אלא אם כן הצדדים לבוררות מסכימים אחרת. הכלל הוא כי אין להכריח אף צד להמציא מסמך כלשהו שברשותו, אלא במקרים מצומצמים ביותר.
על פי קוד הפרוצדורה, ניתן לבקש גילוי לגבי מסמכים מסוימים המשותפים בין הצדדים או שאחד מהם מסתמך עליהם ואשר הצד המבקש יכול לקבוע ברמה מסוימת של ספציפיות ולהוכיח שהם רלוונטיים לקביעת מחלוקת.
עם זאת, הבקשה הכללית לגילוי בגין מסמכים הנוגעים לנושא המחלוקת או אף לסוגיה ספציפית שלו אינה מקובלת בהליכים בבית המשפט המקומי.
חלופות למנגנוני גילוי
בעוד שהמערכת המשפטית בקטאר אינה מאמצת מנגנוני גילוי נרחבים כפי שניתן לראות בחלק מתחומי השיפוט המערביים, יש לה נהלים מובנים לפיתוח והכנסת ראיות לתיעוד במהלך התדיינות משפטית.
הגשת הצדדים – שני הצדדים, התובע והנתבע, מגישים בדרך כלל את ראיותיהם לצד כתבי טענותיהם או בתוך לוחות זמנים מוגדרים. זה כולל מסמכים רלוונטיים ודוחות מומחים, לפי העניין.
ראיות תיעודיות – מסמכים התומכים בטענות או הגנות הצדדים מוגשים לבית המשפט ועליהם לעמוד בסטנדרטים מסוימים של אותנטיות ורלוונטיות כדי להתקבל כראיה.
ראיה בהוראת בית המשפט – בית המשפט רשאי, על פי בקשת כל אחד מהצדדים, להורות על בעל דין להמציא מסמכים או פריטים ספציפיים הנחשבים נחוצים לקביעת העניין, כמבואר לעיל.
ראיות מומחים – במקרים בהם נדרש ידע מיוחד, עדים מומחים עשויים לספק דוחות לתמיכה בטענות או הגנות מסוימות.
חקירות שיפוטיות – במקרים מסוימים, בית המשפט עשוי לערוך את חקירותיו או למנות מומחים שיסייעו באיסוף וניתוח ראיות ספציפיות.
הרשאות משפטיות
בקטאר, חסינות עורך דין-לקוח מוגנת בסעיף 51 לחוק עריכת הדין אך מוגבלת ליחסים המקצועיים בין עורך הדין ללקוחותיהם, באמצעות חובת עורכי הדין לשמור בסודיות כל מידע שנחשף על ידי לקוחותיהם.
סעיף 265 קוד נוהל אוסר על עורכי דין לחשוף מידע שהם משיגים בקשר עם השומר המקצועי שלהם, אלא אם מידע זה מוביל לביצוע עבירה פלילית.
ביסודו של דבר, חובת הסודיות נשארת בעינה גם לאחר שעורך הדין סיים את הריטיינר שלהם עם הלקוח.
גילוי מותר על פי צווים תקפים של בית משפט או ממשלתי, בהודעה מוקדמת ללקוח.
ליועץ המשפטי בבית אין את הפריבילגיה של עורך דין-לקוח בשל תפקידים מבוססי תעסוקה – כלומר, לא ייעוץ עצמאי.
עם זאת, המידע המתקבל מוגן על ידי חוקי העבודה והתקנות.
כללים האוסרים חשיפה של מסמך
כאמור לעיל, גילוי אינו הליך נפוץ בהליכים משפטיים בקטאר.
סעד של צו מניעה
נסיבות הסעד של צו מניעה
הדוגמה הנפוצה ביותר לסעד זמני היא הטלת עיקול זמני הקפאת נכסי החייב עד להכרעה סופית בתיק.
צווי מניעה נגד תביעה אינם זמינים בקטאר.
הסדרים לקבלת סעד דחוף בצו מניעה
בפועל, סעד צו מניעה מתקבל בקצב מזורז, תוך יומיים-שלושה.
זמינות של סעד צו מניעה על בסיס Ex Parte
הנוהג המקובל הוא שמבקשים ומוחלטים סעד צו מניעה באופן צדדי, והמשיב יקבל הודעה רק אם יינתן הסעד.
אחריות לנזקים למבקש
המהלך הרגיל של התנגדות לסעד זמני הוא הגשת תביעת קובלנה לבית המשפט המוסמך המבקש להורות על ביטול צו המניעה שניתן.
חריג שהמבקש יישא באחריות לפיצויים.
בדרך כלל אין צורך באבטחה אלא אם כן בנסיבות מוגבלות, למשל, כאשר צו המניעה מתייחס לסגירה זמנית של עסקים בהקשר של הליכי הפרת זכויות יוצרים.
נכסי המשיב ברחבי העולם וסעד צו מניעה
זה לא זמין בקטאר.
צדדים שלישיים וסעד של צו מניעה
ניתן לקבל סעד של צו מניעה נגד צדדים שלישיים בקטאר, בנסיבות מסוימות, גם אם הם אינם מעורבים ישירות בהתדיינות כתובע או נתבע.
ההשלכות של אי ציות של משיב
פעמים רבות נאכפים נגד המשיב צווי מניעה על ידי הרשויות הרשמיות וגורמים נוספים, לרבות בנקים, כגון בדרך של הקפאת נכסי המשיב או איסור יציאתו מהארץ.
מקום שנושא צו המניעה הוא לעשות או להימנע מלעשות מעשה מסוים, והמשיב לא מקיים אותו, יכול המבקש לבקש סיוע מבית המשפט המוסמך כדי לאלץ את המשיב למלא אחר הוראת בית המשפט.
משפטים ושימועים
הליכי משפט
בתיקים אזרחיים ומסחריים, המשפטים מתנהלים בעיקר באמצעות הגשות בכתב.
טיעונים בעל פה ובדיקת עדים/מומחה אינם שכיחים כלל.
כאשר בית המשפט ראה צורך, הוא מזמין מומחה מטעם בית המשפט לסייע לבית המשפט באמצעות דו”ח מומחה.
הצדדים יכולים להציג עדות ו/או מומחים למומחה מטעם בית המשפט, אשר לו שיקול דעת בהערכת ראיות כאמור.
דיונים בניהול תיקים
כאמור לעיל, טיעונים בעל פה הם נדירים מאוד בליטיגציה אזרחית בקטאר. בכל תיק אזרחי, בית המשפט קובע מספר דיונים, בעיקר לצורך חילופי טיעונים בכתב.
משפטים של חבר מושבעים בתיקים אזרחיים
משפטים של חבר מושבעים אינם זמינים בתיקים אזרחיים בקטאר. מערכת המשפט מבוססת על מערכת משפט אזרחית, שאינה משלבת שימוש במושבעים במשפטים, בשונה משיטת המשפט המקובל בה רווחים משפטים של מושבעים.
כללים המסדירים קבלת ראיות
לראיה תיעודית יש משקל משמעותי בניגוד לכל אמצעי ראיה אחר, כגון עדות, ובלבד שהמסמכים שהוגשו לתמיכה בתביעה או הגנה הם:
עותקים מקוריים. ניתן לקבל העתקות צילומים ככל שהצד שכנגד לא יערער על כך;
רלוונטי וקשור ישירות לנושאים שבמחלוקת; ו
הוגש בערבית או, אם בשפה זרה, בליווי תרגום מוסמך לערבית.
במקרים בהם נדרש ידע ספציפי, כגון תביעות הקשורות לבנייה, בית המשפט מזמין מומחה או יותר לעיון במסמכי התיק ולהגיש דו”ח על ממצאיו לבית המשפט.
בתי המשפט מסתמכים במידה רבה על ממצאיו של המומחה שמינה בית המשפט.
עדות מומחה
במקרים בהם נדרש ידע ספציפי, הצדדים בדרך כלל מגישים ראיות מומחים.
עם זאת, בית המשפט ממנה מומחה רשום בבית המשפט להעריך ראיות אלו ולהגיש את ממצאיה לבית המשפט.
בית המשפט רשאי לקרוא למומחה שמינה בית המשפט לחקור אותם על חלק מממצאיו, אך המסלול המקובל הוא שבית המשפט כותב למומחה שמינה בית המשפט כדי לענות על כמה שאלות או להבהיר סוגיות מסוימות ולקבוע להם מועד. להגיש דוח משלים המתייחס לשאלות או לבעיות אלו.
המידה שבה דיונים פתוחים לציבור
מתוך הקפדה על עקרונות השקיפות והגישה לציבור בהליך השיפוטי, קטאר מקיימת בדרך כלל דיונים בבתי משפט הפתוחים לציבור, כפי שנקבע בקוד הנוהל.
אף על פי כן, קיימים חריגים; סוגי תיקים מסוימים, בעיקר כאלה העוסקים בדיני משפחה או נושאים רגישים אחרים, עשויים להיות מוחזקים באופן פרטי כדי לשמור על פרטיותם של האנשים המעורבים.
יתרה מכך, לבתי המשפט יש סמכות להגביל את הגישה לדיונים ספציפיים או לחלקים מהם, תוך שקלול היבטים כמו סדר ציבורי, מוסר וביטחון לאומי.
למרות שתמלילים או רישומים של דיונים עשויים להיות זמינים לצדדים המתדיינים, הם בדרך כלל אינם נגישים לציבור הרחב עקב פרטיות וחששות משפטיים.
כתוצאה מכך, בעוד שקטאר מקיימת עיקרון שקיפות כולל בהליכים המשפטיים שלה, היא גם מאזנת זאת עם שיקולי פרטיות ואבטחה הכרחיים, ובכך מספקת מסגרת שיפוטית המתאימה הן לאינטרס הציבורי והן להגנת פרטיות הפרט.
רמת התערבות של שופט
בקטאר, שופטים מנהלים באופן פעיל הליכי משפט כדי להבטיח הוגנות ועמידה משפטית, מפקחים על הצגת ראיות ואכיפת כללים פרוצדורליים. הם עשויים לשאול שאלות להבהרות, במיוחד במקרים מורכבים.
החלטות בעלות אופי מנהלי, כגון דחיות, ניתנות בדרך כלל בדיון.
עם זאת, שמורים פסקי דין מקדמיים, כגון הזמנת מומחה ופסקי דין סופיים הקובעים את המחלוקת, המאפשרים לשופטים לדון בטרם מסירת החלטות לצדדים המעורבים במועד מאוחר יותר.
לוחות זמנים כלליים להליכים
מסגרת הזמן להליכים אזרחיים ומסחריים בקטאר עשויה להשתנות משמעותית בהתבסס על מספר גורמים, כולל מורכבות התיק, עומס העבודה של בית המשפט וכל עיכוב או דחיה אפשריים במהלך התהליך.
יישוב סכסוכים
אישור בית המשפט
במקרים אזרחיים ומסחריים, אם יחליטו צדדים על הסדר תביעה, בית המשפט יקיים את החלטת הצדדים בעניין זה.
יישוב תביעות וסודיות
פסקי דין ורישומי בית המשפט אינם נגישים לציבור. לפיכך, יישוב תביעות יישאר בדרך כלל חסוי.
אכיפת הסכמי פשרה
ככלל, החוק הקטאר מכיר בעקרון קדושת החוזים ונותן לתנאי הסכמת הצדדים את השפעת הוראות החוק.
תנאי הסכמי הפשרה ניתנים לאכיפה ועל פי בקשת הצדדים, בית המשפט יכול לתת פסק דין המקיים את תנאי הסכם הפשרה, אשר אז יקבל תוקף של צו הוצאה לפועל.
ביטול הסכמי פשרה
ביטול הסכם פשרה יכול להתרחש בנסיבות מסוימות, כגון הבאות.
הונאה, כפיה או כפייה – אם צד יכול להוכיח כי הסכם הפשרה נכרת במסגרת הונאה, כפייה או כפייה, ניתן לבטל את ההסכם.
טעות מהותית – הסכם פשרה עלול להיפסל אם יוכח כי הייתה טעות מהותית בעובדה או במשפט שהשפיעה באופן משמעותי על ההסכם.
פגיעה בתקנת הציבור – הסכמים המנוגדים לתקנת הציבור או לעקרונות משפטיים מחייבים עלולים להתבטל.
אי כושר – אם צד חסר יכולת להתקשר בהסכם, הוא עלול להתבטל.
נזקים ושיפוט
סעדים זמינים למתדיין המצליח
בקטאר, צורות הפרסים והתרופות הזמינות לבעל דין מצליח כוללות בדרך כלל:
פיצויים כספיים – בית המשפט רשאי לפסוק פיצוי כספי לצד המצליח לפיצוי הפסדים שנגרמו עקב מעשיו של הצד שכנגד; ו
ביצוע ספציפי – בית המשפט עשוי להורות לצד הכושל למלא את התחייבויותיו בהתאם לתנאי חוזה או הסכם.
כללים לגבי נזקים
נזקים באופן כללי
בקטאר, בדרך כלל ניתנים פיצויים במטרה לפצות את הצד הנפגע על אובדן או פציעה שנגרמו לו, במקום להעניש את הצד המפר.
דיני החוזים והנזקים בקטאר כפופים לחוק האזרחי של קטאר (חוק מס’ 22 משנת 2004). הקוד האזרחי מתאר עקרונות חוזה מרכזיים ומכסה נזקים הניתנים להחזר, כולל מה שניתן להגביל או להחריג. הוא מדגיש את חופש החוזים של הצדדים בגבולות החוק, ומאפשר להם להסכים על תנאים הקשורים לאחריות ופטור, בכפוף למגבלות מסוימות.
הקוד האזרחי של קטאר מאפשר השבת פיצויים מחוסלים ונזקים ממשיים, כאשר נוסח החוזה קובע האם ניתן לבקש את שני הטפסים והאם אחד מהם משמש הסעד הבלעדי.
צדדים בחוזי בנייה לרוב קובעים מראש פיצויים מחוסלים בגין איחור, ומפשטים את הפיצוי במקרים של נזקים לא וודאיים או שקשה להוכיחם.
נזקים בפועל, שנקבעו לאחר החוזה, דורשים הוכחה של הפרה, אובדן וקשר סיבתי. הנזקים בפועל מכסים מגוון רחב של הפסדים כגון עלויות תיקון, עלויות השלמה, הוצאות תפעול, אובדן רווחים וכל הפסד אחר הנובע ישירות מההפרה.
סעיף 264 הקוד האזרחי מאפשר גם השבת נזקים מוסריים או מוניטין.
הגבלת אחריות
הצדדים בקטאר יכולים בדרך כלל להסכים להגביל את ההתחייבויות החוזיות שלהם על פי עקרון חופש החוזים. לדוגמה, חוזי בנייה מגדירים לעתים קרובות מגבלה על פיצויים מחוסלים הניתנים להשבת בגין עיכובים, בדרך כלל בשיעור של 10% משווי החוזה.
הקוד האזרחי של קטאר אוכף מגבלות כאלה אלא אם כן ניתן להוכיח הונאה או אשמה חמורה.
במקרים כאלה, ניתן לחרוג ממכסת האחריות.
נזקים שלא ניתן להגביל או לא לכלול כוללים:
אחריות הקשורה להונאה או לפגם חמור;
אחריות למעשים פליליים; ו
התחייבויות שנקבעו בחוק. לדוגמה, סעיפים 711 עד 715 של הקוד האזרחי קובעים אחריות מעשרות בחוזי בנייה, אשר לא ניתן להגביל או להחריג.
ריבית לפני פסק דין ואחרי פסק דין
הן תחומי העניין לפני פסק הדין והן לאחר פסק הדין אינם זמינים בקטאר.
לחילופין, סעיף 268 לחוק האזרחי מאפשר לבית המשפט לפסוק פיצוי בגין חוסר בתשלום, על הסכום המגיע, אשר קביעתו נתונה לשיקול דעתו של בית המשפט, בהתחשב בכללי ההגינות והצדק.
מנגנוני אכיפה של פסק דין מקומי
אכיפת פסק דין מקומי בקטאר כרוכה במספר שלבים ומנגנונים פרוצדורליים.
הליכי הוצאה לפועל
לאחר שפסק דין יהיה סופי ומחייב, יינתן לו צו הוצאה לפועל והצד הזוכה רשאי לפתוח בהליכי הוצאה לפועל לאכיפתו באמצעות בית המשפט להוצאה לפועל.
הודעה על כתב ההוצאה לפועל לחייב בעצמו או במקום מגוריו צריכה להקדים את הליכי ההוצאה לפועל.
לאחר מכן, ההוצאה לפועל מתבצעת בפיקוח שופט ההוצאה לפועל, הכרוכה במספר צעדי הוצאה לפועל, כגון הקפאת נכסי החייב או הטלת איסור נסיעה למניעת יציאתם מהארץ עד למיצוי פסק הדין.
אם יש מחלוקות בנוגע לאכיפה, יש להביאן בפני שופט ההוצאה לפועל בלבד.
אכיפה של פסק דין ממדינה זרה
בקטאר, ההכרה והאכיפה של פסקי דין זרים מוסדרות בקוד הנוהל, מבלי לפגוע באמנת אכיפה כלשהי שקטאר היא צד לה.
ההכרה מתבקשת בדרך של פנייה לבית משפט ההוצאה לפועל, כערכאה דיונית, אשר יש להמציא לחייב פסק הדין.
בית המשפט להוצאה לפועל יקבע דיון או יותר ויזמין את שני הצדדים להחליף טיעונים בכתב בטרם ייתן את החלטתו בבקשת ההכרה.
אם תינתן הכרה, הנושה יכול להמשיך לבקש ביצוע של פסק החוץ נגד החייב באמצעות אמצעי האכיפה המפורטים לעיל.
מותר לערער על החלטות הכרה ואכיפה.
ערעור
רמות של ערעור או ביקורת על ליטיגציה
בקטאר, המערכת המשפטית מספקת היררכיה מובנית לערעורים, המאפשרת לצדדים לבקש בדיקה ובחינה מחדש של פסקי דין באמצעות שכבות שונות של מערכת המשפט. להלן סקירה כללית של רמות הערעור ומנגנוני הביקורת במדינה.
בית משפט לערעורים
ביקורת – בית המשפט לערעורים בוחן החלטות מבית המשפט קמא, תוך בחינת עובדות ומשפט כאחד.
נימוקים – ערעורים עשויים להתבסס על עילות שונות, כגון טעויות ביישום החוק, הערכה שגויה של עובדות או אי סדרים פרוצדורליים.
פעמים רבות ניתן לערער על פסקי דין מבית המשפט לערעורים לבית משפט הכספים בנקודות חוק בלבד.
בית משפט קמא
ביקורת משפטית – בית המשפט לתיבת הכספים בוחן בעיקר עניינים משפטיים, תוך הקפדה על יישום נכון של עקרונות משפטיים על ידי הערכאות הנמוכות.
תקדימי – החלטות בית המשפט לכספים משמעותיות שכן הן עשויות ליצור תקדימים משפטיים.
סופיות – פסקי דין מבית המשפט לעונשין הם בדרך כלל סופיים ואינם נתונים לערעור נוסף.
מנגנונים נוספים
עיון חוזר – בנסיבות חריגות מסוימות, צד עשוי לעתור לדיון חוזר בתיק לאחר פסק הדין הסופי, בדרך כלל על סמך נימוקים ספציפיים כגון גילוי ראיות חדשות.
ביקורת שיפוטית – בעניינים מנהליים רשאים בעלי דין לפנות לביקורת שיפוטית על החלטות שהתקבלו על ידי גופים ציבוריים או גופים מנהליים.
לכל רמה של ערעור יש בדרך כלל דרישות פרוצדורליות ספציפיות, לרבות מגבלות זמן להגשת הערעור ותיעוד נדרש. גם עילות הערעור והיקף הביקורת יכולים להשתנות בהתאם לשלב ואופי המחלוקת.
כללים בדבר ערעור על פסקי דין
בית משפט קמא לבית משפט לערעורים
ערעור לבית המשפט לערעורים אפשרי בדרך כלל הן בעובדות והן בנקודות משפט.
עם זאת, ייתכנו ספי ערך או תנאים אחרים שמכתיבים אם ניתן להגיש ערעור.
לדוגמה, החלטות שניתנו בתביעות שאינן עולות על 500,000 QAR אינן ניתנות לערעור בפני בית המשפט לערעורים.
בית משפט לערעורים לבית משפט קמא
ערעורים לבית משפט הכספים מוגבלים בדרך כלל לנקודות חוק. ייתכן שהמערער יצטרך להוכיח כי עיקרון משפטי הוחל באופן שגוי או פורש שגוי על ידי בית המשפט לערעורים.
הליך הגשת ערעור
ייזום ערעור
ערעור נפתח באמצעות הגשת כתב ערעור לבית המשפט לערעור, המפרט את נימוקי הערעור לצד כל ראיה תומכת. המשיב יזומן ותינתן לו הזדמנות להגיב.
מגבלות זמן
בדרך כלל, ערעורים על פסקי דין מבית המשפט קמא בתיקים אזרחיים או מסחריים צריכים להוגש תוך 30 יום מיום המצאת פסק הדין או מסירתו לצד שכנגד. לעומת זאת, לגבי צווי שופט הוצאה לפועל, יש להגיש את הערעור לבית המשפט הרלוונטי לערעורים בתוך שבעה ימים.
מפרט תיוק
יש להגיש ערעורים בלשכת הרישום של בית המשפט לערעורים תוך הקפדה על ההוראות הרלוונטיות להגשת ערעורים. הערעור צריך לכלול פירוט של פסק הדין עליו ערעור, מועד הוצאתו, עילות הערעור והסעדים המבוקשים, אם לא ניתן יהיה לראות את הערעור כפסול.
טריגר לערעור
בית המשפט לערעורים מוסמך לדון מחדש לגופו של עניין ולבחון מחדש את הסוגיות שהכריעו בית המשפט קמא. לפיכך, הזרזים לערעור כוללים בדרך כלל את אותו הליך שנעשה בפני בית המשפט קמא, לרבות הגשת כתבי טענות עד למתן פסק דין חלוט על ידי בית המשפט לערעורים.
נושאים שנשקלו על ידי בית המשפט לערעורים בערעור
בחינה מחודשת של היבטים שונים
הערעור יש בו כדי לבחון מחדש את הסוגיות שהוכרעו על ידי בית המשפט קמא רק לגבי העניינים שעליהם ערעור (סעיף 169 קוד סדר הדין).
בית המשפט לערעורים יבחן ראיות חדשות, ועילות הגנה, בנוסף לכל מה שהוגש קודם לכן לבית המשפט קמא (סעיף 170 קוד סדר הדין).
בעיות שיפוט
הערעור עשוי לשקול היבטים הקשורים לבטלות פסק דין או הליכים שעליהם מתבסס פסק הדין (סעיף 163 קוד הפרוצדורה).
קבלת תביעות חדשות
תביעות חדשות לא יתקבלו בערעור, ובית המשפט רשאי להחליט, מיוזמתו, על דחייתה (סעיף 172 קוד סדר הדין).
חריגים
ישנם חריגים שבהם ניתן להוסיף לתביעה המקורית אלמנטים חדשים כמו שכר עבודה, משכורות ותוספות אחרות המגיעות לפירעון לאחר הגשת התביעות הסופיות בפני בית המשפט קמא, או פיצויים עודפים לאחר הגשת תביעות אלו (סעיף 172 קוד סדר הדין).
עדות חדשה
למרות הגבלות על תביעות חדשות, בית המשפט לערעורים ישקול ראיות והגנות חדשות, בנוסף להגשות קודמות (סעיף 170 קוד סדר הדין).
תנאים שהוטלו על ידי בית המשפט למתן ערעור
זה לא זמין בקטאר.
עם זאת, ישנן דרישות פורמליות מסוימות שצריך לעמוד בהן; אם לא כן, בית המשפט לערעורים ידחה את הערעור בטרם יבחן לגופו.
אלה כוללים הגשת הערעור בתוך המועד הקבוע בחוק סדר הדין ותשלום שכר טרחת בית המשפט לפני רישום הערעור.
סמכויות בית המשפט לערעורים לאחר דיון בערעור
בית המשפט לערעורים רשאי לאשר את פסק דינו של בית המשפט קמא, לבטלו או לשנותו. בית המשפט לערעורים רשאי גם להורות על הזמנת מומחה חדש לבירור סוגיות טכניות מסוימות.
עלויות
אחריות לתשלום עלויות המשפט
לרוב, הצד המפסיד אחראי לתשלום הוצאות המשפט, הכוללות שכר טרחת בית המשפט והוצאות נוספות, כגון שכר טרחת הזמנת מומחה.
שכר טרחת עורך דין אינו בר החזר.
כל צד יישא בהוצאות בא כוחו.
גורמים שנלקחו בחשבון בעת הענקת עלויות
כפי שהוסבר לעיל, הוצאות המשפט, למעט שכר טרחת עורך דין, מוטלות על הצד המפסיד.
ניתנת ריבית על עלויות
לא נפסקת ריבית על הוצאות.
יישוב סכסוכים חלופי (ADR)
דעות של ADR בתוך הארץ
ADR צוברת פופולריות בקטאר כאמצעי ליישוב סכסוכים מחוץ להליכים פורמליים בבית המשפט.
ADR כולל טכניקות שונות, לרבות משא ומתן, גישור, קביעת מומחים ובוררות.
עם זאת, בוררות היא טופס ה-ADR הפופולרי ביותר בקטאר בהתחשב בכך שהיא קובעת סופית מחלוקות.
ADR בתוך המערכת המשפטית
ADR צובר פופולריות בקטאר למרות שהיא אינה חובה ואינה חלק מהליך בית משפט.
בהמשך לאימוץ ה-ADR, קטאר העבירה את חוק הגישור בשנת 2021 ואימצה את אמנת הגישור של סינגפור, המאפשרת אכיפה של הסכמי פשרה בין מדינות.
כמו כן, חוק הבוררות של קטאר מעוצב על פי חוק המודל של UNCITRAL בנושא בוררות מסחרית בינלאומית.
מוסדות ADR
בוררות היא שיטת ה-ADR המבוססת ביותר בקטאר, בניגוד לשיטות ADR אחרות.
לאחרונה, נהנים לצדדים העוסקים בגישור מחוק הגישור, המעניק ודאות רבה יותר לגבי ההליכים.
בנוסף, בניגוד לחלק מתחומי המשפט המקובל, גישור אינו חובה בהליכים בבית המשפט המקומי.
בוררות
חוקים לעניין ניהול בוררות
בקטאר, החקיקה העיקרית היא חוק הבוררות של קטאר, שהוצא בחוק מס’ 2 משנת 2017 (“QAA”).
ה-QAA קובע את המסגרת הפרוצדורלית להליך הבוררות; בפרט, כאשר ההליך אינו נקבע מראש בהסכמת הצדדים. תחום ה-QAA משתרע ממינוי בית הדין לבוררות ועד לפרסום פסק הבוררות, כולל כל פעולות הסעד הבאות ואכיפת הפסק.
ההכרה והאכיפה של פרס בוררות מושפעות מה-QAA ומהאמנות הבינלאומיות, כגון אמנת ניו יורק בדבר הכרה ואכיפה של פרסי בוררות זרים משנת 1958 (“אמנת ניו יורק”).
ה-QAA משרטט את הפיקוח הרגולטורי על הליכי בוררות מקומיים ובינלאומיים המתנהלים בתחומה. אמנת ניו יורק משרטטת את העקרונות והנהלים שקטאר מקפידה עליהם לצורך הכרה ואכיפת פסקי בוררות זרים.
נושאים שאינם מופנים לבוררות
בוררות זמינה בדרך כלל בקטאר לסכסוכים אזרחיים ומסחריים, למעט עניינים מסוימים שאינם ניתנים לבוררות.
QAA מגבילה את השימוש בבוררות ליישוב מחלוקות שניתן ליישב בהסכמה. למרות שאינם מוגדרים במפורש בתקנון, העניינים שאינם ניתנים לבוררות כוללים סכסוכים הנוגעים ליכולת או אפוטרופסות, כמו גם סכסוכים פליליים וכאלה המתנגדים לתקנת הציבור, כמו סכסוכים הקשורים להימורים או סמים.
QAA דורשת גם את אישור ראש הממשלה לתוקפו של הסכם לבוררות בסכסוכים הנובעים מחוזים מנהליים (כלומר, חוזים הנוגעים לפרויקטים לתועלת הציבור ומערבים את הממשלה או מוסד ציבורי כצד).
בנוסף, ה-QAA אוסר במפורש על גופים במגזר הציבורי להפעיל בוררות כדי ליישב סכסוכים המתרחשים ביניהם.
נסיבות לאתגר פרס בוררות
QAA, במיוחד סעיף 33, קובע כי לא ניתן לערער על פסק בוררות אך ניתן לבטלו (לבטל) על סמך נימוקים מובהקים.
ההפרדה מתבצעת בדרך כלל בהנחות של הליך הוגן או תקנת הציבור. העילות לביטול מנדט ראיות הממחישות את אחת הנסיבות המוגדרות, הכוללות סוגיות של כשירות צד, אי דיוקים בהסכם הבוררות, הודעה פסולה על הליכי בוררות והחלטות החורגות מתחום הסכם הבוררות.
מנגנון נפרד מאפשר לבית המשפט להכריז באופן אוטונומי על ביטול פסק אם הוא נוגע לעניין שאינו בר בוררות או אם הוא פוגע בתקנת הציבור של המדינה.
את הבקשה לביטול יש להגיש בתוך פרק זמן מסוים – תוך חודש מיום קבלת עותק הפרס, אם כי ניתן לשאת ולתת על חריגים בהסכם בכתב.
פסק הדין בעניין ביטול הפסק על ידי בית המשפט הינו מכריע ואינו נתון לערעורים נוספים או לערעור.
נוהל לאכיפת בוררות מקומית וחוץ
אכיפת פסקי הבוררות בקטאר נשלטת על ידי ה-QAA.
כדי לאכוף פסק, על הצד המצליח להגיש בקשה לשופט המוסמך (כהגדרתו ב-QAA), יחד עם הסכם הבוררות והפסק, כולל תרגום מוסמך לערבית אם הונפק בשפה זרה.
ניתן להגיש את הבקשה רק לאחר שפג המועד לכל בקשות ביטול נגד הפסק.
ניתן לסרב את האכיפה מאותן עילות החלות על הסעד לביטול.
לגבי פסקי בוררות זרים, קטאר מצייתת לאמנת ניו יורק, המאפשרת אכיפה במסגרת תחום השיפוט שלה. התהליך כולל פתיחת תביעה בבית משפט מקומי לבקשת הכרה בפרס, על פי נהלי בית משפט רגילים, עד למתן פסק דין סופי.
אם יאושר, הפסק הופך לאכיפה בקטאר, מה שמאפשר לנושה הפרס להתחיל בהליכי הוצאה לפועל.
רפורמות
הצעות לרפורמה ליישוב סכסוכים
בתקופה האחרונה, קטאר הייתה עדה לשינוי במסגרת החוקית שלה, במיוחד בנוגע ליישוב סכסוכים, במטרה לספק מנגנונים יעילים, שקופים ואמינים יותר ליישוב סכסוכים.
הרפורמות נמשכות מכיוון שהמדינה מעוניינת להקים בתי משפט או מעגלים מיוחדים בתוך מערכת בתי המשפט לסכסוכים הדורשים מומחיות מיוחדת, כגון חדלות פירעון, ניירות ערך וליטיגציה בנושא בנייה.